Omstrukturering och framtidsplaner

Discussion in 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' started by mickeko, Oct 28, 2010.

1. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är nog inte många som säger emot oss när vi säger att det är kaos på forumet. Massa inlägg om samma ämne, svårt att överblicka och hitta trådar, off-topic frågor och liknande är vardagsmat.

Många har uttryckt önskemål om hårdare moderering. Vi tror dock inte att det är modereringen det är fel på, inte heller att det är användarna. Det är helt enkelt för stökigt att hitta information, och det är något vi (både moderatorer och användare) måste hjälpas åt att få ordning på. För att förenkla detta har vi börjat omorgansiera de klistrade trådarna. Det kommer gå från fokus på enskilda trådar till en eller ett par trådar med länkar till relevanta/intressanta trådar. Detta är för att minska antalet klistrade trådar, som vi anser bidrar till rörigheten. Det kommer också ge möjlighet för att belysa fler trådar än i dagsläget. Det är naturligtvis inget som kommer ske över en natt, och vissa mindre aktiva forum kommer inte påverkas alls av detta.

Vi kommer också skriva ihop en tråd med enkla rekommendationer för bland annat rubricering av trådar, för att göra saker och ting mer läsbart (detta kommer INTE handla om absoluta regler, mer tips och tricks för de som postar mycket).

På sikt känns det också som att vi borde använda oss av WIKIn i större utsträckning. Då guider lätt blir gamla och ouppdaterade efter ett tag, är det bra om vi använder oss av ett verktyg som tillåter fler än en användare att uppdatera. Det leder i längden till generellt sett bättre kvalitet på guiderna också, även om många guider redan idag är väldigt väl genomtänkta.

Vi är som alltid öppna för förslag på förbättringar, det är bara att posta på, antingen i PM till oss eller här i tråden. Vi ska försöka bemöta alla förslag konstruktivt, men kan inte lova att implementera allt, då vi inte har oändligt med tid och kanske inte alls delar din åsikt om förslagets förträfflighet. ;)

Vi är övertygade om att vi tillsammans kan få ordning på röran och upprätthålla den (oftast) goda atmosfär som råder här.

/Moderatorerna på Swedroid

2. Ed_Gein

Ed_Gein Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack!
    Det har saknats ordning och nu ser vi den äntligen.
    Tack igen, nu kanske man kan hitta vad man söker :D

3. Hostis

Hostis Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för att frågan togs upp :)

Första intrycket när man kommer in på sidan tycker jag är som sagt stökigt. Redan där behöver man något som sticker ut ur mängden. Och färger är bäst till det tycker jag.

"Allmänt medelande Ny på Android? Läs frågor och svar först! (FAQ)"

Denna skulle exempelvis skulle behöva en annan färg och även dom 2 nya trådarna som har gjorts. Bara för att dom ligger högst betyder det inte att att man ser dom först :)

Lås tråden när ett problem tas upp och som blir löst.

Gärna en snabbknapp för "Betygsätt ämne" och en intern snabbknapp inom tråden också. Om folk tycker att ett inlägg som gjorts inom tråden har löst deras problem. Så bör denna också flyttas högre upp. På så sätt så kanske man slipper behöva bläddra sig igenom 9 sidor.

Tack för en grym sida ;)

Last edited: Oct 30, 2010
  4. Perka

Perka Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Mycket bra att nån tar tag i detta!!

Tack Mickeko

Peace :)

5. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

6. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Håller med. En klistrad småfrågetråd och en Froyotråd. Det skulle dramatiskt minska antalet skräptrådar som skapas för att folk inte orkar, kan eller vill söka. När detta påtalas blir trådskaparna märkligt nog stötta. Skräptrådar bör undantagslöst låsas och raderas efter hänvisning till de klistrade.

7. behedwin

behedwin Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jag är en av de som stör sig på de som bumpar en tråd med texten "sök efter infon istället"

genom att posta i en tråd så hjälper du till att hålla tråden vid liv.
    lämna trådar ifred så trillar de ner till sida 2 etc och blir bortglömda

lägg mödan på att svara på sådant som är värt att svara på.

jag postar gärna en tråd med en fråga istället för att leta runt bland otaliga andra trådar om liknande ämnen... speciellt när det finns sticky trådar med flera sidor... vilket gör det ännu svårare att hitta rätt info.

stort problem med att söka på forum imo är att det blir ingen bra återkoppling av vad som är aktuellt eller vad som är gammal info. dvs om jag skulle fått bättre tips genom att posta en ny tråd eller inte t.ex.

men klistrade trådar med länkar till senaste infon är vad som behövs om man vill komma åt problemet med onödiga trådar.
    det och förstås att ge fan i att bumpa en tråd om man inte har något att tillägga i ämnet.

8. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag förstår vad du menar, men hela meningen med en allmän frågetråd är just att man ska få lov att ställa frågan där UTAN att först behöva läsa igenom hela tråden ifall någon skulle ha ställt samma fråga tidigare. Det måste göras klart och tydligt - helst redan i trådens namn - eftersom att många av de enfrågetrådar som dyker upp skrivs av folk som använder forumet för första och enda gången bara för att ställa just den frågan. Man kan egentligen inte hacka ner på dem heller eftersom det ju ändå kan vara lite mycket att begära att man ska sätta sig in i forumets skrivna och oskrivna regler bara för att få svar på kanske en enda fråga. De har ett problem och vill snabbt och enkelt ha ett svar. Det enda som kan få dem att ställa den frågan i en befintlig tråd istället för att göra en egen ny är om frågetråden lyser dem rakt i ansiktet och säger "Posta här, här får du svar!".

