Diskussion: Övergå till mobilt bredband - hur bra fungerar det?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 14 jan 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, 1TB om dagen låter bisarrt för att vara över mobilnätet. Tillåter de upp till ~100GB+ om dagen bör det vara tillräckligt för majoriteten och även om flera streamar UHD samtidigt i hushållet på daglig basis.

    Vissa PC-spel kan dock ligga på 100GB+ stycket idag, men jag förmodar att Tele2 då också tillåter trafikspikar då och då.

    En UHD-film på Netflix drar ungefär 7GB/h, så streamar man UHD non-stop under 12h landar man alltså på 84GB.
     
    Last edited: 4 feb 2018
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Jävlar, 1 TB om dagen? Hur förbrukar man ens så mycket och samtidigt har ett liv? Haha.

    Som sagt, vi kanske inte ens kommer upp i potten på 20 GB/dag men jag förutsätter att dessa 20 GB/dag är något man får utan ifrågasättas. Sen kanske man inte får skicka SMS för 5 GB/dag hur många gånger som helst men helt ärligt tycker jag 20 GB/dag som blir 600 GB/mån fortfarande är helt ok. Vi har 100 GB/mån nu och måste vara väldigt vaksam för att inte köra slut på det. Kollar i 480p på YouTube för det mesta och streama gör jag i minst lika dålig kvalité men det beror på fulstreaming. Trots detta kan jag inte se obegränsat...
     
    bernard gillar detta.
  3. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Att de sätter en SMS gräns vid 20GB om dagen säger ju självt att det inte är rimligt att bara ha 8GB/mån (dvs. 0,25 GB/dag) är ju absurt då.

    Tror jag räknade ut att skall man nå 1TB på ett dygn så gäller det att upprätthålla 95 Mbps dygnet runt.

    Det var väl just det, enligt Tele2 så hade den användaren delat med sig sitt abbonemang till flertal olika andra användare.

    Jag har nog en daglig användning på 2-3 GB, utan streaming. Med streaming vet jag faktiskt inte, kanske 10GB till? Detta är ju fortsatt under 20/dag.

    För min del blir det nog att gå över den dagliga gränsen när jag börjar ladda upp bilder för backup som jag gör regelbundet.
     
    bernard gillar detta.
  4. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Jag köper inte det där med 1 TB per dag. Det skulle innebära att han i princip fick 100 Mbps konstant i en månads tid och det får man i princip inte någonstans, speciellt inte med N4M...
     
  5. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det är ju 100 Mbps på abbonemanget, inte en enhet.

    Om vi tar en relativt nätt siffra på 35Mbps på 4G (på Vimla/N4M så får jag 50+) så krävs det att jag har 3 enheter parallelt för att få 105Mbps. Säg att dessa är tre sim-kort är i olika datorer, då är det relativt lätt att nå upp till den mängden data på en månad.
     
  6. inact_0033

    inact_0033 Guest

    @rufy93@rufy93 OK, det stämmer förvisso. Kapaciteten är dock delad per mast så han måste ju i sådana fall ha laddat ner från flera geografiskt olika ställen samtidigt.
     
  7. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Det som stör mig med Tele2:s "Unlimited" är att man trots obegränsad använding ändå ska begränsa sig. Jag har verkligen inget emot att man sätter en gräns - men skriv då ut det i villkoren och döp för fan inte abonnemanget till Unlimited.

    Minns att någon restaurang slog på stora trumman för många år sedan med "Ät hur mycket du vill för X antal kronor". Tror ni inte restaurangägaren började gnälla när någon extremt matfrisk nappade på erbjudandet och åt långt mycket mer än vad vanligt folk gjorde.

    1 Tb/dag hade jag aldrig någonsin lyckats knäcka. Men jag anser ändå mig ha rätten till det när jag signar upp mig på någonting som påstås vara obegränsat. Falsk marknadsföring, helt enkelt. Borde anmälas dessutom!

    Så jag tror du lugnt kan anlita Tele2, om du inte toktankar hela dagarna... och tittar mycket på Netflix... och spelar online hela nätterna. Hmm, nu börjar plötsligt 20 Gb/dag låta väldigt lite...
     
