OLED TV, rätt eller fel?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Holabanarne, 8 sept 2022.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oj, det var onekligen imponerande. Vilken OLED kör du?
     
  2. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Nu har jag haft TVn i en vecka. Bilden är mycket bra med naturliga färger, bra kalibrerad från fabrik, och
    svärtan och kontrasten är förstås på topp med en OLED-skärm. Jag har bara behövt göra ett par små ändringar för att få bilden perfekt i mina ögon, och det var också en av anledningarna till att jag ville ha en SONY.

    TVn skalar också upp material med lägre upplösning väldigt bra. 576i ser nästan ut som om det vore 720p i vissa fall.

    Ljudet imponerar också, även där en stor uppgradering från min gamla TV. Jag känner inte det minsta behov av att koppla in en soundbar eller liknande till denna.

    Det enda på minussidan är något som tydligen kommer med OLED-tekniken, men som jag inte hade koll på innan; det som kallas stutter och judder på engelska. Hackighet kanske man kan säga på svenska. I scener med snabba rörelser eller när mycket i bilden rör sig med en viss hastighet kan det hacka en del, även med rörelseutjämningen på. Stänger man av rörelseutjämningen blir det i princip omöjligt (i mina ögon) att kolla på sånt som rör sig, och om jag förstått det rätt beror det hela på att OLED-pixlarna är så snabba på att stänga av och på.
    A80J har dock mycket bra rörelseutjämning, och just därför blir det extra synligt när det rycker till i den annars så mjuka rörelsen. Jag är nog lite extra känslig för sådana här grejer, men hoppas att jag vänjer mig efterhand. Jag har i alla fall landat i vilka inställningar som passar mig bäst gällande rörelsehanteringen. :)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    1 466
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, panelen är så snabb att det blir hackigt ibland tyvärr. :(
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du testat aktivera Black Frame Insertion eller BFI? Vissa är känsliga för flimret som kan uppstå, och sedan påverkar det ljusstyrkan också, men det eliminerar i princip all stutter.

    Men om du ställer in uppspelningsenheten att matcha frekvens med FPS på materialet du spelar upp, så bör inte flimret vara synligt vid 24Hz/24p, men däremot blir ju ljusstyrkan svagare.

    I vissa filmer med massa panoreringar över landskap och sådant brukar jag aktivera det, men man får ju kompensera genom att maxa backlighten då i princip. Typ BBC Planet Earth och sådant passar det bra i tycker jag.
     
    Kristy och Holabanarne gillar detta.
  5. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag har testat med det mesta, men har nog inte kört med BFI (klarhet tror jag det heter i sonyns inställningar) på max, just eftersom det sänkte ljusstyrkan rätt påtagligt. Jag ska testa senare i dag. Tack för tipset!

    När det gäller uppspelningskällor använder jag de inbyggda strömningsapparna, tv-mottagaren och PS4 för blu-ray, så det finns inte mycket att ställa in där vad jag vet.

    Jag är ändå glad att jag valde en Sony även i detta hänseende eftersom de brukar anses ha den bästa rörelsehanteringen. Det kunde varit värre :D.

    Läste förresten en recension av en high-end LED-tv som också hade mycket stutter. Snabba paneler har tydligen den baksidan oavsett vilken av dagens tekniker som används. Lite konstigt ändå att man läst så lite om detta i recensioner och omdömen.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Provade att maxa black frame insert, men det gjorde ingen större skillnad förutom att bilden fick ett obehagligt flimmer också.

    Man kanske skulle skaffa sig en gammal tjock-TV istället, de hade ju både bra kontrast och rörelser. ;)
    Skämt åsido, min sista crt hade fantastisk bild om man bortser från upplösningen. (Och så var det ju det där med tjockleken... :teeth:)
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du kör 50 eller 60Hz flimrar det rätt ordentligt, men om du kan köra 24Hz syns inte flimret för de flesta, utan bieffekten är mer att bilden blir ungefär hälften så ljusstark. Jag tror dock inte BFI hjälper så mycket om problemet ligger i att TV:ns uppdateringsfrekvens inte matchar/har en jämn multipel med videomaterialets bildfrekvens.

    Spelar du tex upp 24 FPS-material och kör 60Hz på TV:n blir det nog hackigt ändå i sådana fall.

    Man kan testa sätta uppspelningsenheten eller TV:n på 23.976 Hz under inställningar->video och sedan spela en film på tex Netflix för att se om problemet ligger där.

    Till saken hör dock att vissa strömningstjänster är rätt muppiga, tex kör HBO Max 25 FPS för att de flesta ju bara kör med standardinställningarna på TV:n/50Hz (25*2=50Hz), men det muppar fortfarande till det eftersom källmaterialet är ~24 FPS. Dock kör HBO helt plötsligt 24 FPS/håller sig till källmaterialet för Game of Thrones: Hous of Dragons tex. Himla röra...

    Apple TV är ju bra på så vis eftersom de har en funktion för att matcha TV:s uppdateringsfrekvens med videomaterialets oavsett app/strömningstjänst. En motsvarande funktion skall dock komma till Android TV snart, så man slipper problemet med att det inte matchar på dessa enheter också.
     
    Last edited: 25 sept 2022
    Kristy och Holabanarne gillar detta.
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Kapar tråden till en fråga :)

    I dessa tider när man jagar elförbrukare skulle jag vilja helt stänga av allt som annars är i standby. Vet att mina oleds ibland (väldigt väldigt sällan) pixeltvättar på natten, men det skulle jag kunna göra manuellt ngn per månad istället.

    Vad säger ni?
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    De flesta moderna standby-apparaterna drar inte lika mycket ström som på gamla tjock-tevetiden då de höll röret varmt för att snabbt kunna starta (en del förbrukade nästan lika mycket ström i standby som i drift...).

    Du sparar nog inte så mycket på att stänga av apparaterna helt, kolla gärna tekniska beskrivningar av apparaterna för att se vad de förbrukar.
     
    Kristy gillar detta.
  10. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Mätte alla prylar, tv, xbsx, switch, atv, digitalbox, högtalare. Det drar ca 14-15w.

    Men switchen är ju alltid på och allt de andra på standby.
     
    Last edited: 25 sept 2022
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Dvs 1 kWh på drygt 2 dygn och 18 timmar, det är väl inte mycket att tjafsa om!
     
  12. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Tack för förklaringen!

    Hur vet man vilken fps en viss film visas med på en viss tjänst?
    TVn verkar inte kunna någon sådan information om det som visas.
    Det material jag gjorde mina tester med i går var delar av fast & furious 7 på Prime.
     
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Nej inte så mkt att tjafsa om 15w, men har såna förbrukare lite varstans. Sammantaget kanske det landar på 1-2kwh/dygn helt i onödan.

    Kostar 1 kwh 4kr blir det en del. Men visst, det stora och det som faktiskt drar el är ju vatten och värme.
     
  14. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Det finns mer lämpad tråd som handlar om elbesparing:
    Hur sparar du på elen?
     
    Kristy gillar detta.
  15. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Skulle vi alla göra så blir det ju väldigt mycket energi vi spara,så jag tycker du gör helt rätt i att stänga av på när det inte används
     
    Kristy och mange76 gillar detta.