Folk som bumpar enfrågetrådar utan att ha något att verkligen komma med är alltid jobbigt, men det största problemet är ändå när det händer något stort som Froyo-släppet att det skrivs fyrtioelva trådar om samma sak och alla andra diskussioner på forumet skyfflas med milt våld ner till både tredje och fjärde sidan. Jag tror att en frågetråd som tillåter en lite mer chat-betonad attityd skulle få många att skriva sin fråga där istället.

/Edit:

Tja, vad säger man...?
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=19730

Last edited: Nov 4, 2010
  9. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Varför finns det inga undernivåer på swedroids modell forum, se tex XDA. Mycket enklare att få vettigare struktur. Desire har åtminstone ett par subforum. Inför samma på sgs?

10. jockie

jockie Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Agree med DrT, undernivåer gör det mesta mer lättöverskådligt, och man slipper leta sig igenom första, andra och X:te sidan för att hitta den tråd man letar efter. Varför inte ha typ; "uppdatering av android", "överföring av media", "kies", "appar", m.fl överst och sedan lägga in undernivåer till dessa? Visst det kan bli en jäkla massa jobb att flytta alla nuvarande trådar, men det skullle spara tid åt alla användare i framtiden..?

11. behedwin

behedwin Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

nackdelen med för många undernivåer gör att de som postar en vettig tråd på rätt ställe har en liten publik... dvs vilka klickar in och ut i alla nivåer i jämförelse med att ha fler trådar på en nivå...

självklart en balans.

jag hävdar efter mycket forum användande att
    1. sticky trådar (typ som apprekomendationer) är dåliga. ingen kommer leta igenom 50 sidors tråd efter det man söker. Det krävs snarare att trådens förstapost samlar länkar till allt som skrivs i tråden och uppdateras löpande.

2. förbjud folk att posta i en tråd om de inte tillför något till ämnet. spelar ingen roll att trådskaparen frågat en dum fråga som det redan finns 10 trådar om på samma sida. om någon skriver typ "använd google" "det finns redan trådar som denna" så bör de bryta mot reglerna.
    Om man slipper dessa poster så bumpas inte tråden och de försvinner snabbt ned i djupet av sida 2. de trådar med vettiga frågor får svar och en diskussioner om ämnet växer fram och får flera bumps för att på så vis hållas kvar på sida 1.

12. Dikkie

Dikkie Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Wiki är bra, tycker definitivt den ska användas mer!

13. Merdini

Merdini Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med att det måste finnas underforum.
    Exempelvis en för batteri, en för uppdatering till nyare version, en för roms osv.

14. Androido

Androido Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

För det första ville jag gratta Mickeko till moderatorskapet :)

Det var länge sen jag var aktiv här och jag ser att en o annan tråd skapad av mig är fortfarande aktiv som glädjer mig för det betyder att dem trådarna inte var så dåliga.
    Det verkar att intresset för Galaxy S har minskat och många äldre aktiva medlemmar har inte tid eller orkar inte att engagera sig längre. Synd för det var ett riktigt bra forum och många problem löstes snabbt.

Jag hoppas att du får ordning på forumet så att vi, användare får en bra samlingspunkt igen.

Mvh Androido

15. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej! Kan någon förklara detaljerat och enkelt hur jag fixar applanet och lägger över en .apk fil och allt vad det heter? Kan jag göra det direkt i mobben?

16. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    du får inte snabbare svar bara för att du trippelpostar din fråga!

Last edited: Dec 11, 2010
  17. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

För att få fler som drar sin uppmärksamhet till "Ny på Android" samt de klistrade trådarna hade jag gjort dem större samt med alternativt en annan textfärg eller tydligt inringade så de väcker uppmärksamhet.

En förbättrad sökmotor hade inte suttit fel, vet att det kan vara svårt för er kanske att styra om dess sökfunktion, men önska kan man :)

18. xlightan

xlightan Youth Droid Medlem

Telefon:
    SGS 21 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    SGS 21 Ultra
    Platta:
    Lenovo A10-70
    Händer det något här med modereringen av forumet?

Blir det något underforum som på HTC? T.ex Allmänt och frågor och svar.

Bra ide för underforum:

Galaxy S Allmänt.

Frågor och Svar.

Custom Rom.

Applikationer.

Hårdvara.

19. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det har tagits upp, vi har inte glömt av det. Tyvärr tar sådana här saker en hel del tid att planera och genomföra. Även om det verkar självklart från användarsynvinkel är det inte lika trivialt rent administrativt. Det finns aktiva forum som gått under för att administratörerna styckat upp forumet för mycket (och för hastigt), så det finns all anledning att vara försiktig med för radikala förändringar.

Min personliga åsikt:
    I det stora hela känner jag att detta forum fungerar bättre än många andra forum i samma storlek. Det betyder inte att allt är perfekt, däremot är det anledning att skynda långsamt.

(Tror nog att de andra moderatorerna kan skriva under på detta också, men jag har inte frågat. ;) )

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

20. xlightan

xlightan Youth Droid Medlem

Telefon:
    SGS 21 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    SGS 21 Ultra
    Platta:
    Lenovo A10-70
    Jo klart att uppstyckning kan innebära att det blir förvirrat till en början.
    Men i det stora hela blir det lättare för alla när det väl är aktivt. Xda har liknande moderering som jag föreslog och det verkar fungera bra där. (Även om man inte ska jämföra forumen emellan)

Hjälper gärna till att rensa upp och sortera trådar om sådan hjälp behövs :)