Paketskåp / paketboxar - allmänt

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Johnh3, 24 apr 2021.

1. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Oj, det har jag aldrig behövt. Men det kan kanske bero på vad man har beställt för nåt? Tex om man beställer tobak och snus?

2. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 272
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Beställer ofta med Instabox och bank id verifiering sker kanske 1 gång av 10...

3. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    538
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    för att om du läser mina tidigare inlägg så vet du
    trött på postnord som inte kan leverera till postbox pga säkert inte finns plats
    och då levererar dom till kiosken som inte passar mig pga dålig bemanning, tider och parkering
    om det inte finns plats så kan dom ta vilken annan postbox i närheten som helst stället för kiosken
    har aldrig varit med om att Insta eller Budbee har gjort så
    har faktiskt hänt att jag har hittat på adress för att få paketet till macken som har mycket bättre tider
    så där det går att välja annat så tar jag annat

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 878
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara köpt elektroniksaker

5. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Vaa, jag har aldrig behövt använda BankID för att hämta ut något från Instabox.
    Jag t.o.m. brukar ta en skärmdump på koden från Instabox och skickar till dottern som får hämta paketet. Men det är kanske något nytt med BankID för det är nog någon månad sedan sist. Väljer alltid PostNord numera när det går.

6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 878
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inget nytt. Jag har inte använt Instabox på något år. BNk-ID verifierar dj dig med bara 1 gång, sen kan du se koden hela tiden.

7. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Jag var och hämtade ett paket hos postombudet idag. Killen före mig i kön frågade om de visste nåt om Instabox som också har skåp inne på butiken.
    -Tyvärr så har vi inget med dem att göra, blev svaret, men vi har felanmält till dem.

Tydligen så hade båda de två Instaboxskåpen gått i baklås så ingen kunde få ut några paket ur dem. En sak som jag reagerade på är att de hade sagt att det kommer att ta tre arbetsdagar att fixa det.

Helge67 och bernard gillar detta.
  8. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    847

MINA ENHETER

Använde PostNords paketbox igår för första gången! Fungerade bra,Blåtand och lokalisering typ av skåp och bank id istället för kod.

Last edited: 30 nov 2024
  9. stelex

Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    PostNords boxar är lätt mitt förstahandsval. Har säkert hämtat 100 paket där.... :)

Helge67 och Klurre gillar detta.
  10. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    424
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    För en tid sedan fick även jag anledning att testa en av PostNords paketboxar, fungerade smidigt. Men ändå när man står där, lite halvskumt (som det blir ganska tidigt nu), utomhus och kallt (tänkte att det är väl lika bra, då första gången, att bekräfta m BID någorlunda på plats, strax innan öppning), så är det lite meckigt med handskar etc. Var ju tydligen fullt med instruktioner på skåpen tyckte jag, men hade sett å förstått tidigare att det efter (i mitt fall) BID-bekräftelse var Enheter i närheten & Bluetooth* som gällde. Men inte behövde jag trycka på någon "knapp", eller så missade jag det i hastigheten, stod inte rakt framför skåpen utan vänd mot ena sidan av dessa, å så hör man "klick" och luckan öppnas bakom en...
    Vad gäller ev. val av olika alternativ, så är det här PostNords paketbox eller PostNords paketbox (mycket längre bort). :)

Har tidigare haft ungefär en minimal promenad på 2 min t ombud, numera kanske 3,5 min; aktuell paketbox är väl en minut till längre bort (i annan riktning), dvs 4-5 min. Det finns väl möjligtvis två fördelar, varav den ena är ganska stark. Jag kan slippa ev. köer hos ombudet, och framför allt hämta på delvis andra tider. (Dock viss tvekan vad man skulle kunna tänka sig låta gå till paketbox, som några berört.) Denna gång var det mer slump och annan orsak. Aktivistpolitiker/tjänstemän har bestämt att tobak f.n. endast får lämnas ut mot ålderskontroll; 1:a klass varubrev med sådant innehåll får mao inte längre ställas utanför dörr eller läggas i postfack, trots att det har beställts och betalats med ålderskontroll (söte gud, att folk överlevde förr; ungar använder lustgas etc som förstör nervsystem m.m. å så snöar tjänstemän in på ålderskontroll på snus), och tiden hos ombud passade inte denna gång; alternativet var hemleverans (mot ID-koll), än knepigare med tider, samt att jag inte finner mig i att behöva visa ID för en finnig 20-åring utanför bostaden som ska räcka över ett antal dosor snus ["å så tar farbror det lite försiktigt med dessa, det är starka grejer"]. :)

* Sedan Android 12 används ju behörigheten "Nearby devices" i liknande "låssituationer" etc, vilket kan vara bra ur integritetssynpunkt, eller i vart fall om man inte ständigt och jämt travar runt med Plats aktiverad (även om det är tämligen uppenbart var det aktuella låset, i det här fallet, befinner sig, och därmed den som håller i mobilen).

