Fråga: Överhettning Xperia Z3+ ??

Diskussion i 'Xperia Z3+' startad av Rossow, 20 jul 2015.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har tyvärr ingen Z3+ att testa med men tråden är ändå intressant med tanke på alla beskrivningar av beteendet. Är det någon som testat en annan kernel och undervoltning?

    Något säger mig att det borde gå att få ordning på sådana problem som "överhettning när jag tittar på YouTube" genom att kolla upp volttabellen och även kernel governors. Trots att 810 är en problemprocessor finns det arbetsområden där den inte överhettar och skall man t.ex titta på YouTube behövs knappast full fart (jag misstänker att den klockar upp för fullt i samband med detta vilket gör den varm).

    Personligen hade jag givit mig på följande åtgärder med en Z3+ som uppträder som beskrivet:

    1. Kolla vilken kernel governor som används, klockfrekvens och försök byta till ett alternativ.
    2. Installera Tasker och skapa profiler för bl.a YouTube som automatiskt byter governor till antingen "interactive" eller "ondemand" och klockar CPUn till runt 1500-1700 MHz.
    3. Installera Wakelock Detector och GSAM Battery Monitor för att identifiera batteritjuvar.
    4. Installera Greenify och låt den lägga appar i viloläge.
    5. Konfigurera periodvis autosynk snarare än att låta enheten autosynka hela tiden.
    6. Kolla upp positioneringsalternativen så den inte får för sig att köra med High Accurace vid fel tillfälle då det kan skapa överhettning.

    Jag får en känsla av att grundproblemet är att 810 blir extremt varm (avsevärt varmare än 800, 801 och 805) vid maxfrekvens och att motåtgärden är att klocka ned den. Det går alltid att argumentera att "man skall inte behöva" och att den borde kunna köras i full fart o.s.v men verkligheten är att Qualcomm hade ett dåligt år 2015 och stressade ut CPUn på marknaden med följden att många "telefoner" har problem även om det fungerar i tablets (går att kyla ordentligt).

    Efter att ha följt ett flertal diskussioner om 810 har jag kommit fram till att den borde gå att "fixa" någotsånär även om "fixen" handlar om att vidta åtgärder som undviker att pressa den till de arbetsområden som skapar problem.

    Volttabellen kan definitivt vara ett problem - Sony hade en mycket konservativ sådan redan hos Xperia Z som också gick varm (vissa användare var uppe i 50 grader med den och limmet till bakstycket smälte) men jag lyckades undvika det genom att köra aggressiv UV. Mitt exemplar blev rejält varmt i början så jag undervoltade -50 mV på varje frekvens omgående och temperaturen gick ned rejält och den skötte sig bra efteråt.
     
  2. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Intressant teknikgenomgång, men man ska inte behöva ge sig in på sådana övningar för att telefonen ska fungera utan problem!
    Jag har ju själv en Z3+ från sent 2015 och sedan den första uppdateringen av operativsystemet, har jag aldrig upplevt några värmeproblem, utöver just den processorkrävande appen för augmenterad verklighet som finns som ett valmöjlighet till kameran! Jag har filmat, fotat, kollat på Youtube och netflix i timmar, surfat, navigerat, spelat och använt telefonen som en trådlös internetdelning (och framförallt det senare gör telefonen ganska varm, men inte så varm att någon process påverkas).

    Jag tror att bara man genomför en korrekt uppdatering av telefonen (helst via PC och med fabriksåterställning efteråt) kommer man inte att uppleva några problem! :-)
     
  3. Björne62

    Björne62 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har gjort en uppdatering och en fabriksåterställning genom Xperia companion {tror den nya heter så} men luren är skitvarm, 41grader. Så varm att skärmen automatisk drar ner på ljusstyrkan så att man knappt ser nånting. Och det efter den senaste uppdateringen, innan var det inga problem och jag har samma appar installerade. Och kameran går knappt att använda, definitivt inte att filma för då får man meddelande att kameran är för varm och stänger ner. Så just nu är telefonen skräp.
     
  4. Björne62

    Björne62 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har gjort en uppdatering och en fabriksåterställning genom Xperia companion, tror jag att det heter, och telefonen är supervarm. 41 grader blir den och så varm att skärmen automatisk drar ner på ljusstyrkan och det går knappt att se nåt på skärmen. Och att fota eller att filma går knappt utan att kameran måste stänga ner för att svalna. Just nu är det en skit telefon och blir det inte bättre snart så är det här min sista Xperia.
     
  5. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Vad tråkigt att höra, har du även gjort en återställning i själva telefonen, efter uppdateringen?
    Inställningar -> säkerhetskopiering & återställning -> återställa standardinställningar
    Det är ju den processen som är själva återställningen!

    Annars, om inte det hjälper så låter det som ett hårdvarufel och då återstår bara att lämna in telefonen på service...

