Oppo Find X9 / Find X9 Pro

Diskussion i 'OPPO & Realme' startad av pmugghc, 27 maj 2025.

1. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 400

MINA ENHETER

Jag hamnade på 11382 kr hos wonda.

2. 2crueal4u

2crueal4u Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    410

MINA ENHETER

Vilka hörlurar rekommenderar ni till oppo..in ear?

3. Mannlicherman

Mannlicherman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    933
    Apropå batterier...
    Screenshot_20251105_165342.jpg

2crueal4u gillar detta.
  4. Pärra

Pärra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Det testet är gjort med Vivos globala batteri (5440 mAh) men även med det större 6510 mAh batteriet hade Vivo inte haft en chans mot inte bara Oppo utan även Xiaomi. Den faktorn ser jag som ett stort argument till att köpa Oppon.

Det ska bli intressant att se vad ni som köpt telefonen tycker om kameran, framförallt ni som tidigare kört Vivo som väl ansetts som den bästa kameratillverkaren för mobiltelefoner....

Mannlicherman och flipp gillar detta.
  5. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4 280
    Telefon:
    iPhone 17PM/Oppo Find X8 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Oppo är min #1 bland kameratillverkare för mobiltelefoner. Använder man Master-läget i kameran slipper man nog det värsta AI-junket även på X9 Pro.

Jag har haft Vivo X200 Ultra och blev aldrig kompis med den kameran.

flipp och Pärra gillar detta.
  6. tuxer

tuxer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Någon som sett något om versionssupporten för X9, hur många versioner kommer man stödja och hur länge man kommer supportera med säkerhetsuppdateringar?

7. tuxer

Mottagna gillanden:
    0
    Svarar mig själv:-)
    Sprang precis på detta "The OPPO Find X9 series is pre-installed with ColorOS 16 based on Android 16, and OPPO guarantees five years of OS updates and six years of security patches, on par with that of Google and Samsung’s recent software strategies."
    Hittade det här

8. tuxer

Mottagna gillanden:
    0
    OPPO är en helt ny bekantskap för mig. Kört många märken genom åren och är så här långt klart nöjdas med Pixel och OnePlus mobilerna utifrån ett rent OS perspektiv. Då de är mer "core" Android (självklart för Pixel :-))
    Kommer jag gilla ColorOS?

9. tuxer

Mottagna gillanden:
    0
    Börjar bli en dålig ovana att svara mig själv. Men tänkte varför inte fråga den allsmäktiga ChatGpt :-)
    Så här sammanfattar ChatGpt jämförelse med OnePlus. Där fick jag också lära mig att OPPO köpt OnePlus så det känns som OPPO kommer hänga kvar ett tag.
    "ColorOS och OxygenOS är idag nästan samma system under huven – men OxygenOS är mer rent Android-inspirerat, medan ColorOS har lite mer visuella funktioner, teman och OPPO-apps.
    Om du gillar OnePlus-stilen kommer du känna dig hemma – men OPPO har lite mer “personlighet” i interfacet."

10. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    933
    Hade onekligen varit intressant med en seriös kamera jämförelse mellan Oppo Find x8U och Oppo Find X9 Pro. Ni kan ju dela med i fall ni snubblar över en sådan

flipp gillar detta.
  11. HueyLewis

HueyLewis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Går lite i köptankar och funderar på att slå till på Find X9 Pro.
    Till er som redan köpt den – om jag förstått rätt så ryktas det att X9 Ultra faktiskt blir en global modell, och med Black Friday runt hörnet känns det ju inte långt borta. Varför valde ni att köpa Find X9 Pro redan nu istället för att vänta?

Jag hade hoppats att den globala versionen skulle komma med 1 TB lagring, men tydligen inte. Därför börjar jag snegla på Kina-versionen istället. Förutom eventuella problem med aviseringar och att den saknar eSIM – finns det några andra nackdelar att tänka på?

12. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 857
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Google plasthistorik fungerar mest troligt inte på kinesisk mjukvara.

Black Friday brukar inte vara speciellt relevant för nysläppta lurar eller kinaimporterade lurar. D v s Find X9 Pro billigare under black friday är tveksamt.

13. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    9 012
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Oppo Find X9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Oppo Find X9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad 3
    Oppo Find X9 Pro släpps inom EU förutom Norden! Det är bara den vanliga X9 som släpps i Sverige.

Den globala modellen vi köpt ska ha samma hårdvara och mjukvara som för den modellen som finns i bland annat UK, Tyskland, Holland, Belgien, Spanien, Italien, Frankrike, etc...

Dessutom så brukar inte nån tillverkare som precis släppt ny telefon lägga den på rea under Black Friday..

Varför ska du köpa Kina modell istället för Global som finns i Hongkong exempelvis och som inte har några konstiga begränsningar? Det skiljer sig kanske nån tusenlapp men du får bättre mjukvara i alla fall.

14. Tiopental

Mottagna gillanden:
    4 280
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Extremt svårt att hitta seriösa kameratester. I princip alla reviews är helt strömlinjeformade och skulle kunna handla om vilken telefon som helst. Kamerorna blir alltid hyllade även om de har tydliga brister.

Med det sagt så tror jag att skillnaderna för de flesta användare är ganska små, iaf om man fotograferar i Master mode.

Av de testbilder jag har sett i Telegram-grupper av seriösa användare är FX8U lite bättre på 0.6x, 1x och 6x (och över). FX9P har ett övertag i området 3-6x.

Bildbehandlingen skiljer sig nämnvärt i det vanliga PHOTO-läget där FX8U ser mer naturlig ut, särskilt vid mycket zoom. I Master mode är skillnaden mindre och FX9P ger ett naturligt resultat.

Ni som köpt denna telefon kommer tveklöst få en bra kamera.

15. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    9 012
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Oppo Find X9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Oppo Find X9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad 3
    Du har väl fortfarande FX8U kvar, eller hur? Tycker du att den är bättre/likadan/sämre än iPhone 17 Pro Max när det gäller kameran?

16. Tiopental

Mottagna gillanden:
    4 280
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Japp, jag använder båda.

iPhone är min favoritkamera bland de stora mobiltillverkarna (Apple, Samsung, Google). Trots att hårdvaran i kameran knappast kan mäta sig med kineserna så är den otroligt pålitlig och levererar vad man förväntar sig.

Jämför vi stillbildsfotografering mot Oppon är det hyggligt jämnt på 1x-objektivet där iPhone faktiskt har en flaggskeppssensor. Men ultrawide och tele är chanslösa mot Oppon.

1"-sensorn i Oppo är något jag verkligen gillar för det djup man får i bilderna tack vare stark bokeh.

Att tele kan användas för närbildsfotografering på Oppo är också ett stort plus.

FX8U är den bästa kameramobilen jag testat och Color OS är den Android-version jag trivs bäst med. En telefon som är värd besväret att släpa runt på fast iPhone är min Daily Driver.

Pärra, night77, Anis och 1 annan gillar detta.
  17. Pärra

Pärra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Är det någon som tänkt beställa den extra linsen som finns som tillbehör? Eller är det mest gimmick? Recensioner på Youtube verkar hylla den (och Vivos motsvarighet) men känns inte försvarbart att lägga 4 k på en sån grej

flipp gillar detta.
  18. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    303

MINA ENHETER

Någon som fått sin ännu?

19. Mannlicherman

Mottagna gillanden:
    933
    Om du ska köpa det här kittet, så ska du nog fundera på.att köpa den via någon av HK handlarna. Finns pengar att tjäna ;)

OPPO Hasselblad Professional Teleconverter Kit for OPPO Find X9 Pro

Pärra gillar detta.
  20. Pärra

Pärra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Mannlicherman gillar detta.