Övertyga mig om att inte gå över till iPhone

Diskussion i 'Off Topic' startad av shadewind, 15 sept 2010.

1. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra iphone forum att forska i: http://www.iphoneinfo.se/forum/ & http://forum.macworld.se/
    Visst har iphone sin beskärda del av användare med problem, liksom Android,
    Jag själv bytte min Nexus mot en ip4 av två själ.
    1. någon ville köpa min N1:a
    2. Hade ingen lur på bindning.
    Så jag tänkte en iphone har jag aldrig ägt, så kan vara kul att testa, den går ju alltid att sälja...
    Men den användarvänligheten och flytet, inga FC, och en mängd appar att tillgå, gör att sammantaget, så är för mig iphone en bättre lur, nej jag har inget behov av att mecka runt bland filerna, Multitasking fungerar på, upplever jag, likvärdigt sätt..
    Men är man en person som gillar att grotta ner sig operativsystemet och finetuna, älskar widgits, nja då funkar inte iphone.

Jag kan nog mycket väl flytta tillbaks till Android när "the flow" i luren är i samma klass som iphonen. Dock inte en Android med ren Google Android, den är lite väl grå och tråkig.

2. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag gjorde själv samma byte som TS; från HTC Hero till iPhone 4.

Det jag saknar är
    • Widgets
    • Snabb åtkomst till WiFi/BT/GPS av/på
    • Möjlighet att ändra antalet genvägar som är i "snabblistan" längst ner (går med Jailbreak, men har inte orkat det än med min telefon :))

Det jag gillar är
    • Helhetsintrycket
    • Batteritiden
    • Kameran
    • Betalapps (finns mycket skit som de tar betalt för men de som är bra är verkligen bra)
    • Det genomgående fräscha intrycket som iOS och de flesta appar ger

Anledningen till att jag bytte är att jag inte ansåg att Desire var ett nog stort lyft från Hero, suget att testa något nytt (aldrig ägt en iPhone tidigare), att Android fortfarande känns något ofärdigt.

Med ofärdigt menar jag att interfacet behöver ett ansiktslyft och bli mjukare, accelererat så att det "flyter" bättre även i OS och att BT-profilen i alla Android-telefoner är i stort behov av en uppdatering. Vad jag har förstått det som så har iPhone varit dåligt på det förut men är i min mening bra nu.

Sedan är det så klart att iOS inte ger samma möjligheter till inställningar som Android ger. Då räknar jag med att jailbreak eller ROOT inte är gjort. Å andra sidan så känner jag inte samma behov av att byta ROM för att råda bot på något irriationsmoment, jag känner heller inte att uppdateringar behövs (även om det är roligt så klart) och jag blir heller aldrig irriterad på min telefon som jag kunde bli med min Hero.

Det är dock inte bara guld och gröna skogar. iTunes är bedrövligt om man kör Windows (vilket jag gör) men det är hanterbart för det mesta.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag kommer inte köpa en iPhone av flera anledningar men de största är:

* Tvånget att använda iTunes
    * Inga widgets
    * Priset

Det är helt enkelt, för mig, inte värt det.

4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 637
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    jag glömde widgets på minuslistan. Det är en riktigt stor grej för mig.

sen när man läser om ej snabbknappar till wlan osv blir jag lite rädd. Wtf, lite väl hårt hållet eller?

5. kosmiq

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Den snabba åtkomsten till att slå av/på wifi osv är ett minus. Dock ska det sägas att jag tycker den sköter sov-läget för Wifi mycket bättre än vad min Hero gjorde. Inte lika bra som att kunna slå av men den hanterar det bra i vart fall.

Återigen så kommer "priset" som en anledning till att inte skaffa iPhone. Jag vill bara säga det att jag betalar i slutändan mindre för min iPhone än vad jag gjorde för min Hero...

6. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Många vill dock inte binda upp sig till ett abonnemang, och om så är fallet så är iPhone en hel del dyrare än motsvarande Android-lurar.

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Binder man sig så är den ju lika dyr, eller snäppet dyrare, än en motsvarighet som kör Android. Så det är ju hugget som stucket.

