Diskussion: Övergav Android för iOS

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Taftus, 15 feb 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Kört iphone SE sedan oktober efter många olika Androidlurar senaste åren. Uppskattar batteritiden och stabiliteten, är aldrig nåt som krånglar eller buggar på iPhonen, och många appar känns mer välgjorda. Kvalitetsintrycket på hårdvaran är även i en klass för sig tycker jag. Saknar flexibiliteten hos Android och alla snabba genvägar man kan ordna efter eget tycke, widgets är ju en trevlig grej också även om iOS har några att välja på nu mera. I det stora hela har jag nog aldrig varit så nöjd med någon Androidlur som jag är med iPhonen faktiskt, även om jag inte är främmande för att byta tillbaka till Android om det dyker upp nåt kul i mindre format.
     
    maxin gillar detta.
  2. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Men hur tömmer man cache?
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Man får ominstallera appen.
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Förstår inte riktigt varför detta skulle vara ett problem egentligen. Det är rätt simpelt att ta bort en app och installera igen, även om det skulle vara trevligt med en möjlighet att enbart kunna rensa cache.
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Agreed. Det är ju inte så att man är obekant med det att installera appar. Ser heller inte det hela som ett problem även om funktionen skulle vara trevlig.
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Försök förklara för en nyinsatt eller tekniskt ointresserad hur man rensar cache, det lär inte vara speciellt enkelt. Förklara hur man ominstallerar en app och det är mycket smidigare. :)
     
  7. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Gillar IOS, gillar Android men jag förstår inte heller vad folk menar med att IOS har bättre flyt. Det jag ogillar mest är när en app stänger av sig själv och man förstår inte varför. Inget felmedelande eller någonting. Android blir bara bättre och bättre och skillnaden är stor. IOS not so much, typ kopierar lite från Android sen klart. Jag vill att Apple gör om och blir #1 igen, och gör deras Siri bättre, för just nu är den mycket dålig.
     
    jnsson gillar detta.
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det är inte flyt i menyer eller liknande vi pratar om. Väldigt svårt att förklara exakt, men @dannejanne@dannejanne tex märker definitivt.
     
  9. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag vet vilket flyt ni menar ;) och det är bra flyt men jag vet inte om bättre än androids. Bra båda två men jag väljer ios ändå. Skulle inte haft en annars. Men det betyder inte att jag älskar den XD
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Du behöver inte tycka det är bättre men jag gör det och många fler, och det är till och med (i min åsikt) bättre än det var på 6P, Oneplus 3 samt 3T.

    Inte haft Pixel dock.
     
  11. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Bryr mig inte så mycket, vill bara att apple gör ett stort steg frammåt, då menar jag verkligen stort iallafall inom ett par år. :)
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Ryktas ju om amoled-skärm samt trådlös laddning i och med 8an.
     
    Englund81 gillar detta.
  13. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag menar inte endast iphones och amoled har vi sett förut men ändå grymt.

    Det som gör mig intresserad är att apple äntligen enligt rykten har patent på ny batteriteknik och det ryktas med att det inte kommer finnas några knappar som lås/volym upp och ner. Att det kommer inte vara fysiska knappar :)
     
  14. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    @Ascii@Ascii Hade fel om trådlös laddning, det var också intressant och nytt.
    Har även hört rykten om att iphone 8 skulle komma utan laddare, again endast ett rykte men lite dumt haha.
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Den är tydligt snabbare än OP3 (min näst senaste Android som Pixeln ersatte).

    Flyt är kanske fel ord. "Responsiveness" är mer korrekt. Som jag skrev i min recension om Pixel XL så upplever jag att den är jättesnabb när den väl kommer igång med nåt. Den scrollar jättesnabbt. Men den reagerar inte lika direkt på input. Känns lite som när man spelar tvspel på en bildvisare med dålig responstid. Det "klaffar" inte. Det är så irriterande att jag aldrig använder min Pixel för att skriva längre texter eller spela vissa spel.

    Jag misstänker att det varierar hur känslig man är för just detta.
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Swedroids rescencenter märker det vi gör också då de brukar ta upp det i recensionerna på bloggen. De sa att Pixel är den telefon de testat som ligger närmast iPhone i det avseendet men att den inte nådde ända riktigt fram. Ingen idé att försöka övertala folk dock. Antingen märker man det eller inte [emoji5]

    "Pekskärmen är mycket rapp och responsiv, och Google hävdar att de har optimerat pekskärmen i Pixel samt XL så att de, då de betraktas bild för bild under en höghastighetskamera, är lika snabb som en Iphone. Vi kan inte säga att vi upplevde lillebror Pixel riktigt så responsiv då vi testkörde den förra veckan, och som väntat upplevs pekskärmen i Pixel XL vara i princip identisk med lillebror: det vill säga mycket rapp men inte riktigt Iphone-klass."
     
    Last edited: 20 feb 2017
    maxin gillar detta.
  17. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Fortfarande bra tråd med olika synpunkter av android och iOS ☺ Fortsätt såhär :)
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Intressant tråd med bra ton.

    Jag har några synpunkter.

    Det vore intressant att göra en liten utredning om batteritiderna då argumentet "iOS ger längre batteritid" cirkulerar ganska ofta - dock kan jag inte minnas att jag sett mer detaljer (batteristatistik) och jag funderar på att dra igång en tråd om strömförbrukning på olika enheter (Android som iOS). Det vore intressant att se skärmdumpar etc på batteristatistik för att se hur mycket det egentligen drar. På mina egna enheter med Android (har ett gäng här att testa) brukar förbrukningen ligga på 0.2% per timme eller mindre (sju timmar och indikator på 35% under hela tiden).

