Diskussion: Övergå till mobilt bredband - hur bra fungerar det?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 14 jan 2018.

  1. Filikun

    Filikun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Grejen är att när jag satt ute på Orust en vinter i väntan på att mitt ADSL skulle börja fungera igen (de höll på att mixtra med telefonledningarn) så fick jag ett telenor (tror jag det var) USB-stick som jag fick nöja mig med så länge. Jag kunde lira online och snacka samtidigt utan några som helst problem. Samtidigt så var ju stickan enbart för mig, så jag delade ju den aldrig med någon. Det är väl bara att testa och se! :)

    Fick svar att vi får hyra radhuset nu så det blir ingen återvändo!

    EDIT: Verkar finnas möjlighet till Telia ADSL 10/10, tror ni det är ett säkrare kort än mobilt (teckningskartan säger dock att där är väldigt bra 4G täckning i området samt okej täckning 4G+) ? Det knäppa är att samhället (vi kommer bo lite utanför) har fiber, så det kanske ligger i pipen.
     
    Last edited: 14 mar 2019
  2. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Nu kommer nog inte 5G att använda såå höga frekvenser, åtminstone inte i Sverige. De tre frekvensområdena som är definierade är:

    700 MHz
    3.5 GHz - bandet (3.4--3.8 GHz)
    26 GHz-bandet (24.25--27.5 GHz)

    Även 40.5--43.5 GHz har diskuterats internationellt som ett framtida band, men de 3 ovanstående banden torde bli de i Sverige gällande.

    Även 26 GHz ger ju hyfsat små celler får man ju säga...
     
    Last edited: 14 mar 2019
    Kristy gillar detta.
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Den högsta prestandan kommer bara att finnas i tätorter, ja. Men även 5G på nuvarande LTE-spektrum kommer att öka prestandan. Jämför 3G med 4G t.ex. Skillnaden där är ganska stor..

    Vi har en panelantenn från Jula. Den är avsedd att sättas på taket, men här står den i fönstret p.g.a. lathet. För vår del gör det en instabil 4G-lina lika stabil som fiber (bor på landet). Man kan ju bara föreställa sig vad riktantenner mot stationen skulle göra..
     
    nishog04, Oceanic och Kristy gillar detta.
  4. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Jag tror att man kommer mest att bygga på 3.5 GHz (+700 MHz) i tätorter, i varje fall i början. De flesta 26 GHz - näten kommer nog till en början på ställen likt denna Fjärrstyrda hjullastare testas när Volvo CE får Sveriges första 5G-nät för industrin
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har inte sett några siffror på det
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    "Simulation of standalone eMBBdeployments showed improved throughput between 2.5×, in the FR1 range, and nearly 20×, in the FR2 range.[6]"

    Så står det på Wikipedia. FR1 är under 6 GHz och FR2 över.
     
    Oceanic gillar detta.
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Märkligt att inte operatörer säljer utomhus antenner i paketpris. Tror många inte tönkt på det ens.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De teoretiska siffrorna låter bra. Vi får se hur väl det spelar ut här i Sverige.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte att antennen spelar så stor roll för latensen dock. I alla fall inte om signalen inte är så dålig att det uppstår större paketförluster, behöver paket skickas om uppstår så klart fördröjningar.

    Själv körde jag den här i fönstret när jag gjorde mina tester bakom LTE: https://www.kjell.com/se/sortiment/...enn/4g-antenn/4g-antenn-med-mimo-7-dbi-p30144

    Det hade ingen betydelse om jag använde routerns interna antenner eller den antennen vad gäller latensen. Latensen blev lika dålig så snart det blev lite aktivitet på linan. Flaskhalsen ligger inte i signalkvaliteten.

    Antingen hade Huawei-routern jag använde svårigheter att hantera mer än ett par anslutningar åt gången, eller så är det ett problem med LTE-tekniken i sig: Huawei B525s-23a (Router)


    Efter alla år jag testat, så har det heller aldrig blivit bättre. Latenserna har förvisso sjunkit överlag och bandbredden har ökat, men vid belastning kollapsar alltid latensen.


    Det blir spännande att se hur mycket mer robust 5G är på den här punkten. Jag tror en av de största vinsterna är en betydligt mer stabil latens.
     
    Last edited: 15 mar 2019
    Kristy gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ingen aning.. Riktantenn ger ju bättre prestanda helt klart men svårare installation men är man nörd lär man nog satsa på en sådan.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är tyvärr inte självklart att en riktantenn ger bättre resultat vid 4G. Att välja rätt antennuppsättning för 4G är mycket komplext och det är troligen anledningen till att antenner inte marknadsförs så aktivt.

    Det finns många parametrar att väga in vid val av antenn. Något som många inte tänker på är själva kabeln. Fem meter av en dålig antennkabel kan lätt äta upp hela vinsten med en riktantenn. Billiga antenner har ofta dåliga kablar och gör därmed begränsad nytta.

    Sedan har vi det faktum att 4G sänds på många olika frekvenser och en antenn kan oftast bara vara riktigt effektiv på en frekvens. Kunden måste alltså veta exakt vilket frekvensband som är bäst att utnyttja på den aktuella platsen och köpa antenner därefter.