  8. Skogso

    Skogso Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Bernard,

    Jag lämnade fibern (Bredbandsbolaget) i vintras och köpte en TP-Link 400 router som stöder MU-MIMO och WIFI ac samtidigt som jag lade om all tele och skaffade Telenor Familjeabonnemang med obegränsad surf. Det funkade lika bra som med min gamla fiberlösning i Vaxholm. Fick ungefär 25-35 Mbit ner och 15-20 upp. Har gått fin fint att streama både Netflix (även 4K), SVTPlay och HBO bl.a.

    Hemma kör jag Netflix och SVT via TV:n direkt men har också Chromecast Ultra för att kunna köra HBO som ej stöds av min LG TV. Vi har numera tvingats gå tillbaka till Telenor fiber då föreningen gjort en deal med dem för TV. Bredband 200 Mbit fick vi gratis med det. 200 Mbit får man dock bara med 5 Ghz-nätet med deras router och det krävs att klienterna (som exv. telefonerna) stöder minst 4G cat 6 (300 Mbit) för att man ska få fulla 200 Mbit upp och ner. Med min gamla Samsung A3 (2016) så får jag bara kring 40 Mbit eftersom den bara stöder cat 4. Så hela linjen måste stödja de högre hastigheterna om det ska funka att köra fort. Med min frus A3 som är från 2017 eller Galaxy Tab-plattan vi hr så får man den högre hastigheten,

    Skaffade samma typ av router till mitt landställe på Skogsö som ligger just utanför Vaxholm, för att kunna köra på samma sätt som hemma med TV över Telenor Stream-appen. Mätte jag med Bredbandskollen ute från min veranda, så fick jag 50 Mbit ner mot den starkaste masten runt ön som finns på ön bredvid (Tynningö). Inne hade jag med bara routern 25-35 Mbit ner. Men jag noterade att när jag testade att köra direkt med fri sikt mot masten med min gamla cat 4 telefon så kom jag upp i över 100 Mbit ner och ca 40 upp.

    Det har hänt massor med trådlöst de senaste åren och telebolagen har börjat rulla ut 4G + även ute i skärgården. Så när jag skaffade en halvbillig MIMO-antenn med hyfsad förstärkning och kopplade in den blev jag inte helt överraskad av resultatet. Jag har nu över 100 Mbit inne i huset ner och över 25 Mbit upp. Det är mer än jag behöver egentligen för 4K video funkar ju med 20 Mbit och en HD-film kräver bara 5.

    Här ute på ön och på många öar har man problem med teleskugga på öarnas östra sidor då sändarna ofta står på större öar och fastlandet (i vårt fall på Rindö, Tynningö och Värmdö). Så i söder är det väldigt dåligt men efter hela periferin av ön utom i sydöst är det bra för att inte säga mycket bra i nordväst. Även inne på ön där jag bor funkar det bra om man bor högt på bergen.

    Bredbandsbolaget och Telenor numera har jobbat hårt på öarna och dragit in massor av folk i dyra fiberprojekt som jag tackat nej till. Många andra ångrar nog att de gick in i dessa då de inte kan dra sig ur dessa med mindre än att de förlorar 20 000 per familj. Jag har varit motståndare till att man gjort detta helt oreflekterat och okunnigt särskilt som fibern kräver att man gräver över en stor del av ön eller läger fula plaströr över bergen och detta ofta helt i onödan. Ofta kan man få precis lika bra funktionalitet för 1/10 av kostnaden och man kan få sitt bredband på ett par dagar istället för som nu - man är inne på tredje året nu och de har inte börjat dra någon fiber ännu på ön.

    Om folk hade givits möjlighet att välja mobilt istället för att rusa som en korkad buffelhjord mot ett stup, så hade de haft sina bredband på plats för flera år sedan. Det är bara att åka in till stan och köpa en router och skaffa ett extra simkort till ett obegränsat abonnemang så är man på banan nästa dag. I mitt fall så sparade jag lite pengar också genom att jag slapp bredbandsavgifterna och kostnad för fast IP-telefoni. Ska jag ge ett råd så undvik köpa telefoner med vidhängande dåliga avtal med usel surf. Köp telefonen rakt av och skaffa ett bättre avtal istället. I denna nya sköna värld så ger mitt abonnemang fri surf i Sverige för alla anslutna till huvudavtalet. En extra abonnent kostar 150 spänn och ett extra simkort till routern 49 spänn. 100 GB surf fritt inom EU (även Thailand och Burma) och USA är också på G.

