Överhettad

Diskussion i 'Xperia XZ Premium' startad av Wijk, 11 nov 2018.

  1. Wijk

    Wijk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4
    Update:
    Jag skickade ju in telefonen på lagning då det fortfarande var inom garantiperioden. Fick tillbaka detta svar två dagar senare:
    Så jag fick alltså aldrig veta exakt vad som var fel. De verkar inte ens ha undersökts. Men 350kr fattigare blev jag iallafall eftersom jag valde att få enheten tillbaka skickad. Tänkte försöka ge mig på att laga den själv då jag vill komma åt datan på den. Köpte en Huawei P20 Pro och är riktigt nöjd! Bättre än alla de Sony telefoner jag haft tidigare, helt klart!
     
  2. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Händer alla märken och många modeller.
    Skickade in en gammal Z5 Compact beskrev felet, hur gradvis varmare och mindre batteri kapacitet under en relativ kort period. Skickade på rep sa att jag vill ha kostnadsförslag innan byte batteri eller styrkrets. På några dagar var den tillbaka som ny med nytt batteri och bytt på garanti! Minns inte exakt men tror den var 1,5 år gammal vid tillfället. Har bekanta med liknande historier från andra märken genom åren, dom har aldrig hört talas om swedroid eller andra forum och kommer aldrig delta heller, är väldigt få som har telefoner som är i forum. Dom frågar där dom köpt eller slänger och köper nytt.
     
  3. Wijk

    Wijk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4
    Det är ju så vårt konsumtionssamhälle oftast fungerar. :)
     
  4. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Himla otur men märkt att nått skett med firman som sköter rep åt Sony, till det sämre och faller tillbaka på Sony så klart. Idioterna skickade tillbaka min xz2 Compact orörd laddporten trasig. Fick trasig som sen en kompis tog till riktig Sony certad service firma i finland, som bytte ut porten på min från den trasiga.. Han kör timmerbil dit då och då så det tog ett tag men nu är den som ny. Kul höra du är nöjd med nya luren.
     
  5. Wijk

    Wijk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4
    Ja, jag antar att det är Conmodo du syftar på. Det var iallafall dit jag skickade min telefon. Dom verkar bara ha inspekterat den, säkert med typ förstoringsglas, och sett att baksidan är lagad av någon annan än dom. Jag tror inte det är några problem att laga den, det handlar bara om principer för dom. Att alla dåtida och framtida reparationer ska utföras på deras verkstad. Supertöntigt och bidrar givetvis till att folk köper nya telefoner = mer pengar till Sony. Tråkigt att det alltid måste handla om pengar.
     
  6. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Privat har jag hållit mig till Ericsson senare Sony sen 1994. Har haft 2 lurar på inskick för rep z5c och en nyinköpt minns inte modellen men var försäkrings ärende efter att jag blivit påkörd. Jobbet olika märken och när man ingen fast telefon har byter man bara om dom går sönder. Nästa märke tveksam om det blir en Sony, allt ska idag funka bra med uppdateringar och reparationer. Men jag tycker det är tråkigt om vi tappar utveckling och mjukvara tillverkningen i Lund.
    Min var på icke rep hos nån Mobylife.........
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Handlar inte om pengar faktiskt. Det handlar om att de som auktoriserad måste kunna garantera att allt är rätt gjort så att garantier på telefonen och även deras garantier på reparationen skall gälla. Om någon ej auktoriserad varit inne i telefonen kan inte de garantera att allt fungerar enligt specifikation. Se det så här, om de lagar felet och detta visar sig bero på att första firman klantat sig vid bytet. Vem skall då betala delarna? Sony gör det inte då det beror på åverkan, du hävdar garanti och då tycker du att den auktoriserade firman ska bekosta reparationen åt dig? Hade du låtit auktoriserad bytt baksida så hade garantin gällt.
     
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    E väl snarare tvärtom att folk inte köper sony om komponentinköpen är billiga, för det påverkar givetvis inte alla modellexemplar men hel del. Skulle inte förvåna mig om sony vill spara pengar den vägen också.
     
    Last edited: 23 dec 2018