Något off-topic
    (Nu är ju detta på temat paketskåp/paketboxar, men rent generellt [om vi tänker det som går till egen brevlåda resp. ombud] gäller att brev behöver man inte legitimera sig för att hämta ut, därför kan det hända att man får ett "stort" brev, som närmast verkar vara ett paket, som inte gick ned i dörröppningen/postfacket och som behöver hämtas hos ombud utan att man behöver vifta med legitimation. Sedan finns förstås vissa tilläggstjänster som rekommenderat, eller i mitt fall med varubrev med visst innehåll på senare tid, tilläggstjänst om "ålderskontroll"... Mycket till våra mobiler etc. är ju ofta ganska litet, microSD-kort, skal, ergo brev/varubrev, men kan ibland ha litet större värde; men vad som hamnar var i brevlådan/ombud beror nog på avsändarens val och brevbärarens dagshumör, verkar det som.)

11. kleric

kleric Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    158
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max
    Det är ganska intressant att med PostNords boxar kan man oftast hämta ut sitt paket dagen det anländer. Medan med Budbee försenas leverans flera dagar för att det inte finns lediga skåp.

Vet inte om det är pga av att det är färre butiker med Postnord som man kan använda paketbox?
    För tänker att volymen med PostNord borde vara större.

12. stelex

Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Händer mig ibland att PostNords box är full, speciellt nu i julklappstider. Då hamnar paketet hos PostNords ombud dagen efter. Lite tråkigt men det får man väl acceptera. Bättre det ivarjefall än att kanske få vänta flera dagar innan det blir ledigt i deras box.

Last edited: 30 nov 2024
    kleric gillar detta.
  13. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    671
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Tycker det är dumt dom kräver bluetooth, en del har ju problem ansluta och då går det ej hämta ut sitt paket, föredrar instabox aldrig strulat och det kräver bara en kod.

Kristy gillar detta.
  14. Knorkas

Knorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    för några dagar sen beställde jag beställde (medicin) till Instabox, och de hade skrivit en not: "Bank-ID kan krävas vid uthämtning", nåt som aldrig krävts förut. Det tyckte jag inte gjorde nåt, jag vill ha så säker uthämtning som möjligt. Men väl framme vid boxarna räckte det som vanligt med den 8-siffriga PIN-koden!

15. stelex

Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Har man problem med bluetooth då förstår jag att man väljer någon annans box, men för mig har PostNords alltid fungerat perfekt.

16. mortuus

Mottagna gillanden:
    671
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    En annan nackdel är att den närmast mig står utomhus, ibland kan det dröja en stund innan den ansluter men det var ett tag sen jag använde den. Men jag tar paketskåp före att gå till nåt jäkla ombud

17. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 625
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har äntligen fått ett airmee-skåp i närheten, kör numera allt Amazon dit. Har fungerat bra hittills (hunnit hämta två paket). Verkar köras tillsammans med iboxen.

Enda tråkiga är att Amazon Tyskland inte låter en välja Airmee-boxen, och i appen kan man inte heller ändra till leverans dit, vilket hade varit fantastiskt. Det enda som står på DE-sidan är "Hemleverans" och så har man inga andra val, och då blir det alltid Airmee.

mortuus gillar detta.
  18. stelex

Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Det enda jag använder från PostNord står också utomhus. Perfekt för då kan kan jag hämta riktigt sent på kvällen eller tidigt på morgonen, plus att det är nära där jag bor.

mortuus gillar detta.
  19. stelex

Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Allt jag köper från Amazon levereras av Airmee, men hade inte en aning om att dom har boxar också, har ivarjefall inte sett någon i närheten av där jag bor.

20. mortuus

Mottagna gillanden:
    671
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Klart intressant, verkar ju inte som amazon kör med instabox/budbee vilket är synd.

Men hoppas det kommer lite airmee boxar till malmö snart

bernard gillar detta.