Oppo Find X8

Diskussion i 'OPPO & Realme' startad av Mjölk, 24 okt 2024.

1. Makesomenoiz

Makesomenoiz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Är folk överlag nöjda med sina x8? Hur är kamerorna efter updates som kommit

2. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    782

MINA ENHETER

Köpte en Oppo Find X8 Ultra och den tar helt klart bra bilder :)

En fundering har jag dock på tillbehören som ingår. Jag köpte min från Trading Shenzhen och skalet jag fick med har utskärningar för varje enskild kamera, men tittar man på YouTube så får alla med ett skal som har en stor utskärning för hela kamerabumpen. Vad fick ni andra för skal? Även skärmskyddet verkar bytt, för det sitter inte riktigt rätt

3. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 606
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag fick ett transparent skal med utskärning för hela modulen.

Hatsune Miku gillar detta.
  4. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    488

MINA ENHETER

Fick också med utskärning för hela modulen om jag inte minns fel. (Svart skal till min svarta Oppo)

Jag beställde detta skal, väldigt nöjd med kvaliteten och att den inte bygger allt för mycket.

Tror fler här på forumet har liknande

Magnetische Magnete für Magsafe Carbon Fiber Aramid Case für OPPO Find X8 Ultra - AliExpress 202192403..

MagSafe-Hülle für OPPO Find X8 Ultra/X8S/X8s Plus, Aramid-Hülle aus Kohlefaser, magnetische Abdeckung, ultradünn, leicht, kratzfest - AliExpress 202192403

Hatsune Miku gillar detta.
  5. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    IMG20250724015300.jpg IMG20250724015314.jpg

Normal läge vs Master läge

dannejanne, Carl, Tiopental och 1 annan gillar detta.
  6. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är lite kluven vilket läge man ska köra med.

7. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  8. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Någon mer som har problem att aktivera rcs står bara setting up när jag försöker aktivera nummer.

9. milan979

milan979 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag köpte ett som har utskärning för varje kamera. Tror ni det påverkar kameran negativt?

10. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Danne lyser med sin frånvaro i tråden. Jag antar att han fortfarande kanske inte bestämt sig ännu vad han tycker om telefonen/kameran.

Jag är ingen kamera expert. Men jag kan notera att den tar betydligt mer naturliga bilder än vad man är van med... Det innebär tex att det kan svårare fota meningsfulla bilder... Tex solnedgångar osv inga effekter Överdrivs...Då ställs lite mer krav på objektet... Men samtidigt är kamera bra att fånga ögonblicket så man kan få oväntat bra bilder ibland.

Brännvidderna kunde säkert vara bättre... 6x zoomen tycker jag ger bäst resultat.

Main kameran hade gärna fått ha lite mer brännvidd så man kommer närmare...

Det här med auto och master auto läget...
    Det är lite lurigt... Det blir allt mer klart att det går tyvärr inte använda master auto läget hela tiden.. Den känns inte lika bra i kväll och natt foto...eller i dåligt ljus... Då tycker jag
    master läget överdriver skuggor jämfört med verkligheten.

Så ja man blir väldigt kluven.. Man orkar ju inte byta mellan lägena..Sedan blir man ju lätt skadad när man jämför de olika lägena sida vid sida är lätt att ibland falla in i fällan att den ljusaste bilden vinner...

Just nu tar jag alltid bilder med de olika lägena och jämför... Försöker hitta någon konsensus i det hela. Men känns som är så van med ultra hdr looken...

Nu verkar det som forum bilder sidan inte finns kvar och pixu verkar inte gå att ladda upp just nu.. Hade annars kunna lägga upp lite exempel bilder...

Förutom kameran.... Så är jag nöjd med telefonen.

Skärmen känns bra.

Högtalarna är helt okej och även mikrofonerna...Men är tveksam till att att alla fyra mikrofonerna används i tredje parts appar om man tex spelar in ljud meddelanden.

Prestandan och flyt är det bästa jag varit med om... Fick fortfarande ändra animations hastighet till 0.5x.
    Men flytet är minst sagt mycket imponerande... Och alla appar öppnar imponerande snabbt... Verkar vara bra ram hantering också...

Batteritiden är även den tillfredsställande klmmer hem med ca 40 procent i mobilen efter ett 12 timmars arbetspass.... Där mycket bilkörning ingår (vilket brukar dra mer batteri)

Mycket bra ljud och bluetooth dac... Ljudet låter bättre i mina audeze maxwell lurar än tidigare....

Problem jag har stött på hittils...