Men jag kommer aldrig binda mig vid ett abbonemang så länge jag har telefon genom jobbet. Antagligen inte efter det heller. Jag vill kunna byta telefon när jag själv vill och då blir iPhone helt plötsligt galet dyr. Det märks ju att de enda som inte förstått att det inte går att sälja en iPhone till 9400:- är Apple själva :)

8. kosmiq

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag håller helt med om att priset för en iPhone som inte går genom en operatör är helt sjukt dyrt. Varför Apple valt att lansera den med operatörer kan man fråga sig men de har säkert en "god" tanke bakom det hela...

För min del spelar det inte så stor roll då jag har min telefon privat och om jag får en via jobbet så får jag väl ha två. :)

9. shadewind

shadewind Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om jag binder mig till Tele2 så är det inte så fasligt stor kostnad att begära slutfaktura om det nu skulle behövas så jag ser inget problem med det. Eftersom jag ändå binder mig så blir inte iPhone speciellt dyrt. Det höga priset för olåsta telefoner är nog fullständigt medvetet från Apples sida tror jag.

Widgets är väl det enda som jag hittills tror att jag kommer sakna. Dock så har jag faktiskt inte så många widgets just nu. Den enda widget som ligger där nu är kalendern men jag lägger inte märke till den eftersom den "alltid ligger där" så att säga.

iTunes är väl en mer kännbar nackdel men jag har det ju ändå på datorn då jag för tillfället har en MacBook Pro. Tycker inte det verkar vara så illa som alla säger... men det kanske är värre på Windows?

10. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det största problemet med iTunes sig är väl egentligen inte att programmet i sig fungerar dåligt utan sättet Apples produkter alltid(?) har använt sig av det. Alltså att om du kopplar in en iPhone, iPod etc. mot en ny dator måste du rensa allt som finns på produkten innan du får synca in någonting nytt. Så om du vill få in en låt från en kompis blir det väl mer eller mindre en omöjlighet om du inte skaffar något program som går runt det iTunes tvingar dig att göra. När jag fick problem med detta på min iPad så hade datorn jag försökte använde Linux och där verkar inte program som kan lägga över filmer finnas. Så jag kunde helt enkelt inte lägga över min film "korrekt", den låg på iPaden men inget program hade tillåtelse att spela upp den. Sättet iTunes lägger in filer på är heller inte särskilt enkelt att själv återskapa (låtar är inte uppdelade efter album utan är slumpartat placerade i massor med undermappar, filnamnen är inte heller intakt.

Nu finns det som sagt program som gör så att man slipper använda iTunes och på så vis slipper hela grejen med att enbart kunna synca med en dator så problemet är väl inte så stort som många vill få det till. Men sådana här problem har en tendens att uppkomma precis när man inte vill att de ska göra det - som för mig.

Edit: Detta är också en väldigt stor skillnad från Android. På Android kan jag få en låt eller film skickat till mig via ex. email och kan sedan enkelt spara undan den och se den i vilket program jag vill. Jag tvivlar starkt på att detta fungerar på iPhone eftersom Apple har sin egna musik-butik som de såklart vill att du ska använda istället. De skulle såklart inte kunna tvinga dig att köpa all musik därifrån så du kan fritt synca vilken musik du vill via iTunes, oavsett varifrån den kommer. Men det skulle förvåna mig om de tillåter dig att ta in musik på något annat vis än just genom iTunes och från en dator i taget. Någon mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel.

Last edited: 16 sept 2010
  11. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Vad spelar det för roll i praktiken att iphone har som du kallar det ''begränsad'' multitasking. Man kan inte buffra filmer i bakgrunden. Fler exempel?

Att prata om det teoretiska här är inge idé. Jag vill veta fler praktiska exempel hur man drabbas av ''begränsad'' multitasking.

12. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    och jag vill ha fler praktiska exempel på saker som inte finns på android market som man bara MÅSTE ha i sin mobil. det verkar inte direkt som att någon av oss får vad vi vill va? ;)

13. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nu vet inte jag vad just ni vill ha.

Till exempel finns det massor av spel på iphone som inte finns på android. Angry birds, plants vs. zombies, pinball hd, playman track and field.

Några program:
    bredbandskollen, upplands lokaltrafik, tv-nu appen är klart bättre på iphone.

Att ens påstå att android har lika bra apputbud som iphone är patetiskt. Du är så jäkla subjektiv att enligt dig är ingenting är bättre på iphone.

14. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    naturligtvis är jag subjektiv. enligt mina erfarenheter är inte iphone en särskilt bra och ganska överskattad telefon.

nu har jag nog aldrig sagt att applikationsutbudet är lika bra på android market som på app store. bara att jag tycker att market faktiskt är tilllräckligt bra som det är.
    fast ett bra pinballspel låter iofs som något som jag skulle vilja ha. det ska jag ge dig.

i övrigt har jag också sagt på det här forumet att jag tycker att input känns bättre på iphone än androidlurar. så att jag tycker att ALLT är sämre på iphone är inte riktigt sant. (men nästan)

15. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Där är du okunnig som vanligt. Istället för androids simpla pinballpel som ligger top tio. Så är det otrolig grafik och helt annan känsla på det som finns för iphone. Speciellt iphone 4.

Någon som kan ge nått till exempel på hur man i praktiken märker av iphones ''begränsade'' multitasking, förutom att inte kunna buffra filmer i bakgrunden.

16. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

VemRingde - Finns även på iPhone men det enda man kan göra där är söka efter telefonnummer direkt i appen (bonusfråga: Kan program på iPhone få del av alla nummer som ringt upp en eller måste man lägga till dem manuellt?). På Android visas vem som ringer när personen ringer, detta eftersom programmet kan ligga i bakgrunden och sedan först användas när man får ett inkommande samtal. Som grädde på moset kostar iPhone-versionen med sämre funktionalitet 7kr medan Android-versionen är gratis (det finns en betal-version också men den lägger bara till några fler funktioner i själva appen vad jag minns). Från vad jag fått ut när jag sökt efter VemRingde, TrueCaller osv. på App Store är att ingen kan kolla telefonnumret när man får samtalet utan först efteråt och drar därför slutsatsen att detta inte går eftersom iOS4 varit ute länge och funktionen är välanvänd och mycket omtyckt på Android.

Vad jag vill minnas har du inte heller besvarat om program som WaveSecure fungerar på iPhone eller ej. Alltså program som kommer till användning om din telefon blir stulen. Du kan då, från deras hemsida, låsa din telefon, backa upp data, ta bort data osv.

Om jag fattat saken rätt så får iPhone-apps enbart köra ljud, VOIP och tracka position i bakgrunden. Ett program som Locale kan göra otroligt mycket mer än så samt använda datan till egentligen vad som helst, typ ställa in ringsignalens styrka beroende på ljudnivån i bakgrunden osv. Finns andra program som gör samma sak. En annan bonus med Android här är att utvecklare kan bygga in Locale-stöd i sitt program.

Du skulle också gärna få besvara min fråga om vad saker på iPhone får göra med den data som den samlar in. Det är en sak att få hämta gps-data och kunna använda datan till någonting.

17. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    men våttahäll??? dra in taggarna och läs inlägget en gång till så förstår du vad jag sa. ;)

18. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

@coolof

Det du pratar om angående mutlitasking är att ett program kan ligga i bakgrunden pausat. Det kan program göra i iphone också.
    Sen att program kan samarbeta med varandra som du skriver om, är en annan femma som inte hör till multitasking.

Sen finns det en liknande funktion till wavesecure som apple själv skapat som heter ''find my iphone''. Den kan radera allt som finns på telefonen om den blir stulen. Backupen har du ändå i itunes innan så det behövs inte integreras. Man kan också skicka ett meddelande som visas först på displayen, för den som hittar telefonen.
    Och så kan den, som jag uppfattade det som inte wavesecure kunde, visa var telefonen är på en karta i datorn webbläsare.

Sen är det generellt så att funktioner som är skapade av tillverkaren själv alltid är bättre än 3:e part då det är implementerat i telefonen mycket bättre. Google släpper på gränserna för 3:e partutvecklare, medan apple gör dom funktioner som tränger in på systemet själva. Vilket ger en bättre användarupplevelse.

19. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Men kom igen...

Ja de kan ligga pausade på båda systemen, vad exakt är din poäng? Det jag beskrev är verkligen inte att programmen enbart ligger pausade. Låt oss ta det igen; På Android får Vem Ringde köras igång när det ringer aka köras samtidigt aka multitaska. När den gör detta visas även bara ett litet meddelande överst på skärmen som med andra ord inte hamnar över svara/lägg på-knapparna. På iPhone går detta inte att göra.

