Partitionering av SDkort, Tips/Frågor

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Madeli, 3 dec 2010.

  1. drench

    drench Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    nu när jag fått det att funka, kan jag lägga in den backupen jag har sparat på datorn på sd-kortet och sen köra den för att få tillbaka det som de va? eller ska ja partionera en ext3 disk först?
     
  2. drench

    drench Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    körde så ja fick en ext3 partion o sen valde jag att köra en backup men den kan inte mounta sd-ext? problem på problem med detta, hjälp mig plz
     
  3. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Jag vet tyvärr inte vad som går fel för dig... hoppas någon annan kan svara.
     
  4. drench

    drench Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    okej.. ska prova en gång o köra med rom manager efter att ja installerat istället, kanske inte ska göra en partion innan den är igång
     
  5. drench

    drench Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    nu har den börjat starta om sig också, typ vid nerladdning och installering av en app från market startar den om...
     
  6. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    gör såhär, försök radera EXT partitionen, sen försök att radera även FAT32 partitionen (ja töm hela ditt SD-kort vill säga).

    Formatera sen korter i Windows, kör det till FAT32 och kör INTE quickformat.
    Kör sen via Rom Manager och gör en 512mb partition med 0kb cache.
     
  7. Umebo

    Umebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  8. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

  9. Droid75

    Droid75 Guest

    Nu fungerar mitt SD-kort igen! :D
    Ett oändligt stort tack till alla er som tog er tid att hjälpa, hade aldrig klarat det utan er!

    I love you guys.
     
  10. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Jag ska nu ändra till 2gb ext4.... ska bli intressant att se om det märks någon skillnad :)
     
  11. Casilj

    Casilj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska nu gora ext3 på mitt sd-kort storre, har startat gparted och ser kortet dvs en fat32 och en ext3 del. Det som bekymrar mig är att det visas två utropstecken vid de bada lagringsutrymmena, ett utropstecken brukar ju inte alltid tyda på ngt bra, det jag undrar är om detta är normalt?
     
    Last edited: 5 dec 2010
  12. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    inget jag får/fått..... så nej, det är inte normalt :P du får nog formatera om ditt kort. Uttöka först din fat32 partion till max, sedan formatera om i fat32, sedan skapar du en ny ext. Så skulle jag göra iaf :)
     
  13. Casilj

    Casilj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bytte kort läsare och nu ser de två lagringsutrymmena helt normala ut. Jag har bara ett problem, när jag högerklickar så går det inte ens att trycka på rezize, move etc. Måste jag göra något för att den ska tillåta mig det?
     
  14. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Hmm... unmounta kanske?
     
  15. Casilj

    Casilj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo såklart det var det jag behövde göra :P Unmountade som sagt lagringsutrymmena och utökade min ext3 partition till 1,5gb! Startade nyss telefonen och allt verkar ha gått helt rätt till! Att det var så enkelt, tack så mycket för hjälpen Madeli, alltid en räddare i nöden :D
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Nu behöver jag hjälp av experten Madeli :P.

    Har Gparted Live-cd nu. När jag var inne där såg jag enbart ca 14,4 GB oallokerat utrymme. (Måste vara mobilen då jag såg min hdd på ca 600 och vad jag antar är någon tmpgrej för live-cdn på ca 100 MB).

    Det märkliga är att jag såvitt jag vet kör med clockwork-partition som jag har för mig är på 512 eller 256 MB. Men jag såg aldrig den när jag var inne i gparted. Det enda jag såg var hela minneskortet.

    Jag kopplade in det via usb och mountade minnet via mobilen. Det kanske är det som gör det?
    Måste jag alltså formatera hela minnet med ca 12 GB primary FAT32 och 2 GB ext4 (eller 3) eller går det att barra allokera 2 GB från dessa 14? Något säger mig att det inte fungerar/fungerar väldigt dåligt.
     
  17. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Har du en minneskortläsare? eller usb adapter...... både fat32 partitionen och din ext ska synas... :/
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är mobilen mountad som disk drive på datorn. Tror inte jag har minneskortläsare, får väl leta lite först.

    Edit: Se på fanken, verkar ha hittat en kortläsare för microSD
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Uppdatera förstaposten med en snabb how-to. Dvs ex först formatera minneskortet max till fat32 som primary och sedan secondary ext(3 eller 4)? För jag sitter nu här med snaran i handen och förstår mig inte exakt på vilken ordning jag ska göra men om jag har läst rätt så är det så...
     
  20. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Det behövs inte om du inte har något problem med minnes kortet. Det du kan göra nu är att minska din fat32 partition så att du har uttrymme för en större ext, sedan öka utrymmet på din ext.... sedan behöver du inte göra mer.

    Eller jo, du måste ju klicka på ok så sen gör detta oxå :P