Nytt spel: Hamster Climb

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av baskus, 1 juli 2010.

1. willexmen

willexmen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle tycka det var roligt med mer "power-ups" som på te.x Doodle jump och iphone's Froggy jump. Där du kan få en raket, en lina som skyddar dig en gång från att dö, extra flygförmåga och liknande. Fiender skulle också vara ett roligt alternativ.

2. baskus

baskus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för att du kommer med ideer om hur man kan förbättra spelet. :)

Jag vill inte att man ska behöva vara rädd för att man ska dö när man hoppar på saker. Vill att Hamster Climb ska vara ett hoppskills spel. xD Så ideen med fiender som man dör om man nuddar eller skjuter saker på en gillar jag inte... Men det finns ju inget som säger att fiender måste göra det. Kanske kan finnas fiender som äter upp lådorna för en om man inte hoppar ihjäl dem eller nåt sånt? Typ hemska brevbärare som plockar upp posten? :P

Power ups har jag funderat på lite men har inte kommit på nåt som passar in i spelet. Nån som har nån ide som passar in i Hamster Climbs hoppskills style? Vill inte att spelet ska bli för random så man får massa poäng bara för att man hade tur att få en powerup.

Sen har jag tänkt på om man kunde ha nån power up som när man tar den gör att siffror kommer fram på lådorna och om man tar dem i ordning 1, 2, 3, ... osv utan att ta onummrerade lådor imellan så får man bonuspoäng när man tar låda nummer 10. Då är det både hoppskills och lite extra krydda i spelet. :D Vad tycks?

3. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Do it.

Powerupp som hade varit cool hade varit "thrusters" på sidan som gjorde ens styrning extremt bra. Typ 1:1 styrning utan att hamstern måste accelererara upp när man drar långt åt sidan.

Timeslow för breven?

Temporära poängsammlingsbooster? Typ dubbel poäng på allt i 15 sec.

Om du ska ha en bonus på att hoppa på olika paket i rad borde det vara en ordentlig boost i poäng per låda. typ 20-30 + eller något.

Satt och funderade på om man borde ha en powerupp med exempelvis en andra chans, ett block som kommer upp om man ramlar för långt ner eller dylikt men det känns inte rätt..

En sak jag verkligen hade velat ha som funktion är att kunna se hur mycket man får för att hoppa på en låda som små siffror uppe i vänster hörn. Man skulle kanske kunna låsa upp detta igenom att nå upp till en viss poäng en gång. typ som det fungerar i robodefence där nya saker låses upp när man kommit upp i vissa poäng.

Last edited: 30 juli 2010
  4. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Haha! xD Så det var därifrån jag fick iden. Du har lyckats med inception. :P

Skitbra ide. :) Passar Hamster Climbs stil. :D

Hamster med jetpack? xD Det ger en mer ideer. xD Tänkte på en powerup där man får jetpack på hamstern som drar mer och mer bränsle samtidigt som den åker snabbare och snabbare. Då kan lådorna ge bränsle så man måste ta lådor snabbare och snabbare för att få ha kvar jetpacken. Dessutom åker man ju så snabbt så det blir svårt att få tag i fåglar heh.

Den där ideen kom brorsan också på förut. xD Kan vara så breven stannar upp helt i sin svängning kanske och sen sakta startar upp igen.

Tänkte att man får en rejäl bonus om man klarar att ta alla i rad. Kanske inte få poäng alls från paketen man tar i rad förän man tagit sista?

Hum... Dör man så dör man? ;-)

Aha. Det hade jag inte tänkt på alls. :D Kunde vara en liten symbol bredvid varje siffra för vilken typ av låda som siffran beskriver. Kanske bara en siffra med en bild på en låda? Allt baseras ju på lådans poäng.

5. pimpim

pimpim Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Underbart spel! För nuvarande mitt favoritspel till android. Plötsligt blev mina toapauser 20 minuter långa...

Något jag finner irriterande är att slutpoäng inte automatiskt registreras på lokal highscore. Skulle även tycka det vore trevligt om man blev meddelad när man slagit lokalt highscore.

6. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Glad att du gillar spelet. :D

Jag jobbar på ett nytt high scores system där lokala och online high scores är integrerade i samma system så att det inte är så splittrat som nu. :) Ska göra det smidigare att submitta scores och dessutom ska jag ha ett system så att man gör en "användare" genom att lägga till ett lösenord till sitt namn så att man får ett unikt namn så ingen kan submita i annans namn. Sen ska online listan bara visa högsta score för varje användare så ingen kan spamma hela listan. :P

7. willexmen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta är antagligen en av det spelen jag aldrig tröttnar på, det är verkligen roligt!

Men det som skulle göra det roligare är just power-ups, dock tycker jag inga större som du säger, skulle passa in i det här spelet.

Men ett att man kan plocka på sig föremål som på något sätt hjälper dig att nå högre, kanske ett rött brev som i 6 sekunder stannar alla föremål som gör det lättare att komma högre. "andra chans" skulle jag verkligen uppskatta att man kan samla på sig, alltså något föremål som ger dig ett andra liv, t.e.x en lina. Variation på spel gör det mycket roligare, bara det inte blir överdrivet vilket drar suget ur spelet totalt. Men

8. Mehe

Mehe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nej, jag tycker inte det borde vara några andra chanser.

Små power-ups gillar jag däremot:)

9. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Blir så glad när folk uppskattar mitt spel. :D

Gillar starkt din ide om ett rött brev som stannar upp alla brevs svängning i några sekunder. :) Men att ha andra chans saker gillar jag inte. :ehm: Känns inte som det passar in i spelet.

Små power ups ftw! :D

10. kaper

kaper Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Riktigt kul att se det här spelet utvecklas, extra roligt eftersom det är en svensk utvecklare! Säg till om det behövs grafik :)

11. willexmen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det kan jag förstå, men just dom där små power-ups skulle vara perfekt.

Ljud, är det något du funderar på att skaffa? jag tycker det saknas i spelet, inga större ljud dock men ljud tycker jag skulle vara trevligare, ett ljud när lådorna sprängs.

12. ninjabear

ninjabear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Grymt spel men hade varit ännu bättre om man styrde genom att vicka på telefonen

13. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mm spelet börjar bli nåt riktigt liksom. xD
    Will do!

Mm tänker nog lägga in ljud i version 0.6. Nästa version 0.5 kommer ha nya high scores systemet.

Detta är din lyckodag. Kika i Options. :D

14. c_R

c_R Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sjukt roligt spel. Tycker om funktionen med tilten. Sitter o lirar med kollegan på Lunchrasterna på jobbet. Det blir värsta tävlingarna nu! Tusen tack!

15. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kul att ni tycker det är roligt. :)

När du pratar om att tävla med kompisar kom jag att tänka på det som Sajhe sa om att kunna se sina facebookvänners high scores. Kan nog ganska lätt lägga in så man kan lägga in bevakningar på andra så man får se dem i en speciell lista bara man vet deras kontonamn (ska ju ha konton som består av namn/lösen för att ingen ska kunna använda andras namn). Vad tror ni om det?

Last edited: 2 augusti 2010
  16. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Do it :)

17. Troublesome

Troublesome Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Registrerade mig här på forumet bara för att kunna skriva hur kul det här spelet är, måste säga att du har gjort ett strålande jobb baskus! Tycker också att du är på helt rätt spår när det gäller att utveckla spelet vidare. Tack så mycket för det ultimata tidsfördrivet!

18. baskus

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

:D Tack för att du gör en användare bara för att säga att du gillar spelet. :) Det är när folk säger att de uppskattar Hamster Climb man blir peppad att göra det bättre. :D

19. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Helkul spel, tack så mycket! Tiltfunktionen är underbar.

20. CookieMastah

CookieMastah Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har man saker och göra på pauserna på jobbet när man jobbar nattskift, det tackar jag för :).

Kul idé med powerups och skit, men är du inte rädd för att det ska bli lite alltför... kaosigt? Just nu är det så "rent" och harmoniskt :P

Något jag tycker du bör fokusera på först o främst är ljud dock. Jag saknar det som fan. Ett kraschande ljud när du hoppar på lådor och kanske en trevlig melodi i bakgrunden.. Bara sno melodin från winterbells direkt om du inte pallar fixa något :P. Den är fin. Sen ska det givetvis finnas möjlighet o stänga av ljudet (fx och music var för sig).