Övertyga föräldrar om en smartphone?

Discussion in 'Allmänt' started by MVSkare, Jan 1, 2011.

1. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Då jag kikar på tres hemsida ser jag att Legend kostar 995:- om man binder upp sig för 3pott 199 i 18 mån och att den konstar 0:- om man binder upp sig i 24 mån.

Du kommer säkerligen inte få några problem att få dina föräldrar att betala 0:- för en telefon till dig om du sedan lovar att själv bekosta abbonemangsavgiften med din månadspeng.

Om du liksom jag tycker att 199:- /mån är ganska mycket pengar kanske din strategi i stället skall vara att sikta på ett kontantkort som du använder sparsamt. Hos tre kostar legend 4795:- med kontant-abbonemang, men enligt prisjakt går den att hitta betydligt billigare än så. Se till att du får en telefon som inte är bunden till någon operatör så kan du sedan hoppa mellan de billigaste abbonemangen eller kontantkorten.

En bra kompromiss att presentera är kanske att du står för abbonemangs-kostnaderna om de står för telefonen? I så fall kanske de kan tycka att du skall välja en billigare telefon, men det kan ju i allafall bli ett första utgångsläge till förhandling. Kanske kan du också förhandla till dig lite mera månadspeng/veckopeng om du lovar att själv stå för dina rörliga mobilkostnader.

m v h Henrik

2. MVSkare

MVSkare Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har haft min i två och ett halvt år. Vet att jag låter omogen men den är ganska tråkig

3. se33

se33 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej men 2o1/2 år är ju ändå ganska länge för en mobil med tanke på att flera jag känner byter flera gånger om året och 1 år är väl vad dom flesta har dom tycker jag det verkar som sen "tappas dom i sjön eller i asfalt" och slutar fungera typ...

Personligen hade jag stått ut och köpt en värre senare när den du har inte bara gått i pension utan rent ut sagt avlidit! Men om du vill byta nu så gör det jag förstår dig! :) men då bör du nog följa alla andras råd och komma överens med dina föräldrar om att du betalar en del. jag vet inte vad din mob. räkning brukar hamna på men det är ju ganska avgörande!

4. MVSkare

MINA ENHETER

har kontant och de blir 100 spänn lite oftare än en månad

5. tomcat

tomcat Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

1. Kolla upp vad det finns i abbonemangsväg som gör att det blir billigare/gratis för dina föräldrar att ringa till dig.
    2. Har dina föräldrar nåt abbonemang som går att förlänga för att få en ny telefon - om de inte behöver ha en ny själv förstås?
    3. Vet inte vad du har för deal med månadspeng, min dotter som är i din ålder får sitt barnbidrag mot att hon gör en del saker hemma, det får hon sen använda som hon vill, men hon måste tanka på sin tfn med minst 100:- varje månad och hon får köpa eget smink och kläder (utom typ jacka/skor eller sånt som kostar mycket och köps sällan).
    Hon har i snitt 600 över varje månad som hon kan gå på bio, fika, whatever för. På fem, sex månader skulle hon kunna få ihop tillräckligt för att köpa en Legend utan att behöva anstränga sig speciellt mycket i sparväg.
    4. Be dina föräldrar teckna ett abbonemang åt dig där en Legend ingår - du står för kostnaderna. Välj nåt abb. som går att sätt ett "tak" på. Alltså att det bara går att använda 100-200-300 kr varje månad. Vet att Tele2 har såna abb.

MVSkare likes this.
  6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

TS: Har du tagit upp frågan med dina föräldrar än? Det hade varit intressant med att få lite feedback på hur det går.

7. MVSkare

MINA ENHETER

har inte gjort,ska göra det men tror det fungerar av alla tips (Y) :P

8. Grytter

Grytter Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Får du en android ska du alltid ha en android, kom ihåg det :cool:

Glömde jag berätta att du är ännu coolare om du hänger på swedroid?:cool:

9. MVSkare

MINA ENHETER

18 mån kostar 149kr i månaden+995 bara för telefonen :P

Last edited: Jan 3, 2011
  10. Cee

Cee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad ska du ha en till om du inte ens kan hitta på något argument för det? :)

I detta fallet handlar det nog mer om vad du ska göra åt dina föräldrar för att få köpa en snarare vad telefonen eventuellt kan tillföra.

11. MVSkare

MINA ENHETER

okej, om vi säger så här då, varför ska man ha en android? :D

12. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför ska man ha något annat? ;)

13. MVSkare

MINA ENHETER

vet men det räcker inte som argument :P

14. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du tänker på den största konkurrent apple, så är det ganska klart :)

Zte blade 1495 kr med kontantkort
    Iphone 4 32 gb 7738 kr som billigast utan abbonemang.

;)

15. Ljuungan

Ljuungan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Detta är rätt, eller, något att tänka på.

Jag är själv 14. Jag har en SE K530i, min tredje på 4 år. Jag bytte först en gång för att den första hade något fel i sig med antennen eller något.
    Men nu har jag haft min andra K530i i lite mindre än 4 år, jag bytte precis till min pappas gamla av samma modell för att min andra (2a) inte går att ringa med.
    Jag är i banorna att uppgradera. Jag har samlat ihop 1800 och funderar på en ZTE blade, men jag ska vänta till jag fyller år, för att inte behöva betala allt själv och för att min mobil fortfarande fungerar, och enda anledningen jag vill uppgradera är faktiskt, att jag vill ha en nyare mobil.
    Många i min klass och parallellklass byter telefoner varje år, bara för att få nyare. Helt sjukt imo.

Så TS, tänk efter, behöver du verkligen byta än?

Register eller för att visa innehållet!

16. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med de flesta att kom överens med dina föräldrar om att du tar en del av kostnaden själv har jag fått mina två fösta lurar i födelsedags present och sen min SE k610i betalade jag halva själv andra halvan var födelsedags present sen min magic betalade jag helt själv då är jag visserligen 17 nu men k610:an var nog när jag var omkring 14 jag fick/köpte.