    Så det vore intressant att få fram lite uppgifter om iOS-enheter också. Min avsikt är att starta en tråd och beskriva ett specifikt förfarande (en del blir att spela något specifikt videomaterial från YouTube för att få en uppfattning om skärmtid på olika enheter också) och så postar man sina data där.

    Sedan ser jag valet mellan Android och iOS mer som ett val mellan olika filosofier. Vill man ha kontroll över sin enhet snarare än att tillverkaren bestämmer tar man t.ex Android. Tycker man att det är OK att tillverkaren har långtgående bestämmanderätt över enheten och dess appar finns iOS. Samma gäller tillbehör och innehåll i största allmänhet: Standarder och interoperabilitet mellan olika märken och tillverkare eller slutet ekosystem.

    Sedan uppfattar jag det som att Google och Android i många fall får klä skott för vad t.ex Samsung gör. Många gånger serveras en beskrivning av att "Android är laggigt och har kort batteritid, min enhet tappar 40% över natten" etc och vid närmare syning visar det sig att det är en... Samsung. Operatörsbrandad dessutom. Där kommer även många argument om hårdvarans icke-betydelse in, t.ex att iOS "klarar sig" på 1-2 GB RAM (det håller jag inte med om eftersom det är ett Mac OS X-baserat system i grunden och det systemet mår bra av mer minne även om det går att komma runt genom att begränsa bakgrundskörning etc).

    iOS levereras rent och skall man jämföra plattformar (alltså inte märken såsom Samsung vs Apple utan Android vs iOS) är det en fördel om man testar olika varianter av rent Android snarare än Grace UX vs iOS. Annars tenderar det att bli missvisande (att Grace UX fd TW är långsamt innebär ju inte att Android i sig är det).

    Sedan kan ju en enhet vara defekt (finns ju fall där t.ex iOS utropas som klar vinnare där det är tämligen uppenbart att Androidenheten är defekt - exempelvis att den sistnämnda har extremt kort batteritid och blir extremt varm efter 10 minuters skärmtid).

    Slutligen har vi en aspekt på iOS eller rättare sagt vissa användare av det och det är försvarstalen. D.v.s om funktion X saknas i iOS är den onödig. Uppfattar man det som att någonting saknas i iOS beror det snarast på användarfel, t.ex att man önskar göra något som deklarerats vara "föråldrat". Sensmoralen av just dessa argument blir då att iOS är perfekt - det är bara det att man inte förstått det än. Bara man "släpper sargen" och tar in Apples koncept till fullo blir allt bra.

    Jag anser dock att det skickar fel signaler till Apple. Det signalerar nämligen till deras utvecklare att allting är bra som det är, d.v.s förbättringspotentialen begränsas. Hur förbättrar man som leverantör ett system som redan är perfekt och innehåller allt man behöver?

    För min del har jag inget emot iOS som rent operativsystem betraktat. Apple är tekniskt skickliga på att skapa bra system som är pålitliga. Däremot anser jag att de låser ned systemet alldeles för mycket och att största delen av denna filosofi existerar p.g.a att det fungerar affärsmässigt. Kunderna efterfrågar vanligtvis inte mer öppenhet i iOS utan köper hela paketet och även försvarar begränsningarna (försvarstalen) istället för att skicka signalen att ett flexibelt, pålitligt och stabilt system med gott stöd för standarder är att föredra.

    Det finns t.ex ingen anledning för Apple att släppa iMessage etc till andra plattformar när deras nuvarande strategi fungerar, d.v.s deras kunder använder det till att driva försäljningen av produkterna (ergo - måste ha iEnheter för att köra iMessage).

    Hade iOS motsvarat Mac OS X ifråga om flexibilitet och interoperabilitet hade jag troligen använt det själv (jag uppskattar Mac OS X). Dock är det alldeles för mycket saker som går smidigt att utföra i Mac OS X men som kräver omfattande sidomanövrering i iOS. Redan en sådan sak som att installera Kodi (vilket går på ett kick i Android och Mac OS X) kräver en del meckande (jailbreak eller signera med XCode).

    I mitt fall kan jag inte direkt säga att iOS är särskilt användarvänligt dessvärre eftersom min uppfattning om konfiguration skiljer sig från Apples - resultatet blir då en hel del meck för att komma runt begränsningarna. Android å andra sidan är lydigt och anpassar sig efter kraven (vilket Mac OS X också gör). Hade iOS erbjudit det som Mac OS X ger mig hade jag som sagt kör det själv med stor sannolikhet.
     
    tojjetok, Droid96, kupster och 4 andra gillar detta.
  19. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    ingfre och 10cent gillar detta.
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    Mycket välskrivet inlägg! Jag håller med om det mesta, men framförallt det jag citerat ovan. Fanboys bidrar till företagets kassa men inte till bättre produkter. Det gäller alla plattformar.

    Därför försöker jag vara objektiv och se kritiskt även på de produkter jag själv äger.

    Exakt samma argument är varför jag gång på gång tar upp iOS överlägsenhet på just "responsiveness". Jag hoppas nämligen att Android en dag ska erbjuda samma upplevelse. Då är nog sannolikheten att jag bär på en iOS-produkt mycket liten.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.