    Trådlöst bredband funkar inte för alla men för förvånansvärt många. Vi ser också att prestanda knappast kommer att stanna där vi är nu. Samsung S9 är förberedd för cat 18 och det är 1200 Mbit ner och 200 upp! 5 G börjar snart rullas ut men redan med snabba klienter och 4G + så kommer det gå att köra fortare än 100 Mbit redan nu. Har du en telefon med exv. minst cat 8 så är det bara att pröva.
     
    bernard gillar detta.
  9. Skogso

    Skogso Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag är nöjd med min König-antenn för ca 700 spänn men det finns säkert de som är bättre och Poynters lilla kompakta riktantenn verkar ju vara väldigt bra i en del tester jag läst, men den kostar å andra sidan kring 2000, vilket ju är mer än dubbelt så mycket. En MIMO-antenn och en bra router, kan hur som helst vara en rätt bra investering om man vill få ut det som går att få ut av ett trådlöst bredband :-)
     
    bernard gillar detta.
  10. Filikun

    Filikun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Intressant konversation måste jag säga, jag är eventuellt påväg att bosätta mig där fiber inte finns för tillfället. Om man kör lite små hemmaprojekt som Home Assistant och har lite uppkopplade prylar samt streamar i princip all tv/serier/film och spelar en hel del online, tror ni man klarar sig?

    Någon som har erfarenhet av mobilt bredband och ping i spel? Verkar som där är 4G/4G+ i området, vilken operatör vänder man sig till om man vill ha bra hastighet/teckning/ping och samtidigt inte ha ett tak på GB-användandet?
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, själv kom jag, hur jag än gjorde, aldrig runt problemet att latensen ökar markant i takt med antalet aktiva anslutningar. Det är inga små skillnader heller, utan pingen ökar vanligen med så mycket som 2-3 ggr så snart man har igång två+ samtidiga anslutningar som konsumerar lite mer bandbredd.

    LTE verkar _oerhört_ känsligt för detta. Det blev nästan omöjligt att spela något som krävde en lägre latens om något annat pågick i bakgrunden. Hade jag endast igång ett spel som låt säga fungerar bäst mellan 25-50 ms (valfri FPS), så blev det pannkaka sekunden något annat ägde rum i bakgrunden (som några av graferna jag lade upp visar).

    Det var dessutom under mycket goda signalförhållanden med en extern antenn och en stationär router av det bättre slaget.

    Jag provade både bakom Telia, Telenor samt Tre, och det var till min stora besvikelse ingen större skillnad oavsett operatör annat än vad gäller bandbredden. Testade även på två olika platser med mycket god signalkvalité, då jag blev förbluffad över hur kraftigt latensen svängde, men beteendet var identiskt.

    Har någon annan här testat att spela över LTE+ och samtidigt haft 2+ aktiva anslutningar i bakgrunden utan att notera en rejält försämrad latens?


    Är man känslig för oregelbunden och hög latens skulle jag utifrån mina erfarenheter starkt avråda från att överväga mobilt bredband. För den stora merparten är latensen dock sällan något problem, och då kan det kvitta om den ligger på 25ms-30ms eller 250-300 ms. Det märks inte vid surf, strömning eller dylikt.
     
    Last edited: 13 mar 2019
    Filikun, Kristy, induktion och 1 annan gillar detta.
  12. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Jag tror att en bättre sammanfattning knappast kan göras, Bernard. Nu ska jag samtidigt erkänna att jag själv inte har mixtrat med mobilt bredband, utan snarare pratat med kompisar som har gjort det.

    Men den erfarenheten dessa personer har styrker nog det du själv också har kommit fram till, dvs att vid online-spelande är mobilt bredband inte direkt det säkraste kortet.

    Precis som du säger kommer man knappast uppleva LTE som uselt om man använder sin uppkoppling till surf och Netflix-liknande tjänster, då eventuella "förluster" täcks upp av buffringen Netflix (och alla andra) använder sig av.

    @Filikun@Filikun Ett tips kan kanske vara att du hör dig för efter olika typer av "prova på"-paket. Jag vet att Telenor (åtminstone ifjol) erbjöd stora surfabonnemanget med en månads ångerrätt, no questions asked. Testa själv tycker jag är det bästa tipset.

    Lycka till och hoppas du hittar något som fungerar bra för dig!
     
