Omate TrueSmart - fristående smartklocka

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av knutars, 12 sept 2013.

  1. Ondskan

    Ondskan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tror jag bestämt mig för att köra SmartLauncher Kan man leva utan widgetstöd (tror det finns i betalversionen förvisso) så passar den imo bra på den lilla skärmen. Snyggt och smidigt.

    Gällande att ha Bluetooth tangentbord/mus så testade jag mest för testandets skull, men det är också ganska smidigt när man håller på att ställa in klockan. Skriva in användarnamn till diverse konton, göra Tasker profiler etc.
     
  2. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Keyboard är nog en bra idé när man sätter upp klockan, det var rätt jobbigt att t ex sätta upp mina två e-postkonton med namn/password/server-url:er osv på klockan. Det gick, men tog ju sin tid :)

    Jo, SmartLauncher är trevligt, men jag gillade helt enkelt inte upplägget. Lite svårt att sätta fingret på varför, men smaken är ju olika som sagt. Klarar man sig utan widgets tyckte jag orginal-launchern var trevligast, det enda jobbiga är avsaknaden av en app-drawer.

    Jag har föressten testat på samtal nu också. Det gick väldigt smidigt - har mina Backbeat Go 2-lurar runt halsen (tar upp ungefär lika mycket plats som ett halsband) när jag jobbar.. Om klockan ringer är det bara att plugga i öronsnäckorna och klicka på knappen och prata på. Samtalskvallan var sådär - det funkade helt klart, men lite brusigare än på min vanliga telefon. Men att använda klockan som telefon fungerar helt klart utan problem.

    Måste även ge lite beröm till dialern, den är fullt tillräcklig. Kontaktlistor, högtalartelefon, slå in nummer under samtal (i menyval osv), bild på den man pratar med, kontroller för att lägga på / pausa samtal osv, allt rymms bra på skärmen och är lättförståeligt och överskådligt. Överlag tummen upp även som telefon.

    Håller på att testa batteriet idag. Hittills har jag kollat mail / facebook o dyl några gånger, lekt i inställningarna några minuter, installerat en app och lekt med i några minuter, haft igång WiFi och Bluetooth hela dagen, och tagit emot två samtal där jag pratat kanske 5 min per samtal, och nu (ca 13:30) har jag 78% batteri kvar. Helt ok hittills.
     
  3. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Fyller på lite mer nu, då ingen annan gör det ;)

    Testade igår att lämna mobilen hemma och bara köra på klockan. Det fungerade riktigt bra faktiskt. Då kollar jag notifications från t ex facebook, mail, bankdroid och allt vad det kan vara. Alarm, kalender, röstsamtal, ta emot sms osv, allt fungerade finfint. Nu jobbar jag visserligen i kontorsmiljö och har aldrig långt till en desktop-dator, vilket hjälper en del då jag sällan behöver skriva på själva telefonen, utan jag brukar svara från en stationär dator vid tillfälle.

    Enda bekymret var när jag bestämde mig för att ta en promenad på eftermiddagen. Jag hade ca 70% batteri kvar, och jag slog av WiFi och slog på mobildata, i övrigt samma inställningar som jag haft resten av dagen. Var ute en timme, då jag lyssnade på podcast via bluetooth unden hela den timmen. Kollade facebook och övriga notifikationer då och då under den timmen också, via 3G. När jag kom hem igen hade jag bara ca 25% batteri kvar, dvs nästan 50% batteri hade gått åt på en timme. Otroligt mycket, imo. Jag var ute en timme i förrgår också med samma användarmönster (och glömde WiFi igång utöver allt annat), då gick den från 100% till 85, vilket låter mer rimligt.

    Jag vet inte om jag gjorde något speciellt som triggade extra mycket strömförbrukning, eller så kan det vara att batteri-procenten helt enkelt inte stämmer (på vissa enheter kan den ju ligga på t ex 90%+ halva dagen för att sedan tvärt hoppa till 60%, eller liknande). Jag får helt enkelt fortsätta testa, men överlag verkar det inte vara några problem att få den att räcka hela dagen.

    En annan sak som är trevligt är ju laddningstiden - även om man får ont om batteri går den väldigt snabbt att ladda. Har inte tagit tid, men skulle uppskatta att du laddar mer än 50% på en halvtimme, full laddning på 1-1,5h, där nånstans. Så även om man använder den mycket under dagen räcker det nog att smälla in den i en laddare över en kafferast så är man safe :)
     
  4. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Har någon använt Moves? Det är, för den som inte vet, en rudimentär aktivitetsapp som har ett simplistiskt gränssnitt. Den borde verkligen fungera även på en minimal skärm men jag har inte fått min enhet ännu så jag kan ju inte testa och måste fråga er mer lyckligt lottade.
     
