OCR på räkningar

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Buzz, 21 jul 2010.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag ser gärna google code för enkelhetens skull. SVN:a ner en egen kopia och börja leka direkt out of the box med eclipse. Det är najs.

    Obs, jag har inte rört de olika direkt mycket mer än vissa exempelkoder som finns på github och också några på google code. Google code känns dock enklare och utformningen av sidorna är trevliga.
     
  2. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har svårt att se det bli enklare än EGit i Eclipse; Importera projekt från Git -> Ange URL som finns på projektets GitHub-sidan *TADA* Bara att börja leka!

    En stor fördel med Git är att man inte behöver dela ut rättigheter till folk (och framför allt inte vara en nödvändig gatekeeper för alla som vill bidra med utveckling). Alla har sina egna personliga repos på GitHub och jobbar på dessa, och när man har något färdigt att bjuda på så skickar man en Pull Request till orginalprojektet bara.

    Det finns så många fördelar med ett distribuerat system så det är helt enkelt inte möjligt att skriva ner allt i en tråd som handlar om OCR. Jag ber vänligt om att få hänvisa till WhyGitIsBetterThanX istället. :)

    (f.ö. var det väl aldrig aktuellt med SVN, utan Mercurial på Google Code vilket också är distribuerat. Dock saknar Google Code den individualism som GitHub bjuder på)
     
  3. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag har forkat wulax repo på github nu och eclipsifierade projektet. https://github.com/pakerfeldt/aGiro
    Däremot så vill inte programmet riktigt lira på min Nexus S. Händer inget när jag trycker på skanna-knappen. Och kameran verkar bara försöka leta fokus.
     
    zizou, tkarki, sibbor och 1 annan gillar detta.
  4. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hm, min inscanningsruta hamnar längst ner till vänster och mina layout-skills duger inte till att flytta upp den. Nu ska jag bara leta rätt på en räkning att prova scanna in. Någon som vill lägga upp en anonymiserad bild på en ifall jag går bet? :)
     
  5. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Du får mer än gärna betala mina räkningar om du vill :D
     
  6. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Googlade fram den här. Kommer scanningen ske i mitten trots att min ruta är nere till vänster, eller sker den alltid där rutan är?

    EDIT: Tvingade en stängning av processen och startade om programmet (främst för att ta en screenshot utan den där vita rutan längst ner) och då hamnar plötsligt scan-fältet mitt på skärmen precis som det ska. Däremot lyckas den dåligt med många siffror. Får prova en äkta räkning så snart jag får tag i en.
     
  7. wulax

    wulax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det känns som att jag tagit mig an lite mer än jag klarar med detta projektet. Speciellt eftersom jag inte har någon annan (nyare) telefon att testa med, bara min gamla Hero, och att detta är mitt första Androidprojekt. Jag är osäker på hur jag ska fortsätta eftersom jag inte vet vad som går fel på andra telefoner. Troligtvis någonting i kontrast och storleksändringen med bitmapparna i de fall då den inte känner igen tecknen. Jag får hoppas att någon annan har bättre ideér och erfarenhet än mig. Det vore kul att ha denna funktion på Android.

    Jag kommer nog inte koda så mycket mer på detta projekt tills jag skaffar en ny telefon någon gång i framtiden. Eller så kanske jag kan bidra till något forkprojekt. Ni är förstås fria att använda det jag kodat hittils hur ni vill under Apachelicensen.
     
  8. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Du har ju åtminstone lagt grunden för vidareutveckling, så nu får vi väl alla försöka hjälpas åt (är själv helt ny inom Java/Android samt bildbehandling).
     
    zizou och sibbor gillar detta.
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag är på.att fortsätta. Får se hur mycket jag kan flykta :P

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
    zizou och sibbor gillar detta.
  10. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag ska också, när tid ges inom snar framtid, ordentligt titta igenom wulax kod och försöka förstå vad som händer.
     
  11. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    .classpath skall inte vara användarspecifik. I så fall har man satt upp projektet/projekten fel.
     
