Fråga: Olaglig vs Laglig elsparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Sandinen, 12 sept 2023.

1. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Är snuten så dumma att de går på de?

Vad säger
    JohnnyMann vår Polis i denna tråd
    Går dina kollegor på ovan luring?

2. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Om du kollar lite närmare så upptäcker du att G30 har förväntat leveransdatum 24-29 September medans
    G2 har förväntat leveransdatum 11-16 oktober på DHgate.
    Säljaren av G2 räknar med andra ord med att ha dom i lager inom några veckor.

3. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Så har det inte varit tidigare på dhgate står det som i ovan just nu 163 in stock i polen så finns de där rent fysiskt. Antingen har de börjat ljuga (de har väl aldrig hänt av säljare...hm) eller så tar deras frakt från polen tre ggr så lång tid mot tidigare...eller så har de uppgett för lång frakttid.

4. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Jag tycker personligen att det är mer intressant vad transportstyrelsen säger om den saken.

Dom kom lustigt nog, efter en lång utredning, fram till att motormärkning saknar betydelse och att det varken finns någon definition eller metod för avgöra kontinuerlig märkeffekt.

Vad begreppet kontinuerlig märkeffekt är framgår varken av EUförordningen eller FN-föreskrifterna. Det betyder att kontinuerlig märkeffekt på 250 watt inte är definierat. Det finns ingen reglerad testmetod för hur märkeffekten ska kontrolleras. Motorn i sig begränsar inte effekten, utan andra komponenter på fordonet såsom batterier, styrelektronik och kablar är också viktiga för att avgöra vilken effekt ett eldrivet enpersonsfordon kan leverera. Detta medför att en motor märkt med en effekt på till exempel 500 watt från tillverkaren kan kombineras med en kraftelektronik och batteri som medför att fordonet får en effekt på 250 watt. Saknar fordonet en märkning av effekt enligt någon standard eller typgodkännande bör det vara svårt att fastställa själva fordonets effekt.
    Transportstyrelsen - Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon Slutrapport – slutsatser, förslag och bedömningar

En egen klisterlapp med 250W fyller alltså bara funktionen att undvika onödiga missförstånd, då någon annars kan få för sig att en annan märkning skulle kunna handla om en för hög kontinuerlig märkeffekt.

muSPK gillar detta.
  5. Sandinen

Sandinen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Lite detta jag kom fram till i min "elsparkcykel research". Jag har haft en Nomadelic Active 800 i 2 år och den är 200W, 20km/h, utan bluetooth osv så den går inte att speed hacka eller liknande.

Den är så himla slö i backar, nästan så gående kan gå förbi mig, kör nog som max 5-9km/h i en backe om ens det. Sen håller den något under 20 på raka vägar, kanske vid 17-18, även om mätaren på skärmen säger 20.

En laglig sparkcykel är alldeles för klen. Jag hade varit OK med en 20km/h kick men dem är alldeles för klena. Jag letade efter en som klarar backar & lång räckvidd, då blev det en Ninebot G2, alldeles perfekt med dämpning, blinkers osv när man pendlar dagligen.

Bort med watt begränsningen och håll lagen på max hastighet till 20-25km/h..

muSPK och Dune1 gillar detta.
  6. JohnnyMann

JohnnyMann Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Haha, nej, inte direkt, lite som alla fejkade larmskyltar, det är ingen som går på dessa!
    Snarare tvärtom, sitter det en dylikt klistermärke på så kan föraren aldrig hävda okunskap då de uppenbarligt har gjort modifieringar för att försvåra kontroll.

zztop007 gillar detta.
  7. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Enligt transportstyrelsen så har märkeffekten inget med eventuell märkning att göra.

Så, exakt vad är det som skulle vara försvårat vid kontroll? Och på vilket sätt skulle det vara olagligt att försvåra den saken?

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  9. Sandinen

Sandinen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
  10. JohnnyMann

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Läs om och läs rätt!

11. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Vad sägs om att du läser lite själv istället?

Vad begreppet kontinuerlig märkeffekt är framgår varken av EUförordningen eller FN-föreskrifterna. Det betyder att kontinuerlig märkeffekt på 250 watt inte är definierat. Det finns ingen reglerad testmetod för hur märkeffekten ska kontrolleras. Motorn i sig begränsar inte effekten, utan andra komponenter på fordonet såsom batterier, styrelektronik och kablar är också viktiga för att avgöra vilken effekt ett eldrivet enpersonsfordon kan leverera. Detta medför att en motor märkt med en effekt på till exempel 500 watt från tillverkaren kan kombineras med en kraftelektronik och batteri som medför att fordonet får en effekt på 250 watt. Saknar fordonet en märkning av effekt enligt någon standard eller typgodkännande bör det vara svårt att fastställa själva fordonets effekt.
    https://www.transportstyrelsen.se/g...utredning-regler-eldrivna-enpersonsfordon.pdf

Om du har en bättre källa så får du gärna hänvisa till den.

12. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Vad ville du tillföra med den länken?
    En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt.

Det var ju vad som menas med det som jag citerade Transportstyrelsen på i föregående inlägg.

13. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Det är heller ingen som har påstått något av det.

Ok, tack vad bra.

Nej, jag citerade en del av Transportstyrelsens utredning i frågan och länkade till källdokumentet.

Till skillnad från dig så länkar jag inte bara till saker i största allmänhet.

14. JohnnyMann

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Orkar faktiskt inte bry mig om internetkrigare som alltid hittar något som stöder deras tes, här är lite fakta, vi skriver böter och tar dessa olagliga cyklar i beslag vad du än säger. Punkt!
    Om det händer dig är du fri att överklaga med din information.

zztop007, henca och jogge gillar detta.
  15. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Det enda du bevisar med det är att man gör klokt i att märka cykeln med 250W för att slippa diskutera med dig vad du tror att en eventuell annan märkning betyder.

16. JohnnyMann

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Jag "bevisar" ingenting, jag bara talar om för dig hur det fungerar. Du kan märka om din el-spark hur du vill, det spelar ingen roll, vi kommer att veta ändå. Hur vi kontrollerar att den är laglig eller inte är inget jag tänker diskutera här eller ge dig råd hur man fuskar med sånt.

fraxion och jogge gillar detta.
  17. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Tomma tunnor skramlar mest.

Transportstyrelsen anser att du har fel och dom är, till skillnad från dig, faktiskt en auktoritet på området.

18. bertone_x19

bertone_x19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Iofs knappast Transportstyrelsen du träffar ute i trafiken?

19. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Man träffar knappast polisen heller?

20. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 244

MINA ENHETER

Knappast jämförbart va..?