Orange San Francisco(ZTE Blade), bara jag som har problem med MMS(telenor)?

Diskussion i 'Blade' startad av Mashi, 2 nov 2010.

1. MatteVTR

MatteVTR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

MINA ENHETER

Telefon:
    G3, Nexus5
    Jag blev uppringd av en trevlig herre på telia som gav lite tips, och naturligtvis stödjer telefonen mms. Bara jag som inte får det att fungera, hur jag än gör.

2. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nåt lurt är det med mms och Blade.Jag kan ta emot,men ej skicka.Har comviq.Har följt anvisningarna här på forumet.o_O

3. MatteVTR

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

MINA ENHETER

Telefon:
    G3, Nexus5
    Mitt problem är iallafall löst nu. MMS = Funkar.

Lösningen på problemet var att byta ut sim-kortet. Det var antingen för gammalt eller skadat. Så det kanske är ett tips till er det inte funkar för.

:)

Kontentan av det hela är iallafall att besöka en butik och få hjälp där. Ringa kundtjänst har varit som en komedi, den ena säger att telefonen inte är specad för att kunna skicka och ta mot mms :)mad:) och andra genomgående usla förslag.

4. mbn

mbn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag begärt nytt kort, får se om problemet ligger i "gammalt kort".
    Minns att en del fick korten utbytta på jobb vid senaste telefonbytet och anledningen var typ att korten inte var "kompatibla".

Återkommer när jag provat, kortet skall först komma med posten :neutral:

5. mbn

mbn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fått nytt kort och provat som en galning :mad:

Provat med två APN.
    Provat med allt i en APN.
    Provat olika kombinationer med utgångspunkt från förslag här på Swedroid samt Telenors egna.

Ger upp :ehm::cry:

Kan inte förstå varför vissa av er får det att funka och andra inte.
    (Jag kör helt utan några modifikationer på luren...)

6. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag hade problem med comviq.Kunde ta emot mms men ej skicka.Testade å testade varianter av apn. Slutligen bockade jag i Autentiseringstyp:PAP.And Issue sorted:)

7. mbn

mbn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har ni två apn med 'knappar' efter som är gröna?
    Jag kan inte välja att ha båda gröna och med vissa mms inställningar blir det inte ens knapp efter.
    Noterar att det ibland står 170. och ibland 172. i mmsproxy i olika förslag. Jag har så klart provat :-(

8. Ctrl

Ctrl Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Skumt för mina MMS fungerar och jag kör med APN som det stog i Wikin här på swedroid.

9. MatteVTR

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

MINA ENHETER

Telefon:
    G3, Nexus5
    Det är bara surf-apn'en som har en knapp efter sig här iallafall. Kört helt efter telenors inställningar som dom föreslår på sin sida, då fick jag det att funka.

10. mbn

mbn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Telenor:

•Kopplingspunkt:
    services.telenor.se

•Användarnamn/Username:
    Skall ej anges

•Lösenord:
    Skall ej anges

•IP-Adress:
    172.030.253.241

•Startsida:
    http://mms/

•Nätverkstyp:
    IPv4

•Proxyserveradress:
    172.030.253.241

•Proxyportnummer:
    8799

Om du kör med Telenors, var sätter du

•Nätverkstyp:
    IPv4

Ingen annan guide skriver att man skall ha IPv4, ibland står det mms och ibland "inget"...

Telenor skriver även
    •IP-Adress:
    172.030.253.241

Menar de då den första Proxy'n i inställningarna???

Jag har allt på svenska i min Blade, kan det vara skillnad om man kör engelska, en översättningsmiss från kineserna eller något?

Som sagt så kör jag helt utan mods, gör ni andra det också?

11. Ctrl

Ctrl Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

12. mbn

mbn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lämnar tråden... nu funkar det med mms. Kan inte förklara vad jag gjort eller inte gjort. Kommer inte att röra apn menyn fler gånger ;)

13. clabbe87

clabbe87 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har en zte blade och fick inte MMS att funka så uppdatera till 2.2 och efter det så funka MMS för mig :)

14. Jense

Jense Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

MMS Telenor

Hur gjorde du? Jag har ännu inte lyckats att få Telenors mms att fungera, vara sig i 2.1 eller 2.2.

