[online KITCHEN] ROM Kitchen

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av DrT, 25 okt 2010.

1. Dikkie

Dikkie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
  2. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack alla hjälpsamma, underbart när ett forum fungerar så här bra. Laddar telefonen nu, ska ge mig på att installera CWM snart, och är lite nervös även för det. :o

Perfekt tips, tack för det... ska roota o sedan testa detta.

3. will

will Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Det är sgs tools också, och du slipper skriva själv

4. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag har nu läst varenda subtråd till urinlägget men är ändå villrådig.

1.
    Vilken ROM ska man välja? JPA eller JPO? (subtråden om detta verkar tycka att JPA är bra för oss i Sverige, och den innehåller senaste Swype, medan vissa fått lite högre mätvärden i JPO)

2.
    Ska man använda någon av de lagfixar som ingår (de är väl baserade på JM1), eller slänga på en äkta Voodoo efteråt? (idiotiskt förresten att de kallar sina lagfixar för "OCLF" och "Voodoo" fastän det inte är de riktiga produkterna)

3.
    Allting är så uppsplittat här och där i olika forum och i olika inlägg att det är svårt att få grepp om allt när man aldrig utfört en flashning någon gång och alltså inte ens vet hur Odin funkar.
    Finns det inte någon Step-by-Step-HOWTO för hur någon moddat sin egen SGS? Folk brukar ju skriva ner lathundar för eget bruk men ändå publicera dem. ...där de noterat varenda steg de gjort och tom vilka menyer och inställningar de sedan ändrat på för att få mobilen att fungera just så som just han/hon vill.
    En sådan lathund brukar ge mycket mer förståelse än ett inlägg om Odin, ett om CWM, ett om Doc's ROM, tre om lagfixar, osv, osv, osv.
    Genom att bara apa efter någon annans installation som han/hon är nöjd med lär man sig snabbt hur det hela går till, och kan förstå alla forumtrådarna bättre.
    När man väl förstår hur allt funkar och hänger ihop kan man göra sina egna perfekta inställningar (och i en perfekt värld; skapa sin egen step-by-step-howto för att hjälpa nästa person).

4a.
    Om man installerar Doc's ROM, etc, och Samsung sedan släpper en ny ROM om några månader. Kan man (t.ex. via Kies) uppdatera till denna nya ROM, eller måste man böka in den på något annat sätt?

4b.
    Om man inte direkt uppgraderar till den officiella nya ROM:en från Samsung, ungefär hur länge brukar det ta innan Doc/Kalpic, Voodoo-folket och OCLF-folket fått fram sin version av densamma?

Last edited: 10 nov 2010
  5. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Börjar känna mig korkad, men jag måste göra något fel...

Försökte köra in clockwork idag, och följde den här guiden.

När jag flashat in CWMrecovery.tar mha av odin och valt filen i PDA och inte gjort några andra val så startar inte telefonen upp utan kommer bara vidare genom att köra downloadläget och flasha ny ROM igen (JM8 blev det).
    Fick samma problem igår när jag tänkte köra in hardcore speedmod, men då kanske det var för att jag inte uppdaterat till JPA först (körde första 2.2 som Samsung drog tillbaks, vet ej versionen.)

Så hur gör jag nu för att lyckas installera Clockwork för att kunna köra in Docs ROM. Har ingen lust att flasha in JPA, men det måste jag kanske göra först? Har installerat JM8, och hoppas man kan gå från den till Docs ROM?
    Verkligen försökt hitta en bra guide för hur jag ska installera Clockwork och den ovan var den bästa jag kunde hitta men nu vågar jag inte testa den igen då jag troligen gjort något fel förra gången?

Finns det någon som orkar/vill hjälpa mig? :(

Last edited: 10 nov 2010
  6. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Det där är ju för en annan telefon zippiz. Gör den här guiden istället.

7. solli

solli Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nu har jag installerat denna rom och tycker att det flyter på fint, men jag vill installera Hardcore SpeedMod men förstår inte hur jag ska göra. och ska jag skita i lagfixen när denna installerats?

lyckas inte heller att ansluta till datorn via usb efter denna mod, någon annan som har det problemet?

8. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Sitter här och skäms, kan inte förstå hur jag misslyckades med tanke på de fina instruktionerna som finns där. På något sätt misslyckades jag med att läsa instruktionerna på hur man installerar cwm via update.zip och hade fått för mig att det skulle köras via Odin och hade helt hakat upp mig på det.

Visst, jag var väldigt trött när jag satt med detta vid 02 i natt och försökte men ändå. Tack iaf, nu var det ju helt plötsligt lika enkelt som alla tidigare skrivit. Håller precis på att boota upp för doc rom efter installationen.

:P

9. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Hehe..du skulle läst mitt svar från föregående sida.. :P Man flashar inte in något alls men det vet du ju nu ..den hårda vägen..precis som jag själv lärde mig kan väl tilläggas :D

10. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ni var flera som försökte hjälpa mig, och jag kan fortfarande inte fatta hur jag läste guiden... eller hade jag bara bestämt mig för att få in cwm före jag gick vidare och lyckades inte med detta. Hur som helst, flyter riktigt bra o har inte ens installerat någon speedmod.
    Blir det verkligen så stor skillnad? Får väl testa det också iaf, bara för sakens skull. :cool

11. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Var ser man vilken Version man har, jag har i alla fall JPA men många skriver tex JPA V. 7.5??

12. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

JPA v7.5 t.ex. är ju en rom mod av DrT. Alltså en version av JPA vad jag förstått det som. Sedan kommer det ju uppdateringar av den så den nyaste är JPA v7.6 vad jag förstått det som.

Under inställningar - Om telefonen - Komplimeringsnummer så står det på min:
    FROYO_Doc_V7.6.2_JPA.XWJPA

13. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Menar du kernel speedmod? Jag ändrade från en den rekommenderade lagfixen till voodoofixen och la samtidigt in speedmod kerneln och telefonen blev lite rappare men vet tyvärr inte vad som gjorde det :D Men skulle tro att det var kerneln eftersom jag tvivlar på att voodoo e så mycket snabbare än den andra :P

14. IntenZe

IntenZe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan du sluta slicka röv? Han skrev aldrig att det var han som gjort hela romen. Sen så.... eller nä, jag orkar inte.

15. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    417
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Det räcker inte med att inte säga att man inte har gjort romen (är ni med?); om man använder sig av någon annans arbete ska man explicit meddela vad det man har gjort baseras på. Hur ska det annars tolkas?

CiaB, i inställningar > om telefonen > kompileringsnummer ser du vilken version du kör.

16. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ok, på min står detta under kompileringsnr:
    FROYO.XWJPA

Inget annat!

17. Dr.Zoidberg

Dr.Zoidberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då har du original rom, Froyo 2.2.

Kompilerings nummer är Doc's egna så man kan hålla koll på dom, tror han släppte versioner på Eclair där av nu 7.x.

Last edited: 11 nov 2010
  18. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ok, men om man vill ha den versionen hur gör man då och är det den bästa just nu?

19. Dr.Zoidberg

Dr.Zoidberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då får man helt enkelt ladda in ClockWorkMod, sedan installera Doc's mod.

Finns lite utförliga beskrivningar på Xda.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=817703

Om det är intressant, kan jag skriva en väldigt enkel guide men enklast är följa Kalpik's beskrivningar.

20. CiaB

CiaB Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag vore jättetacksam om du ville skriva en enkel guide då jag är jättekass på sånt här + att min engelska inte är den bästa ;)