  5. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag har inte testat den tyvärr.. Men som jag förstår den håller den koll på hur du rör dig under dagen, det lär väl kräva att GPS:en är på typ konstant? Har svårt att se hur en sån där app inte skulle dränera batteriet totalt, även på en vanlig telefon :)
     
  6. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Funkar Truecaller eller Vem Ringde på klockan?
     
  7. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Har faktiskt inte testat än, en av apparna jag glömt installera :). Får prova snart, men jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera (om det inte blir problem med utrymmet för att visa texten då kanske). Får återkomma när jag testat.
     
  8. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    En kul parentes.. Jag hade sedan tidigare (har haft i flera år) ett "Telia Extrasim" till mitt abbonemang för någon femtilapp extra i månaden, för att kunna surfa på min iPad på samma abbonemang som min vanliga telefon utan att behöva ha ett separat abbonemang. Jag googlade runt lite för att se om det fanns extrasim som tillät röstsamtal också, så att man kan både ringa och surfa på samma abbonemang, men tyvärr erbjuder inte telia det.

    Jag gick in i butiken för att höra om jag kunde skaffa ett till data-sim till klockan, så att jag kan surfa på både telefon, klocka och ipad på samma datapott. Då sa försäljaren nåt i stil med "Hmm, ditt sim är ett jättegammalt abbonemang från den tiden vi tillät röstsamtal, det verkar som att det är påslaget än". Gissa om jag blev förvånad :). Åkte hem och testade, och mycket riktigt - extrakortet jag haft fungerade alldeles utmärkt att ringa med. Perfekt! Då åker det in i klockan nu.

    Däremot var en sak synd - normalt kan man ha upp till tre extra data-simkort för att surfa på andra enheter med (29:- / månad för dom), men så länge jag har röst-simkortet så kan jag inte skaffa fler datakort. Så jag får välja mellan att kunna ringa och surfa från en extra enhet, eller kunna bara surfa från tre extra enheter. Tills vidare behåller jag mitt gamla kort, riktigt praktiskt att kunna ringa från klockan de gånger det behövs :)
     
  9. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Första intrycket

    Jag förpliktigade mig 2013 09 12 att köpa en Omate och åtta månader senare levererades den till sist. Smått oacceptabelt om någon frågar mig.

    Jag hämtade ut den idag och upptäcker att
    1. de fysiska knapparna icke kan användas under laddning i laddningsdockan eftersom laddning enbart sker då locket är nerfällt och låst. Vilken obegriplig miss, eller har jag missförstått något?! Kameran skyms av dockan också; varför?
    2. Miss nummer två är att det inte förklaras hur SIM-kortet skall vara vänt så jag fick prova mig fram, vilket inte uppskattas med tanke på skaderisken.
    3. Utan externt tgb blir inmatning av användarnamn och lösenord väldigt pilligt eftersom de förra inte finns i ordlistorna och de senare kräver hopp fram och tillbaka mellan siffror och bokstäver. Det första en användare bör göra är att para Omate med ett tangentbord att användas just vid inloggningar - inte annars.
    4. Appen Moves, som jag hämtat i Ostore, "will not run without Google Play services, which are missing from your phone". Tyvärr så hjålper det föga att trycka på knappen "Get Google Play-services" då meddelandet icke försvinner.
    5. Tangentbordet Fleksy klarar inte Svenska tecken eller -ordlista och OUI (Omate User Interface) kan inte heller ställas in till svenska. Vilken begränsning!

    Jag testade att ringa med Omate utan BT-lurar och förvånades av den godkända ljudkvalitén; att ringa med BT-lurar är dock närmast ett måste om man inte ska ådra sig tennisarmbåge av att hålla armleden mot ansiktet.

    Det kommer mer klagomål allteftersom jag får testa fler funktioner och appar; än är jag inte klar med min kritik.
     
  10. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Kan bara hålla med om din kritik. Lite kommentarer:

    1. Har sett folk borra små hål i plasten i dockan för att komma åt knapparna. Det funkar ju (bara plast på den sidan), men jag håller med om att det är en kass laddare.

