OCR på räkningar

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Buzz, 21 juli 2010.

1. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ni som utvecklar i projektet stadigt, har ni bättre sätt att kommunicera än detta forum?

2. rimion

rimion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Tycker det är intressant att följa med i diskussionerna och tycker det vore bra om ni fortsätter med det här. Sen när det finns en mer färdig lösning så kan ni kanske skapa en ny tråd för det? Bra jobb förövrigt! Ska testa med EGit och Eclipse senare idag.

3. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tog och använde appen på riktigt nu då jag tänkte var dags för mera verkligt test så la in mina 10 räkningar jag har liggande för betalning imorgon.

6st av räkningarna hade all data på AVI:n gick hur bra som helst att scanna.

Dem andra 4 fakturorna antingen inte har alla uppgifter på avi:n eller inte alls har en bg/pg avi.

Så helt klart godkänt tycker jag, säkert sparade över halva tiden i alla fall skulle jag tro, sen däremot trodde den ibland att det var OCR nummret den scannade när den scannade konto nummer mm men alpha så :-) var ju bara att scanna om rätt.

4. pakerfeldt

pakerfeldt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Primär diskussionskanal är fortfarande här. Ibland pratar jag och Johan över GTalk men det har mest varit för att spika gränssnitt mellan Android och molnet.

Det är sådana fall som skulle vara intressant att identifiera. Men för att kunna återskapa det ordentligt så behöver man nästan ursprungs bitmappen.

5. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Kan ni inte bygga in så den sparar ursprungs bitmappen då? I typ ett debug läge :)

6. pakerfeldt

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Jo, det är säkerligen möjligt.

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Verkar redan vara i stort sett implementerat.

I CaptureActivity.handleDecode runt rad 290 är det bara att trycka ned bilden i t.ex png-format på sdkortet.

Koden kollar redan om det är debug mode eller ej, och den eventuella debug-bitmapen kommer in som argument.

Edit: Typ något sådant här:
    Kod:
    FileOutputStream ostream = new FileOutputStream(file);
    bitmap.compress(CompressFormat.PNG, 100, ostream);
    ostream.close();

Där file är new File(någonstans på sdkortet)

Last edited: 24 januari 2011
  8. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har mergat dina ändringar nu. Ändrar du till PG och BG, vet ej vad som är vad.

9. pakerfeldt

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Nu ska PG/BG skickas istället för siffrorna.

10. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

japp fixar, väntat på fix i appen först så jag ser att jag gör rätt.

Nice ska testa.

11. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vart något knass i min updatering så fick massa konstiga filer, men åtgärdat..

Last edited: 24 januari 2011
  12. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Jag kan inget om Git, men varför ser dina filnamn så konstiga ut?
    CaptureActivity.java.REMOTE.java?

Ett av kompileringsmeddelandena beror på de knasiga filnamnen:
    "The public type CaptureActivity must be defined in its own file CaptureActivity.java.REMOTE.java"

Jag gjorde en pull nu, och allt kompilerar hos mig.

13. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Sorry, vart något knass, av någon anledning mergeade den eller något så fick filer lokalt, blev väl konflikt eller något,trots jag inte ändrat något i dem filerna men men.

Fixat och ny pull request är skickad för Nordea funktionen att fungera som den skamed dokument typerna.

14. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tackar, mergat in det nu.

15. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vet att det är Alpha version men vill komma med lite grejer jag funderat på under dagen jag testat appen.

Jag skulle vilja ha det så att man scannar in en i taget som nu men när man scannat in konto nummret tycker jag den borde sluta scanna och inte förens man trycker på "rensa alla" så börjar den scanna igen.

Eller om någon av nummrerna är fel kanske man vill redigera dem, då kanske man kan klicka på den raden på skärmen och då den börjar scanna efter det värdet igen.

Sen är frågan om värdena verkligen ska skickas till enheten direkt om man inte ska få godkänna dem?

Visserligen sparade tid att slippa klicka OK när allt fungerade men fick scanna om några värden inte så många tror råkade hända 2 gånger eller något att det vart fel och en gång att den skrev konto nummer på OCR nummret men värt att fundera på kanske..

Edit: Sedan som någon redan kommenterat kanske det borde vara en js fil per bank istället för en med sträng funktioner.

16. pakerfeldt

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Observera att svaren här är min personliga uppfattning.
    DroidGiro börjar trots allt bli så pass stabil att det är hög tid att fundera ut hur vi vill att den faktiskt ska fungera.

Det finns egentligen inget som tvingar användaren att skanna gironumret sist. Dessutom kan det vara så att "sista" fältskanningen av någon anledning skannar fel och man vill göra en ny skanning av samma fält på nytt. Då är det nog lite frustrerande om automat-skanningen har stannat.

Är det inte enklare att helt enkelt bara skanna samma fält på nytt?

Det kan man fundera på. Jag resonerar så här. Godkänna en skanning kan vi inte göra på annat sätt än med okulärbesiktning och jämföra med den faktiska fakturan. Och då kan jag lika gärna titta på de inmatade siffrorna på banken istället för vad som står på mobiltelefonen. Ju färre avbrott i skanningsprocessen desto bättre.

Hänger inte riktigt med här. Hur som helst så behöver vi tweaka in själva bildanalysprocessen när den börjat stabilisera sig. T.ex kanske det är bättre att kasta bort ett resultat om träffsäkerheten inte är tillräckligt hög. Jag tror vi kan undvika ganska många felaktiga skanningar genom att justera parametrar i bildanalysen helt enkelt.

Det är Johans kommentar och jag håller helt med. Det blir nog enklare i många avseenden.

17. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Data för SEB:
    HTML:
    Bankgiro:
    <input name="IKPMaster$MainPlaceHolder$A3" type="text" id="IKPMaster_MainPlaceHolder_A3">

Bankgiro radio:
    <input id="IKPMaster_MainPlaceHolder_BG" type="radio" value="BG">

Plusgiro:
    <input name="IKPMaster$MainPlaceHolder$A11" type="text" id="IKPMaster_MainPlaceHolder_A11">

Plusgiro radio:
    <input id="IKPMaster_MainPlaceHolder_PG" type="radio" value="PG">

Belopp:
    <input name="IKPMaster$MainPlaceHolder$A4" type="text" id="IKPMaster_MainPlaceHolder_A4">

Betaldatum:
    <input name="IKPMaster$MainPlaceHolder$A5" type="text" id="IKPMaster_MainPlaceHolder_A5">

OCR eller meddelande:
    <input name="IKPMaster$MainPlaceHolder$A7" type="text" id="IKPMaster_MainPlaceHolder_A7">

OCR Radio:
    <input id="IKPMaster_MainPlaceHolder_OCR" type="radio" value="OCR" checked="checked">

Meddelande Radio:
    <input id="IKPMaster_MainPlaceHolder_Meddelande" type="radio">

18. pakerfeldt

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Denna månad hade jag en pappersfaktura och det var faktiskt riktigt smidigt att använda droidgiro även för en enstaka faktura. Den skannade uppenbart fel två gånger men det vara bara att skanna samma fält igen (tog väl 2 extra sekunder kanske ;)).

19. pakerfeldt

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Har förhoppningsvis lyckats fixa stöd för SEB nu. Tack!
    (Behöver testas)

Last edited: 25 januari 2011
  20. pakerfeldt

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Är hemma med förkylning så jag passar på att koda lite. Har fixat stöd för Nordnet nu också (även testat).