Tips: Optimera din batteritid

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Seade, 1 sept 2011.

1. Greta723

Greta723 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det märks skillnad. Lämnade telefonen på igårkväll med 46% batteri och nu var det fortfarande 32% kvar. Fast jag tycker fortfarande att wakegrafen och display grafen skiljer sej åt, wakegrafen är mer markerad. Fast den visar ju 1 d 11 h bakåt i tiden så det kanske syns mest före uppdateringen.

Går det att lägga in att telefonen automatiskt söker efter uppdateringar som man kan göra med sony ericsson???

2. Greta723

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu när jag tittar på grafen så är tydligen mobilen i alla fall vaken ofta fast att skärmen inte är igång. Vad gör man åt det?? Hur hittar man vad det är för app som ligger och drar? Eller kan det vara för att jag lämnade wifi läget på??? Och nu slår det mej att jag har inlagt att automatiskt kolla mail, det drar väl batteri hela tiden..... (suck vad jag är korkad...)

3. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Testa gå in på Talk-appen och välja att logga ut. Du kan även använda appen Betterbatterystats för att få reda på vilka appar som håller telefonen vaken. Nej, så vitt jag vet går det inte göra att den söker uppdateringar automatiskt. WiFi ska inte dra så mycket och om du ställer in Green Power rätt ska den delen vara täckt.

GT-I9100, Cognition S2 1.51, Black Android Theme

4. Greta723

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser nu att telefonen är vaken ibland fast inte displayen är på. Nu när jag stängt av mail, wifi m m så drar den inte lika mycket batteri som förut, men å andra sidan så är det en massa saken jag inte kan göra längre. Green power drog batteri hela tiden så den appen tog jag bort eftersom jag inte fattade vad jag skulle ställa in... Ska se om jag hittar Betterbatterystats. Har för mej att jag sökte efter den men inte hittade den.

5. Greta723

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan man nånstans hitta instruktioner för Green power och betterbatterystats?? Jag fattar ingenting av vad jag ska ställa in och är livrädd för att ställa in något så det blir fel....!! Batteriet blev lite bättre sen jag uppdaterade, men fortfarande är den vaken utan att skärmen är på. Sen har jag stängt av wi-fi och mailuppdatering, så nu får jag hålla på ideligen och stänga av och på wi-fi.

6. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Det STÅR i inställningarna för Green Power vad de gör. Det är inte direkt så att du kan bricka telefonen med den appen så du kan nog testa lite...

Ang betterbatterystats, ställ den på "wakelocks" och "since unplugged" så står det vilka processer som hållit telefonen igång och hur länge. De översta är de som hållit igång telefonen mest. Vissa apps (t ex netcounter) är värdelösa och håller telefonen igång hela tiden. Det är därför man använder betterbatterystats, för att upptäcka dem och avinstallera skiten ur dem och sen rata 1/5 på Market :)

En annan sak jag märkt är att om man använder Green Power så är det den appen som håller igång processen "GTALK_ASYNC_CONN". För att motverka detta verkar det hjälpa att sätta green power på att stänga av nätet DIREKT när skärmen släcks istället för t ex 10 eller 30 sekunder, då hålls telefonen vaken längre när man släcker skärmen...Min telefon sover iaf alltid när skärmen är släckt nu och det är ju det man vill uppnå.

7. Greta723

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej vet ni, nu ger jag snart upp det här. Stängde av mailuppdatering, la in i green power så att wi-fi stängs av och på etc, I går funkade det hyfsat,bara ibland som telefonen var vaken utan att displayen var det. Idag var jag tvungen att snabbladda litegrann, för jag skulle bort ett tag. Efter det har telefonen varit vaken oavbrutet, fast jag inte ändrat på nån inställning. Blir så trött, förut hade jag en x10 mini som var helt galen och nu verkar den här telefonen också göra som den vill.....!!

8. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 870
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Så här sa Telenor om fast dormacy idag:

"Hej Niklas!