    Slutligen har vi det som kallas multi-path. Basstationen och mobilen eller annan mottagare kan upprätta flera olika parallella signalvägar genom luften. Dessa kan vara diversifierade i polarisation eller sträckning. 4G tekniken kan i viss mån tillgodogöra sig reflekterade signaler för att öka datahastigheten. Det är alltså inte så enkelt som att sätta upp en riktantenn och peka på närmaste basstation, då kanske man missar reflexer som kunde hjälpt till att höja hastigheten.

    Istället för en enda stor antenn når man ofta bättre resultat med två mindre antenner som placeras lite skilt från varandra och sätts upp med olika polarisation. Antingen den ena horisontellt och den andra vertikalt eller båda tiltade 45 grader fast åt olika håll. Det förutsätter naturligtvis att mottagaren har två antenningångar vilket många modem faktiskt har.

    Som sagt att ta fram en optimal antennkonfiguration för en viss plats är snarast ett jobb för konsulter inom vågutbredning som har instrument att mäta med och kan analysera situationen och ta fram ett förslag som matchar förutsättningarna.

    För oss andra är det mer tur än skicklighet om vi skulle lyckas köpa en riktantenn som ger önskad effekt. Många gånger ger det bättre resultat att prova att flytta modemet mellan olika platser och välja den mest gynnsamma än att börja sätta upp riktantenner.

    Och nu har vi ändå inte börjat tala om fresnel-zoner (Fresnel zone - Wikipedia) och andra skojiga vågutbredningsfenomen som kan påverka resultatet. ;)
     
    nishog04, Kate, pernils94231 och 4 andra gillar detta.
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    I vårt fall är skillnaden enorm med 4G-/3G-antenn | Stärker mottagningen av 4G/3G | NEDIS | Jula

    Har provat säkert 5 ställen i huset och aldrig fått i närheten av samma prestanda. Det är nog minst dubbla hastigheten ned och stabiliteten är också grymt mycket bättre.

    Men visst är vågutbredning svårt att förutse ibland..

    För övrigt tycker jag det är konstigt att täckningsmätaren på alla mobiler visar mottagen effekt.

    Det enda som spelar roll för 4G-prestandan är ju SNR och det följer verkligen inte effekten..
     
    Kristy, bernard och svenix gillar detta.
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Den verkar vettig och det var ju ett bra pris också!
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En punkt som förresten är lite intressant nu när Googles ryktas starta en egen spelströmningstjänst, och Steam gjort det möjligt att strömma spel över nätet, samtidigt som Nvidia, Sony/Plastation också släppt sina tjänster, är ju att så gott som samtliga av dessa tjänster kommer bli svåra att använda bakom mobilt bredband.
     
  15. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag vet inte om det är värt något och det var ju ett tag sen, men jag kan dela min historia. Jag körde 4G i några år som huvuduppkoppling. Något företagabb hos Telenor, obegränsat för 599 i månaden ex. moms. Funkade riktigt riktigt bra. Hade en usb-dongel (Huawei E398 om mitt minne inte sviker) som jag satte i fönstret på övervåningen, 5 meter passiv USB-kabel till en Dovado Tiny i bryggläge (avstängt wlan osv), vidare till routern. Stabila 80 Mbit utan några problem (har för mig att abbet låg på max 80). Jag hade innan det ADSL men pga 7,5 km till telestationen så fick jag max 1,5 sköna megabit. Kan inte minnas att pingen var speciellt dålig men jag spelar sällan spel som är känsliga för hög ping. Jag hade server hemma som jag alltid har haft och hos Telenor fick jag publik IP så allt rullade på kanon med extern åtkomst. Enligt täckningskartor hos Telenor så saknades täckning helt för mitt hus men tja, jag hade full hastighet hela tiden. Det hände någon enstaka gång att jag fick starta om modemet och Tinyn men inte ofta. Förbrukade hundratals gig per månad. Hade väl tur och hamnade på en mast med låg belastning men det funkade kanon i de 2-3 åren jag hade det. Sen dess så har jag flyttat till fiber rakt in i vardagsrummet. Det här var dock närmare 3 år sedan. ;)
     
    Kate, pernils94231, Kristy och 1 annan gillar detta.
  16. MacLeod

    MacLeod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2018
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone SE, Samsung S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone SE, Samsung S10+
    Kör också 4G som huvudinternet med familjen sedan många år tillbaka.
    Funkar mycket bättre än ADSL men skulle aldrig ersätta ett fiber med mobilt.

    Det som är problem är när någon streamar eller tankar i hushållet så sticker svarstiden upp lite så skall jag spela online kopplar jag alltid upp datorn via 4G på mobilen för att få bäst svarstid, annars fungerar det lysande med mobilt.

    Vi är 2 vuxna och 2 barn som streamar mycket youtube. ;-)
     
    6150 och bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är ju faktiskt en rätt smart lösning, bara man är medveten om problemet. Kan man koppa upp den som spelar via en separat mobillina, så fungerar det nog helt okej kan jag tänka mig :)


    Intressant också att nästan alla verkar ha gjort samma observation här i tråden, med att LTE och flera anslutningar skapar hög latens.
     
  18. MacLeod

    MacLeod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2018
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone SE, Samsung S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone SE, Samsung S10+
    Det fungerar väldigt bra med tanke på att datamängden är så liten när man spelar.
    Men det är ju lite bökigare. Sen är det bra i Windows 10 att man sätter mobilen som en "metered"-anslutning så program inte börjar synka filer högt och lågt när man är uppkopplad med mobilen. :)
     
    bernard gillar detta.