Omate TrueSmart - fristående smartklocka

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av knutars, 12 sept 2013.

1. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Kul men inte så kul...inte på listan denna gång heller...

2. Stingray454

Stingray454 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Ajdå, beklagar :(. Nu skickar dom visserligen ut pledges i tre omgångar med en veckas mellanrum, om jag förstått saken rätt.. så det borde betyda att din skickas omkring den sista april. Surt, men det är ändå nära nu. Håll ut!

3. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Ja jag försöker, får nöja mig med min Pebble så länge:) Men man har ju gått och väntat ett bra tag nu:) Men får ge mig till tåls.

4. amstaffpwr

amstaffpwr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    389
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Äger denna klockan sedan årskiftet,har använt den max två timmar.Du missar inget Ducken.Funderar på att sälja den.

5. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Varför har du inte använt den mer? Vad är det du inte gillar?

Är väl annars mest lack på att det har tagit sån tid med allt.

6. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Ni som fått den, hur lång tid tog leveransen? Min skickades den 24:e, men om jag läser trackingen rätt är den i singapore än (senaste uppdateringen "Departure from border point of origin country" igår). I den här takten kommer det nog att ta minst en vecka till för leverans :P

7. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Uppdatering: Idag dök dom (beställde två st) upp :D. Wohooo \o/

Jag kom just hem från postombudet och har bara hunnit packa upp dom, så lite tidigt att säga nånting riktigt än. Nu måste jag googla reda på lite hur man ska göra med root, backup, flasha ny firmware osv osv, har väldigt dålig koll på det känner jag. Men helgen känns ju räddad :)

8. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Var väldigt försiktig. Det finns en europeisk stock firmware som saknar bland annat preloadern vilket gör att klockan blir brickad om du försöker gå tillbaka till stock. Den cirkulerar på nätet och finns även länkad på xda så var försiktig och läs ordentligt.

De flesta roms som finns ute har lite problem med gps och andra sensorer så jag skulle faktiskt inte rekommendera någonting mer än root i dagsläget!

Men som sagt, om du ska flasha om den. Tänk på att vara noga med att gå igenom all firmware och läsa ordentligt i trådarna.

Jag har nämnligen en polares brickade Omate TS liggandes hemma som jag har försökt få liv i den senaste veckan..

9. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Fått min idag också. Synd bara att man ska vara fast på jobbet hela helgen

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

10. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Jo, jag fick samma intryck efter lite läsande. T ex Lokifishs patch är otestad (med stor brick-varning) för 1/8/2100-versionen än. Efter lite testande verkar det mesta fungera bra, och även om det finns flera säkerhetshål och inställningar som kan behöva patchas så fungerar den hjälpligt som det är. Jag kommer initialt att avvakta med flashning iaf, som det låter är ju Omate själva på g med en uppdatering snart om jag förstått saken rätt. Kanske bäst att låta utvecklarna fixa med flashningen och vänta på en en-klicks-lösning som man vet fungerar :)

Överlag är jag rätt impad iaf. Självklart är android på en klocka inte optimalt, speciellt för textinmatning, men det _fungerar_ helt klart. Jag kan kolla facebook, svara på meddelanden, lyssna på musik mm utan större svårigheter, även om det mesta såklart är enklare med en mobiltelefon.

Nästa steg blir att testa installera Google Play + services då flera appar vill använda sig av det (t ex runkeeper för att kartorna ska fungera o dyl), sedan måste jag testa ta ut den på en löptur. Synd bara att man ska måsta vara förkyld just nu :P

11. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Har lekt lite mer nu, att side-loadea Google Play / Google Play Services var inga problem iaf. Slängde in google maps också, det fungerade finfint, och nu fungerar kartor mm i t ex RunKeeper också.

Däremot verkar det som att default-launchern inte har stöd för widgets, eller är det jag som är usel på att hitta rätt? "OUI2.0" verkar ha stöd för det, men det verkar värre med defaultlaunchern. Sitter nu och funderar om jag ska testa slänga in någon tredjepartslauncher eller om det inte är värt besväret..

12. Ondskan

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Hittar inte widgets i launchern Heller. Finns som sagt i OUI 2.0 men trivs inte helt med den

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

13. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Testade Nova Launcher nu, överlag verkar den bra MEN jag har ett rätt allvarligt problem - den tar inte klick i menyer i launchern. Jag kan klicka på apps och allt funkar fint inne i en app, men när jag klickar på t ex menyknappen i app drawer eller går in i "Nova Settings" kan jag inte klicka på något. Grymt irriterande, det verkade annars som en lovande launcher.

