Fråga: Onedrive eller Google Drive?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Eduardo.S, 2 jul 2023.

1. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 418
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Nja beror på vad du vill söka på. Exempelvis människor (och husdjur?) får man upp som små thumbnails på ansiktet och så får man namnsätta dom. När du väl namnsatt en person kommer Photos själv tagga resterande bilder där personen är med. Funkar rätt bra tycker jag. Sen kan man som sagt söka på saker som skrivbord, dator, tårtor eller vad man nu vill hitta, dessa fixar Google själv att känna igen.

Platser får den genom att du har GPS-position i metadatan på bilden, så gäller ju att den finns med för att just den ska funka. Jag har alltid satt på det i mobilerna jag använt så finns på mina bilder. Dock inte på mina gamla bilder jag har tagit med vanlig digitalkamera för länge sen då den funktionen inte fanns på mina kameror.

Den gör ju inga gallerier åt dig heller utan det får man göra själv. T.ex. "Bröllop 2018" eller vad det nu kan vara.

Förr hade de en smart grej där de gjorde ett galleri åt en när man gjorde en resa där den hade med GPS-data, lite snygg karta och klumpade ihop resans bilder och videos. De tog tyvärr bort denna sen :( Exempel:

upload_2023-7-4_15-53-25.png

Eduardo.S gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 403
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den finns kvar? Jag kunde skapa en sån bild för 1 månad sedan
    upload_2023-7-4_15-56-24.png
    upload_2023-7-4_15-57-17.png

eastbound och milky81 gillar detta.
  3. milky81

Mottagna gillanden:
    1 418
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja du kan manuellt skapa dessa fortfarande men innan gjorde Google detta helt åt mig så t.ex. när jag reste mellan flera europeiska länder behövde jag inte skapa och stoppa in den där kartan och destinationerna, utan den gjorde en för varje resa mellan länder och städer edit: och skapade ett galleri som den frågade mig om jag ville behålla.

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    19 403
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vill minnas så har Google inte slutat med albumen/galleri. Möjligtvis själva kartan.

eastbound gillar detta.
  5. milky81

Mottagna gillanden:
    1 418
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Det som jag inte längre får förslag för i Photos är alltså autoskapade gallerier för resor med kartor. Det var smidigt för det enda jag behövde göra var att ladda upp bilderna så fixade Google resten och gav förslag på galleri med allt i, jag kunde klicka på "spara galleri". Googlade på det och flera som gnällt över att Google tagit bort just autoskapandet.

Att skapa galleri själv och peta dit kartor med "res-pilar" mellan destinationer finns kvar.
    Create & edit photo albums - Android - Google Photos Help

Eller har jag missat något? Vore väldigt glad i såna fall! :)

eastbound gillar detta.
  6. Eduardo.S

Eduardo.S Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Ok, så jag taggar alla 2000 bilderna eller räcker det med 1?

Så jag kan skapa en sorts galleri som jag döper själv, och sedan flyttar jag alla bilderna dit som jag vill ha i det galleriet?

Finns det en knapp som heter "skapa galleri" eller liknande i Photos?

Kan jag välja vart de skall laddas upp om jag har filerna lokalt?

Last edited: 4 jul 2023
  7. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 095

MINA ENHETER

Långtryck på ett foto, markera dom du vill välja,går även långtrycka och svepa neråt/uppåt för att markera flera samtidigt. Välj lägg till i album tror jag det heter. Super enkelt.

Eduardo.S gillar detta.
  8. paycheck

paycheck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    166
    Telefon:
    S23

MINA ENHETER

Telefon:
    S23
    Alla mina gamla bilder som jag tagit med min gamla digitalkamera utan synk till telefon/GPS etc laddade jag för ett gäng år sedan in på Photos. Dessförinnan låg de i mappstrukturer på min Synology NAS. I Photos skapade jag separata Album som var tänkta att motsvara varje mapp på NASen, typ "Valborg 2004" eller vad de kan tänkas heta. Det blev rätt bra även om det var lite jobb. De senaste åren har jag uteslutande fotat med telefonen så de har gått rakt in i "datumstrukturen". De gamla bilderna blev utöver min Albumstruktur även automatiskt inlagda efter datumen då de blev tagna. Så alla bilder finns i samma flöde, bara att de äldre, även är inlagda i Album.

