Fråga: Ominstallation Samsung Galaxy S4

Diskussion i 'Galaxy S4+ - Allmänt' startad av Edvin Anders, 8 nov 2018.

Taggar:
  1. Edvin Anders

    Edvin Anders Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    1) Vill rensa bort ev virus/intrång?
    2) jag mkt IT-okunnig. Behöver sakkunnig hjälp.
    3) För säkerhets skull vill jag INNAN jag gör mer veta sånt man behöver veta INNAN man ominstallerar.
    4) Just nu ha jag inställt att komma in att med fingret dra över skärmen. Inget lösenord i övrigt eller så. Var ställer jag in att jag INTE vill ha någon inlog alls utan komma in bara genom att starta mobilen. Så jag säkert kommer in EFTER ominstallation?
    5) OM man säkerhetskopierar - hur kan man vara säker på att ev virus och intrång inte finns kvar om jag flyttar tillbaka det säkerhetskopierade till mobilen? Isf har ju/väl ju ominstallationen varit meningslös?
    6) Hur kan jag spara det befintliga på något annat sätt och någon annanstans? Men inte så det har kontakt med mobilen?
    7) Jag har SD-kort. Hur göra med det under ominstallationen? Kan "ogräs" finnas kvar på det - med skadlig kod? Med samma effekt som i 5) ovan? Dvs jag flyttar isf tillbaka det jag definitivt vill ha bort?
    8) Jag har ett abonnemang som delar surf mellan laptop och mobil via Tele 2 genom ett "datakort". Hur stor risk är det att mobilen iaf "smittas" från Laptopen igen EFTER ominstallation?
    9) Kan man göra något INNAN man ominstallerar för att avslöja ev intrång/virus? Hur kan ev intrång ha skett?
    10) Hur skyddar man sig EFTER ominstallation(som väl är samma som återvända till fabriksinställningar)? Dvs hur behåller man den "smittfri"?
    11) Har någon något bra tips om bra program som EFTER ominst. skyddar mot skadlig kod?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Väldigt många frågor :)


    Det är mycket osannolikt att du fått något virus om du inte valt att installera appar från andra källor än Google Play-butiken. I 99% av alla fall här i forumet handlar det om någon app som spammar pop-ups/reklam framför ett virus när användaren tror sig vara drabbad av ett virus. Varför tror du att du blivit drabbad av ett virus?

    Det är i regel bättre att gå igenom vilka appar man installerat och ta bort allt man inte använder regelbundet som en första åtgärd, framför en fabriksåterställning.

    Du kan nog enklast skapa/återläsa en backup av din telefon med det här verktyget från Samsung: Kies - Synkronisera data mellan enheter | Samsung Support Sverige. Jag tror inte Galaxy S4/S4+ har stöd för Samsung Cloud (vilket annars hade varit enklast).

    Efter ominstallationen nollställs allting, så du kommer åt telefonen oavsett vad för inställningar du har före återställningen med undantag för SIM-korts-PIN.

    Vad beträffar SD-kortet kan du bara plocka ut det och sedan stoppa in det i telefonen efter att du återställt den, för att vara på den säkra sidan. Du kan även återläsa innehållet på SD-kortet till din dator, så du har en kopia på datorn också.

    Även om det finns virus på ditt SD-kort så händer ingenting när du stoppar in det i telefonen. Du behöver aktivt installera/köra ett program (APK-fil) för att riskera att få ett virus på din telefon, och det kan inte ske automatiskt från SD-kortet.

    Det skall väldigt mycket till för att din dator skall bli infekterad genom att du delar anslutning - ligger närmare att någon i sådana fall har sniffat din trafik än att man framgångsrikt infekterat din dator den vägen. Även detta låter osannolikt.

    Det enklaste sättet att skydda dig på är att bara installera appar från Google Play. Din telefon har dock så många år på nacken nu att den inte får säkerhetsuppdateringar längre, så det finns en möjlighet att du kan få ett virus om någon fysiskt lyckas lägga beslag på din telefon trots att du har låst telefonen med PIN-kod eller mönster. Att däremot göra det på distans är en annan fråga och mycket mer komplext.

