Fråga: OneDrive eller byta?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av notimetochill, 18 okt 2022.

  1. Jürgen47

    Jürgen47 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    ComHem
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComHem
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Samsung Tablett A
    Förresten om någon har en billig NAS för minimum 2 hdd så hojta till
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig använt OneDrive för foton, men spontant skulle jag tro att det finns ett flertal funktioner som särskiljer Google Photos. Sökfunktionerna, där du kan söka på t.ex. föremål som syns i bilderna (bil, katt, hus osv), söka på bakgrunden i bilderna (moln, himmel, träd osv). Ansiktsigenkänning, du kan lära den vilka personer som syns, och således söka upp alla bilder på en viss person. Kartfunktionen, du kan se i kartan var precis varenda bild du nånsin tagit är tagen, om du haft "Plats" påslaget när du tog bilden vill säga - t.ex. kul att zooma in en viss plats i stan och se alla bilder du tagit på den platsen genom åren.
    Har säkert glömt någon sökfunktion. Men jag gissar att OneDrive bara tillåter sökning efter det sedvanliga - filnamn, datum - men inte något av det andra. Sammantaget, om jag vill hitta en bild jag tagit och har svårt att hitta den, om man då använder dessa sökfunktioner på rätt sätt så är det väldigt kraftfulla verktyg, och något som aldrig hade gått om man bara söker efter filnamn och datum.
    Det är också smidigt att dela ett album i Google Photos med bekanta, en länk som lämpar sig väl att dela som innehåller bara de bilder man vill och inget annat. Ett foto kan vara med i flera album samtidigt, vilket jag gissar att OneDrive (som bygger på mapphantering) inte klarar.