Alltså, följande brukar vara standard:
Telefonen köps med abonnemang mot uppvisande av falskt ID eller liknande. Telefonen säljs till "person 1".
Person 1 lägger ut telefonen på Blocket.
Person 2 köper telefonen. Efter [inser varierande tid] märker operatören att fakturorna inte betalas och spärrar telefonen. Detta kan t.ex ske
tre veckor efter att Person 2 köpt den.
Jag har aldrig hört talas om att operatören begärt att få tillbaka telefonen eller uppmanat Person 2 att lämna in den till polisen. Ofta säger de att den antingen är "spärrad" eller att den varit inblandad i ett bedrägeri.
Någon stöldanmälan är aldrig upprättad, vilket hade varit det riktiga OM telefonen varit stulen. D.v.s att operatören stöldanmält.
Om en telefon är bedrägerispärrad ser jag inga problem att slänga i ett annat SIM-kort och fortsätta använda den.
Edit: Ibland använder Person 1 en målvakt men tar alltid emot telefonen och säljer den på Blocket. Affären är således mellan Person 1 och 2 även om en "Person 0" var den som rent fysiskt hämtade ut enheten och skrev sitt namn på kvittot.
Click to expand...