P10+, G6, S8+

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Vertigood, 29 apr 2017.

Taggar:
  1. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Cyanogen är numera nedlagt. De erbjöd Cyanogen OS och CyanogenMod vilket var en avancerad och mer utvecklad programvara utav stock vanilj.

    Cyanogen är ingen "programvarubas" som du tidigare beskrev utan erbjöd helt enkelt modifierade operativsystem.

    XDA är den huvudsida där olika ROM:s blir inlagda, inklusive Cyanogen, som jag nämnde tidigare har lagts ned, men som numera heter "Lineage OS".

    S8/S8+ kurvade kanter bör inte vara jätte ömtåliga, iallafall inte om de är lika tåliga som S6 Edge+ och S7 Edge, som jag båda ägt och tappat lite överallt! ;)
     
  2. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tackar. Ska se efter nåt bra skal till s8 då om det blir den. O se över det där med att roota o köra CR.
     
    Gustav Karlsson gillar detta.
  3. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Tänk bara på att roota och CR är oerhört begränsat till Huawei om du nu fortfarande är sugen på en sådan! ;)
     
  4. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hej igen :)

    Då jag fortfarande inte bytt telefon så har jag nu börjat intressera mig för XZ premium. Då jag inte varit heeelt såld på S8+ så väljer jag nu mellan XZ premium och alltså s8+. Rätt stor skillnad i design.

    Nytta av 4k skärm?

    Vad anser ni är fördelar samt nackdelar med XZ premiums specs och funktioner?
     
  5. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nej jag skulle säga att du inte har så mycket nytta av en 4K skärm. Det ska vara med en VR dårå.
    Och mer batteri kommer det dra och aningen sämre flyt då systemet måste flytta på fler pixlar.
     
  6. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Men de hade väl inte släppt en mobil med 4k skärm om det varit så pass sämre flyt..? Tror inte det är en avgörande faktor. Batteriet är dock. Om nu inte processorn optimerar det bättre..?
     
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Har inte sagt att det är såpass mycket sämre flyt. Men klart flytet blir lite lidande när det är mer/mycket pixlar och flytta omkring.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    4K används inte hela tiden, utan endast i appar som har stöd för det/drar nytta av det. Exempelvis YouTube eller galleriappen.

    På hemskärmen, bland inställningarna, i webbläsaren osv. gäller 1080p. Förmodligen kommer man köra 1080p 90-95% av tiden.

    För VR vore 4K helt fantastiskt, men det ställer också vansinnigt höga krav på grafikdelen. Vet inte om ens Snapdragon 835 hade hanterat det särskilt bra. Kanske nästa generation :)
     
  9. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nä det lät fel av mig.. Men tror inte det kan bli så pass lidande att det stör mig

    Svårt att veta med batteriet antar jag.. Inte sett några tester om det. S8+ verkar klara sig bra vid medel användande.

    Så skillnaderna är design, skärm (även om 4k inte används hela tiden), kamera grej med slowmotion (vet inte hur mycket jag kommer nyttja det) verkar vara bra kamera i båda.

    Då jag har liiiite problem med edge grejen så överväger jag xperia nu. Har haft en midrange xperia förr som jag gillade.

    Hade telenor tagit in G6 så hade jag förmodligen valt den för några veckor sen. Men då visste jag inte ens om xz premium

    Sony har ju PlayStation grejen oxå.. Något som jag inte heller vet om jag kommer nyttja dock.

    Ljudmässigt då? Vilken är hetare där?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ljudmässigt pwnar nog XZ Premium. Du har frontriktade stereohögtalare som ljuder 40% högre än de i XZ (...där de lät rätt lågt iofs). Basen är bättre i XZ Premium också.

    Men för bästa tänkbara högtalare är nog HTC U11 faktiskt inte så tokig. Här har man en finfin kamera också som sannolikt slår Z5 Premium med undantag för 960FPS-videon.

    Sett till hörlursutgången använder Sony inte en dedikerad DAC annat än den som ingår i Snapdragon 835 om jag förstått saken rätt, så det bör inte vara några stora skillnader i förhållande till andra telefoner som inte har en påkostad DAC.

    Med HTC U11 ingår ett par påkostade hörlurar som har en del häftiga funktioner. Bland annat analyserar lurarna öronkanalen med ultraljud och anpassar ljudet sedan därefter. HTC U11 har också stereohögtalare och låter i klass med M9 och M10, som utan tvekan var bland de bästa på marknaden.

    Bäst ljud och bäst kamera totalt sett faller nog på HTC U11..."på pappret" i alla fall. Återstår att vad recensionerna säger.

    Men av P10+, G6 och S8+ är nog ljudet bäst i XZ Premium. Kameran är som alltid i Sonys fall lite långsammare än konkurrenternas och sämre i mörkare miljöer. Så har det varit ända sedan första Z-telefonen och Sony verkar helt ovilliga att ändra på detta genom att övergå till 12/13MP. I dagsljus har skillnaden blivit mindre och mindre mellan S8+, G6 och Z5 Premium. Ingen lär bli särskilt besviken oavsett vad man valt, men jag gillar inte riktigt XZs HDR. Föredrar HDR-bilderna från S8 och G6.
     
    Last edited: 22 maj 2017
  11. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    du skrev z5 premium..?

    HTC är inte ett alternativ..Telenor erbjuder inte de längre.

    Jag tänker nu mest hur jag använder min telefon. Det är att kolla Youtube, streama musik, chat/sms, spela ibland. Grejen är att jag förmodligen blir nöjd med vilken som :)
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, jag menade förstås XZ. Sitter och håller på att flasha om en Z5 Premium :)

    Ja, "lägstanivån" är väldigt hög idag bland flaggskeppen, så visst blir man nog nöjd oavsett lur.

    Jag vill dock ändå trycka på att Sony utan tvekan är sämst i mörker, och det är en betydande skillnad fortfarande i jämförelse med G6:an och S8:an. Men om det inte är så viktigt är det skitsamma.

    Av nämnda lurar bör Z5 Premium inte vara dum om du tittar mycket på YouTube och lirar spel utan hörlura. Frontriktade stereohögtalare är totalt överlägset i sådana fall. Högtalaren i botten på G6 och S8 är enkel att täcka över av misstag när man håller den i liggande läge. Rätt irriterande faktiskt.
     
  13. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Man får några hörlurar med på Telenor just nu..till XZ alltså. Vet inte om de är nåt att ha. Vet dock inte vad man får i boxen liksom, det verkar ju variera nu för tiden.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I boxen följer bara QuicCharge 3.0-laddaren med, laddkabel, o lite papper. That's it. Eller en microUSB->USB C-adapter följer nog med också vid närmare eftertanke, så man kan överföra data från sin gamla telefon.

    Allt annat är bonus så att säga.
     
  15. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Varför verkar det som flera börjat sluta med att inkludera hörlurar? För att många ändå köper andra ofta bättre headsets tro?
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de såg väl inte direkt att det fanns något större mervärde i att fortsätta skicka med lurar i kartongen.

    I ärlighetens namn var väl de lurar som brukade följde med i boxen i regel inte så himla bra heller.

    Ser nästan hellre att man kan köpa till ordentliga lurar billigt, som i kampanjen på Sonys hemsida: https://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-xz-premium/
     
  17. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Men får man AKG-lurarna med S8+ även här i Sverige? För de är väl ändå bra menar jag.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, Samsung köpte ju Harman Kardon som i sin tur äger varumärket AKG, och passade väl på att göra affär av det i samband med försäljningen av S8 genom att bundla med lurarna. Blev ju säkert förhållandevis billigt eftersom de inte behövde betala någon för att använda varumärket.

    Jag har hört rätt blandade omdömen om dem, men överlag verkar de vara hyfsade, men att de fortfarande inte står sig mot andra lurar i samma prisklass som Samsung påstår att de ligger i.

    Men anledningen till varför många slutat med att skicka med hörlurar i lådan beror nog som du säger att många redan har bra lurar hemma, eller hellre väljer att köpa lurar som passar ens öronkanaler och uppfattning om "bra ljud" bäst.
     
  19. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Har inte blivit direkt klokare i vad jag ska välja :)

    Vad tror ni.. Kommer batteriet påverkas mer av 4k skärmen eller är det andra faktorer som är mer avgörande. Det är ju lite större batteri på s8+
     
  20. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Sen så var det detta med röd/rosa skärm på s8...är detta fortfarande ett problem? Inget som uppdatering fixat? Det är glaset som är problemet..eller displayen?