Om både Mate 9 och Mate 9 pro funnits i Svensk butik idag vilken hade du köpt ?

Diskussion i 'Mate 9-serien' startad av Oceanic, 15 dec 2016.

?

Om både Mate 9 och Mate 9 pro funnits i Svensk butik idag vilken hade du köpt ?

  1. Mate 9

    44 röst(er)
    50,0%
  2. Mate 9 Pro

    44 röst(er)
    50,0%
  1. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Hämtade ut min Pro idag och jag älskar den, har haft S7 Edge också och kanterna är inte alls lika uppenbara på Huawei'n som på Samsungen. Märker knappt av att det är sluttande kanter.

    Sen klarar jag inte fingeravtrycksläsare på baksidan så jag är glad att den sitter fram på Pro'n.
     
    Jensa76, R3b0rn och lulzfactor gillar detta.
  2. hausmanis

    hausmanis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2011
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Hehe lustigt hur man är olika, det är en av de största anledningarna till varför jag INTE valde Pro, fingertryck på baksidan är ju underbart, man bara lyfter upp telefonen med vänster handen och har fingret på läsaren och voila upplåst, jag älskar den på baksidan...smaken är som baken
     
  3. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Ja, det är märkligt så olika vi tycker som tur är annars hade världen varit väldigt trist.

    Jag röstade på Pro trots att jag har dålig erfarenhet av S7 Edge, detta eftersom jag fått uppfattningen av att kanterna/utformningen är betydligt bättre på Pro, enl. alla recensioner och videor jag tittat på. Samt att storleken på Pro passar mig bättre.
    Designen på Pro är lik S7 Edge Ja, på avstånd men hur mycket går att ändra på en telefons design och det är väl främst handhavande/användarkänslan som gör en telefon vacker, för mig iaf.

    Fingeravtrycksläsaren gillar jag skarpt på min Honor 8, men skulle ändå föredragit att ha den fram av många anledningar, tex. bara att man inte behöver lyfta upp den.

    Tänkte direkt beställa en Pro vilket jag förmodligen också kommer att göra men är så nöjd med min Honor 8 så det är inget som brådskar, men visst är jag nyfiken att testa den.

    Enl. min tro, spekulationer, är det Pro som den största massan kommer att föredra, men kan ha fel även om jag aldrig har det.
     
  4. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    +1millon på den.

    Har OXO haft s7 edge och den kanten drev mig till vansinne. På pro är det en så svag Kant så det liknar mer en 2.5d än någon edge variant. Tror inte skärmen är böjd innanför glaset ens.
    Ruskigt nöjd är jag!
     
    Droid_269 gillar detta.
  5. hausmanis

    hausmanis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2011
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    oavsett om man valt pro eller vanlig så är det ju en jävla fantastisk telefon.

    Personligen skulle jag vilja ha båda två :)
    5.5 är skönare format i fickan men 5.9 är roligare att titta på
    1080p ger bättre prestanda och batteritid men 4k är roligare att titta på

    :D
     
    R3b0rn gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror många av de som röstar inte är riktigt objektiva, många hade pro som andra val men då bara den fanns att köpa i sverige, och när dom väl köpt den så är det klart dom röstar för pro...

    och var det någon som märkte huaweis konstiga annonsen igår på swedroid ? Har aldrig sett swedroid göra en sådan annons förut ? trodde först det var en nyhetsartikel först men sedan såg jag det var en annons, efter jag mailade huawei så har pro modellen bara gått uppåt i pollen, jag personligen utersluter inte att det är någon som försöker manipulera resultatet.
     
  7. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Tror knappast någon försöker manipulera resultatet då det är helt naturlig trend som jag ser det, att Pro passar bäst för den stora massan.
    De mest teknikintresserade som ofta vill ha en lite större telefon, som följer med, läser här osv. röstar först, många av dessa föredrar nog Mate 9. Därefter faller nog de flesta rösterna på Pro, oavsett vad man själv gillar mest, som jag ser det.
     
  8. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 826
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det är bara gilla läget, smaken är som baken.
     
  9. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Har en P9 Plus just nu och jag har verkligen vant mig vid att fingeravtrycksläsaren sitter på baksidan (känns dessutom mer ergonomiskt). Samt så tackar jag inte nej till en större skärm och SD-kortläsare som Mate 9 har. Vilket Mate 9 Pro inte erbjuder.

    Har själv planer på att byta ut min P9 Plus till en Mate 9 Pro, just för att Mate 9 inte finns i svenska butiker. Men då får jag göra en kompromiss helt enkelt.

    Mate 9 Pro ger mig fortfarande en massa fördelar om jag byter ut min P9 Plus till denna. Förbättringar som: mer RAM, bättre CPU, bättre kamera, bättre skärm, betydligt bättre batteritiden och mycket mer.

    Så Mate 9 Pro är en jäkligt hygglig lur på många sätt. Men jag röstade dock på Mate 9! ;)
     
    Finskpinne gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    P10 ligger inte långt borta.
     
  11. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Var egentligen alltid intresserad av Mate-serien från första början. Så lär inte bli en P10, såvida den inte sticker ut rejält.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Av den rendern som läckt så är den nog värd Att vänta på.
     
