OUYA Android spelkonsoll

Diskussion i 'Spelkonsoler & spelströmningstjänster' startad av Teji, 11 jul 2012.

  1. Teji

    Teji Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ursäktar om tråden är felplacerad, men hittade ingenting om "övriga androidenheter".

    OUYA är en öppen spelkonsoll som kör Android, med specs liknande Nexus 7 (Tegra 3, 1GB RAM, 8GB Intern Flash).

    OUYA är väldigt speciellt för det tillåter indie-utvecklare att nå TVn för en väldigt billig peng. Inga licenskonstnader och själva enheten kostar $99. Detta är verkligen häftigt, så häftigt att de nådde sitt mål på 0.95 miljoner dollar på bara några timmar. "Early Bird" konsollerna tog slut innan jag han chippa in med mina egna pengar. $119 ink frakt.

    Vad tycker ni om denna? Vad tror ni denna enheten öppnar upp för dörrar? Jag tycker den verkar väldigt läcker och ser verkligen fram emot att få leka med den. Hoppas även att själva kontrollern kör bluetooth så den funkar med andra enheter. (har mailat och frågat)

    Kickstarterprojektet:
    http://www.kickstarter.com/projects/ouya/ouya-a-new-kind-of-video-game-console
    Engadet om kickstarterrekordet: http://www.engadget.com/2012/07/10/ouya-gaming-console-meets-950k-kickstarter-goal/
    Engadget med intervju: http://www.engadget.com/2012/07/10/ouya-android-based-hackable-game-console/
     
    infexis och Anwest gillar detta.
  2. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Ser intressant ut, vad är det för skillnad mellan 95 dollar varianten och 99 dollar?

    Du kan väl ta den istället för "early bird", står samma estimated delivery på båda.

    Angående bt och handkontrollen, så får du gärna svara på den frågan åt mig ;)
     
  3. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER


    Man kan ju hoppas att det kommer finnas möjlighet att ladda ner en "Ouya-app" till telefonen/tableten och därmed få i stort sett samma funktionalitet på sin smartphone...ungefär på samma sätt som man kan köpa en färdig Boxee-box eller bygga sin egen med hjälp av Boxees mjukvara.
     
  4. Anwest

    Anwest Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kul initiativ och idé. $99 känns lite väl optimistiskt, hoppas de klarar av marginalerna.
     
  5. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Hoppas det med, dom använder förmodligen samma plattform som Nexus 7 dvs Kai plattformen och eftersom dom har gott om utrymme i en låda jämfört med telefoner/tablets blir moderkortet billigare/enklare att tillverka. Förmodligen har de räknat med att gå +/- 0$ om dom nått målet på 950 000$, men nu när dom nästan nått 3 800 000$ kommer dom att kunna pressa priserna vad gäller komponent beställningarna.

    Hoppas dom lyckas klämma in en Sd-kortsläsare och uppdaterar konsollen till JB eller kanske till och med Key-Lime-Pie iom att leverans sker först i mars 2013 (dec 2012 för utvecklare).
     
  6. Wimz3n

    Wimz3n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    $99? Jag börjar spara direkt :P
     
  7. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Är jag den enda som verkligen inte tror på detta?
    Inte för att den inte kommer fungera utan för att det inte kommer finnas några spel till den. Anledningen till detta är att den inte kommer få Google play då den inte kommer klara av googles krav på hårdvaran för att få köra google appar. Visst kommer gå att hacka in men det klarar inte alla av att göra vilket begränsar antalet köpare av apparaten.

    Detta gör att utvecklare kommer bli tvungna att själva släppa spel och appar till den. Men även om denna säljer bra vilket betyder kanske 300-400k enheter vilket jag inte tror den kommer nå upp till. Så är det en väldigt liten marknad vilket gör att det inte finns något initiativ att lägga den tiden det tar att göra ett spel riktigt snyggt och bra.

    Företaget som gör dem är även alldeles för litet och oerfaret för att kunna få några av de stora spel företagen att göra spel till det.

    Detta är vad jag tror men vi kan ju hoppas att dem lyckas.
     
  8. breakman

    breakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    LG G4
    Eftersom det är Android så är man inte bunden till Google Play, den kan väl skeppas med en annan butik och utvecklarna kan ta betalt för att låsa upp banor m.m. via in app purchase. Jag är lite svagt optimistisk..

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  9. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Självklart kan det hända men eftersom de stora utvecklarna av spel på android oftast väljer Play och inte lägger upp spelet på någon annan market utom möjligen amazon (finns självklart undantag) så tror jag det blir svårt. Många spel begränsas även till olika upplösningar och så för att användarna ska få en bra upplevelse. Detta blir ännu en platform som måste testas på vilket jag tror många inte kommer tycka är lönt då det inte lär bli extremt många sålda devices.
     
  10. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Det borde dyka upp ett par stora spel i alla fall. EA samt några av de större FPS-spel utvecklarna verkar ha tillgång till de första utvecklingsboxarna samt att dom har sålt över 400 utvecklingsboxar.
     
  11. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Vi får helt enkelt se. Vi kan ju hoppas att det blir något stort.

    Men 400 utvecklingsboxar betyder ju inte 400 spel :P
    De flesta vill nog mest roota den och leka lite med den kanske bygga något den inte var tänkt att göra.
     
  12. Teji

    Teji Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fortfarande inte fått svar kring vad konsollen använder för trådlös teknik. Vore ju nice att kunna använda den till mer än själva konsollen.

    Jag tror att det kommer finnas en marknad, alla utvecklare som är värda sin lön kan skapa två versioner, en för touchscreen och en för handkontroll. Sedan är det bara att ladda upp sin apk två gånger. Då gäller det bara att betalningsalternativen är tillräckligt bra, så man inte behöver skriva om för mycket pga det. Jag kommer nog använda min som mediacenter om inte annat. Kul att spela emulerade spel på också, samt att utveckla eget.
     
    Last edited: 20 jul 2012
  13. Teji

    Teji Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Controllern använder bluetooth fick jag veta nu. De vill även att man använder en extern hårddisk för spel.
     
  14. Kiske

    Kiske Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hmm på en Q&A så sa de att kontrollern inte använder bluetooth utan någon annan typ av RF men konsollen har bluetooth 4.0 integrerat så det är inget större problem.
     
  15. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Med tanke på hur enkelt det kommer vara att piratkopiera på Ouya undrar jag om några utvecklare överhuvudtaget kommer att göra sig besväret. Definitivt inte någon av de stora i alla fall. Tror helt enkelt inte det finns några pengar att tjäna.
     
  16. noobs

    noobs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Apple Iphone 6
    Platta:
    Asus Nexus 7
    Övrigt:
    Nvidia Shield Android TV
  17. Elis

    Elis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fan va alla är negativa, 99$ för xbmc + trådlös kontroll hade räckt för mig,
    Dessutom så kommer man ju kunna köra NES, SNES, onlive o allt annat en androidenhet kan göra.
     
    Dirk Diggler gillar detta.
  18. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Håller med om att bara Xbmc gör att den är värd priset.
    Jag har nu en atv2 och den kostade lika mycket. Och den går inte att göra något vettigt med utan Xbmc, så en som jag är redan en tilltänkt köpare.
     
  19. noobs

    noobs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Apple Iphone 6
    Platta:
    Asus Nexus 7
    Övrigt:
    Nvidia Shield Android TV
    Hoppas den inte blir försenad allt för mycket nu bara.
     
  20. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kommer Ouya vara låst på något sätt, eller kommer man kunna installera appar som vanligt? (Tänker främst på emulatorer och liknande)