OLED TV Tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 9 feb 2018.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Väldigt intressant intervju om dual layer lcd tekniken. Om de lyckas få ner priset till halva priset av oled kan det nog bara nått.
    Sedan vet jag inte hur patent situationen ser ut. Oled är ju igentligen billigare att tillverka än lcd problemet är ju att LG inte låter någon annan använda tillverkningstekniken


    View: https://www.youtube.com/watch?v=mHyenvDfkRk
     
    bernard gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Lg har släppt en 8k oled tv. Ser helt fantastiskt ut! Jag vill ha denna tvn!
    Blir verkligen en maffig känsla med så stor bild. Så nu vill jag helst ha något större än 65 tum. Kanske värt att kolla på en äldre LG 75 tummare


    View: https://youtu.be/VrbpKHL6aTA
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Häftigt. Du får återkomma med ett litet omdöme sedan :)
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    LG c8 I och med jus firmware uppdateringen kan nog vara en bra deal på Black Friday. De verkar ha fixat mkt av bristerna i mörka scener.


    View: https://youtu.be/FNeMd28XEng
     
  6. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 087
    Mottagna gillanden:
    1 220
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Panasonic har stöd för både Dolby Vision och HDR10+.
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Japp det är därför jag nu tvingas köpa Nvidia shield pro 2019. för att få dolby vision till min nya panasonic.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    IMG_20191213_180048.jpg
     
    bernard gillar detta.
  9. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    bernard gillar detta.
  10. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Snart 2020 och TV'n tuffar på utan anmärkningar. Inbränningar = noll. Artefakter = noll. Underbar tv. Billig också. Blir en likadan när denna väljer att ge upp. Hur gammal är den nu? 4 år? Vet inte exakt, går att spåra i tråden här tror jag.
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Återkommer om det. Får ge de lite tid men då jag gick från plasma till oled kan du säkert räkna ut att jag inte är besviken. Men återkommer med en lite längre recension senare
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tänkte jag kanske skulle ge en liten recension av min tv, min.
    Panasonic TX-65GZ960E

    photo_2020-04-21_15-46-38.jpg photo_2020-04-21_15-14-51.jpg


    Jag gick ifrån en Panasonic Plasma TV ST50 som var Panasonic sista generation av plasma.
    Det första jag gjorde när jag satte på tvn var att kolla på naturfilmer i 4K med Dynamic mode...
    Här tappa man i stort sett hakan, de påminner väldigt mkt om min upplevelse av OLED i butikerna där det ofta är väldigt starka färger och kontraster..

    Att kolla på matrial i dynamic mode är dock bara roligt ett tak, och är igentligen bara bra till naturfilmer och annat, för hud tonerna blir uppenbart väldigt förvrängda och rödaktiga... kan vara bra till tv spel också... som sakt vill man ha extrema färger så kan man ha det.. är som sakt bara roligt ett tag då wow faktorn försvinner ganska snabbt.

    Panasonic signum mot konkurrenterna är att varje panel är kalibrerad från fabrik. SÅ de presets som följer med är väldigt bra. Läser man på forum är det Professional Mode 1 och 2 som gäller , mode 1 är igentligen bara om det är mkt ljus i rummet vid ett mörkt rum är mode 2 bäst (så man ska kolla på tv).

    Första månaderna körde jag i stort sett bara normal mode hela tiden... detta tyckte jag gav en bra balans.

    Jag har också läst på forum osv där alla i stort sett säger kör med PRO mode 2 hela tiden den är bäst..och ger den mest dynamiska bilden. Ett otränat öga som mitt eget tycker dock att denna preset är på tok för mörk, alltså de saknas tryck i bilden...


    View: https://www.youtube.com/watch?v=0srgPxK-WhQ


    Jag kollade sedan på denna video och den fick mig inse varför man inte vill ha en "samsung bild" dvs överdrivna färger med mkt tryck och begränsad dynamic range.
    Linus tech tycker jag förklarar bra och fick mig inse styrkan med PRO 2 läget, som sagt man måste träna sitt öga och inse varför det är bra. Främsta skälet är att man inte vill krossa shadow detail eller överexponera de ljusa delarna i bilden, så man kan alltså inte ha allt på en gång, du kan inte ha en samsung bild med bra tryck och samtidigt ha bra shadow detail. Faktum är att samsung och andra LCD tvs gynnas av en bild där det mörka inte kommer fram lika tydligt... då det är deras brist..

    Hur som helst nu när man vant sig med PRO 2 läget så kan man säga så här att det påminner väldigt mkt om min gammla panasonic plasma tv, med oled tvn som referens så inser jag att den inte är så dålig igentligen, i ett mörkt rum, men det är ingen tv man vill ställa i affärern men någon video slinga med extrema färger med bra tryck osv...