Samma sak med Locale som kan hämta in mycket mer data än det som en app på iPhone mig veterligen får göra och därefter kan programmet utföra någonting med informationen som den får, typ ställa in ringvolym, ringsignal, ändra någon annan inställning, köra igång ett visst program osv. osv. osv. På iPhone kan du såvitt jag vet (rätta mig om jag har fel) göra detta eftersom de saker som program i bakgrunden får komma åt är alldeles för begränsade.

Med WaveSecure kan du visa telefonen på en karta, jo. Du kan såvitt jag vet också låsa telefonen och välja hur ditt meddelande ska se ut så att det blir enkelt för personen som hittat telefonen att lämna tillbaka den. För den delen backar väl inte iTunes upp precis allting, låt säga att du har dina kontakter liggande på sim-kortet. Eller har något viktigt skrivet i ett sms. Sen är det inte en ren självklarhet att man använder iTunes, som jag skrev tidigare finns det alternativ, vilket också blir ett krav om du kör Linux. För den delen har jag knappt använt iTunes till min iPad, varför? Jag laddar hem apps direkt på enheten och använder Spotify. Jag kan inte se mig själv använda iTunes mycket oftare med en iPhone heller.

Vad exakt är det iTunes gör som gör att man måste eller borde använda det? I min mening borde jag kunna hämta in min musik hur jag än själv vill, kunna få den skickad till min telefon hur jag än vill osv. Att iTunes är ett krav är snarare ett problem än en feature.

Och på vilket sätt skulle det Apple gör per automatik vara bättre än det tredjepart gör? Apple vet knappast bäst i alla situationer eller sitter med all information. Genom konkurrens kan företag tvingas hitta på nya lösningar för att folk ska välja deras tjänst, i iPhones fall så kan du enbart välja Apples lösning och om Apple inte har en viss funktion så kan du inte få den, punkt.

En annan sak som Android har som iPhone mig veterligen inte har är cloud-funktionalitet för att skicka saker till och från sin telefon. Det går redan idag att skicka en länk eller vägbeskrivning från sin dator till sin telefon. Jag ser redan en ökning av användandet av detta och ju större 2.2 blir desto mer kommer det att användas. Google har också visat upp en webb-baserad version av Market där du kan välja att installera en app från webbsidan och vipps så dyker den upp i din telefon. Om programmet ska köras på din telefon verkar det väl mer rimligt att den laddas hem där snarare än på din dator och sen överförs manuellt, eller?

20. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

1.Det du pratar om är en helt annan sak. Att låta tredjepartsprogram samarbeta med varandra.

2. Nu vet jag inte om just den finns till iphone. Dock finns det en liknande. Det är en alarm-app. Man skriver själv in vad den ska påminna om och var man ska vara för att den ska påminna om den saken. När man sedan står på den platsen med iphonen kommer alarmet automatiskt. Man ställer tex. in att den påminna när jag står vid ica-butiken att posta det där brevet exempelvis. När man sedan kommer dit kommer det en påminnelse till telefonen.
    Det är en liknande app som finns till iphone som den du pratade om.

3. Du måste in i itunes för att aktivera telefonen. Och använda det för att föra in all musik. När du kopplar in den backas allting upp automatiskt. Kontakter, bilder, sms mm.

4. Jag tycker det är jättesmidigt. Man ställer in alla album i itunes utan att behöva ha telefonen kopplad till datorn. Sedan kopplar du in iphonen till datorn och klickar på synkronisera. Då går allt över från itunes till iphonen. Tycker det är väldigt smidigt.

5. När företaget själv lägger in funktionerna är det mycket säkrare än att man ska lita på att en 3:e part har gjort det lika bra. Jag kan berätta vad jag själv upplevt med funktioner som tränger in på systemet för mycket. Dom slukar batteriet för att dom måste ligga i bakgrunden, och så kraschar dom mycket lättare än företagens egna lösningar. Ett exempel är att kunna byta låsskärm. Den låser inte telefonen på samma sätt som den inbygga gör. Vilket gör att det drar betydligt mycket mer ström.

6. Apple har molntjänsten mobileme. Där kan man lagra och skicka filer från mobil till mobil. Och dator till mobil. Och vise versa.