Övertyga mig om att inte gå över till iPhone

Diskussion i 'Off Topic' startad av shadewind, 15 sept 2010.

1. shadewind

shadewind Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag trollar inte, jag har bara inte kört iPhone någon gång förut. Jag vet de tekniska skillnaderna (har kollat på SDKn på båda sidorna) men har mindre koll på hur mycket allt detta betyder i praktiken.

2. Verrox

Verrox Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Google nexus one kan ju vara värt att titta närmare på då.

3. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

En fråga som jag kom på nu som kanske passar här (ber om ursäkt annars);
    iOS4:s multitasking är ju begränsad till bakgrundsljud, VOIP och positionering (eller hur?), kan program däremot göra vad de vill med denna data? Kan ett program ex. utföra saker baserade på gps-koordinater, typ skicka sms?

4. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

samma här, och jag har redan haft en iphone 4 och sålt den lika snabbt. tjänade 500kr på den. Itunes suger kuk och Iphone suger bajs. Android är bäst. Ska köpa en Desire Z

5. shadewind

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känns dock som att grafikprocessorn är lite klen i jämförelse med många nyare lurar som Samsung Galaxy S.

6. Verrox

Verrox Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Motivering?

Gärna utan dagisfasonerna också, spring av dig istället!:mad:

7. shadewind

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag ser Desire HD så verkar den ändå rätt kvick och bra så jag ska nog vänta tills den kommer till butik och jämföra. Känns bara som att Sense är lite för bloatat snart...

8. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag kan sammanfatta det så här:
    Jag har haft en htc desire i 5 månader. Varför bytte jag? Synkningen var katastrof. Att sortera album var ett helvete. Webbläsaren var katastrof den med. När jag zoomade in skulle den alltid hitta ett textstycke att anpassa för skärmen. Oftast ville jag inte se just det stycket som den anpassade för skärmen. Detta var ett rent helvete och förstörde hela webbläsarupplevelsen. Att man inte kunde stänga av det var idiotiskt. Sen är touchen mycket mer eftersläpande om man jämför med iphone 4.
    Iphone 4 laggar aldrig, och följer fingret otroligt noga. Detta är väldigt viktigt för en touchmobil idag. Det är verkligen en sak som förbättrar användarupplevelsen.

Det enda jag saknar är att kunna sätta på/stänga av wifi, samt flygplansläge snabbare.

Och är det någon du ska lyssna på är det mig i det här fallet, då jag nästan är den enda som har testat android vs. iphone riktigt ordentligt.

Sen detta eviga tjat om att iphone har ''begränsad'' multitasking. Det är precis samma sak som i android. Dock stödjer ingen app i iphone att kunna buffra filmer i bakgrunden. Annars är det precis samma sak i praktiken. Förutom att iphones multitasking drar betydligt mindre ström.

Om nån skriver att den inte har ''riktigt'' multitasking är det bara fanboys som måste hitta negativa delar om iphone för att man ska intyga sig själv om att ens egen telefon är bäst. I praktiken är multitaskingen precis samma sak, förutom att kunna buffra filmer i bakgrunden, vilket jag aldrig gjorde.

9. shadewind

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vill för övrigt tacka för många bra och informativa inlägg i den här debatten som lyckligtvis inte urartat i något sorts flamewar än.

Hur är det med mjukvaruuppdateringar om jag bestämmer mig för att införskaffa en Desire HD? Hur länge kan jag förvänta mig senaste versionen av Android? Apple har ju nämligen väldigt bra track record när det gäller att släppa updates...

10. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Så om jag förstått saken rätt så är det dig man ska lyssna på eftersom du inte råkade gilla Android och nu förvandlats till inbiten iPhone-fan och har därför per definition rätt? På vilket sätt verkar det rimligt? Jag lovar att om du gör en snabb google-sökning kan du hitta hundra personer som gjort den exakta motsatsen. På vilket sätt skulle du ha mer rätt om dem?

Även om "riktig multitasking" kanske är fel ordval så har iPhonen hur du än vrider och vänder på det begränsad multitasking. Det kanske inte spelar någon roll för dig men i nuläget är den begränsad, påstå inget annat.Och nej, buffra film är absolut inte den enda skillnaden så sluta dra upp det varje gång du får chansen. Android är även väldigt bra på att ta hand om processer som körs i bakgrunden så batteritiden behöver absolut inte vara så mycket sämre.

Edit: Jag ursäktar om detta anses som att flame:a eller starta flamewar, jag börjar bara bli väldigt trött på hur skriven lägger fram osanningar till höger och vänster. Som jag skrev innan så har jag inget emot iPhone men föredrar Android.

Last edited: 16 sept 2010
  11. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Det är en smak fråga, gillar du att pilla med mobilen, ha friheten att göra vad du vill med telefonen m.m. så är det en Android telefon du ska ha, föredrar du att ha bestämda saker som fungerar utan strul m.m. är det en Iphone du ska köpa.

