Nytt spel: Hamster Climb

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av baskus, 1 jul 2010.

  1. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jättesnällt att du fixade en apk till småskärmar, det verkar funka fint! Enda problemet är väl isf att min tumme skymmer sikten! ;)
    Skoj, beroendeframkallande och helt hysteriskt! :)
     
  2. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Att fingret är ivägen för saker, speciellt längst ner på skärmen är ett problem man nog inte kommer ifrån med denna kontroll men som jag ändå är villig att ge upp för den ökade precisionen. Helst vill jag inte att man ska kunna ställa in olika kontroll för att jag inte vill riskera att alla inte spelar på samma villkor. Dessutom tror jag inte tilt skulle fungera när man kommit en bit upp och breven börjar svänga snabbt fram och tillbaka. Kan kanske testa på kul nån gång och se om det funkar.

    Tyvärr men min flickvän skulle aldrig förlåta mig. :P
    Appropå styrning med trackball så blir det delvis samma svar som ovan, att jag inte vill riskera att det blir olika bra med olika kontroll. Dessutom så blir det nog svårt med trackball eftersom man kommer måsta flytta fingret så snabbt eftersom man rullar över den direkt. Men det är endå nåt jag skulle kunna tänka mig att testa på kul nån gång om jag har tid.
    När nån ringer eller nåt program vilket som helst kommer ovanför spelet så pausas allt och man måste trycka resume för att börja igen när man gått tillbaka till spelet. Dock så verkar det vara en bug nu så man ibland kommer till huvudmenyn om man trycker på programmet för att komma tillbaka och spela vidare. Då är det bara att trycka på androids tillbakaknapp för att komma in i spelet igen och kunna fortsätta.

    Tackar så mycket för bugrapportering. :) Detta som får spelet att bli bättre.

    1. När du säger det så tror jag att jag har fått nåt liknande på min Nexus One nån gång men är inte säker. Måste undersökas.
    2. Skumt. Låter som nåt problem med fönsterhanteringen. Nån android expert kanske vet nåt? Om nån annan får samma problem så säg gärna till, speciellt om det är en annan telefon.

    Det är många som gör så till en början. Som hjälp skrev jag i Tips menyn om det. Men den läser väll ingen heh... skulle inte jag heller gjort ;-)
     
  3. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mm man måste ju få fram hamstrarna till folket. :D Hur såg menyerna ut? Var det nåt som inte syndes eller såg konstigt ut? Ska vara Play, High Scores och Tips som knappar i huvudmenyn.
     
  4. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Om man får föreslå fler funktioner till spelet så säger jag följande:

    Skapa ett time mode. Ta dej till ett visst antal poäng på snabbast tid. Eller en viss "höjd" om spelet nu mäter det.

    I högre poäng så skapa lite mer unika saker att hoppa in i. Exempel på något annorlunda hade varit nummer som man får en bonus om ma hoppar på i en viss ordning utan att hoppa på något annat?.
     
  5. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Kul idé. Är det Adware?
     
  6. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Bugg 3: om man trycker längst ut på sidorna av skärmen så rör sej hamstern betydligt snabbare än när man drar fingret fram och tillbaka. Oavsett hur snabbt man drar fingret. Det gör dock styrningen svårare. Eller är detta ett så kallat feature?
     
  7. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    :D Låter som värsta roliga grejer att spåna på och lägga in i en senare version när det vanliga spelet stabiliserat sig. Då kan man kanske ha Classic Mode och Timed Mode osv. :)


    Yepp. Men det är ingen reklam alls så länge man är inne i spelet. Reklamen håller sig snällt till High Scores listan och Tips menyn.

    Japps. Det är så kontrollen funkar. Desto längre från hamstern desto snabbare rör den sig. Sen kommer man tyvärr inte ifrån att man kan göra som du sa men jag tycker det låter skitsvårt att spela så så blir man skillad på det så kanske man förtjänar att åka snabbt. ;-)
     
  8. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fungerar kanon på min Desire
     
  9. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skönt att höra. :)

    Just nu jobbar jag på att fixa en online high scores lista till spelet. :)
     
    Last edited: 2 jul 2010
  10. Orio

    Orio Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 8
    Roligt bra, sjyst grafik. Men jag föredrar tilt controll som doodlejump osv.
    Men bra spel!
     
  11. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Skulle helt klart behöva lite musik och ljudeffekter, det är ju typ halva grejen med winter bells ;)
    För övrigt verkar det fungera bra på min Galaxy. Fick en FC första gången jag skrev in ett highscore, men andra gången fungerade det och det förra var också sparat.

    Tycker att breven/paketen borde göras större, de syns knappt (viss överdrift) :P
     
  12. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ty :)

    Mm håller med om musik och ljud. Ska försöka fixa det senare.
    Gillar inte att du fick en FC. :( Undrar vad det kan vara... Väldigt svårt att fixa om jag inte får debuginfo eller får problemet själv. Ska försöka lusläsa koden och komma på vad felet kan vara. :)
    Håller med att saker är små, men om de är större blir spelet för lätt och det blir "mindre plats" i sidled att lägga lådor på. :S
     
  13. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu ligger en ny version uppe med en global high scores lista inbyggd. :D Försök slå mitt rekord. ;-)
     
  14. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det blev verkligen bättre respons i styrning nu. :D
     
  15. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad bra :-D Jag testade på farsans x10 innan jag fixade bättre touch kontroll och det var verkligen svårt jämfört med på min nexus. Hoppas alla som hade såna problem fått det fixat nu för det är meningen att kontrollen ska vara jätteprecis så man har full kontroll på hamstern. Därför jag inte har tiltkontroll då jag känner att den inte skulle hänga med när breven kommer svajandes lite högre upp.
     
    Last edited: 3 jul 2010
  16. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Eftersom så många har frågat efter tilt kontroll så jobbar jag på det nu och tänker lägga in i nästa uppdatering. Jag tänker också reseta den globala high scores listan i nästa update så att alla har chans att komma in där. Just nu är den full med scores jag och mina kompisar fick när vi testade spelet, och vi har ju tränat mycket längre än alla andra och spelar på den telefonen jag utvecklade på där det funkar bäst så känns lite orättvist. Men om någon kommer in på listan innan jag updaterar och resetar den så får den personen sitt namn i change log texten som den/de enda som kom in. ;-)

    Nästa update:
    * Tilt kontroll
    * Online High Scores reset
    * Lite finslipning så att svårighetsgraden ökar mer linjärt. Breven tar kol på mig efter ett tag. ;-)
     
  17. pubisboy

    pubisboy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Win Baskus! Låter kanon :)
     
  18. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Ang tiltkontroll, du gör det till ett option ?
     
  19. baskus

    baskus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    :D Många har frågat och det är ju användarna som bestämmer. :)

    Japp. Ska göra en options skärm där man kan välja mellan touch och tilt och även ställa in känsligheten på tilt.
     
  20. beversvans

    beversvans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    låter bra, har varit ganska ointresserad i detta spel just pågrund av touchstyrning. men ni kan det nog bli riktigt bra.