UPDATE: Det visade sig bero på SwipeStatusBar (som man måste köra om man vill ha kvar statusbaren i Nova). Om man kryssar för "Always show status bar" så blockar den klick i settings / menyer, inte direkt optimalt.. Och jag vill gärna ha kvar status baren så den syns permanent, men det verkar inte gå i Nova. Gissar att jag får testa en annan launcher.

Last edited: 2 maj 2014
    indika gillar detta.
  14. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Efter mycket testande och svärande har jag provat en hög launchers :P. Orginallaunchern kändes för begränsad (ingen appdrawer, inga widgets, inget sätt att lägga till/ta bort screens manuellt osv). OUI var inte så tokig då den hade allt det, men däremot tyckte jag den kraschade oroväckande mycket samt att alla ikoner och framför allt widgets blir extremt suddiga. Som att de texturemappar ikoner/widgets i 3d i alldeles för dålig noggranhet. Sedan är den såklart också rätt begränsad vad gäller funktioner och inställningar.

Jag testade några "riktiga" launchers, och alla hade nackdelar. Främst att man måste använda SwipeStatusBar för att få fram statusbaren, men efter lite jämförande så kom jag fram till att den uppoffringen nog är värd att slippa alla begränsningar i de launchers som följer med.

Tycker alla launchers har problem med små skärmar - ikonerna blir små, kantiga och med stora mellanrum mellan sig. Vissa kan ställa om storlek, men har då problem med position (t ex att ikoner ligger i absoluta toppen i sin grid-plats, medan widgets centreras, så att de inte alignar rätt).

Efter mycket om och men så kom jag fram till att Nova funkar bäst på små skärmar trots allt, så just nu kör jag med den. Ikonerna ser bra ut, grid:et är inte perfekt men rätt ok, man kan öka storleken på ikoner (med pro-versionen) utan att de ser förjävliga ut osv. Här är en skärmdump på första försöket, kommer nog att pilla en hel del mer med det :)

15. knutars

knutars Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Du inväntade rätt klockslag för skärmdump :-P

16. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Haha, faktiskt inte med mer än en minut :). Tänkte ta en skärmdump efter att ha pillat med lite wallpapers, widgets osv, och märkte då att klockan var 13:36.. så jag väntade bara nån halvminut ;)

För övrigt har jag testat vidare nu, och hittat både bra och dåliga saker. Det dåliga först - jag monterade ett SD-kort som fungerade bra i 10 minuter och sedan unmountade sig själv. Testade skruva upp och kolla om något var glappt eller så, men såg inget uppenbart. Kilade fast SD-kortet lite extra med en pappersbit så att det satt hårdare (flexade lite annars, tänkte att det kanske glappade mot kontakten). Då funkade det fint, fram till idag, då den unmountade igen. Hoppas på mjukvarubugg och inte hårdvarufel, men oavsett behöver jag egentligen inte ett SD-kort, 8 GB räcker ganska långt. Det var mest för att testa.

Skärmen är också lite väl tryckkänslig ibland, den kan reagera fast man bara håller fingret ovanför. Verkar komma och gå lite, tror det är mjukvaruproblem också. Trycker man bara bestämt på knapparna så funkar det bra. Det blir ändå inte så mycket skrivet på klockan, man kollar mest facebook/mail/liknande på den :)

Så till det bra - testade just klockan för sitt huvudsyfte, nämligen motion.. och den funkade riktigt bra. Bluetoothlurarna pairade utan problem, mottagningen är bättre än på min telefon (där kan jag ibland få lite kortare hack i ljudet).. Jag körde RunKeeper, spelade podcasts via bluetoothlurarna, hade igång wifi och mobildata, och kollade telefonen några gånger under turen. Allt fungerade 100%, GPS:en verkar ha lika bra noggranhet som telefonen, och allt som allt drog det inte speciellt mycket batteri. Jag vet inte exakt hur många % jag började på, men någonstans kring 10-15% för 1h aktivitet med allt ovanstående igång, det är helt klart godkänt. Det kanske ska nämnas att jag hade simkort i klockan också så telefonen var såklart också på.

