Jag har historiskt haft ett antal telefoner från OnePlus och nu senast en OnePlus 8 sedan några veckor. Jag kan notera att OnePlus, tyvärr, väljer att gå i samma riktning som en del andra tillverkare när det gäller att begränsa användarens möjligheter för anpassningar och inställningar i telefonerna. Det har alltså blivit mer av nordkoreanskt stuk på mjukvaran även hos Oneplus som tidigare haft som adelsmärke att användarna ska kunna anpassa sina enheter så gott som fritt efter eget val.
Enkla och grundläggande inställningar som t ex för ringvolym förfogar inte användaren över fullt ut längre. OnePlus har egenmäktigt bestämt och satt en lägsta nivå som inte går att minska ytterligare om man trots allt anser den är för hög. När det gäller medievolym så går det fortfarande att justera fritt - så varför i h-vete kan inte även ringvolym få följa det upplägget !? När det gäller aviseringar och telefonappen så är även den låst till de inställningar som OnePlus har bestämt att användaren ska ha. Där handlar det om hur appen ska avisera i olika situationer (Aviseringskategorier), t ex vid inkommande samtal, missade samtal, pågående samtal (de inställningar som är appspecifika). Inställningsmöjligheterna för respektive situation är inte längre åtkomliga utan har gjorts grå.
Det här är en tråkig utveckling hos OnePlus, att man som användare, som förtroendefullt valt att köpa just deras produkt framför någon annan tillverkares, inte fritt kan få göra de inställningar och anpassningar som man själv vill. Jag hoppas att det är en tillfällig dikeskörning som OnePlus gjort och att de framåt håller sig på vägen i gemenskap med sina trogna användare.
Last edited by a moderator: 24 maj 2020