OnePlus 6 - Fototråden

Diskussion i 'OnePlus 6 - Allmänt' startad av Swedroid, 21 maj 2018.

1. Droid96

Droid96 Guest

Jag har kollat några av alla jämförelsevideos som postats här och resultatet jag ser i dessa är helt annorlunda än vad jag själv kom fram till med den OP6 som jag hade i min ägo i en vecka.

Jag börjar nästan tro att olika enheter presterar olika bra och att det exemplar jag fick var ett av de sämre. Både iPhone X och Pixel 2 XL levererade bättre skärpa samt att bilderna såg väldigt överdriva ut i kontrast och överskärpa på OP6.

Kanske läge att försöka få tag på en till OP6 för jämförelse.

Ara gillar detta.
  2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är ju fullt tänkbart att olika exemplar skiljer sig i resultat.

3. Droid96

Droid96 Guest

Ska försöka få tag på en annan enhet för test - spännande!

Finskpinne och Ara gillar detta.
  4. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Vet du.. Jag tror du kan vara något på spåret!

5. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 724
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    OP6 har en fungerande kamera, att du påstår att den slår iPhone X håller jag nog inte med om.

Finskpinne och frassedylan gillar detta.
  6. Droid96

Droid96 Guest

Det beror helt på vad man letar efter i en kamera. iPhone X har den mest naturliga återgivningen som ger bilder som mest liknar de jag tar med min Nikon D800 (förutom att iPhonen har bättre dynamiskt omfång tack vare mjukvarans post processing).

Oneplus 6 verkar vinna på mörkerfotografering. Här är X något sämre än de bästa (S9, Pixel 2 XL, P20 Pro).

Dock baserar jag detta helt på de videoklipp som postats här. Den OP6 som jag själv hade i min ägo en vecka var något sämre (eller möjligen likvärdig) iPhone X på mörkerfotografering (och sämre på allt annat). Jag misstänker dock att det var en enhet som inte presterade optimalt och ska försöka testa en till.

7. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Tvärtom för mig. OP6 ger mer naturliga färger jämfört med iPhone X. Blå himmel exempelvis blir åt det mer mörkblåa hållet jämfört med OP6 som ger den naturligt mer ljusblåa himmelen. Samma sak med gräs där iPhone X förstärker färgerna. Sen lägger iPhone X på en massa kontrast vilket inte OP6 gör.

Men det är ju ingen nyhet heller att det som förut var Apples signum, att uppvisa naturliga färger i sina foton inte längre är fallet utan de bumpade upp färgerna en hel del i och med iPhone 8/iPhone X, eller om det var med iPhone 7 redan.

eastbound och Ara gillar detta.
  8. Droid96

Droid96 Guest

Det är en nyhet för mig som ägt och använt samtliga dessa kameror flitigt. iPhone X har mest naturliga färger av alla iPhones hittills.

9. Fille84

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Men så är det för mig och även andra (bara och kolla runt lite recensioner) att iPhone valde att närma sig mer samsung-hållet med kameran i iPhone X. Och Samsung gick mer åt det motsatta hållet med S9. Har också haft samtliga iPhones sedan 3gs.

eastbound, inact_0036 och frassedylan gillar detta.
  10. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 093

MINA ENHETER

Instämmer.

11. Droid96

Droid96 Guest

Jag läser det mesta och kollar reviews på Youtube.

Finns mycket rundgång i åsikterna där och det beror inte alltid på att de faktiskt upplever samma sak. En åsikt blir ”trendig” och sprids vidare (även på forum).

Jag går helt på mina egna tester i den mån jag har möjlighet att testa och sprider sen gärna resultatet.

Där är inte OP6 bäst på allt (men jävligt bra på mycket).

X-kameran är fortfarande mer naturtrogen men Samsung äger the point-and-shoot-game.

Pixel 2 XL är överlag den bästa kameran med flest ”rätt”. Bilderna blir som jag vill och förväntar mig även när jag öppnar i datorn.

frassedylan gillar detta.
  12. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Mest intressanta är att äntligen har oneplus en vettig kamera, ska bli kul o se om Lineage etc kan få till dito på op6.

13. Fille84

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Ingen har någonsin påstått att kameran i OP6 skulle vara bäst på allt. Vart du nu får det ifrån kan man ju fråga sig? Men enligt mina jämförelser så är den helt i samma klass som iPhone X och Galaxy S9 som sagt och i många fall ger den ett bättre resultat dessutom. Färgerna är närmast det jag jag ser med mina ögon i 9/10 fall.

ravenshield och Ara gillar detta.
  14. Droid96

Droid96 Guest

Jag var lite otydlig.

Syftade inte på kameran utan den fanboyattityd som finns kring OP6 på nätet.

Men nu backar jag ur den här diskussionen (igen) för vi kommer inte vidare.

15. Fille84

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Kan så vara, har ingen aning om den saken men det låter patetiskt.
    Hade en OP3T ett tag vars kamera jag ansåg vara oduglig.
    OP6 däremot har en grym kamera, att den sitter i en mobil som går loss på dryga 5000:- är helt ofattbart.

eastbound, ravenshield och Ara gillar detta.
  16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har inte lyckats hitta ett enda inlägg som hävdar att OnePlus 6 har den absolut bästa mobilkameran och inte heller att den skulle presentera bäst i varje situation.

Däremot finns det otaliga tester och inlägg som hävdar och visar att OnePlus 6 kameror är på samma nivå som de andra i premiumklassen. Ingen kamera är bäst i varje situation, det är fakta.

Och det är helt osannolikt att vi någonsin kommer att få en kamera som är bäst i varje situation. Men vem vet!

eastbound gillar detta.
  17. MartinM

MartinM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har alltid haft problem att ta bilder i Google Street View.
    Med Iphone 4/5/6 blir bilderna oftast bra men med Oneplus 3/6 så blir det oftast fokus fel och bilderna sätts ihop helt fel och i många fall får jag svarta områden.
    Känns som att gyron blir helt fel efter några tagna bilder då den tappar bort sig helt i orienteringen. Lyckas bara få en av 10 bilder med Oneplus utan större fel i ihopklippningen.

Någon som lyckats få Oneplus att ta bra Street View 360 graders bilder?
    Finns det någon alternativ app som tar bra 360/dome bilder?

18. Puttesson

Puttesson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 208
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S 25 Ultra, iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S 25 Ultra, iPhone 15 PM
    Klart Settern ska ha ett monsterben.....! [emoji1][​IMG]

droidsmurf och Ara gillar detta.
  19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det har kommit en uppdatering som sägs ge mer detaljer och mindre utsmetade bilder. Jag inbillar mig att det blivit bättre efter uppdateringen.

Är det fler som testat?

Bifogade filer:

20. Droid_269

Droid_269 Guest

Tycker detsamma

Ara gillar detta.