  13. Pojhem

    Pojhem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2016
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    25
    Jag har en Galaxy note 4. Såg fram emot note 5 som inte kom till Sverige och note 7 brann upp. Blev riktigt glad när Mate 9 annonserades. Vill ha en display något större än 5,7 inte mindre. Trist att Huawei inte släpper Mate 9 i Norden. Nu blir det i stället att vänta på Galaxy Note 8.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag skulle fortfarande gärna vilja ha en kina importerad mate 9 (fortfarande för dyrt i EU)
    Men jag tycker huwaei har skämt ut sig lite nu på sistonde, så är villig att gå över till samsung, det märket jag hatar mest av alla, men anledningen är att jag tror s8 plus som ska vara 6 tum kommer bli riktigt bra, för första gången har den nämligen ingen hemknapp, som vi alla vet är samsungs kamera och skärmar bäst, bara dom inte snålar med battriet. Den ryktas även vara bezeless där 100 av framsidan täcks av skärmen. S8 blir också den första telefonen förutom note 5 utan touchwiz med Grace UI.

    Som sagt... Mate 9 misslyckades på en lång rad punkter, s8 plus rycktas vara 6 tum precis som jag vill att den ska vara, det är bara inse mate 9 blev inte riktigt vad jag hoppades på... Fanns den att köpa för 4500 i norden hade jag kanske slått till nu och sålt min mate 8. Men om S8 plus säljs i februari som ryktet säger blir det nog svårt att stå emot.. om den nu inte har någon döyta som den säger.. och best in class skärm och kamera. Note 7 var på många sätt en perfekt telefon men den fula hemknappen förstörde allt, och samsung kan fortfarande inte göra mjukvara.. tror vi kommer se ett mindre konservativt samsung 2017 och mer progressiv och radikal design, återstår och som om dom spelar safe och det blir gammla vanliga tråkiga samsung eller om det verkligen blir något helt nytt denna gången.

    Men för en som jag som gillar stora skärmar med 6 tum skärm finns det inte mkt val i dagsläget..
    om man vill ha någorlunda kvalite på grejjorna. Finns många 5.5 tummare men det är jag inte intresserad av vill ha phablet.

    Förövrigt senaste ryktet säger att note 8 inte blir av utan det blir s8 plus som även kommer ha en penna enligt senaste ryktet.
    Tror anledningen till detta är om du bara läser i kommentarsfält och på forum så mobbas samsung fortfarande varje dag om att det var mobilen som brann upp, dom trodde folk skulle glömma bort, men det verkar faktiskt som så länge note serien finns kommer nog samsung plågas av dåligt rykte, edge serien har dock å andra sidan ett väldigt bra rykte, jag personligen hade nog dödat note serien faktiskt... för att tvätta deras varumärke rent från note 7 skandalen, det är nog enda sättet dessvärre annars kommer folk aldrig glömma note 7.

    http://www.gizmochina.com/2016/12/2...en-accessory-galaxy-note-series-to-be-killed/
     
  15. Smulismulan

    Smulismulan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung s23 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung s23 ultra
    Jag har mobilen liggande och kollar ofta sms då genom att bara låsa upp den fram så j slipper lyfta mobilen från köks bordet eller tv bordet. Därför plus till pro 9 med läsaren fram:) funderar skarpt på denna mobil men hade hellre haft note 7. Synd de misslyckades med den, stor sorg!
     
    Jensa76 och bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, valde Mate 9 Pro av exakt samma anledning, men drömmer fortfarande om Note 7 och den korta bekantskap jag hade lyckan att få stifta med den telefonen. Var helt fantastiskt förtjust i Note 7 även om TouchWiz som alltid lämnar mycket att önska (går dock att ordna till hyggligt genom att byta launcher och trixa lite med developer settings).


    Google Pixel XL eller Mate 9 Pro är nog det närmaste man kommer Note 7 i dagsläget.
     
    Smulismulan gillar detta.
  17. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har haft både Pro och icke Pro och föredrar icke Pro. Den jag har nu och den ser ut att bli en keeper
     
    bernard gillar detta.
  18. demonhunterOP

    demonhunterOP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    9an rakt av :D
     
    bernard gillar detta.
  19. Smulismulan

    Smulismulan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung s23 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung s23 ultra
    Kan du nämna vardera mobils för och nackdelar enligt dig?
     
    bernard och gneken gillar detta.
  20. vetten

    vetten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Mate 9 är en ersättare för Note mobilerna i mitt tycke. Den är snabb, den är lagom stor, den har inte en massa förinstallerade program som Samsung kör med. Den har fantastisk batteri tid. Sen saknar den en del funktioner som jag uppskattade med Samsungs programvara. Högtalare är bättre på Mate än Samsung både vid samtal och annat. Telefon/sms app som medföljer Mate saknar en del som Samsung gör bättre. Mate ger mindre möjligheter att optimera i vissa appar som ljudstyrka visningsstorlek etc. Men det finns ju andra appar och tanka ner dock många med reklam. Mate saknar ljudjustering på aviseringar typ mms sms mail etc. Ljudjusteringen följer ringsignalens läge vilket är lite irriterande men kanske löser sig med någon uppdates framöver.
     
    bernard gillar detta.