    2. Finns youtube-videor som visar hur man sätter in kortet (tror det var med metallen uppåt, om jag minns rätt). Men jo, det framgår inte heller.

    3. Kom gärna med tips på bra tangentbord. Jag kör just nu Hackers Keyboard, vilket funkar helt ok, men det finns säkert bättre varianter.

    4. Du kan installera google play services ganska enkelt. Ta hem det på datorn, koppla in klockan via usb och lägg över filen, och kör den sedan på telefonen.

    Överlag finns det massor att klaga på. Själv slängde jag in Nova launcher - testade en massa olika launchers och jag tyckte den fungerade bäst på liten skärm. Det + lite modifikationer och den fungerar helt ok.

    Jag håller med om att det går utmärkt att ringa med klockan via bluetooth. Batteritiden är inte fantastisk, men inte dålig heller - min håller en dag med bluetooth, wifi och/eller 3g osv påslaget. Överlag har jag övergått till att använda den som motions- och aktivitetsklocka. På t ex joggingturer är den perfekt, jag kan lyssna på musik, köra RunKeeper, slipper telefonen i fickan, kan bli nådd via telefon om det händer något akut, osv. Samma om man är ute i skogen, och fiskar el dyl, så är det praktiskt med gps, kunna ringa, lyssna på musik/radio, kolla notifikationer om någon försöker få tag på en osv.

    Däremot kommer den inte att ersätta min telefon, fördelarna med att ha allt i en klocka väger tyvärr inte upp nackdelarna med mjuk/hårdvara, problemen med litet tangentbord och lite utrymme på skärmen osv.

    Det största irritationsmomentet för mig just nu är hur skärmen går in i något slags hyper-överkänsligt läge om den blir det minsta fuktig. Prova klicka på skärmen med ett halvfuktigt finger, och den går helt bananas.. triggar klick och swipes överallt utan att man ens rör skärmen. Det verkar vara ett vanligt problem, men sjukt jobbigt ibland. Vissa säger att det blir bra om man sätter på ett skärmskydd, funderar på att göra det..
     
  11. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    1. Jag får meddelandet att "Google Play Services ... is not supported by your device". EDIT - Jag hämtade senaste versionen av Google Play via länken på Android Police och nu fungerar åtminstone Google Now.
    2. Eller hur :)
    3. Intressant nog har Omate en bättre mikrofon än mitt headset. Min tanke var att slippa ha en telefon liggande någonstans där jag kan glömma den; en klocka lägger jag ju bara ifrån mig när jag sover. Det jobbiga är att svara på SMS på den minimala skärmen så jag använder AirDroid för att konversera via SMS på datorn, vilket känns helt nödvändigt med Omate. Om telefonin fungerar lika bra som den gjort hittills så kommer jag skippa min vanliga telefon helt; allt annat än att ringa och lyssna på audio gör jag hellre på en pekdator. Om det blir outhärdligt att prata genom Omate så får den väl agera audiospelare :-P
    4. Jag har inte lyckats reproducera problemet som du beskriver uppstår vid fuktig skärm... tack och lov med tanke på att telefonen skall vara fuktsäker :)
    En annan sak jag stör mig lite på är att det på baksidan inte anges att det är en Kickstarter Edition, samt att enheten inte är fabriksrootad som DEV ed utlovades vara >:-(

    Armbandet är dock skönt och storleken och tyngden helt godkända.
     
    Last edited: 3 jun 2014
  12. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Skärmbilder med Action Launcher

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    1. Hem
    2. App drawer
    3. Widgetar
    Action Launcher fungerar närmast perfekt på TrueSmart; jag har Pro-versionen så med vilken du kan skapa widgetar samt ta bort / lägga till egna app drawer-kataloger.

    Rekommenderas starkt!
     
  13. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Måste säga att det är riktigt läckert.

    Jag fick min TS en dryg vecka sedan men har inte varit så aktiv med den.

    För det första så får jag inte ihop kopplingen mellan klockan och telefonen. Jag har den senaste batchen av 1/8 2100 där det inte finns någon ROM eller patch till då hw tydligen inte var densamma i denna versionen.

    Jag har försökt mig på Swapplink som ska fungera bra sägs det men får inte till det alls så jag får ihop kopplingen via BT mellan klocka och telefon.

    Hur har ni gjort? Har ni sim i klockan?

    Har även märkt att även om jag stänger av min klocka så åker den på igen. Vet inte efter hur lång tid men märker det på att jag får mejl som plingar till i min klocka.