    Filikun, Kristy och bernard gillar detta.
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vi kör Telia framtidens nät. Dålig täckning här - vi får 20-40 Mbit ned med extern antenn.

    Men för oss räcker det utmärkt. Inga problem att använda voip eller streama på 3-4 enheter samtidigt. Vi gör av med ca 400 GB per månad.

    Finns fiber utanför tomten. Vi ser ingen anledning att ansluta oss.
     
    Filikun, Kristy, 6150 och 1 annan gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    har haft diskussion om det med mina föräldrar som inte förstår vitsen med bredband eller varför man ska slösa resurser på det och gräva upp marken osv. Svaret jag gav dom var att bredband ger en mer stabil uppkoppling som funkar alltid, och speciellt nu när man använder streaming tjänster så vill man inte att det ska stå och buffra mitt i filmen.

    personligen så tycker jag också responstiderna är viktiga, men knappast något alla lägger stor vikt till.
    Sedan då jag kört VPN sedan 2008 så behöver jag bra responstid till att böra med då vpn tunnel också lägger på lite responstid så behöver ha lite headrom, att lägga på vpn på en LTE uppkoppling skulle ge betydligt mer katastrofal responstid.

    Mobilt bredband har fortfarande problem med att hantera allt för mkt peers åt gången det gör det tex inte lämpat till ett flerhushåll som vill streama samtidigt eller spela. Så ja bredand har helt klart ett existensberättigande, men allla har inte behov av en så bra kvalité på uppkopplingen.

    Sedan så skulle det inte funka att alla helt plötsligt skulle gå över till mobilt bredband i sverige, det är inte hållbart det skulle överbelasta nätet otroligt mkt... Bor man mitt ute i ingenstans så är det jättebra att möjlighten finns men har man möjlighet att använda bredband tycker jag man ska stödja bredbandsutvecklingen och använda det.

    Nu verkar det som blueray går emot en långsam död, nu har samsung slutat producera bluray spelare och det är snart bara panasonic kvar, när blueray går ur tiden så behöver streaming tjänsterna ge oss ett alterantiv till bluray och då krävs bättre uppkoppling också, sedan om de kommer ge oss bluray kvalité det låter jag vara osagt, och sedan verkar 8K ligga närmare in i framtiden än vad man tidigare trott...
     
    Filikun och Kristy gillar detta.
  15. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Har du behov av low latency / låg respons tid för vissa saker, t.ex gaming, får du nog bekosta separata abonnemang, och kanske även modem med antenn, just för dessa.
     
    Filikun gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kristy och Filikun gillar detta.
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Låter inte som fiber är något för dina föräldrar :)

    Sen ska man ju komma ihåg att 5G ligger runt hörnet. De mobila näten får bättre och bättre prestanda.
     
    Filikun gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    5g nätet som folk ofta föreställer sig kommer bara existera i statskärnor. Krävs väldigt täta avstånd mellan mobilmaster för att använda 60ghz. 5g kommer inte lösa något av problemen i glesbygd. Också att tänka på är att 4g nätet är länken in till 5g nätet de lever i symbios de flesta av oss kommer därför använda 4g nätet fast med mjukvaran från 5g så med andra ord 4g på steroider så 4g++. Visst kommer detta innebära förbättringar men 5g innebär inte att vi alla kommer används 60ghz och millilitervåg. Vad jag vet så är räckvidden på dessa master 300 meter max och de bildas enkelt radioskugga då. Millilitervåg är känsligt för hinder.
     
    Kristy och Filikun gillar detta.
  19. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Brukar kosta betydligt mindre ansluta när dom passerar, att i efterhand installera kabeln blir riktigt dyrt.
    Jag brukar rekommendera att man köper fiber när dom gör det i grannskapet och om det går bara installerat/svetsar men inget abonnemang.
    Idag säljer den som har fiber sitt hus för högre pris och snabbare enligt mäklaren lokalt.
     
    Kristy gillar detta.
  20. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    En av orsakerna till att jag och frun köpte det hus vi bor i nu, så jag instämmer i ditt konstaterande.

    När vi dränerade om härom året grävdes dessvärre kabeln av. Då passade jag på att uppgradera dosan i samma veva, så nu har jag framtidstryggat "IT-avdelningen" i hemmet med 1 gig i väggen :)