Operatör? Kontantkort eller abonnemang?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 18 nov 2012.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Så med autopåfyllning kan jag undvika att Comviq tar mer betalt efter 30 dagar eftersom det fylls på automatiskt? Det är ju bra!

    Håller med.
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Såvida operatören inte strular ser jag inget problem med att vara bunden. Det är ju mest om operatören strular (mest troligt att täckningen är dålig) som det blir ett problem att vara bunden. Själv har jag kört med Comviq Kontant lika länge som jag har haft mobil (med undantag för de åren jag körde Parlino som Comviq köpte upp). Att byta operatör gör jag bara om det lönar sig (bättre pris, bättre täckning) och just nu känns priset mest aktuellt. Tre har tydligen bra täckning på västkusten och jag bor således centralt och tror inte att någon operatör egentligen inte skulle ge bra täckning här.

    För mig är frihet att inte hela tiden behöva hålla koll på min datamängd eller oroa mig för en dyr faktura. Med kontantkort har jag inte behövt oroa mig för en dyr faktura men med smartphone/surf så måste jag hålla koll på min datamängd samt tanka var trettionde dag. Frihet för mig är att inte behöva bry mig om något och ha en bestämd utgift varje månad.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, precis. Då blir det lite mer som ett abonnemang. Att de börjar ta mer betalt om du surfar för mycket, försvinner tyvärr inte.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag velar mellan fortsätta med Comviq Kontant (och köpa extra mobilsurf), 3Surf Max och 3Mini Plus.

    3Surf Max binder jag mig till i 24 månader, men hur är det med 3Mini Plus? Jag hittar ingen bindningstid, är jag obunden?

    Comviq Kontant innebär 4195 kr för telefonen där gratis surf ingår första året (0,5GB), tanka någon prisplan som varar i 30 dagar och sen köpa extra mobilsurf (0,5GB för 25 kr, 1GB för 49 kr, 3GB för 89 kr, 5GB för 129 kr). Comviq börjar ta mer betalt efter uppnådd datamängd.

    3Surf Max innebär 299 kr/mån i 24 månader. Totalt 7176 kr. Telefonen ingår. 10GB surf i 16 Mbit/s. Tre sänker hastigheten efter uppnådd datamängd.

    3Mini Plus innebär 49 kr/mån och 4195 kr för telefonen (Comviq). Jag ringer och smsar billigare till alla nät än med 3Surf Max. Fri surf ingår på 0,5GB i 1 Mbit/s. Kan köpa extra data (1GB för 29 kr, 5GB för 89 kr, 10GB för 159 kr). Tre sänker hastigheten efter uppnådd datamängd.
     
  5. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Ta tre surf max då.

    Droid DNA via Tapatalk & SwiftKey 3
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ingen bindningstid på 3Mini Plus. Det är dock en uppsägningstid på 90-dagar, vilken innebär att om du vill avsluta abonnemanget på dagen så måste du betala 49*3=150kr eller vänta tre månader, innan abonnemanget avslutas.

    Det du skriver stämmer bra. Jag skulle dock rekommendera något abonnemang, för att, som sagt, slippa hålla koll på när du behöver fylla på etc. Sen avgör du om du vill köpa telefonen kontant eller med ett abonnemang.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Låter bra! :)

    Lutar åt ett abonnemang också. Om jag väljer 3Surf Max så behöver jag inte direkt vänta. Väljer jag 3Mini Plus känns det mer aktuellt att vänta lite (Nexus 4 är ju inte ens leveransklar än, fler återförsäljare lär dyka upp och kanske bättre pris).

    Om jag behöver köpa så mycket som 10GB extra data till 3Mini Plus känns 3Surf Max som ett bättre val. Om det däremot räcker med 5GB eller rent av 1GB (+ min 0,5GB) så är 3Mini Plus kanske bättre.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du tänker bra! Sidan som jag skickade tidigare ger hjälper ju lite om du ska tänka hur mycket data du kommer att använda. Streamar man mycket så är ju 1GB i minsta laget. 10GB klarar sig de allra flesta på, i mobilen då.

    Är ju drygt 140h Spotify och 2GB är ju precis under 30h. Det är ju ganska kraftig skillnad där :)
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Vilken sida tänker du på?

    http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Teknisk-Support/Vad-racker-datamangden-till/

    Den? Spotify sitter jag på sällan numera men YouTube sitter jag ofta på och ibland SVT Play (typ som TV4 Play?).

    Om 2GB ger 31 min på YouTube per dag så förstår jag att jag brände 0,5GB så snabbt som jag gjorde. :P

    Det lutar mer åt 3Surf Max just nu men jag får tänka lite till. Finns det möjlighet att veta hur mycket data jag gör av med när jag har abonnemang? Alltså kan jag ta reda på om jag förbrukat mina 10GB eller inte? Kan ju vara kul att veta.

    Vet jag vilken hastighet jag surfar i när jag har uppnått min datamängd?
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Precis, den jag tänkte på. I mobilen drar det dock inte riktigt lika mycket, iaf inte om du kör i lite lägre kvalitet.

    Det går att se på Mitt 3, i 3s mobilapp (då ser det ut såhär: [​IMG]) och på fakturan! Det går även att se i telefonen i inställningsmenyn.

    Hastigheten sänks till plågsamt låga 64Kbit/s om du surfar för mycket.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Det blir i regel med standardupplösning (360p). Även på datorn.

    Så du har använt 4,74GB av 10GB och har 6 dagar kvar?

    Hehe, det ska nog gå. En gång i tiden (i begynnelsen) hade jag 56 Kbit/s hemma på datorn...
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, denna månad har jag använt 14,54GB. Jag brukar i vanliga fall ligga mellan 5-8GB/månad. Denna månad är ett undantag då jag använt mobilen som modem när jag varit i Stockholm under en helg (glömde mobila bredbandet hemma) och några gånger i skolan, då deras WiFi krånglat lite till och från.

    Anledningen till att det står två "Delad data inom Sverige" är för att vi har två abonnemang med 10GB/styck reggade på min mamma. Då delas datan mellan dessa, så egentligen har jag nog kanske använt ca 13GB, då min mamma också använder sin telefon. För dig så kommer det endast vara "Data inom Sverige" och där 10GB om du väljer 3Surf Max :)
     
    Last edited: 26 nov 2012
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Haha, skulle PRECIS redigera inlägget för jag insåg att jag hade misstolkat men hann se ditt svar. Skulle fråga varför jag ser två mätare men det redde du ut också. :)
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag kom på ganska snabbt att jag kanske skulle förklara de dubbla mätarna :P

    Kommer du ha tillgång till WiFi på de ställen du kommer befinna dig mest på förresten?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Nej, bara hemma, där jag iofs surfar mest. Annars surfar jag på bussen (ca 20 min enkelresa, gör två resor) och på lunchrasten (30 min). Jag tror inte att jag har tillgång till Wi-Fi på arbetsplatsen men kan alltid fråga. Hemma kan jag ju surfa på vårt mobila bredband, att jag inte tänkte på det...
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju något som skulle kunna minska förbrukningen ganska mycket egentligen. Om du dessutom skulle ha WiFi på jobbet så skulle det ju vara en sak som sänker förbrukningen också :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  17. Tobias_W

    Tobias_W Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tre kommentarer efter att ha skummat igenom tråden:

    1. 3 har riktigt bra täckning på västkusten. Surfhastigheten smiskar comviq blodig! När jag sitter ute på Ringhals är det endast 3 som ger 9 mbit/s. Sedan har jag överlag riktigt bra hastighet överallt där jag befinner mig (förutom när jag var uppe norr om Luleå förra helgen ;) ). Tele2 är däremot ingen höjdare (min jobbtelefon är Tele2 och den har kass hastighet och täckning (en Arc)).

    2. Att du skulle förbruka mer av ditt surf än ditt abonnemang/kontantkort ger är väl inget problem längre. I Nexus 4 (och alla andra Androider) är det hur lätt som helst att ställa in en spärr där telefonen först varnar när du närmar dig din maxförbrukning.

    3. Jag förbrukar som mest under 3 gb, men då streamar jag inte så mycket film. Men jag kör spotify på "extreme quality" några timmar per dag och surfar många timmar/ dag. Mitt abonnemang ger dock 10 gb/månad.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Just nu ingår 3000SMS/månad med alla 3 abonnemang med 24 månaders bindningstid. Kan vara bra att vet, sparar lite pengar iaf :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har förstått att jag inte behöver oroa mig för täckningen med Tre på västkusten. :)

    Det är helt klart en användbar funktion med kontantkort även om jag hellre vill kunna fortsätta surfa fast i lägre hastighet.

    Jag lyssnar sällan på Spotify men när jag gör det så gör jag det med standardkvalité. Däremot sitter jag mycket på YouTube, streamar TV-serier avsnitt och TV-program på t.ex. SVT Play. Film lär jag nog inte streama annat än på datorn.
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för tipset! :)