    När det gäller ljussensorn, så har jag inställningen på auto och reglaget en bra bit till vänster, det brukar fungera bra.
     
  6. Herr_Berg

    Herr_Berg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Min är inne för 3e gången nu, verkstaden har hittills inte hittat något fel utan bara återställt telefonen och kört in senaste mjukvaran, fick betala 340kr för detta sist. På servicerapporten stod det ett nummer direkt till Sony support jag skulle ringa om problemen kvarstår, vilket de såklart gjorde. Killen på Sony sa att det kunde vara någon app Jag installerat som ligger och drar processorkraft. Då tog jag lurjäveln och återställde den igen och körde BARA dr förinstallerade apparna, facebook, kamera, googleappar osv. Surfade lite på chrome,. Facebookade lite och hade ett gäng appar igång, precis som vid vardaglig användning. Startade sedan kameraappen för att filma i vanlig HD. Klarade 2 minuter sen var den för varm.
    Hoppas jag får en ny lur snart.
     
  7. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Lider med dig!

    Jag ska snart skicka in min på garantin har inte orkat än. Ska skicka in den ett par gånger. Tredje gången måste de ersätta den. En helt ny eller motsvarande nyare modell.

    Skandal att de tar betalt. Det är ju garanti. Varför?! Kan inte vara lagligt.

    Oavsett. Kommer jag sälja den oöppnad.

    Är i himlen med min Oneplus 3 just nu. ;)
    Alltid sval. Pissljummen efter massa spelande.
    Snabb som ett as. Snygg. Slimmad. Metall unibody. Dual sim! Grym batteritid, minst 4 h skärmtid, inte sällan 7 h. För halva priset! Skulle inte byta den mot någon annan lur. Även om jag slapp betala mellanskillnaden.
     
  8. Herr_Berg

    Herr_Berg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ja jag säljer nog min på studs om jag får en ny. Fick min Z3+ i utbyte för en Z2 som hade 3-4 heta pixlar verkstaden vägrade se trots att jag ringade in dom på skärmen. Det blir nog en Nexus för mig.
     
  9. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Varför inte en oneplus 3? Spöar ju skiten ur Nexus. ;) och är billigare. Och SJUKT mycket snyggare och skönare design.
     
  10. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Jättetråkigt med så mycket problem, en telefon idag är ju så viktig, den måste ju bara fungera, man har ju hela sitt liv där!

    En fundering angående värmeproblemet,, jag själv kör helt utan skal till mobilen, kan det har någon påverkan: att värmen leds bort bättre då?

    I övrigt så håller jag med om att OP3 är en intressant mobil, men tre viktiga saker för mig personligen är: vattentålighet (jag står just nu i skogen i ösregn och skriver det här), minneskort och bra kamera! :-)

    Lycka till i alla fall och hoppas att det löser sig med garantin!
     
  11. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Vattentålig behöver inte jag. Men visst, vissa behöver det.

    Kameran är GRYM i Oneplus. Det är i mörkare miljöer den är något sämre. Men ingen är helt bra då.

    Trodde jag skulle sakna SD-kort. Men 64 GB räcker gott och väl. Sen har jag en OTG-läsare med minneskort i nyckelknippan för ev. akuta backuper. :)
     
  12. Herr_Berg

    Herr_Berg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Nä det spelar ingen större roll med eller utan skal vad jag märkt. Har på det senaste haft ett glasskydd på baksidan, vilket i teorin borde leda bort värmen.

    Fick tillbaka luren idag för tredje och sista gången, telia får ta hand om den. Får se vad som händer, får antagligen en ny.

    Sd-kort och vattentäthet är viktigt men jag har en Z5 jag kan använda när det behövs.
     
  13. Herr_Berg

    Herr_Berg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Fick en sprillans ny av verkstaden, packade inte upp den utan sålde den på Tradera för 2800. Skönt att bli av med skiten, även om den nya antagligen inte hade samma problem. Lägger pengarna på ny-telefon-kontot.
     
  14. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Skönt att du fick en helt ny av verkstaden, synd att du sålde den, du borde ha gett den en chans! En välfungerande Z3+ är underbar att använda :-)
    Vad blir det för ny telefon istället då?
     
  15. Herr_Berg

    Herr_Berg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har en Z5 så jag klarar mig ett tag men jag stör mig på att inte ha seriebildstagning i kameran och fattar fan inte hur man inte kan ha det i en flaggskeppsmodell. Lägger undan lite stålars till en Moto Z faktiskt, har kört på Sony nu tre telefoner i rad. Moto mods tilltalar mig starkt.
     
  16. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Okej, en Moto Z, den låter teoretiskt intressant, men tyvärr har jag inte fastnat för den telefonen. Själv är jag lite sugen på Z5:an, jag tycker att den är så jäkla snygg och jag har en svaghet för snygga modeller! ;-) De få andra modeller som har fångat mitt intresse är annars: OP3, Huawei P9 och möjligtvis nya Google Pixel!