Det här med att partitionera SD kort har jag också hållt på med ett tag nu.Men har man en Linux burk hemma så är detta så lätt så det kan nog min mamma göra?
Nu stoppar jag i min externa läsare i en uSB port och kortet som ska fixas i den.
Jag startar Gparted (får givetvis skriva mitt lösenord där)eftersom det tillhör "Administration"i min Linux Mint maskin.
Sedan startar proget och jag väntar några sekunder till det är klart,
Nu väljer jag läsaren och ser då en partition med FAT, den väljer jag att ta bort.
NU skapar jag en ny FAT32 partition (primär)och väljer att ha 1024 MB ledigt på enheten.
Där skapar jag en EXT4 primär(i mitt fall)nu när allt detta är klart så ser jag om allt har gått som det ska.
Då bör det stå FAT32 först och EXT4 sist och där ska då också vara en sifferkombination efter varje partition, och inga gula utropstecken.
Nu väljer jag att "Koppla säkert från enhet"detta bör man göra i synnerhet i Linux annars kan kortet bli låst eller skrivskyddat.
Detta gäller även USB minnen.Nu brukar jag plocka i kortet en andra gång för att se att det är OK.
Sedan in i luren, men i luren ser man inte EXT partitionen, utan man måste stoppa i kortet i den externa läsaren.
Hoppas detta hjälper någon? För att själv har jag fått klura ut detta mer eller mindre själv med en massa experiment i några veckor.
Last edited: 29 december 2010