Tack för ditt e-mail!
    Vi har sett över ditt ärende och tyvärr så är det ingenting vi stödjer, då funktionen är så pass outvecklad att den förnärvarande drabbar mobilnätet allt för mycket. Det är mycket möjligt att vi överväger införandet av funktionen efter en tid av vidare utveckling.

Vi önskar dig en trevlig dag!"

9. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Har läst runt lite i diverse forum och stött på nån laddnings trix som tydligen ska boosta upp batteriet. Är ej säker på hur det görs men det går till ungefär i stil med;

1. Starta telefonen och ladda till 100%
    2. Dra ut laddaren och stäng av mobilen
    3. Sätt i laddaren och vänta tills den åter laddas till 100%
    4. Dra ut kabeln igen och starta telefonen
    5. Ladda till 100%
    6. Klar?

Kan någon som har testat detta bekräfta att det fungerar?

10. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 288

MINA ENHETER

Låter som bullshit. Samma sak sa de om Desire HD, gjorde ingen skillnad alls.

11. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Nja... Du får ut någon/några procent till. Det är dock ej värt besväret då du måste göra detta i stort sätt vid varje laddning samt att det kan förstöra batteriet om jag har förstått det hela rätt.
    Det ser ju inte så omständligt ut när man läser det men det känns bara som slöseri med tid när man väl gör det.

Chilaq gillar detta.
  12. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 870
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det där var inne när man hade Desire. Det var mer för att kalibrera batteriet och instruktionerna kommer ifrån HTC's kundtjänst.

13. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Man behöver bara kalibrera batteriet en gång per flashning.

GT-I9100, Cognition S2 1.51, Black Android Theme

14. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det finns mycket smidigare appar för det, som inte kräver att du måste ladda telefon avstängde osv.

https://market.android.com/details?id=com.nema.batterycalibration&feature=search_result

(Rätta mig om jag har fel nu. :))

Som jag har förstått det, handlar det mer om att kalibrera data än batteriet själv, för att få en mer exakt fingervisning av hur många procentenheter man har kvar på batteriet.

Jag antar att batteriet inte säger till Android att "Nu är det 66% kvar", utan att den visar ett värde på t.ex 3882mV. Och baserat på data som Android samlat ihop genom tidigare användande (och fasta värden?) räknar den ut att det är då drygt 66% kvar.

Nu spekulerar jag som en glad batteri-amatör så jag kan ha helt fel. :)

15. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det kan ligga nåt i det... Så om telefonen tex visar 15% är det i själva verket, låt säga, 25% batteri kvar? Kan göra en stor skillnad ju. Har själv märkt att batteriet sjunker fortare från 100% ner till 40% och sen trögare från 40% till 5% Synd bara att det krävs root!
    Nu har jag iof rätt bra batteritid, men man vill ju att mobilen ska visa rätt värde hela tiden.

16. kaycee

kaycee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Jag ringde just och fick till svar att dom HAR Fast Dormancy.

17. majmun

majmun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har börjat fundera på en sak; om man kollar batterianvändningen, vad ska vara störst? Det är många sidor på tråden, har inte orkat korrekturläsa varje inlägg, men har skummat igenom forumet och tråden lite och den uppfattning fått är att Android OS inte ska använda så mycket av batteriet. Min ligger runt 40%. Displayen drar för tillfället 17%, och vad jag vet så är skärmen(äldre tekniken var så iallafall) den överlägset största batterislukaren.

Hur som helst, är det något program i bakgrunden som käkar batteri, eller är ~40% en vanlig nivå?

Har sökt på det lite. Laddade ner programmet Toolkit, som visar mer detaljerat, oc enligt den så drar "Kontaker, Android-system, Lagrade inställningar" 22%.

Någon mer insatt?

18. seca

seca Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De säger mig att du inte har använt mobilen så mycket och därför blir os procenten större än display procenten.alltså normalt

19. masa69

masa69 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Tar det fortfarande en evighet att ladda batteriet.

20. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Måste säga att det hjälpe mig något enormt. Har haft den i knappt en vecka och laddat den ca 5 gånger, utan någon framgång med batteriet tills jag testade detta. 1 timme och 40 minuters ganska hårt användande och är nere på 71%, mycket bättre än innan för mig iaf.