OnePlus 12

Diskussion i 'OnePlus 12' startad av Oceanic, 20 nov 2023.

1. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Får jag fråga varför op12 är dyr. Är den sämre än andra på något sätt?

2. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

3. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kurvad display känns lite passé, men det är ju en smakfråga i viss utsträckning. Jag tror många blev besvikna på mjukvaran när mycket slogs ihop med Oppos, men det verkar vara på bättringsväg igen.

Designen faller mig dock inte i smaken den här gången. Kameran tycker jag inte passar så bra in, men det är så klart inget som berör funktionen.

Specmässigt ser det ju rätt bra ut annars, de sticker ut med bla 5500/5400 mAh batteri för OP12R/OP12 och übersnabbladdningen.

jeensa gillar detta.
  5. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 611
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Både 12 och 12R har lite böjd skärm? :(

6. swecov

swecov Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Är det så lustigt att andra märken inte kan slå sig in på marknaden?

Har kört Samsung sen första pekskärmen Omnia, senaste S10 Plus från -19. Har inte känts värt att uppdatera efter att de stora subventioneringarna togs bort. Men nu börjar det bli dax att köpa en ny.

Va inne på Samsung igen men kände mig blåst när klockan som skulle ingå tog slut sista dagen när jag väl bestämt mig. Fick då nys om Oneplus 12 och blev imponerande efter releaseeventet.

Men att "påköpet" varor tar slut snabbare än en avlöning är under all kritik. Det minus alla andra rabatter Samsung ger gör ju att S24 Ultra största minnet skulle bli för mig 1000kr dyrare från Samsung än Oneplus 12 stora minnet.

Från tre.se skulle S24 ultra 512GB med rabatter och inbyte för mig landa på 8616kr för telefonen över 24 månader. Abonnemanget har jag redan och behöver så har inga problem med att binda mig i 24 månader

Så varför så dyra mobiler från andra mindre märken? Sämre erbjudande och mindre freebies att dela ut. Blir lite som att köpa grisen i säcken och då drar iallafall jag mig bort från märket.

7. goldway

goldway Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
  8. rackerton

rackerton Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Måste väl vara något form av rekord i prisskillnad när jänkarna får en 16/512 för ~7400 sek ($699)(inklusive $100 rabatt om man byter in vilken lur som helst) jämfört med 12500 som vi får punga ut?

spigen och kupster gillar detta.
  9. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    314

MINA ENHETER

Batteritiden var sämre än jag hade trott av det lilla jag hade OP12 telefonen med EU-om. Klarar inte en dag vid mycket användning. Möjligt att mjukvaran inte är optimerad just nu så klart. Mjukvaran var var helt okej men känns mer som ett generisk Android UI än välgjort med unika funktioner tyvärr. Då tycker jag Vivo, Oppo och Honor håller högre kvalitet.

Vidvinkelkameran är ej användbar som på många telefoner där det sparas in. Inte bättre att slopa den helt?

Kamera ön är snyggare i verkligheten. Go telefon att hålla i.

flipp gillar detta.
  10. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 490

MINA ENHETER

Var väl rätt länge sen oneplus var en favorit, knappt urskiljbara från mainstreamlurar idag.

11. timebandit

timebandit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Någon som har erfarenhet av Tradingschenzen?
    Funderar lite på att köpa via dom men mest orolig för tull å moms avgifter faktiskt. Står dessutom free gift: EU power adapter... Undra om det är en extra laddare eller original laddaren som borde medfölja telefonen?

flipp gillar detta.
  12. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, finns massor av folk i forumet som handlat där. Jag har själv varit kund hos dem sedan 6-7 år tillbaka. Det är en mycket bra butik precis som wonda mobile. Du kommer inte behöva betala moms eller tullavgifter. Du får med kinesisk orginalladdare och en EU-adapter.

Tänk dock på att de inte skickar några telefoner nu under det kinesiska nyåret. Dröjer nästan en månad innan de har hand om beställningar som görs nu. Om du inte orkar vänta kan du istället beställa den från wonda och flasha in OxygenOS själv: Oneplus 12 5G Dual SIM 12GB/256GB

Max 3 och goldway gillar detta.
  13. flipp

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det är enorm skillnad. Dock är även S24-serien klart billigare i USA. T ex ordinarie pris på S24 Plus i USA är $999 medan motsvarande är 14 490 kr här.

goldway gillar detta.
  14. timebandit

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Tack. Gott att höra. Då får man skaffa en adapter då så man kan använda snabb laddaren då.
    Har inte vart så duktigt idag att jag kikat in på XDA men har du koll på hur man flashar in Oxygen på OP12 för Wanda/Schenzen hittar jag inte på.

Bortsett garantier osv osv så är det ingen skillnad efter man flashat Oxygen?

15. flipp

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Stämmer bra. Dock lämnar både tradingshenzhen och wonda 1 års garanti.

En adapter ingår så den behöver du inte skaffa.

Om du beställer från tradingshenzhen är OxygenOS redan installerat. Däremot verkar wonda fortfarande sälja den med kinesisk mjukvara. I så fall kan du använda den här guiden: Oneplus 12 - How To switch from Color OS to Oxygen OS

goldway gillar detta.
  16. jeensa

jeensa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Böjda skärmkanter är ju fullständigt vansinne, känns som vi halkat tibax till 2003. I övrigt verkar det som en bra mobil. 899euro här hos finska Telia känns ändå "prisvärt" på nåt udda vis

17. timebandit

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Ja men då så, då finns det inte så mycket tveksamheter längre :)
    Har alltid låst upp bootloader och rootat å lekt med alla mina telefoner från OP och alltid vart enkelt och mycket sällan strul. Synd att Google gör livet surt gällande Google Pay med upplåsta/rootade telefoner.
    Men för priset är det lätt värt att skippa Google Pay, har ändå alltid kortet med mig fysikt.

Instämmer helt, sjukt störande med böjda skärmar. Lite svårt att riktigt förstå hur mycket/lite skärmen är böjd på på OP12 eller finns det en väldigt bra film på detta så man faktiskt förstår? Hoppas det inte är som med OP7T Pro eller vad den heter...

jeensa gillar detta.
  18. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    403
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Om man köper denna från Kina och flashar EUrom så kommer väl Android Auto fungera? Någon som vet om det är identisk hårdvara i Kina/EU lur?

flipp gillar detta.
  19. flipp

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Yes., AA kommer fungera. Troligen identisk hårdvara på kinesisk och den som säljs i Europa.

20. flipp

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Efter att ha läst på lite verkar det trots allt finnas vissa skillnader mellan kinesisk och global. Kinesisk saknar stöd för band 28b och e-sim. Däremot finns stöd för band 20 och 28A som ofta saknas på kinalurar från t.ex. Xiaomi. Så bör fungera bra ändå i Sverige.

pobin gillar detta.