Eduardo.S och jnsson gillar detta.
  9. Eduardo.S

Mottagna gillanden:
    12
    i skrivande stund har jag ca 90GB filer samlade i mappstruktur på Onedrive.
    Blir ju lite jobb som sagt alla ladda ner detta, men jag får ta det i omgångar.
    Hade det inte varit för att Photos är billigare än Onedrive, samt att jag skaffade en Pixel mobil hade jag inte orkat gjort jobbet.

Är det Google One det heter numera?

Stämmer det att 200GB kostar 29 kr i månaden?

Går det att skapa album inuti albumen, tex "Familjen" -->"Julen 2022"?

Är det bättre att skapa albumen innan man laddar upp bilderna?

10. Eduardo.S

Mottagna gillanden:
    12
    Ok, hur gör man på Photos på webben?
    Kommer ju sitta en del framför laptopen med mina 90GB filer och ladda ner dom från Onedrive.
    Sedan får jag ladda upp dom igen till Photos.

11. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 095

MINA ENHETER

Har tyvärr ingen erfarenhet av webbversionen
    Prova dig fram

12. paycheck

paycheck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    166
    Telefon:
    S23

MINA ENHETER

Telefon:
    S23

Är det Google One det heter numera?
    Ja

Stämmer det att 200GB kostar 29 kr i månaden?
    Ja, det är vad jag betalar. Nu har du ju redan en Pixel, men för oss som inte kör Pixel får man ju även med de extra redigeringsverktygen i Photos + VPN. Jag vet inte Pixelanvändare har med allt det by default redan. Kanske är något mer som ligger med också som jag inte har koll på.

Går det att skapa album inuti albumen, tex "Familjen" -->"Julen 2022"?
    Nej, endast en nivå

Är det bättre att skapa albumen innan man laddar upp bilderna?
    Ja det underlättar nog

Eduardo.S gillar detta.
  13. Eduardo.S

Mottagna gillanden:
    12
    Ok, om jag då taggar en bild som jag laddar upp i ett album, te x "USA";
    Kommer alla bilder att bli lätta att hitta från samma album?

Noterade konstigt nog att det ej fanns några bilder i Photos på webben,
    medans det fanns en hel del bilder på Photos i telefon appen.

Synkas inte Photos på webben och mobilen?

14. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 333

MINA ENHETER

Du får aktivera det i appen.

15. Eduardo.S

Mottagna gillanden:
    12
    Ok vart gör man det?

16. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 100
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Nothing Phone 1
    Platta:
    iPad
    Man går på inställningar i Google Foto och väljer vilken kvalite man vill spara fotona i.
    En symbol som ser ut som ett kugghjul.
    inställningar.jpg

Man gör det normalt varje gång man köper ny mobil.

Last edited: 5 jul 2023
  17. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 963

MINA ENHETER

Oj, det finns flera saker jag vill förtydliga efter att ha läst igenom tråden.

Först av allt, du verkar inte ha slagit på synkronisering i Google Photos-appen. Det är därför du inte ser något innehåll på webbsidan. Det kan vara lite lurigt i början, så bäst att dubbelkolla sånt noggrant tills du är helt van. Det enklaste sättet är att helt enkelt kolla i webbläsaren vad som är uppladdat. I Photos-appen på telefonen så ser du även en del lokalt innehåll, som inte är uppladdat.
    I appen så finns det flera val du bör slå på, först av allt "huvudinställningen" för synkronisering som ligger i inställningar högst upp, sen måste du även gå in och aktivera uppladdning av vissa lokala mappar, om du vill det. Kamera-mappen laddas upp automatiskt när du aktiverat "huvudinställningen", men övriga mappar (typ Nerladdade filer, Instagram osv) måste aktiveras enskilt i den särskilda menyn där man väljer mappar.

Google One är Googles marknadsföringsterm för lagringsutrymme och några relaterade tjänster. Om du köper lagring i Google One, så kan du använda det lagringsutrymmet i Drive, Photos och Gmail.