    Vill du vara så säker det bara går framöver kommer du behöva uppgradera till en nyare telefon som får regelbundna månatliga säkerhetsuppdateringar. Till exempel en Google Pixel 2-telefon.
     
    Last edited: 8 nov 2018
    jnsson och Kristy gillar detta.
  3. Edvin Anders

    Edvin Anders Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.

    Tack för svar.
    12) Jag laddar sällan in appar alls men det finns en massa ikoner sorterade som program och när jag kollar på vilka program som finns på mobilen är det en hel del som jag: a) inte känner igen b) ej minns att jag själv installerat, c) aldrig använder och eftersom jag inte minns vilka som fanns ursprungligen är jag osäker. d)Ännu värre är kanske att jag inte vet vilka som behövs för att mobilen alls ska fungera?
    Så vet du eller någon om såna program som i d) inte ens går att ta bort? Eller att någon varning kommer upp om att det är något Samsungoriginal? Isf skulle jag ju våga radera en massa - tror jag!
    e) exempel:Flipboard, Knox, röstsökning,watchon,play böcker, assistent, chaton,group play,hangouts vill jag ha bort

    13) Under "inställningar programhanterare - "hämtat" = är det såna som inte är essentiella rent tekniskt? I så fall testar jag ta bort dem. tex ant plugis service, beaming service, security managerservice,bluetooth påstås vara igång en process och en tjänst, likaså smartcardservice körs, mfl tex som "körs" och klocka tickar trots att jag inte veterligen aktiverat nån av dem, fler såna exempel - körs och tidsangivelse som går framåt,unified Diamond, context service, mfl
    (körs är rubriken över dessa program), trots att jag inte aktiverat det tror jag, men för den här kategorin får jag inte fram fyrkanter att kryssa i och sen deleta,
    under rubriken Alla =clipboardsaveservice etc etc cheeta mobile Clean master etc etc en massa med grön robotfigur som symbol, och slutligen en del inaktiverade.
    På denna fråga undrar jaga) om jag vågar försöka deleta såna? b) hur får jag öht fram fyrkanterna man kan kryssai och sen få ett val tex "deleta?
    c) verkar något av exemplen suspekt?

    14) Vad menas med "standardprogram" ?

    Många frågor - jag ber om ursäkt för det men har aldrig tidigare brytt mig så mycket.

    DS
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan helt enkelt inte avinstallera program som behövs för att mobilen skall fungera, så det är bara att börja rensa bort det du inte tror dig behöva. Försöker du ta bort något som är viktigt för att telefonen skall fungera kommer den bara meddela att appen inte går att ta bort.

    Appen "Play" är ju Play-butiken varifrån du installerar nya appar och varigenom redan installerade appar hålls uppdaterade, så den appen kan du inte ta bort, för att nämna ett exempel.

    Det du hittar under "hämtade filer" kan du ta bort utan några som helst problem.


    Clean master/cheetah mobile är reklamprogram, så dessa kan du ta bort. De maskerar ofta apparna som något användbart, tex för att rensa telefonen från skräp, men i själva verket får du oftast bara reklam genom dem utan att de fyller något riktigt syfte. Ta bort allt sådant. I övrigt ser inget suspekt ut, men ta som sagt bort allt du inte tror dig behöva.

    Reklamprogrammen skall inte misstas för virus. De är inte skadliga annat än att de är irriterande/visar pop-up-rutor och försöker få din uppmärksamhet på olika vis.

    Ett tips är att Medborgarskolan, bland andra, brukar köra lite kurser till och från i "smartphoneorientering". Om du känner dig osäker på tekniken skulle jag definitivt se mig om efter en sådan kurs, så får du mer kött på benen/kan undvika liknande problem framöver, och samtidigt få bra tips kring hur du använder telefonen/Android mer effektivt :)
     
    Last edited: 9 nov 2018
    Kristy gillar detta.