Oj, det finns flera saker jag vill förtydliga efter att ha läst igenom tråden.
Först av allt, du verkar inte ha slagit på synkronisering i Google Photos-appen. Det är därför du inte ser något innehåll på webbsidan. Det kan vara lite lurigt i början, så bäst att dubbelkolla sånt noggrant tills du är helt van. Det enklaste sättet är att helt enkelt kolla i webbläsaren vad som är uppladdat. I Photos-appen på telefonen så ser du även en del lokalt innehåll, som inte är uppladdat.
I appen så finns det flera val du bör slå på, först av allt "huvudinställningen" för synkronisering som ligger i inställningar högst upp, sen måste du även gå in och aktivera uppladdning av vissa lokala mappar, om du vill det. Kamera-mappen laddas upp automatiskt när du aktiverat "huvudinställningen", men övriga mappar (typ Nerladdade filer, Instagram osv) måste aktiveras enskilt i den särskilda menyn där man väljer mappar.
Google One är Googles marknadsföringsterm för lagringsutrymme och några relaterade tjänster. Om du köper lagring i Google One, så kan du använda det lagringsutrymmet i Drive, Photos och Gmail.
Foton i Google Drive har ingen koppling till foton i Google Photos längre (för flera år sedan fanns en koppling mellan tjänsterna, inte nu). Om du laddar upp i bägge tjänsterna, så kommer alltså dubbelt lagringsutrymme krävas. Men det bör förtydligas att Drive inte alls är lämpad för foton, jag förstår inte varför folk vill ha foton där. Jag rekommenderar verkligen att endast ha fotona i Photos. Drive har inte ens någon automatisk funktion för uppladdning av foton till Drive i telefonen, mig veterligen. Endast Photos har en sån automatisk uppladdning.
Folk har pratat om "taggar", "album" och några olika termer här i tråden. Google använder termen "album" i Google Photos, men det smarta (och lite speciella) är att du kan lägga till ett foto i flera album samtidigt. Detta är skillnaden mot "mappar" som du är van vid, enkelt förklarat. En bild du gillar mycket skulle alltså samtidigt kunna finnas tillagd i albumen "Thailand 2018", "Fina foton på frugan" och "Att skriva ut", för att hitta på några exempel. Albumtillhörigheten blir också som taggar, skulle man kunna säga. Söker du på ett albumnamn (eller delar därav), så kommer alla foton som matchar ett sånt album dyka upp också. Det går även i "info-rutan" som finns till varje bild, att skriva en text som också blir sökbar.
Du kan få foton att läggas till ett visst album från alla enheter, inklusive mobilappen och i webbläsaren. Du kan även se album på alla enheter. Däremot finns det en begränsning, nämligen om du klickar på ett enskilt foto och vill se vilka album det fotot är tillagt i, så är det mig veterligen bara möjligt i webbläsaren att se vilka album det fotot finns i, nämligen i info-fliken. Så var det sist jag testade. Är detta fixat ännu tro? Men omvänt, så kan du givetvis öppna ett album och lägga till foton till album oavsett vilken plattform du använder.
Det jag skulle rekommendera är att du laddar upp dina mappar från datorn till Google Photos i webbläsaren (photos.google.com), och att du gör det mapp för mapp. När en mapp är uppladdad, så får du alternativet att spara alla fotona i ett album, och då kan du skapa ett nytt album och döpa till något passande, förslagsvis samma namn som mappen du just laddat upp. Gör du det i denna ordning, mapp för mapp, och skapar ett nytt album eftersom, så tror jag att du får smidigaste arbetsflödet för att verkligen få allting uppladdat i hyfsad tid utan att missa något.
Ett tips, du kan ha flera flikar uppe samtidigt i datorns webbläsare, och ha uppladdningar igång samtidigt i alla flikar. Så brukar jag göra om jag vill ladda upp mycket på samma gång. Du kan alltså ladda upp mappen "Thailand 2018" i en flik, "Spanien 2020" i nästa flik, osv. Och när en viss uppladdning är klar, så är det bara att börja med nästa. Då sparar man massa tid. Jag har ibland haft typ sju-åtta flikar igång samtidigt med uppladdning i varje. Nån gång har jag dock nått något slags tak, och fått långsam uppladdning. Vet inte om det varit Google som haft begränsad kapacitet just då, eller om jag hade nått någon daglig begränsning.
Till sist, Google Photos är smart på så sätt att den märker om en bild redan är uppladdad. Den jämför någon slags hash, så om du börjar ladda upp en bild som redan finns i ditt konto så kommer du se att det går på ett ögonblick att ladda upp, så säger den genast att det är färdigt, och då vet du att exakt samma foto redan fanns uppladdat. Med andra ord, efter att du laddat upp alla mappar, om du är rädd att du missat något, så kan du för säkerhets skull göra en ny uppladdning (kanske markera samtliga tusentals foton du har för uppladdning), och så får den jobba en liten stund så kommer du sen kunna känna dig säker på att allting är uppladdat, när den jobbat klart. Den lagrar alltså inte foton dubbelt, om du laddar upp två gånger. Den laddar inte upp hela filen igen, utan den jämför med någon slags hash, och behöver då inte ladda upp när den märker att filen redan existerar. Detta gäller endast om det är en identisk fil, dvs om t.ex. Facebook har sabbat filen så kommer detta inte funka.
Click to expand...