Foton i Google Drive har ingen koppling till foton i Google Photos längre (för flera år sedan fanns en koppling mellan tjänsterna, inte nu). Om du laddar upp i bägge tjänsterna, så kommer alltså dubbelt lagringsutrymme krävas. Men det bör förtydligas att Drive inte alls är lämpad för foton, jag förstår inte varför folk vill ha foton där. Jag rekommenderar verkligen att endast ha fotona i Photos. Drive har inte ens någon automatisk funktion för uppladdning av foton till Drive i telefonen, mig veterligen. Endast Photos har en sån automatisk uppladdning.

Folk har pratat om "taggar", "album" och några olika termer här i tråden. Google använder termen "album" i Google Photos, men det smarta (och lite speciella) är att du kan lägga till ett foto i flera album samtidigt. Detta är skillnaden mot "mappar" som du är van vid, enkelt förklarat. En bild du gillar mycket skulle alltså samtidigt kunna finnas tillagd i albumen "Thailand 2018", "Fina foton på frugan" och "Att skriva ut", för att hitta på några exempel. Albumtillhörigheten blir också som taggar, skulle man kunna säga. Söker du på ett albumnamn (eller delar därav), så kommer alla foton som matchar ett sånt album dyka upp också. Det går även i "info-rutan" som finns till varje bild, att skriva en text som också blir sökbar.

Du kan få foton att läggas till ett visst album från alla enheter, inklusive mobilappen och i webbläsaren. Du kan även se album på alla enheter. Däremot finns det en begränsning, nämligen om du klickar på ett enskilt foto och vill se vilka album det fotot är tillagt i, så är det mig veterligen bara möjligt i webbläsaren att se vilka album det fotot finns i, nämligen i info-fliken. Så var det sist jag testade. Är detta fixat ännu tro? Men omvänt, så kan du givetvis öppna ett album och lägga till foton till album oavsett vilken plattform du använder.

Det jag skulle rekommendera är att du laddar upp dina mappar från datorn till Google Photos i webbläsaren (photos.google.com), och att du gör det mapp för mapp. När en mapp är uppladdad, så får du alternativet att spara alla fotona i ett album, och då kan du skapa ett nytt album och döpa till något passande, förslagsvis samma namn som mappen du just laddat upp. Gör du det i denna ordning, mapp för mapp, och skapar ett nytt album eftersom, så tror jag att du får smidigaste arbetsflödet för att verkligen få allting uppladdat i hyfsad tid utan att missa något.
    Ett tips, du kan ha flera flikar uppe samtidigt i datorns webbläsare, och ha uppladdningar igång samtidigt i alla flikar. Så brukar jag göra om jag vill ladda upp mycket på samma gång. Du kan alltså ladda upp mappen "Thailand 2018" i en flik, "Spanien 2020" i nästa flik, osv. Och när en viss uppladdning är klar, så är det bara att börja med nästa. Då sparar man massa tid. Jag har ibland haft typ sju-åtta flikar igång samtidigt med uppladdning i varje. Nån gång har jag dock nått något slags tak, och fått långsam uppladdning. Vet inte om det varit Google som haft begränsad kapacitet just då, eller om jag hade nått någon daglig begränsning.
    Till sist, Google Photos är smart på så sätt att den märker om en bild redan är uppladdad. Den jämför någon slags hash, så om du börjar ladda upp en bild som redan finns i ditt konto så kommer du se att det går på ett ögonblick att ladda upp, så säger den genast att det är färdigt, och då vet du att exakt samma foto redan fanns uppladdat. Med andra ord, efter att du laddat upp alla mappar, om du är rädd att du missat något, så kan du för säkerhets skull göra en ny uppladdning (kanske markera samtliga tusentals foton du har för uppladdning), och så får den jobba en liten stund så kommer du sen kunna känna dig säker på att allting är uppladdat, när den jobbat klart. Den lagrar alltså inte foton dubbelt, om du laddar upp två gånger. Den laddar inte upp hela filen igen, utan den jämför med någon slags hash, och behöver då inte ladda upp när den märker att filen redan existerar. Detta gäller endast om det är en identisk fil, dvs om t.ex. Facebook har sabbat filen så kommer detta inte funka.

Eduardo.S, Heleg och milky81 gillar detta.
  18. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 100
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Nothing Phone 1
    Platta:
    iPad
    Eduardo.S gillar detta.
  19. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 171
    De verkar kalla det för mappar i Google Foto vilket ju i så fall är ett missvisande namn men kanske lättare för gemene man att förstå.

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    19 403
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon: