P9 Kameratester

Diskussion i 'P9-serien' startad av Oceanic, 8 apr 2016.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 315
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja pocket now sasa ju att fick ut mest detaljer någonsin av någon kamera i dunkel men han nämnde att ert var när spara filerna i raw formatet

2. MrLonghair

MrLonghair Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    Jag önskar att jag kunde skapa makro-genvägar som profil-lösning, som man i Windows använder kommandon i genvägar. Grävde upp diverse DSLR foton från förr att jämföra gårdagens (och nattens) fotande med och det är på avstånd optiken i det mobila tappar, skulle glatt använda en mobil med en tjock som tusan bula om det gav GoPro kvalite och större sensorer.

Ser en skum liten grej i mono: Ibland kommer det heta vita pixlar med men bara 1-2 gånger, inget som är i samma position mer än två gånger alltså. Inga lång-exponeringar det rör sig om, kan ha varit stjärnobjekt i det ena som var ett nattfoto, reflektions-konstigheter den andra som var ett detaljfoto på mynt i ganska hårt motljus i den andra. Det tredje var ett par mono-foton ur specifik vinkel inomhus vid skrivbordet där den lilla fulingen satt kvar i två bilder. Inga problem redigera bort men man blir fundersam eftersom att se det i nyköpet.

Techgoondus recension visar ett par långexponeringar med ohyggligt mycket gryn mot botten av sidan på http://www.techgoondu.com/2016/04/22/goondu-review-huawei-p9/ medans andra recensioner har fått bättre resultat med långexponeringar i kvälls och natt-ljus tex http://www.gsmarena.com/huawei_p9-review-1428p8.php (dock i night shot läge och 17s). Ska se hur min presterar denna kommande natt.

zztop007 gillar detta.
  3. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 315
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kan vara att dom anländer olika firmware recensenter får ju ofta förhands exemplar som kan ha vissa barnsjukdomar

Last edited: 7 maj 2016
  4. zztop007

zztop007 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Jag har kollat lite raw och vad jag läst är det enbart färgsensorn, dvs en sensor, som används och då är ljusinsläppet mindre än både 6P och S7. Jag skall experimentera lite ikväll. Supernatt är helt ok om man kör ex. 1/4 med lagom ISO men då är det ju inte point and click dessvärre.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

5. MrLonghair

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    Tog några monokroma med olika målpunkter mellan husen mot solen sydväst, ljuskänsligheten natt till dag är definitivt inte en linjär kurva för monon. Bra ursäkt dra ut och röra mig mer dagtid. Den är snabb nog att fånga flygande insekter och få mina mindre stabila händer (fibromyalgi) verka stativskarpa.

Baserat på lite hints av lenseflares från nattens fotande på gatan och det där tror jag att dom varit snäppet för snåla med filter i optiken, kanske rent behövligt för att få rätt mått och vikt. Har inget löst UV filter som ligger och skräpar att testa med men det är bäst jag håller utkik för det och ett infrarött att strappa på monosensorn, tillsammans med en cirkulär polariserare för att verkligen få det mesta ur den.

Barnsjukdomar och bloatware som lät anpassad för den Kinesiska marknaden.

Tillägg: Ser en del online tycka monosensorn är för mörk. Dom behöver trycka på skärmen och ta mer balanserad ljusmätning, gråkorta.

Last edited: 7 maj 2016
    zztop007 gillar detta.
  6. zztop007

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Ni som har haft Huawei tidigare, hur bra är de på att leverera uppdateringar? Tittar man på versionen av Android ligger de relativt mycket jobb på att knåpa till emui, vilket är förståeligt. Hur är det med bild och ljud, brukar de fortsätta optimera så det märks?

7. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 315
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Dom är dåliga på ota.. Det är oftast manuella uppdateringar via xda som gäller.. Fick nyligen Marshmallow till min mate 7

zztop007 gillar detta.
  8. MrLonghair

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    Test av nattfotande från balkongen klart, går andra företags topp-nivå telefoner lika djupt in i intelligenta fotolägen? Det var som sagt Galaxy S3 som var min senaste. Gillar vad den här har att erbjuda, innan jag väl prövade allt lät det som presets inte ens jag skulle kunna få användning för.

