Oppo Find 5, grym kina mobil.

Diskussion i 'OPPO & Realme' startad av Cylon, 14 okt 2012.

1. FedEx

FedEx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag håller med i det positiva som sägs om både mobilen och företaget. Fast nu finns cyanogenmod nightlies ute för dom som vill :-)

2. Spode

Spode Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
  3. H0gberg

H0gberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 2 XL
    Hej hallå,

Hurdan är batteritiden på telefonen, eller rättare sagt hur lång skärmtid får ni ut av en laddning?
    Funderar på att köpa den svarta men vill gärna gå till en med bättre batteritid än min Nexus, dvs. allt över ~2,5 timma är bra.

4. Spode

Spode Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Har tyvärr aldrig prövat, beror ju en hel del på vad telefonen används till också.

En del användare har batteriproblem medan andra inte har det verkar det som. Finns en hel del trådar på Oppo:s forum om det. Om du har tid kan du ju spana in vad som händer där (se länk nedan). Carl som synts i denna tråd är "Community Manager" för Oppo och syns ofta på forumet.

http://www.oppoforums.com/

5. H0gberg

H0gberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 2 XL
    Visst är det så, men man kan ju höfta mellan tummen och pekfingret.

Och visst vet jag om forumet, tänkte bara att vi hade några flitiga användare här. Jaja, jag låter frågan hägra så länge i alla fall så kanske någon kan dela med sig av sin batteritid så småningom. :)

6. Ernt

Ernt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Ny firmware ute, man måste verkligen hylla Oppo och deras syn på kunderna, jag har aldrig sett/hört om ett företag som lyssnar så mycket på användarna, galet bra !!

Dear Ofans,

Today we’re releasing a new Firmware Upgrade for OPPO Find 5 that contains changes based on your earlier feedback.

// CHANGELOG //
    This version includes over 1,600 changes compared to the previous X909_EN_13_130413, below we have highlighted a few noteworthy ones:
    Thanks Ofans for helping us make the Find 5 even better!
    Added slide to switch between homescreen pages.
    Optimized facial recognition in the Camera app.
    Fixed a bug where the wrong number would be displayed when the incoming number was private. (Reported by Yoadmike, downunder and Kapil S)
    Fixed a bug where OOVOO video calls didn't work. (Reported by Piterson)
    Fixed a bug where the Weather Screen Lock would show incorrect weather info. (Reported by Niavlys Yug, Zacpac and Knite75)
    Fixed a bug where sometimes the Weather Screen Lock wouldn't show the temperature. (Reported by Niavlys Yug)
    Fixed a bug where the Weather app wouldn't update automatically.
    Fixed a bug where sometimes the camera couldn't focus.
    Fixed a bug that sometimes caused icons in the dock to disappear
    Fixed a bug where sometimes the Calendar widget displayed incorrect date.
    Fixed a rare bug where sometimes Recorder application would crash.
    Fixed a rare bug where sometimes the phone would reboot when plugging USB in and out.
    Fixed a rare bug where the phone wouldn't shut down normally.
    Various bug fixes and stability improvements.

Mer info här: http://www.oppoforums.com/threads/find-5-firmware-x909en_13_130426.1999/

7. FedEx

FedEx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag är nöjd med batteritiden. Enligt vissa på oppo forum är det 3g som är boven vid dålig batteritid, så jag försöker stänga av den när den inte behövs. Det verkar funka. Det intressanta med batteritiden är att den är fantastisk bra vid användning men dålig vid standby. Fördelen med detta är att det finns rum för förbättring på mjukvaran samt möjlighet att förbättra batteritiden genom att stänga av 3g över natten osv..

8. rizpusher

rizpusher Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    häleböp

MINA ENHETER

Operatör:
    häleböp
    Hur känns skärmen alltså glaset? Känns det plastigt eller som riktigt glas? För på vissa lurar så känns skärmen mer som plast än glas. Deal breaker för mig.

9. c0xad

c0xad Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

= Plexi glas . . känns den exakt som

10. rizpusher

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    häleböp

MINA ENHETER

Operatör:
    häleböp
    Så inte plastig som på många xperia lurar och lg 4x hd mm? Jag gillade nexus 4 skärmen den kändes som glas.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

11. popklister

popklister Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är det värt att köpa den här mobilen idag eller känns det som att den är utdaterad?:)

12. rizpusher

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    häleböp

MINA ENHETER

Operatör:
    häleböp
    Jag står och väger mellan oppo find 5 eller htc one. Ni som har oppo är mjukvaran buggig i daglig användning? Kan någon skriva en liten mini review nu efter så många uppdateringar?
    Tack på förhand!

13. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Var rätt dyr för att vara Kina telefon?

14. Ernt

Ernt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Öhh, nej ! Varför tycker du det ? Jämför med valfri tele med liknande specs och säg igen att den är dyr.
    Det är verkligen ingen jävla craptele, helt klart premiumklass.

