Operatörerna har spärrat min telefon

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av paulreedsmith, 17 mar 2015.

1. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    479

MINA ENHETER

Testat telefonen nu med ett Halebop-kort och allt fungerade. 4G, 3G och Edge, men INTE sms och vanliga samtal. Står bara endast nödsamtal. Gick att ringa en gång när jag just startade om telefonen. Men efter det fungerade det inte igen. Vilket j*vla möööööög. Försökte låsa den till bara HSPA och GSM endast men det fungerade ändå inte. Testade i annan lur och allt fungerade. Vill verkligen inte att denna luren ska bli en brevpress.

Skumt att det skulle ta 6 månader innan den blev spärrad.

Telenor ger mig bara trafikspecefikation för 3 månader tillbaka. Tänkte jag skulle hitta denna skojjares nummer men får väl ringa Telenor imorgon. När jag jobbade på Tele2 tog vi ut avgifter för att skicka ut detaljerade samtalslistor, men våra chefer sa att det var olagligt, så varje gång någon bestred det så skickade vi dom gratis. Stämmer detta? Någon som vet? Vill inte betala 99 spänn för att A4 ark till nötterna på Telenor *hatar dem*

Last edited: 23 mar 2015
  2. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Får du fungerande data med enheten kan ju en variant vara att du helt enkelt skippar konventionella samtal och istället använder någon IP-baserad lösning såsom Skype. Man kan ju ge operatörerna fingret rent ut sagt eftersom det är skumt att det går bra att använda data men inte ringa... Personligen har jag ersatt den vanliga telefonin med Hangouts men utgår ifrån att det får bli Skype Out eller något i framtiden. I en situation som denna hade jag nog slängt i ett mobilt bredbands-SIM och kört på.

Att det tar 6(!) månader att bedrägerispärra är också mycket underligt. Normalt går en sådan spärr in omgående eller i värsta fall efter några veckor. I detta fallet får man ju nog lasta operatören som klantat till det - om mobilen köptes in med falskt ID skall det inte ta så lång tid att upptäcka att fakturorna inte betalas. För så är det ju: bedrägerispärren tar operatören till eftersom bedrägeriet går ut på att köparen inte betalar fakturorna (vilket ju är grundproblemet).

Personligen hade jag definitivt kört mobilt bredband i denna mobil och sedan struntat i resten. Möjligen hade jag hört av mig till Telenor och frågat om de skulle kunna ta bort bedrägerispärren mot att ett abonnemang öppnas hos dem (vilket skulle vara en resonabel deal eftersom de får in pengar).

3. SHM

SHM Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Är det lagligt från Telenors sida att göra så?

4. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag säger såhär:

Om Telenor säljer en telefon till en kund som uppvisar falskt ID och de väljer att bedrägerispärra (vilket alltså är något annat än en stöldspärr som gäller internationellt) är det fullt möjligt för dem att häva spärren mot att person 2 (som köpt telefonen på Blocket) öppnar ett abonnemang men det hade naturligtvis krävt lite manuellt arbete från deras sida.

Om telefonen varit stulen hade Telenor dels krävt att person 2 lämnar in den och även stöldspärrat den. Det finns en anledning till att den inte stöldspärrats eftersom det är svårt för att inte säga omöjligt att hävda att den "stals" eftersom den ju köptes in om än mot falskt ID (bedrägeri).

I de fall en telefon är stulen spärras den som sagt helt och detta sker även internationellt samtidigt som IMEI-numret läggs in i databasen över stulna enheter.

En stulen telefons IMEI skall alltså ge träff i en sökmotor som denna:

https://prod.eie.net.au/portal/template/MYMIMEIInquiry.vm

Likaså skall Polisen få en träff i registret om man frågar dem om telefonen med IMEI xyz är stöldanmäld. Får de inte heller upp numret där är den som sagt inte stöldanmäld.

Det känns som att detta bedrägerispärrande har gått överstyr och operatörerna borde överväga en lösning i stil med att en köpare av en sådan telefon får den upplåst mot öppnande av abonnemang. Det går att argumentera in till döden om att detta skulle "stimulera till bedrägerier" men då får ju operatörerna snarare se över sina rutiner (t.ex kräva pass som komplement till ID-kort, varningsflagga i systemet om en person köper flera telefoner mot abonnemang inom en kort tidsrymd etc). I en del av dessa fall har jag för mig att en "målvakt" lyckats köpa sisådär 25(!) telefoner med abonnemang...

Edit: Bedrägerispärrar är ju tämligen meningslösa rent ut sagt. Det är bara att sälja telefonen internationellt genom att slänga upp den på Ebay. Det finns t.ex en marknad för olåsta telefoner i t.ex USA så även om enheten finns i Sverige går det att finna köpare. Sannolikheten att denne sedan reser till Sverige och stoppar i ett lokalt SIM-kort och således råkar ut för bedrägerispärren är minst sagt låg.

Det enda som kan stoppa det hela är stöldspärrar och att det går att söka i databaserna efter spärrade IMEI-nummer.