    Så slutsatsen för GZ960E är att bilden är bara så bra som källan, är källan inget upphetsande så kommer inte heller bilden vara det men är källan det kommer du tappa hakan...
    Jag kollade tex på blade runner 2049 en film som är rent ögongodis och här tappar man hakan kollar man dock på vanliga tv program kommer de se rätt tråkigt ut... här tror jag konkurrenterna är bättre då det förvränger bilden till det positiva... Panasonic har mer respekt för källan så det är av större vikt att mata den bra video kvalite.

    Detta är min första 4K TV, det kanske största problemet är ju att fortfarande majoriteten av allt man kollar på är 1080P de syns helt klat skillnad.. och fusk 4K med låg bitrate syns ganska tydligt (netflix).

    så jag tvn har respekt för källan så om du vet med dig att du kommer mata din tv med dåligt video kvalite rekommenderar jag phillips eller sony.

    Så ja det känns som man har en riktigt referens tv, en tv som inte överdriver något utan bara reflekterar video precis så som den ska se ut, är källan tråkig och dassig bild förvänta dig inga mirakel.
    Streaming tjänsternas mediokra bitrate kommer helt klart synas då du får en uppenbart mjukare bild.
    Med denna tv vill man ha så stora blurays som möljlgt.

    Så ja varför köpa en panasonic ? det handlar väldigt mkt om din filsofi hur en bild ska se ut, vill du att den ska se ut precis som den gör eller vill du att den ska bli förbättrad med olika digitiala algoritmer ?
    Precis som med ljud föredrar jag att bilden visas med så som skaparen tänkt..och inte en bild som förvröngs med bildförbättrare.Givetvis har Panasonic massor med bildförbättrings funktioner men de som skiljer deras mot konkurrenterna är att de justerar bilden på ett mer substilt sätt då de har respekt för källan... med andra märken kan du se mer dramatiska förändringar.

    Högtalarna på tvn gör jobbet men inte mer jag skulle rekommendera att köpa extra högalare tll det ska åtminstonde jag göra.

    Även om det står GZ950 på kartongen så satt de en liten klister lapp på som säger GZ960E, det som skiljer den mot GZ950 HDMI 2.1, något som markandsförs ganska dåligt... detta gör tvn så klart ännu mera framtidsäker. Denna tv känns helt klart väldigt framtissäker då den erbjuder referenskvalite det enda problemet jag ser med denna tvn personligen är att 65 tum ej räcker för mig jag vill helt klart ha något större men det kommer dröjja några år inna man kan få en större rimliga priser.

    Smart TV funktionerna tänker jag i stort sett hoppa över, hade du frågat mig hade de gärna fått skippa det helt och hållet och ja den är skräp...processorn är klen så duger väldigt dåligt till plex med hög bitrate. Och de appar som finns uppdateras inte väldigt gammla versioner av youtube och alla andra appar...

    Hade jag köpt tv idag hade jag nog inte valt annorlunda.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har det prestenderas många nya tv apparater på CES... största nyheten på OLED fronten är att LG har släppt en ny OLED panel som de kallar evo. En annan nyhet är att de kommer släppa panaler i fler storlekar både mindre och större. Det kanske mest intressanta är hur priserna kommer bli i år.. tydligen fördubblade LG sin OLED tillverkning förra året... vilket borde möjliggöra att pressa priserna nedåt..
    Marknaden efterfrågar nu större tvs än 65 tum så det är av stor vikt att de lyckas få ner priserna på de större panelerna.. ska bli mkt spännade... 65 tum räcker inte för mig iallafall...trodde de skulle kännas större (hade 55 tum innan).
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De kommer öka ljusintensiteten med, då de förbättrat värmeavledningen (panasonic var ju duktiga på det i sina, så de haft högre ljusintensitet). Det verkar dock främst gälla de mer påkostade panelerna.
     
    Last edited: 18 jan 2021
  16. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Tjena!
    Köpte idag min andra OLED som är en LG 65CX. Kommer mest ha den till PS5 lir och Netflix. Hade en
    LG 55EG910V innan som jag haft sen 2016. Tyckte att det kändes onödigt att byta då min förra var grym men då jag fick över förväntan för den på Blocket så slog jag till! Verkar iaf vara väldigt bra andrahands värde på OLED. Min nya kommer på onsdag så hoppas man blir nöjd! Simma lungt!
     
    BrearedsDea, Dockland och bernard gillar detta.
  17. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Nu redan 2021 och TV'n fortsatt utan fel. Så nöjd.
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det verkar inte finnas nån gräns för hur stark folk vill att tvn ska vara helst som solen själv ?
    Är bilden för ljus kommer skuggor se onaturligt ljusa ut.. och ljusare delar i bilden kommer bli totalt överexponerade... så de som gillar att driva upp brightness i bott har ofta ett otränat öga...
    Ser kanske "häftigt ut" men representerar inte alls bilden som den är tänkt...

    och ska skuggor och de mörka delarna representeras väl krävs ett nedsläckt rum... då kan du inte ha alltför många nits innan det börjar skära i ögonen... för HDR effekter är nits bra ja.. men att folk förväntar sig en bild som är lika stark som solen själv.. är åtminstonde för mig inte viktigt... jag sitter dock alltid i ett nedsläckt rum och kan ha förståelse för att inte alla tycker det är lika trevligt...
    Men för mig ser bilden bättre ut då...

    Nits är inte problemet i första hand utan bra upscaling är ett större problem... då en väldigt stor miniortet av det innehåll man koller på är 4K. Nvidia shield är bästa lösningen för det just nu.. men den är inte helt perfekt den heller..

    Men det här människorna som verkligen tror att ju starkare bild dessto bättre de svävar helt i det blå enligt mig.. oavsett så kommer bild se bäst ut i netsläckt rum.. och då blir behovet av nits betydligt mindre också... att omvandla dåliga källor till en bra 4K upplevelser är ett större problem just nu anser jag...
    iallfall nu när vi nått till 1500 nits..

    Sedan peak nits som anges... frågan är hur länge panelen kan behålla den styrkan... som nämnts tidigare..värme är problemet... värme är också något som skapar problem med inbränningar osv..
    Inbränningar idag är dock inte ett problem med OLED generellt även om de självklat finns undantag...
    men man behöver inte vara rädd för permanenta inbränningar.. men är bra att köra de underhålls program som finns för TVn för att tvätta skärmen ren från eventuella inbränningar.

    Valet är ändå ganska enkelt nu tycker jag..gillar man film i nedsläckt rum köp oled... gillar man spel och annat i upplyst rum köp lcd.

    Men ja..smaken är som baken.. vissa faller för svärta vissa för ljustyrka det finns helt klart olika läker..
    Alla är olika känsla för mörker nivån också...många störs sig inte alls på om svart är grått istället för svart tex... men nu har också LCD kommit lång väg.. och mini led är ju helt klart en klar förbättring också...

    Vill man ha en riktigt stor TV är LCD idag enda alternativet ocskå..
    Folk vill ha allt större tv apparater så storleken börjar helt klart bli ett problem med OLED.. även om LG visade några större panaler i år så lär dessa modeller fortfarande kosta skjortan jämför med motsvarande LCD.

    65 tum som jag har nu känns så himla långt ifrån den storlek jag igentligen vill ha... vilket är typ dubbel så stor.. men realistiskt kommer min nästa tv kanske vara 88 tum eller liknande...

    Samsung har visat vägen med deras micro led panaler i år på CES, den stora versionen kostar 1.5 miljon ca... den mindre varianten finns det inget pris på men ironiskt nog kanske den blir dyrare ?
    Rent tillverknignsmässigt borde den vara dyrare och svårare att tillverka.

    De all större tv apparterna medför logistiska problem och utmaningar, verkar inte finnas någon hejd för hur stora tv apparater folk vill ha sina hem, man vill ju komma så nära en hemma bio som möjligt.

    Samsungs modulära panaler som kalldes "the wall" tror jag är en genialisk lösning... även om den är långt ifrån en komersiell produkt redo för markanden tror jag konceptet är mkt bra... ska man ha en så stor skärm som täcker hela väggen hemma så skulle modulära panaler verkligen underlätta att få in obäcket i sina hem.

    Redan på ett år dock har samsung oneckligen gjort stora framsteg... med microled så framtiden ser ljus ut.. men lär dröjja 10 år åtminstonde innan vi kommer närma oss rimliga priser... Micro led kommer nog pusha utvecklingen av allt större skärmar då det blir enklare att tillverka...



     
  19. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    615
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Hej på er tv nördar, jag håller på och jagar mig runt i tv jungeln.
    Är sugen på en oled, typ LG 65CX.
    Men börjar fundera, är det värt de för en som typ endast streamar ? Visst man får massa fräsiga siffror och kan visa mycket fina saker i teorin.
    Men jag kommer aldrig köra en blu-ray 4k uhd skiva och ta till vara på dom fina siffrorna.
    Va anser ni?
     
  20. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Beror ju helt på. Köpte faktiskt precis just den tvn. Hade en äldre oled innan och köpte kändes otroligt onödigt. Men fick bra betalat för min gamla o tänkte att har jag ps5 så vill jag ju kunna utnyttja den också! Utan PS5an så hade jag aldrig uppgraderat.. Så tänkte iaf jag. Sen är ju oled skysst om du inte redan har en dvs.
     
    Rocco420 gillar detta.