blev ingen telefon idag. suck. den ligger kvar på postutlämningen. och får nog ligga där tills vidare.
har lagt ganska så många timmar på att läsa på vad som gäller vid beställning från annat land, men tydligen inte tillräckligt. finns ju något som heter moms .....
har ju åkt på detta förut, men hade glömt bort det eftersom det tidigare har rört sig om så pass små summor. tja, 25 % på 6900 kr är 1700 kr kan jag upplysa om. sammanlagt blir det alltså 8600 kr. blev så förbannad att jag drog till Webhallen i stan och chansade på att de hade några inne, men icke. de visste inte heller något om en eventuell leverans i morgon, mer än att den i så fall troligen kommer under eftermiddagen. blev inte heller klok på om förhandsbokningar prioriteras. först sa han att man kommer att ha både förhandsbokade och ett gäng andra telefoner i butiken. sedan sa han att de förstås kommer att prioritera förhandsbokningar.
jaja, blir det ingen leverans i morgon får det bli att fundera en gång till. levererar Webhallen blir det definitivt köp där och återskick av den andra telefonen till Taiwan. åker väl på frakten men det får bli retliga lärpengar.
men nu vet ni vad som gäller om ni går i beställartankar. inom EU är det tydligen ingen moms eller tullavgift om jag tolkar tullguiden rätt på Tullverkets hemsida. däremot gäller det att se upp:
"Du kan även få betala moms, tull och postens avgifter om du beställer en vara från ett EU-företag, som i sin tur gör en beställning av varan från ett land utanför EU, till exempel USA. Skickar företaget din vara direkt till Sverige från ett land utanför EU ska den förtullas."
Last edited: 17 december 2012