Nattfoto ger inte den mest realistiska stil när för stor, sänk storleken för att kringgå den pastell-liknande behandlingen som läggs på bilden, fungerar bra med vettig algoritm. "Heta" pixlar tittar till men långt från så många som några test-exemplar uppvisade, dom är inte alltid i samma position igen därav "heta". Långt att föredra över den DSLR jag dumpade och inget som skriker "skicka in för utbyte". Det löser sig, RawTherapee och andra RAW-hanterare klarar biffen per automatik om någon pixel skulle bli permanent fast i sin position också.

Att spåra billyktor för ljusmålning = kul och inspirerande för kvällsutflykter tidigt i Juli, stjärnfotografi = också kul, vill ut på vischan och låta det spinna en halvtimme. Bortsett filmläget är detta verkligen Fotografens Mobil #1, och skulle bli ännu bättre om volym-knapp på headset fick tillvalet att agera trådutlösare.

(Då menar jag inte yrkesfotografer tex bröllopsfotografer, snarare oss streetskjutare, porträtt-typer och esteter som är okej att byta till enbart mobil som utrustning.)

Tillägg 1: Stativadaptern jag använder är http://www.aliexpress.com/item/Cell...msung-For-HTC-car-windshield/32321760765.html och den håller stadigt men möjligen att den behöver lite extra gummi-längd för toppen så att metallbygeln inte trycker mot P9an. Det finns en annan billig modell typ "bracket adapter" och den gör enheten lite sned, sedan skyms den främre kameran lite. Tillbehöret jag vill hitta nu är fjärrutlösare bluetooth som funkar med P9ans kameramjukvara.

Tillägg 2: De lenseflare-aktiga stråken av ljusare detaljer jag ser med monofoton, tror jag sker eftersom optiken inte sticker ut en minsta bit. Samsungs kameror vet vi hur dom ser ut och hur dom jämför sig, inte bara att en ram sticker ut utan även att den har shysst med yta allokerad. Möjligt tillbehör för P9ans framtid: Pyttetjocka rektanglar att bura in kamera-enheterna med? Ska höra med 3D-printer folket för att göra prototyper)

Tillägg 3: Bra väder = bra hälsa = jag får arbete gjort. Improviserad steady-cam lösning (ihopfällt stativ med vikt i bottenkroken) visar väldigt goda resultat för film-läget. Något att överväga om ni tänkt filma (http://14dollarstabilizer.org/ etc).

Last edited: 8 maj 2016
    zztop007 gillar detta.
  9. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 643
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag kollade på Pocketnow review på kameran i P9 och dom verkade väldigt nöjda med kameran i P9 förutom mikrofonen vid filmning.

Lite konstigt att P9 har så dålig mikrofon när Nexus 6P har en riktigt bra som kan plocka upp väldigt höga ljud utan att det distar, ex på konserter osv där basen gärna slår igenom.

Nu hade dom visserligen inte testat den miljön men vid en motorväg en ganska blåsig dag så lät det riktigt illa iaf.

Ingen deal-breaker för min del dock för jag filmar typ aldrig med telefonen. Men kul om man kunde filma en snutt på en konsert utan att det låter skit.

10. zztop007

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Monokrom

Auto

Nattbild (2.2 s, iso 200)

11. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    314

MINA ENHETER

12. MrLonghair

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    Tog du monot helt automatiskt zztop007? Jag får intrycket att den väger hela vyn för ljusmätning om jag inte markerar någon punkt, och att den kanske inte är helt grå-fokuserad eller ens kalibrerad för det. Önskar att vi kunde mata ut dessa monokroma till RAW för bättre efterbehandling och att slippa jpeg-artefakter som kan störa vid prints, blir att feedbacka till dom.

Eftersom mitt case är försenat och jag inte vågar helvilt med street photography i stan, här har vi ett knäböjt 1/100s med fokus mitt i kärnan, 100% crop VS hel-vy:

De foton jag delar av mig är såklart välkomna att delas över nätet med folk som är nyfikna på P9 för den här fotografen har lagt de andra kamerorna på hyllan :D

flat7, 220volt och Vipan gillar detta.
  13. zztop007

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med

Mono och Auto, på auto ☺️ Skall testa att sätta fokus för hand, det var bara en klick klick klick för att se hur det blev.
    Nattbild på fri hand. På Mate 8 körde jag 1/3 och så låg ISO som möjligt och det blir ok bilder. Men någon mörkerskjutare kommer p9 inte att bli förrän de mixar svartvitt och färg bättre.