15. Ernt

Ernt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Review vette 17 om jag orkar skriva, men kan iaf berätta att jag är otroligt nöjd över telefonen.
    +
    *Byggkvalitén, galet välbyggd, inget gnissel,glapp eller konstigheter, rejält byggd helt enkelt.
    *Skärmen, omg vilken skärm, måste ses/upplevas.
    *Flytet/snabb, allt flyger fram.
    *Inställningarna, Oppo har en del kluriga inställningar som jag gillar, ex pinlås på appar mm.
    *Kameran är helt ok, finns säkert bättre, men fyller sin funktion.
    *Frekventa uppdateringar, och hur Oppo LYSSNAR på användarna, MYCKET bra.

-
    *Batteritiden kan ha varit lite bättre, den räcker åt mig, men skulle man kräma på 100% på skärmen och vara en "heavy user" då finns det inte en chans att batteriet räcker en hel dag. Missförstå inte, batteriet räcker helt klart med normal skärmstyrka och normal användning.
    *Nån liten bugg där och där fortfarande, som vid omstart, så försvinner min clockwidget från startsidan, lite skumt.

Jämför du hur mycket du cashar upp för olika telefoner i samma klass, då kommer du INTE bli missnöjd.

16. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ägde en Kina telefon för några år sedan, gick knappt att använda. Tror det var mest batteriet som sög då.

Skulle hellre köpa en S3:a för dem pengarna, säker kort.

17. rizpusher

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    häleböp

MINA ENHETER

Operatör:
    häleböp
    Tack för info!! Ditt inlägg gjorde att jag väljer nog find 5 eller en nexus 4 för att google io är nästa vecka och då kommer dom visa upp nyare version av android :)

18. Spode

Spode Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Du skulle bli förvånad om du visste hur mycket av dina saker som du äger är tillverkade delvis eller helt i Kina :)

Till saken dock, Oppo är ett högkvalitativt märke (pröva leta på Oppo DVD&BR-spelare) som gav sig in på mobilmarknaden för några år sedan med målet att tillverka högkvalitativa mobiler och utveckla programvara som återspeglar det användarna vill ha.

Oppo Find 5 är deras första internationella satsning så det är inte så konstigt att många inte hört om dem.

Priset är inte billigt för att vara Kina, MEN den är inte heller det som du kategoriserar som "kinamobil".

Bara för att vidga dina vyer lite, eftersom du uttalar dej om saker du inte har någon susning om, så har t.ex XDA en helt egen sektion på sitt forum för telefonen samt det utvecklas 3 parts ROMs för den i full fart. Vilken "Kinamobil" (som du kallar det) har det?

Fast det kan ju bli lite krångligt om man behöver utnyttja garantin då den måste skickas till Kina för att fixas, men det är då den enda risken jag ser idag.

Ifall Oppo inte är intressant skulle jag definitivt titta på Nexus 4 hellre än en S3, men det är ju bara min åsikt.

19. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Haha, är nog medveten om att det mesta jag äger är "Made in Kina". Skillnaden är oftast att saker som HELT är tillverkade i Kina har en tendens att vara dåligt testade, samt att dem är lite snabba med att släppa nya modeller och glömma dem gamla. Iaf en uppfattning som jag har fått.

Aldrig hört talas som Oppo faktiskt. Ska kolla upp dem

Som sagt känner inte till "Oppo Find 5", men jag antog att det var ytterligare en av dessa kina telefoner med grymma specifikationer men som är helt värdelösa, som sagt tråden heter Oppo Find 5, grym kina mobil.

Jag betvivlar inte att kineserna kan göra bra mobiler, ZTE är väl ett exempel på det? Jag är själv nyfiken på kina mobiler men har svårt att betala 3000-4000kr för att kanske bli nöjd.

20. Spode

Spode Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Du har helt rätt, priset på mobilen är ju inte precis lågt, speciellt med tanke på att man köpa en Nexus 4 på hemmaplan för lägre pris.

Doh, tänkte inte på att tråden hade den rubriken, "my bad", SORRY! Nu känner man ju sej bra dum heh.

Kineserna är ju inte precis kända för att vara framstående då det gäller att ta fram nytt utan hjälp, de är nog mera kända för billiga kopior så det är väl inte så konstigt att man snabbt tänker i de banorna. Roligt att se att det finns undantag!

Dessutom så är deras utvecklingsteam otroliga då det gäller kommunikation gentemot användarna, helt annan nivå än jag sett hos någon annan tillverkare. Senast idag bad de om ursäkt för att deras sista update som gavs ut under helgen inte var optimal och att en ny update kommer senare denna vecka. Sedan jag köpte telefonen har de kommit med updates varannan vecka, aldrig sett något liknande tidigare.

Fast å andra sidan har ju deras programvara inte heller varit optimalt från start utan ett steg sämre än de flesta andra mobiltillverkare. Men deras attityd och snabba uppdateringsintervall kompenserar lätt detta.

Skall bli spännande och se om de lyckas på den internationella marknaden!

Ernt gillar detta.