Dom flesta apps fungerar bra på liten skärm. Runkeeper är som sagt grymt bra, saker som email, bank-app för swedbank, spotify, facebook, google play, maps osv fungerar väldigt bra också. Visst finns det tillfällen i någon av apparna när det blir trångt om t ex tangentbordet åker fram, men det är helt klart användbart. Enda jobbiga appen hittills är Viber, som visserligen fungerar bra men kräver att man trycker på "speaker" för att höra ljudet, och den knappen blir pga layouten ca 5 pixlar hög och ligger just vid "avsluta samtal", så det är lite knöligt att ringa med Viber.

Har sökt efter ett bra tangentbord också, men vet inte riktigt vad som blir bäst. Jag kör just nu Hackers Keyboard, en gammal favorit från telefonen. Bäst med den är att man kan ställa hur många % av skärmhöjden tangentbordet får ta upp, så det är ganska lätt att ställa in ett lagom stort tangentbord - android orginal t ex tar upp alldeles för stor plats, och jag gillar inte speciallösningar som t ex Flexy. Tips på andra tangentbord mottages tacksamt!

Vore kul att höra från er andra som fått er också om ni börjat pilla något med telefonen, och har tips på apps / widgets / tangentbord osv :)

17. knutars

knutars Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Går det att låsa rotationen på Nova?
    Har du provat 4 eller 5 ikoner på bredden?
    Hur bra eller dåligt fungerar Skype?
    Om inte min kommer snart... så får jag väl fortsätta vänta ( ̄. ̄)

18. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Rotationen kan du låsa under Settings -> System -> Accessibility -> Rotate Screen. Systeminställningarna är ju samma oavsett launcher, så det är inga problem. Du kan iaf ställa grid-size i nova för landscape och portrait, men då skärmen är helt fyrkantig tycker jag att det inte är någon mening i att ha på rotationen, man vill ju ändå alltid se den från samma håll när man har klockan på armen.

Jo jag testade med fler ikoner, och det är klart att det fungerar men jag tyckte att det blev för plottrigt och för små ikoner. Det är såklart en smaksak, men jag tyckte att 3x3 med en liten ökning av ikonstorlek (jag kör 120% storlek på ikonerna) blev bäst. Man får testa sig fram till det man tycker känns lagom.

Skype verkar dessvärre fungera sämre. Jag börjar tro att det är något jag installerat på min TS som "stör" däremot. Jag har två klockor, köpte en till mig och en till tjejen (som hon visserligen inte var så sugen på att använda). På min kraschar skype 4 ggr av 5 när jag startar det, och dom få gånger det startar så brukar det krascha oavsett efter ett tag. Däremot verkar det fungera bra på hennes klocka (som är i stort sett stock plus några enstaka apps jag la in åt henne), så jag är osäker på vad problemet är.

EDIT: Bara för att du frågade så testade jag Skype igen nu.. och nu verkar det fungera utan problem. Klickade runt i det ett tag utan krascher iaf. Mystiskt. Får väl ändra bedömningen till "vi får se" :). Det fungerar iaf bra med liten skärm, bortsett svårigheten att skriva på tangentbordet, men det gäller ju dom flesta appar.

Last edited: 4 maj 2014
  19. Ondskan

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Kan lägga till att det fungerar fint med Bluetooth tangentbord och mus kopplade till klockan. Känns lite avigt att styra muspekare på den lilla skärmen men :-P
    TEstat med ett Logitech K810 tgb samt en MX1000 mus.

20. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Kul test! Ibland känns det som att man hade velat ha ett litet bluetooth-tangentbord med sig om man vill skriva något, men då är man ju helt plötsligt uppe i telefon-storlek igen tyvärr :P.

Själv har jag märkt att jag gör 99% läsande på min vanliga telefon, dvs jag kollar facebook, tar emot meddelanden, läser mina notifikationer från diverse apps osv, men då jag via jobbet aldrig är mer än någon minut från närmsta stationära dator brukar jag svara på alla meddelanden där istället, känns smidigare. Därför har jag testat stoppa sim-kortet i klockan nu och kör med bluetooth-hörlurarna i standby (ska enl pappret klara 10 dagar standby, är lite skeptisk till det), så får man testa hur / om den fungerar att använda som telefon. Går det bra ska jag faktiskt ta en funderare på att ersätta telefonen för dagligt bruk. Den kommer ju fortfarande att få följa med om man ska ut och resa osv, men som en "på jobbet, hemma och träningsklocka" tror jag den kan fungera utmärkt.