14. zztop007

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med

MINA ENHETER

Operatör:
    nope
    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
  15. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Nu har jag inga bildbevis att orka lägga upp och är heller inte fotograf, men min Mate 8 tar klart bättre bilder än P9 på auto när det är skummare ljus ex inomhus. Känns ju helt fel faktiskt..

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

16. 220volt

Mottagna gillanden:
    9 643
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Någon som använt Nexus 6P/5X och hur är kameran i jämförelse med dom?

Sent from my Nexus 5X

17. pacmeyer

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Spontant föredrar jag kameran i 5x faktiskt.

18. 220volt

Mottagna gillanden:
    9 643
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Tråkigt att kameran inte lever upp till hypen. Jag antar att den kan ta riktigt bra bilder om man kör manuellt läge, men tror dom flesta vill ha en kamera som fungerar bra direkt i auto-läget. Samsung och även nya Nexus är ju väldigt bra och enkla att ta bra bilder med.

Edit: Jag fungerar dock fortfarande på att beställa en över nätet för då har man ju chansen att prova den ett tag och sedan skicka tillbaka den om jag inte gillar den. Gillar stock android, men samtigt sugen på EMUI.

Sent from my Nexus 5X

Last edited: 11 maj 2016
  19. pacmeyer

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Nä min Mate 8 tar bättre bilder i mörka miljöer.. Tar oftast på auto bara. P9 kan med rätt ljusförutsättningar (ej för mörkt, ej för ljust) ta riktigt bra bilder, men det är slumpen som avgör för amatören. Vill man pilla får man säkert ut mer av kameran i P9 men för en som jag som bara tar ett kort i tillfället är den knappt bättre än M8. N5x klart mer pålitlig.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

20. MrLonghair

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    Att köpa P9 för kamerans skull är något jag bara kan rekommendera till fotografer med erfarenheter och kunskaper, eller dom som är redo att lära sig ett sätt eller annat för att använda den som en kompaktkamera-ersättare.

P9 saknar OIS i alla lägen, mjukvaru-stabiliseringen märks inte av jämfört med min Canon EOS 500D alls, det är verligen ingen snapshot snabbis på det viset och kan skapa sunkfokuserat sudd. Kräver vanan man lär som filmfotograf att stabilisera hela kroppen och ibland svaja tillsammans med vinden och om det behövs att vänta in hjärtslag före man tar fotot. Huaweis PR om mörkerfotande var mer bluff och båg än sanning så slutartiderna går snabbt upp om man inte tar sig till pro-läget i kameran och ökar ISO (med sitt futtiga max av 3200).

Auto-lägen lider ofta om dom inte får ett tryck så att den kan ljusmäta till något smakfullare och dra fokus bättre. Alla olika kameralägen och funktioner (som inte täckts av recensioner så värst bra alls) är suveräna men det är stativ-krav på dom, och vem har stativadapter och stativ för mobilen om inte en riktig fotonörd?

Även om allt ovanstående inte varit några problem hade optiken ändå inte varit jämförbar med konkurrensen. Sensorerna lider av att dom behövde klämmas in i en såhär liten enhet, bara att ryggen är 100% fri från minsta lilla kamerabula skapar problem ibland. Långt från det tekniskt bästa på mobilmarknaden men definitivt favoriten i utvecklingen. Jag hoppas att Huawei översätter min feedback och det kommer fram för jag hade gärna köpt en tjockare med bulor så att optiken inte flaskhalsat sensorerna.

Tillägg: Apropå lense flares och fuligheter som resulterar från hur allt är försänkt och platt där bak, några minuter tester med häftmassa visar att en liten skyddande vägg av det gör ett väldigt bra jobb att elimnera sånt. Misstänker att ett case med kamerahål hjälper, fick ett foto på en röd MG Midget ruinerat eftersom solen var på mig.

Last edited: 11 maj 2016
    pacmeyer gillar detta.