Last edited: 2 jul 2011
  15. Blixten1235

Blixten1235 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Produkt
    Modellnamn Blade
    Funktioner
    GPS
    Anger om mobiltelefonen har inbyggd GPS-mottagare. Ja
    GPS Type A-GPS
    SAR-värde
    SAR, Specific Absorption Rate, är ett mått på den strålningsenergi som upptas i huvudet när telefonen sänder med full effekt. Ju lägre desto bättre.
    Om värdet är 0.0 har vi tyvärr inte hittat information om SAR-värdet för denna telefon. W/kg. Maxvärde i EU är 2W/kg. Under 0.5 är lågt, 0.5-1.0 är medel och över 1.0 är högt. 0.73 W/kg
    Röstmemo
    Har telefonen röstmemo eller en diktafon? Ja
    Mp3-spelare
    Visar om telefonen har en MP3-spelare som gör det möjligt att lyssna på musik i MP3-format. Ja
    Radio
    Anger om du kan lyssna på radio genom mobilen. Ja
    Spelbara filformat MP4/H.264/H.263 player, MP3/WAV/eAAC+ player
    Java Ja
    Kamera
    Kamera
    Anger om telefonen har en integrerad kamera eller om den är kompatibel med en extern. Ja
    Antal megapixel
    Visar hur många megapixel mobilens kamera har. 3.15
    Blixt Nej
    Strömkälla
    Batterityp
    Anger vilken batterityp leveras telefonen med Li-Ion
    Passningstid
    Telefonens passningstid beskriver hur länge telefonens batteri räcker innan det måste laddas upp igen. Den angivna passningstiden gäller om inga samtal med telefonen görs. När du ringer med telefonen minskar passningstiden markant eftersom det drar mer ström. 192 tim
    Taltid
    Innebär hur lång tid du kan prata i telefonen innan batteriet tar slut. Taltiden för 3G är kortare än för 2G eller EDGE. 4 tim
    Skärm
    Antal färger 256000
    Pekskärm
    Anger om du kan navigera genom att trycka på skärmen. Ja
    Skärmstorlek 480x800 pixlar
    Operativsystem
    Operativsystem Android
    Nätverksegenskaper
    HSDPA/Turbo 3G
    High Speed Downlink Packet Data Access är ett protokoll för mobil kommunikation. HSDPA gör det möjligt att uppnå högre nedladdningshastigheter med en mobiltelefon. Teoretiskt går det att nå upp till en hastighet på 10-20 Mbit/s. Ja
    MMS
    Multimedia Messaging Service. MMS gör att man kan skicka meddelanden bestående av ljud, bilder och annat direktuppspelande innehåll till andra mobiltelefoner. Den nya generationens SMS. Ja
    3G
    Med 3G kan du till exempel ringa MoVi-samtal (videosamtal). Ja
    EDGE
    EDGE - står för ”Enhanced Data rates for Global Evolution”, och möjliggör dataöverföringar tre gånger snabbare än GPRS. Precis som med GPRS betalar du för den mängd information som överförs, inte för den tid du är uppkopplad. Ja
    GPRS
    GPRS - står för General Packet Radio Service och gör det möjligt att skicka och ta emot information över mobiltelenätet på ett snabbare sätt än med traditionella GSM-telefoner. GPRS är utmärkt för WAP eftersom man endast betalar för den tid det tar att ladda ned informationen. Ja
    WAP
    Är telefonen utrustad med WAP ?
    WAP - Wireless Application Protocol. WAP är en enkel teknik för att surfa på speciellt anpassade sidor på nätet med mobilen. Nackdelen är att du måste vara uppkopplad hela tiden vilket gör att det blir väldigt dyrt. Om du vill använda Internettjänster ska du istället se till att telefonen har GPRS. Ja
    WAP version/säkerhet 2.0
    Design
    Design
    Anger vilken typ av design telefonen har. Vanlig
    Smartphone
    Smartphones har normalt mer funktionalitet än vanliga mobiltelefoner. De har ofta ett tangentbord eller en touch screen, ett mer avancerat operativsystem och funktionalitet som mer liknar den hos en dator. T ex möjligheten att köra program för att surfa och läsa mail. Ja
    Tangentbord Nej
    Nätverksband
    Nätverksband
    Vilka nätverksband och frekvenser som mobiltelefonen fungerar på. Quad Band GSM 900/1800/1900/2100
    Anslutningar
    USB-anslutning
    Har telefonen en USB-aslutning? Ja
    Blåtand
    Bluetooth är en standard för trådlös överföring av data med höga hastigheter. Du behöver inte ansluta din mobiltelefon till datorn eller till en annan mobiltelefon med en sladd, utan kan bara ställa dem bredvid varandra och föra över data och bilder trådlöst. Ja
    WLAN
    WLAN står för Wireless Local Area Network. Wi-Fi (Wireless Fidelity) avser ett specifikt område i WLAN-nät, nämligen IEEE802.11, som i dag tillhör de vanligaste WLAN-näten. En produkt som kan hantera Wi-Fi har klarat de kompatibilitets- och kvalitetstester som utformats av Wi-Fi Alliance. Termerna WLAN och Wi-Fi används nästan synonymt i dag, helt enkelt eftersom de vanligaste WLAN uppfyller Wi-Fi-standarden.