    Ser även att du har Truecaller på din skärm där vilket jag installerat på min klocka också. Men när jag ska använda TC på min mobil igen så kör TC en ominstallation igen ungefär som att man bara kan ha TC på en enhet samtidigt, har väl med mitt användarnamn att göra kanske?

    Any help:)?
     
  14. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Intressant.

    Jag har separat SIM-kort i Omate och har därför inte sett någon anledning att koppla den till telefonen. Däremot testade jag Truecaller på telefonen och nu var jag tvungen att verifiera mitt andra nummer... Jag tror helt enkelt att Truecaller inte är gjort för att hantera en identitet på flera enheter, men jag kan ju ha fel.

    När klockan stängs av och sätts på styr du i inställningarna eller med en app, vilket det nu var.
     
  15. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Min tanke är ju att se om jag kan använda klockan i stället för telefonen. Är ganska beroende av telefon och framför allt TC i mitt jobb. Går troligtvis inte att byta ut helt dock.

    Ska prova att sätta i ett kontantkort i luren bara för att prova så länge och se hur jag får ihop det.

    Kom jag ju också på just förresten att jag satte ju i simmet från mobilen i klockan och det funkade som det skulle att ringa och ta emot samtal. Dock så stod det R (roaming) ovanför täckningsstapeln ist för 3G, H, H+, 4G etc. Vad kan detta bero på då?

    Angående TC kan man ju kanske installera "Vem Ringde" eller liknande på en av enheterna.

    När jag stänger av klockan så håller jag inne den översta knappen och tar Power off och sedan bekräftar det valet och då stängs den av.
    Trycker jag till kort på någon av knapparna efter det så händer det inget, dvs den är avstängd.

    Dock när jag har hört ljud från den och tryckt till lite kort på någon av knapparna så tänds skärmen och klockan kommer fram. Detta efter att jag stängt av klockan tidigare och inte gjort något sedan dess.

    Hade även fundering på att använda klockan och köra spotify och Endomondo när jag är ute och skenar men får inte mitt Sony MW600 att koppla ihop med klockan.

     
    Last edited: 5 jun 2014
  16. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Nu svarar jag på detta genom tapatalk på min Omate bara för att testa. Tangentbordet är TouchPal X och jag använder en kombination av tangenter och röstinmatning.

    Sent from my TrueSmart using Tapatalk
     
    Last edited: 6 jun 2014
  17. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Var det vid hel (eller kanske halv) timme du hörde Omate fast den var avstängd? Den har en notifokation för hela och (om man ställt in det) halva timmar. Vet ej om denna funktion går i bakgrunden även med Android avstängt.

    MW600 är väl den smala modellen? Den gillade jag skarpt tills jag tappade bort den. Jag hoppas du får den att samspela med Omate för jag funderar på att skaffa en till, trots att den har rätt klen BT.
     
  18. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Har nu styrt lite till med klockan.

    Var hos Telia idag och köpte ett extra SIM-kort som jag satt i. Står fortfarande att klockan vill använda Roaming - Varför??? Det går att ringa från och till klockan tack vare SIM-kortet, men Roaming ska det väl inte stå? APN-inställningarna i klockan är som de ska, jag har dubbelkollat.

    GPS:en funkar inte som den ska. Har kört gps-test och den hittar typ 10 satelliter men den låser inte på någon av dem.

    När jag ska koppla ihop klockan med mobilen så hittar de varandra och jag får bekräfta med en kod, men när de ska sammankoppla får jag upp meddelandet "Network Access Points Service of Ducken is unavaliable" Vad betyder detta?

    Klockan hittar fortfarande inte mitt headset MW600 och inte heller min BT-högtalare Adin Vibro Speaker.

    Hur har ni som kör sim i klockan fått ihop parningen med ev. BT-headset?
     
    Last edited: 7 jun 2014
  19. amstaffpwr

    amstaffpwr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Testade att para ihop mitt sbh50 inga problem.Ska testa gps:n nu.
    Kör med denna [ROM] Bluetooth Tether ROM for Omate TrueSmart 1.1.1 [2014-04-25]
     
  20. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jag har build 2014-05-13.103530_V2.0 och vad jag förstått så har vi då inte samma hw vilket gör att det inte finns root eller någon rom som passar till den hw och build jag har.

    Någon som har samma build som mig och fått ihop det?

    Funkar gps för dig förresten?