OCR på räkningar

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Buzz, 21 jul 2010.

  1. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Ingen FC på Nexus S. Däremot så är texten helt suddig när jag försöker få med hela raden i den gröna rutan. Får ingen träff.
     
  2. pimpyd

    pimpyd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jäklar vad folk har kommit långt ser jag. Jag är tyvärr fullt upptagen med andra kommersiella projekt så har inte haft någon tid alls att fortsätta på min version. Men jag ser att folk fått tag på ocr-bibliotek! :)

    Keep on going ni som börjat! Imponerande helt klart!
     
  3. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    kan bli grymmaste appen! skulle den ligga under betal apps skulle jag inte tveka! :D
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Men nu när den är gratis så tvekar du? ;)
     
  5. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Eftersom det inte finns någon fungerande så går det ju inte att tveka..
     
  6. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Vad använder du för OCR-bibliotek?
     
  7. wulax

    wulax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag upptäckte att jag gjort ett rätt stort misstag i förra versionen jag postade här. Kontrasten blev helt fel vilket säkert bidrog till RickardPs problem. Nu har jag fixat till den (dock inte med en histogramfunktion som jag tänkt göra) och lagt till en debugfunktion som gör att en bild visar de bitmaps som används vid pixeljämförelsen:
    [​IMG]
    Ungefär så ska siffrorna se ut när kontrasten är rätt. Testa gärna igen och posta screenshot eller säg hur det går för er.
    Nu ska programmet klara att förstå vilka sorters siffror som scannas och checksumma dem efter "mod 10" algoritmen också.

    För övrigt lade jag upp källkoden här:
    http://github.com/wulax/aGiro
    Så läs gärna igenom den och kom med förbättringar om ni vill. Den är fortfarande nästan oläslig och dåligt upplagd. Jag antar att jag kan lägga till villiga som "collaborators". Mycket återstår att göra.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 1 jan 2011
  8. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nice, nu fungerar det mycket bättre!

    Dock får jag inte up siffrorna i "Referensnummer" och "Belopp", men den visar rätt tecken i vita rutan nere i mitten.

    Kommer ta en titt på din kod framöver :-)

    Edit: Efter laddat ner koden så försöker jag importera den i Eclipse men får inte fram det som ett projekt, ser ut som du inte skickat med .project filen mm. vet inte om det är standard att inte göra det eller något men hur öppnar jag då projektet i eclipse?
     
    Last edited: 1 jan 2011
    wulax gillar detta.
  9. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Får heller inte in projektet via EGit, som annars inte brukar vara något problem. Jämför gärna med Bankdroids repo kring vilka filer som bör ingå.
     
  10. wulax

    wulax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tyvärr har jag ingen aning om hur man gör med androidprojekt i Eclipse. Jag använder zsh, vim och androids sdk-verktyg. Jag har inte heller någon fil i kodens katalogträd som heter .project. Om jag jämför med Bankdroids repo verkar .classpath behövs också, eller?

    Jag kanske kan installera Eclipse när jag får tid och se om jag kan lista ut hur man gör. Eller testa kopiera, modifiera och ladda upp de där två filerna från Bankdroid.
     
  11. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har precis på morgonen konstanterat att .classpath nog är användarspecifik så låt den vara utanför. :)

    I övrigt är jag helt ny på Java så har ingen susning om hur saker bör läggas upp utanför Eclipse. :(

    (är förresten själv en emacs-räv, men har accepterat Eclipse för Android-utveckling för enkelhetens skull. Så länge iaf. ;) )
     
  12. wulax

    wulax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag installerade Eclipse och lade till en .project-fil till git. Det verkar fungera att importera med EGit, men den klagade om att den inte kunde hitta diverse bibliotek. Orkade inte krångla mer med det. Ni som är intresserade av projektet och kan något om Eclipse får fixa resten själva. Eller berätta för mig hur jag kan lösa det åt er.
     
  13. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ok, se dock jätte konstigt ut så jag har börjat från början med ett helt nytt projekt och försöker plocka in din kod, återkommer om jag lyckas helt.

    Kommer skicka privat några frågor.
     
  14. erlandsson

    erlandsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Olika räkningar,

    En liten grej man kanske skall tänka på är att inte alla skickar PG och BG blanketter längre utan utformar sina räkningar lite som dom själva vill eller har faktureringsprogram som har mallar och man kan behöva ta flera bilder på olika ställen om man vill få med all information såsom mottagarkonto, belopp och referens.
    Några har ju även med alfa tecken och bindestreck när det inte är rena OCR nr som referens. får ni till det också tror ni??

    Följer tråden med spänning men kan tyvärr inte tillföra såmycket när det gäller kodningen men idéer finns alltid.

    Lycka till och god fortsättning på Android året 2011.

    /Christian
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tror också som erlandsson. Enklast är väl att först låta användaren enbart ta OCR-numret så att man kan få användaren att blocka bort skitsiffrorna som annars måste censureras om man ska köra en hel rad.
     
  16. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag anser att det är OCR-numret som är viktigast, det som jag i alla fall tycker är jobbigt, sedan om man får in pris och konto är ju ett plus men känns för mig inte alls lika viktigt men en helhetslösning är ju att föredra.

    Jag fick igång wulax projekt i Eclipse genom att skapa nytt android projekt och lägga in fil för fil i ungefär samma ordning.

    Kommer lansera det på Google Code så alla kan använda Eclipse för vad jag förstår är det inte bara jag som hade prolblem att få igång koden.
     
  17. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Varför inte fortsätta på GitHub? Det blir ju rätt snårigt om man ska samarbeta men använda olika SCM? Enklast är ju att göra en clone av wulaxs branch till sin personliga GitHub-repo, clona det repot hem till sin utvecklingsmaskin, lägg till projektfil(erna), committa dessa och slutligen pusha upp det till ditt GitHub igen.

    Då kan wulax merga din repo så hamnar dessa projektfiler i den "officiella" branchen.
     
  18. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Git är inget roligt att jobba med i Windows, det lilla jag jobbat i det så föredrar jag Mercurial framför GIT.

    Enda fördelen med att vara kvar på GitHub är om det skulle gå att gå vidare med samma projekt men jag tror jag gjort allt för många ändringar i mapp strukturen för att det ska gå, kan dock försöka ge det en chans vid tillfälle med GitHub men tror det är för mycket jobb.
     
  19. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tänkte faktiskt precis på samma sak... Aldrig bra med två versioner "av samma sak". Två parallella utvecklingsmiljöer med olika kodare är en garanterad soppa efter ett tag skulle jag tro!

    Skulle gärna bidra till projektet också, tyvärr så har jag nog varken tid eller tillräckligt erfarenhet av android (java) programmering...
     
  20. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Skiljer sig Git något i Windows? Annars är jag rätt imponerad av integrationen av Git i Eclipse (genom EGit) - så är det bara projektfilerna et al det hänger på så kan jag fixa det istället, så kan du klona projektet rätt in i Eclipse så snart det är klart.

    Sånt är ju aldrig något problem om man bara håller sig inom samma system, och ser till att göra täta commits så inte allt kommer i en blaffa.

    Säg till om jag kan hjälpa till, som både kan Git och kör Eclipse.