I likhet med Bluetooth, GPRS, EDGE, WCDMA och GSM använder sig WLAN av radiovågor för att överföra information.

För att kunna använda WLAN behöver du en telefon som kan hantera tekniken och du måste befinna dig i en uppkopplingszon med ett aktivt Wi-Fi-nät. Beroende på vad det finns för säkerhetsinställningar för nätet kanske du måste ange ett lösenord för att kunna ansluta. Ja
    WLAN-standard 802.11b/g
    Minne
    Externt minneskort inkluderat microSD 2GB
    Kompatibla minneskort micro Secure Digita
    Internminne null MB
    Storlek
    Vikt med standardbatteri
    Anger telefonens vikt i gram med standardbatteri. 110 g
    Dimensioner (HxBxD) 116x56.5x11.8 mm
    Specialfunktioner
    Tillverkare ZTE

16. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Gammal tråd, men då jag prövat varenda APN kombo som finns i båda trådarna om telenor och MMS och swedroids wiki utan att få någon att funka så hittade jag en lösning tills slut som jag tyckte var värd att tipsa om.
    Det verkar som om vissa Blades har förinställda APN för MMS som det ej går att gå runt, spelar ingen roll hur många andra konton man addar, inget funkar.

Men om man lägger in GO SMS Pro, så kan man lägga in APN manuellt i SMS-programmet om man har just detta problem att luren ej fattar vilken APN man vill köra.

Lägg in GO SMS Pro(bästa SMS-appen IMHO även utan denna fix).
    Settings>advanced>MMS Settings>Fill APN configuration manually

Lägg sedan in Telenors officiella värden:

MMSC: http://mms/

Proxyserveradress: 172.030.253.241

Proxyportnummer: 8799

Funkade för mig efter att jag i ett halvår gått omkring utan att kunna skicka MMS.

17. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 963
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Hej flikar in lite i tråden ;-)

Något som jag alltid har fått göra på mina telefoner genom tiderna är att skicka ett mms till mig själv för att "aktivera" tjänsten och vänta ett tag o_O

Har funkat för alla operatörer jag använt mig av, telia, tele2, halebop och comviq.

På bladen var det samma sak, lägger in apn-inställningar för min operatör och sen en reboot. Därefter ett mms till mig själv. Kunde ta ett par försök att få iväg det men tillslut skickas det och en bra stund senare kommer det tillbaks.

Samma sak med sambons blade.

Hoppas iaf att ni får igång era blades med mms.