Det är lite som att jämföra att köpa en Mac eller att köpa en PC och köra in Linux, beror helt på vad du vill ha det till, Linux har massor av olika "smaker" och mycket variation (vilket har både för och nackdelar) medan Mac är utvecklat för att vara lätt att använda, ett bra sätt att se det är att det är två olika filosofier bakom, Linux går efter funktionalitet, cutting edge och frihet, därav e det många program som är väldigt kraftfulla och bra men användarvänlighet kommer i andra hand och de saknar ibland helt ett grafiskt interface och körs via terminal (text) medan Mac värdesätter användarvänlighet väldigt högt på listan och det grafiska användargränssnittet, stabilitet i alla lägen är första prioriteringen där.

12. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Gjorde du dig av med din Desire i helg eller? ;)

13. shadewind

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har kört Linux sedan jag var 11 år gammal (Red Hat -> Slackware -> Debian -> Linux From Scratch -> Gentoo -> SUSE -> Debian), har kört alla Windows-versioner från 3.11 och NT3 upp till Windows 7 men kör för närvarande OS X eftersom det är en lagom blandning av geekiness (POSIX-kompatibelt, bra terminal et.c.) och välfungerande och tekniskt kompetent system. Jag trivs i programmeringsspråk som Java, C och C++ (okej... jag kanske inte trivs i C++ men det är vad jag jobbar med just nu) och har kollat lite på Objective-C (verkar finfint tycker jag). Köpte HTC Hero när den släpptes och har rootat den då jag tröttnade på att vänta på HTCs release av 2.1.

Bara för att poängtera lite vilken bakgrund jag kommer ifrån och att jag inte har några problem att greppa de skillnader som faktiskt finns på pappret.

Det jag undrar är mer vilka faktiska upplevda problem som finns, inte tekniska för de kan jag Googla fram själv om jag inte redan vet det.

14. sebastian

sebastian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

MINA ENHETER

Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Lycka till med din nya fruktisen.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

15. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Alltså du undrar om problemen med Iphone egentligen? är det inte lättare då att kolla på ett Iphone forum? många här iofs kanske kört Iphone men är det just de problemen med Iphone du vill höra om mer rakt och så från användarna skulle jag kolla runt där iaf.
    Iom att jag antar du själv vet vad du tycker felas med Android telefonen? sedan e det ju skillnad på Android och Android oxå iofs, gillar min Hero men den har sina små brister, custom ROMs för Hero brukar vara lite halft ostabila, kör just nu med FROYO_2.2_elelinux_v1.8, funkar bra förutom lite lagg från och till, har en polare som kört CM6 på sin Magic, den verkar stabilare, sett en annan som har Samsungs värsting och den verkade riktigt nice osv.
    När min bindningstid går ut blir det nog en Android till för min del men inte säkert att det blir en HTC, fast Nokia kommer med sin nya med öppna symbian nu eller så? tyckte mig läsa något om det och det kan ju vara intressant med, E7 ser riktigt fin ut :)

Last edited: 15 sept 2010
  16. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    men jag har ju provat iphone och tyckte inte om den? visserligen har jag aldrig ÄGT en iphone. men tro tusan att jag provade den rätt hårt innan jag bestämde mig för att jag tyckte den var kass och överskattad.

Och nej, jag har faktiskt inte sett en app på iphone som jag känner att "wow, jag önskar att min androidlur kunde göra det" och sen inte hittat det på market. men kom gärna med förslag på vad det skulle vara så ska jag gladeligen omvärdera min åsikt.

Last edited: 16 sept 2010
  17. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tja det beror ju på om man gillar att äta ruttna äppelskrutt framför valfri annan föda.

18. shadewind

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Anledningen till att jag vände mig hit och inte till ett iPhone-forum är dels att jag inte känner till något sådant som är bra men också att jag tror att Android-användare i allmänhet har mer koll på vad som är skillnaden och inte bara fastnar för bling-bling i gränsnittet. Det är väl mitt största problem med Apple-produkter, användarna kan ofta vara outhärdliga :)

Dessutom tror jag det finns fler Android-folk som har erfarenheter av iPhone än vad det finns iPhone-folk som har erfarenhet av Android och kan uttala sig om detta.

Till vissa andra... sluta bråka nu, kids :)

19. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har också funderat på att införskaffa en iphone.
    Enda saken jag egentligen inte gillar med android är att många telefoner har extremt begränsat internminne (problem fram tills 2.2 med apps2SD om man inte vill roota) samt att det finns typ 10000000 olika telefoner med android, så appsen kan verkligen inte optimeras som dom kan till iphone. Utöver det föredrar jag nog android på alla sätt och vis(öppet, widgets, androids multitaskingsystem, etc, etc.

20. Droid110

Droid110 Guest

Köp en iPhone :sealed:. Desire HD är ju mer lockande dock :).