När jag ringer morsans iPhone så hör hon mig men jag gör ej henne... Och vi får ringa varandra flera gånger... Innan vi båda hörs... Trodde först det var hon som kommit åt någon knapp... Men provade att ringa henne när vi träffades förut och problemet kvarstår och varken hon eller jag var mutat mikrofonen... Så tror det är ett oppo problem... Är ju en Kina telefon så vet inte det är någon inkompatibilitet med svenska mobilnäten Eller om sat Är någon mjukvarubugg....problemet har jag inte med någon annan hittils har dock inte ringt så mycket...

Och verkar som jag inte är ensam om problemet

Screenshot_2025-08-01-08-31-57-89_b72a20be883aec8a014bd2b7c7038e87.jpg
    Har också problemet med att aktivera RSC står bara status :setting up.
    Men inget händer....

Last edited: 1 aug 2025 kl 09:02
    pobin, Carl och AxxT gillar detta.
  11. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 606
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Han har lagt ut många fina bilder i bildtråden och det brukar indikera att han gillar den.

Annars finns det många andra fotonördar som har skrivit utförligt här och i Vivo X200 Ultra-tråden.

Oppon är för mig bäst på marknaden just nu tack vare perfekt spridning av brännvidder och bästa 50MP RAW.

Vill man ha point and shoot med mer extrem redigering och inte är rädd för AI ska man nog välja Pixel, Samsung eller Vivo.

12. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo jag har sett att han är aktiv där men han har inte gett kameran sin dom.. Antar han vill ha lite tid och när smekmånaden är över.

Men jag kan tex tänka mig att han intee. Nöjd med brännvidden på main kameran...

Jag är verkligen inte missnöjd med kameran men manr så van med andra mobiler att kameran förvränger verkligheten men igentligen har jag varit emot det... Så man får tänka på det när man tar bilder att det kommer se mer likt ut som i verkligheten. Man är ju som sagt van att ta bilder när verkligten har bättre tråkiga färger men blir bra ändå på mobilen en har ju gått mer och mer överstyr när AI gar över mer...tex vid super moon foto det är ju nästan inte en gjord av kameran...

13. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 606
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Varför skulle han inte vara det? :)

23mm har varit standard i många år nu. Visst är 35mm (som t.ex. Vivo X200 Ultra har) en fördel vid porträtt och vissa typer av gatufoto. Men kvaliteten när du fotograferar med 35mm på Oppo är helt grymt bra. Jag jämförde 35mm native på Vivo X200 Ultra mot 35mm digital zoom på Oppo och föredrog Oppon tack vare bättre sensor och RAW-detaljer.

Det är nästan alltid en fördel att kameran fångar verkligheten som den är och att man får redigera i efterhand om vill ha "mer" än vad verkligheten erbjuder.

14. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag vill minnas danne är ganska petig med brännvidden därför han gillade nubia eller Axon minns inte vilket... Men minns det enda som utmärkade dom var inchade bränvidder.

Ja igentligen vill man ju bara ge ett foto på vad ögat ser... Bilderna blir mer och mer ai och förvrängda... Natt foto ser ut som
    Dagfoton... Så ja det kanske blir man när med master läget mest trots allt av den princip...

15. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 606
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    35mm med Oppo ser otroligt bra ut. Så det är bara att välja det som standardbrännvidd i inställningarna om man föredrar det. Man kan också trycka två gånger på 1x så skiftar den till 35mm.

Problemet med kameror som har 35mm native (tex Nubia och Vivo X200 Ultra) är att brännvidder runt 23mm ser dåligt ut då ultrawides är av rätt dålig optisk kvalitet. De tål inte digital zoom lika bra som huvudobjektivet.

Vivo satsade ju stort på ultrawide i X200U just pga detta och visst är den överlägsen alla andra ultrawides jag testat men det är tyvärr fortfarande en rejält mycket sämre kamera än main och tele kvalitetsmässigt och det syns när man fotar runt 20mm.

16. Carl

Carl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Vad tror ni släpps till hösten, blir det ngn global version? Känns som även inom telefoni så är det "shaky" (oneplus, Kina lurar, USA.. )
    Är det ngn som har sett någon sida som har koll på alla releaser?

17. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Måste kontakta oppo angående mina problem med telefonsamtal har aldrig varit med om detta innan. Någonsin för ett flaggskepp känns det pinsamt.... Får höra vad är det för Kina skit man köpt osv när man måste ringa flera gånger för att man ska få höra varandra.... Hoppas det finns någon lösning annars blir det någon för av reklamation. Hoppas wonda kan hjälpa till också om oppo inte svarar..