  12. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kaj: Okej. Jag försökte få hjälp med det på #eclipse @ FreeNode men inte ens där kunde dom säga vad som gällde. Problemet var specifikt den medföljande .classpath till Bankdroid som av naturliga skäl inte fungerar i Ubuntu.

    Jag undrade om det fanns något sätt att installera libraries generellt på (som libs i unix-system) men det kunde dom inte svara på. Det enda jag lyckades få till var att lägga Google Collect (numera Guava) som en User Library, och sedan hänvisa till den i .classpath-filen. Men vad som är rätt har jag fortfarande inte greppat.
     
  13. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Den som har skapat den classpath-filen gjort det på ett sätt som är specifikt för hans maskin, och det är inte rätt. Hur man skall skapa sina projekt, och vart man skall lägga filer finns det tyvärr många varianter på. Brukar bero på om man kommer bygga med andra byggverktyg, och i så fall vilka. Det beror även på hur många projekt man har, och vilka beroenden de har.

    De vanligaste varianterna är att man i projektet skapar en lib folder och sedan i classpath refererar till de jarfiler som man kopierat till lib-foldern. classpath-filen kommer då relatera till filerna genom relativ sökväg och jararna skall då även checkas-in. Andra varianter är göra så som du skriver, att alla användare t.ex i Eclipse får skapa en miljövariabel med namnet ANDROID_HOME, och sedan refererar man till libbar relativt miljövariabeln. Classpath-filen kommer även i det fallet funka på alla plattformar.
    Det finns även andra varianter.

    Edit: Med miljövariabel menar jag det som i Eclipse heter Variable. En Variabel kan peka på en katalog, och när man sedan skall referera till jarar så gör man extend på sin variable.
     
    Last edited: 4 jan 2011
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Galet sugen att fortsätta och få ut något här.

    Jag kör lite tester med pakerfeldts eclipsierade version. Har en desire. Rutan är flyttad till lägst ner till höger och inte likadan som olika screenshots här. Är det fel på mitt bygge eller har ni andra sett det med?

    För övrigt så verkar den inte klara av att läsa av mycket. Har ändå bra ljus här i rummet, gult ljus men starkt och den klarar mer eller mindre inte av en enda siffra. Den tycks tolka allt den hittar som 448#
     
    Last edited: 4 jan 2011
  15. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag forcerade en stängning av applikationen genom programhanteraren och nästa gång jag startade så var rutan i mitten som den ska vara.
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Gjorde jag med nu. Fortfarande vid kanten.

    Däremot verkar den scanna in siffror nu. Det blir inte rätt men mer än 448# eller vad jag fick förut.
     
  17. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Nu skannar min också. Förmodligen var det för dåligt ljus när jag provade sist. Däremot får jag inga träffar.

    Någon som har information vad de högraste siffrorna på en faktura står för?
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Fick svar från jonawebb som påpekades tidigt i tråden.
    Har inte hunnit kolla något då jag försöker plugga till omtentor.

    Men han supportar inte längre det biblioteket men har lagt upp källkoden här:
    http://code.google.com/p/jjil/
     
  19. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag är sugen på att ev. hjälpa till, två frågor;

    * Vilket projekt är det som gäller, snälla säg github
    * Hur är det tänkt att det kopplas till bankens webb? Betala räkningarna via telefonen? Lokal server som man kan pusha texten till så att det hamnar i ens urklipp, eller via ett plugin i webbläsaren så att det kanske automagiskt fylls i på webbplatsen?
     
  20. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Orginalet hittar du här: https://github.com/wulax/aGiro
    Min fork hittar du här: https://github.com/pakerfeldt/aGiro (jag har eclipsifierat projektet)

    Vad gäller din andra fråga så har det nog inte riktigt diskuterats ännu. Det vore trevligt med ett plugin i webbläsaren kan jag nog tycka. Som direkt tar emot uppgifterna när bilden skannas i telefonen.