Partitionering av SDkort, Tips/Frågor

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Madeli, 3 dec 2010.

1. lindahl

lindahl Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    CrDroid 9
    Telefon 2:
    OnePlus 8T
    ROM:
    CrDroid 9
    Krävs det en rootad lur för att detta ska funka? Får både fat32 partition samt ext3 att funka på kortet men inte i luren. Där finns endast min 2gb fat32...

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    lindahl

du kan ju alltid koppla minneskortet till datorn och partitionera det med administratörsrättigheter.

Men för att kunna göra det i mobilen krävs root, och för att kunna ha nytta av a2sd+ , så måste du ha root.. :).

3. lindahl

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    CrDroid 9
    Telefon 2:
    OnePlus 8T
    ROM:
    CrDroid 9
    Då snokar jag vidare i din signatur :P

4. lindahl

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    CrDroid 9
    Telefon 2:
    OnePlus 8T
    ROM:
    CrDroid 9

Går det att få tag i den än? Luren säger: Senaste version 2.5.0.7

5. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Finns på XDA... orkar inte länka då jag skriver från mobilen.

6. lindahl

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    CrDroid 9
    Telefon 2:
    OnePlus 8T
    ROM:
    CrDroid 9
  7. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

8. Moonscoute

Moonscoute Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hur "installerar" man den senaste versionen av clockwork recovery i telefonen. Har laddat ner den för att kunna göra en ext på 1 Gb men fattar inte hur jag ska göra. Ska jag köra den med Unrevoked som jag har läst att på xda att vissa har gjort, men det funkar inte för mig, eller ska man göra på något annat sätt.
    Några tips om hur man gör skulle uppskattas mycket :)

9. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Om du inte har S-OFF så måste du använda unrevoked... men vad som inte fungerar för dig är svårt att säga.

10. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Det här med att partitionera SD kort har jag också hållt på med ett tag nu.Men har man en Linux burk hemma så är detta så lätt så det kan nog min mamma göra?
    Nu stoppar jag i min externa läsare i en uSB port och kortet som ska fixas i den.
    Jag startar Gparted (får givetvis skriva mitt lösenord där)eftersom det tillhör "Administration"i min Linux Mint maskin.
    Sedan startar proget och jag väntar några sekunder till det är klart,
    Nu väljer jag läsaren och ser då en partition med FAT, den väljer jag att ta bort.
    NU skapar jag en ny FAT32 partition (primär)och väljer att ha 1024 MB ledigt på enheten.
    Där skapar jag en EXT4 primär(i mitt fall)nu när allt detta är klart så ser jag om allt har gått som det ska.
    Då bör det stå FAT32 först och EXT4 sist och där ska då också vara en sifferkombination efter varje partition, och inga gula utropstecken.
    Nu väljer jag att "Koppla säkert från enhet"detta bör man göra i synnerhet i Linux annars kan kortet bli låst eller skrivskyddat.
    Detta gäller även USB minnen.Nu brukar jag plocka i kortet en andra gång för att se att det är OK.
    Sedan in i luren, men i luren ser man inte EXT partitionen, utan man måste stoppa i kortet i den externa läsaren.
    Hoppas detta hjälper någon? För att själv har jag fått klura ut detta mer eller mindre själv med en massa experiment i några veckor.

Last edited: 29 dec 2010
  11. Droid75

Droid75 Guest

Tror det var det här som hände mig när jag skulle partitionera, d.v.s. att jag glömde att koppla ifrån säkert. Bra genomgång, kan säkert hjälpa en del.

12. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Jag har låst mina USB minnen så jag har blivit tvungen att formatera dem ibland, med en massa sura miner och svordommar.
    Om det krisar med ett SD kort och det går att se i en maskin så finns det ett sätt att rädda dem oftast, starta en windowsmaskin och gå "till den här datorn" högerklicka på kortet välj "verktyg" och att reparera filsystemet automatiskt.Det finns 2 stycken rutor där kryssa båda och tryck OK.Vänta till det är klart, nu brukar kortet fungera igen.

13. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

La in detta under citat på första posten :)

14. Moonscoute

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ok, tack för tipsen. Har försökt att få igång Gparted på min windows burk men fattade inte hur jag sja starta det. Försökte köra med demon tools istället för att bränna på skiva, men får väl försöka igen.
    Men hur laddar man en ny iso med Unrevoked? Ska den läggas på något speciellt ställe för att Unrevoked ska kunna flasha en nyare version av clockwork recovery i telefonen? Nu verkar den bara flasha den gamla versionen hela tiden.

Swedroid är förresten ett grymt bra ställe för information om allt som rör Android. Tack Alla ;-)

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

GPARTED Live bootar du datorn med i så du behöver bränna ut skivan och inte i daemon tools.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Moonscoute gillar detta.
  16. Moonscoute

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

ok. tack. ska prova detta så får vi se hur det går :)

EDIT.. Funkade hur bra som helst. Kunde ju till och med ändra storlekarna på partionerna så behövde inte formatera sd kortet. Bara och köra in ReflexTSenseHD v1.5.1 DHD port nu och se hur den är :)

Tack alla för hjälpen

Last edited: 29 dec 2010
  17. t68

t68 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Puh vilken resa... Första partitioneringen misslyckades. Flashningen hängde sig (RCMixHD_v014-romen). Sedan gick inte desiren att starta eller köra recovery på. Hängde sig bara på HTC-startskärmen... Trodde den var stendöd. Kunde bara köra ClockWork-menyn (efter tryck på påknapp+volknapp nedåt). Men lyckades iaf få till GParted på en usb och bootade från den. Trasslade lite till och lyckades mounta telefonen som enhet och till sist fick jag till partitioneringen med GParted. La dit romen och flashade.Höll tummarna och... yes! It´s Alive med HD-romen!

Erfarenhet att dela: de två windowsprogram jag använde som nämns här i tråden för att partitionera funkade inte för mig. Det blev en crashkurs i lite linux och GParted som räddade dagen.

18. MaruCat

MaruCat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag brände ner Gparted men lyckades aldrig få programmet att starta upp trots rätt boot-ordning.

Laddade istället ner MiniTool Partition Wizard Home Edition och det var väldigt enkelt att följa instruktionerna på http://www.broadbandgenie.co.uk/blog/20101019-how-root-htc-desire även om pulsen tidvis var hög... Nu har jag i alla fall 2GB till alla appar. :)

Fick dock problem efteråt. Först med bootloop och sen med att appar som t ex Market och ROMmanager försvann och därmed ingen möjlighet att flasha om. Vet inte om det har med saken att göra att jag råkade komma åt att starta upp telefonen innan jag satt in minneskortet eller att jag förde över de filer jag haft på minneskortet innan, fast utan de jag hade på ext3 (apparna) tidigare.

Hur som helst löste jag det genom att starta upp i recovery och köra en återställning till den senaste backupen.

19. Buskavar

Buskavar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag har använt Gparted tidigare när jag skulle köra Windows och Linux på samma burk och tycker absolut att det är ett kanonprogram. Nu var jag dock lite lat så jag testade också MiniTool Partition Wizard. I brist på kortläsare så körde jag partitioneringen med kortet sittande i Desiren (kopplat som diskenhet). Det fungerade kanon, tack för tipset! :)

Last edited: 6 jan 2011
  20. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Hej jag undrar en sak, hur fixer jag swap med Gparted live? är det linux swap?
    The rom works with both one ext and with 2 ext + swap, it is recommended to use 2ext+swap, with one swap there is a danger of data corruption... It may be faster but is less secure.