Diskussion: överhettningsproblemet

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av jn84, 5 dec 2012.

  1. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ja alltså, chrippe7 och rodak verkar vifta bort det lite medan du verkar ta det mer seriöst.

    Hursomhelst så vore det lättaste om man visste exakt vilken temperatur telefonen max får hålla för att inte räknas som defekt. Men jag antar att det inte är så enkelt. Men finns det riktlinjer åtminstone?

    Detta gör mig galen :) det är ju klart att man vill ha ett "bra" exemplar av den nya fina nexus-telefonen...
     
    Last edited: 6 dec 2012
  2. donnie

    donnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag har diskuterat/frågat och följt många trådar angående detta och det verkar faktiskt som Swedroid hade otur och fick helt enkelt en dålig batch eller/och en måndagsex.

    Anledningen att jag har följt detta noga är självklart för att jag själv är intresserad telefonen men Swedroids artikel gjorde mig orolig inför mitt kommande köp. Hursomhelst, här är iaf lite fakta som lugnar mig:

    1. Det ser ut som att Google ersätter de telefoner som hade problemet och att de nya lurarna inte lider av samma bekymmer. Ni kan själva läsa om det här: http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=40334

    "I got my replacement phone. The issue is better. I played around with Google Earth yesterday for about 30 mins. The phone got warm but nowhere near as hot as before. It doesn't get warm from charging or talking on the phone like the other phone."

    2. Har sett samma test utföras med HELT annorlunda resultat. Se: http://www.youtube.com/watch?v=jsPwecrxRKk Där har vi temperaturer under 40 grader efter hela 20 minuter.

    3. Throttle problemet ligger i mjukvaran där en överkänslig governor är nog orsaken. Detta kan och kommer säkert att ändras med en mjukvaroupdatering. Dessutom så är Qualcom medvetna om problemet efter Anandtechs test, se skärmdumpen från twitter nedan.

    [​IMG]

    4. Jag, personligen misstänker att felet inte ligger endast på SoCen utan att batteriet är delvis ansvarig för uppvärmningen. Detta gör att problemet är lättare att åtgärda (vilket kanske redan har gjorts) Jag orkar inte riktigt en förklaring för detta på svenska men se mina post från XDA:

    "This is insane for a cellphone. It is a 27% drain in 12 minutes which means that the phone used around 570mah in 12 minutes. This is well above 1C drain and it's no wonder the battery gets hot when you pull out a constant 2.8Amps over 12 minutes.

    It feels like this phone could have used a better battery that could sustain a higher constant drain."

    "I don't think the discharge rates of Li Po and Li Ion batteries are close. I do know from RC that Li Po have a way greater discharge rate (i mean i have seen 60C+ batteries) but when it comes to Li Ion i am reading 2C is what they are max designed for. Again, this number changes from manufacturer to manufacturer based on quality and so on. However, considering the test was pulling around 1.4C then i can't help thinking that the battery is getting warm from the discharge rate also not just from the close SoC...

    The fact that the Qualcom S4 gets warm and helps warming everything up does not help, but again, i wish i would see the same test with a better or/and bigger battery..."


    Sorry för den långa posten men jag ville dela med mig av det jag vet. Personligen så känns det mycket bättre nu och jag är glad att jag inte har plockat bort min inneliggande order :)
     
    marulk, broder, RobertB och 11 andra gillar detta.
  3. TassM

    TassM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag har svårt att se hur man ska lyckas få upp moderna batterier i dom temperaturerna, jag tömmer mina RC-heli batterier på ~5 minuter (6S 3300mAh, 45C/90C) och dom kommer ner runt 35-40 grader en varm sommardag.
     
    Gurk gillar detta.
  4. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    I min RC båt så tömmde jag 35-70C 4S lipo på 3300mAh på ca 8 minuter å då var batteriet strax under 60 grader. Men som de stod i kopierade texten där klarade ju li ion batterier inte lika snabb urladdning.
     
  5. donnie

    donnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Åter igen, Li Po och Li Ion ska INTE blandas ihopa. "Apples and oranges...."
     
  6. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Och bara för att förtydliga så är det LiPo batterier i Nexus 4.
     
  7. donnie

    donnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nej, Li Ion :)

    [​IMG]
     
  8. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Trodde LiPo betydde Lithium-Ion Polymer?o_O
     
    Arnie gillar detta.
  9. Arnie

    Arnie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Va!? Inte Litium - Pollonium? ;)
     
  10. TassM

    TassM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Du säger att det inte är LiPo men visar sedan en bild där det tydligt står Li-Ion Polymer?
     
  11. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    LiPo betyder väl just: Li-Ion Polymer.

    Eller har jag fel? :P

    Edit; Bortse från mitt inlägg. För trött för att ha någon vidare läsförståelse just nu. Dags att sova! :)
     
  12. donnie

    donnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ber om ursäkt, klart det är jag som är förvirrad :)
     
  13. donnie

    donnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    För att summera så, ja...N4an har LI-Po lol
     
  14. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Har nu en Padfone 2. Kan meddela att jag körde stability test i 12 minuter, under denna tid blev den varm, men inte obehagligt varm.

    Skulle gissa på att aluminium-ramen som är telefonens värmeledare blev runt 45 grader, ska försöka få tag på rätt verktyg så att jag kan mäta exakt. Intressant nog så klockade den aldrig ner sig under dessa 12 minuter, utan den tuffade på i 1512 MHz hela tiden.

    Detta medförde att den hann med ungefär 25 procent fler cpu och memory runs än en Nexus 4, trots att det är samma SoC i båda.



    Skickat från min PadFone 2 via Tapatalk 2
     
    Arnie gillar detta.
  15. grubblare

    grubblare Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hade du möjlighet att kolla temp. samt hur mycket batteri det drog...
    Nyfiken! :)
    Tack på förhand för allt du testar och kollar upp!! :)
     
  16. Gurk

    Gurk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja det vore väldigt intressant om någon eller kanske till och med några skulle kunna dra igång ngn film eller nått och kolla en timme och sen rapportera temperatur.

    Förresten: Vad händer om man trycker ut en hel film till tv'n via den där miracast-funktionen? Går det smärtfritt eller blir det överhettning även där? (Radio/wifi delarna brukar väl kunna bli rätt varma, och om även processorn jobbar på då så.....?)
     
  17. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Gjorde litet test nyss. Satte på en film som streamades via Netflix med full ljusstyrka på skärmen. Efter 20 minuter va den 39.0 grader och under den tiden tappade jag runt 7-8% i batteri. Ha dock i åtanke att N4an jag testade på är relativ ny och endast gått igenom 2-3 cykler hittills så jag får inte ut optimal batteritid förrns om 1-2 veckor.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
    grubblare och jn84 gillar detta.
  18. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    är 39 grader pga 20min filmtittande på full ljusstyrka fett varmt eller normalt?
     
  19. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Normalt skulle jag säga, den blir inte varm och de flesta telefoner jag har haft med bra prestanda ligger runt 40 grader vid sidan belastning, vissa lite mer :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  20. grubblare

    grubblare Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tack för det! Streamade du via WiFi eller 3G ?