[Penny] Tråden om Penny

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 2 feb 2020.

Taggar:
  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 415
    Mottagna gillanden:
    47 574
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här följer ett par svar på några frågor som ställts i tråden.

    Av svaren att döma verkar det som Penny liksom Vimla bygger på en molnbaserad plattform.

    eSIM, VoLTE samt VoWiFi saknas för närvarande.

    Hastigheten är inte begränsad.

    Supporten går att komma i kontakt med genom appen så snart man har ett aktivt abonnemang.

     
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    12 021
    Mottagna gillanden:
    8 780
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    ingen VoLTE eller VoWifi .. där faller Penny ut för min del.. verkar som en "testplattform" o inte en färdig produkt, så nej, tack, behåller mitt Fello abonnemang för mobilen och Bahnhof fiber hemma även om det kostar lite extra :D
     
    Boris92 gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 415
    Mottagna gillanden:
    47 574
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ingår upp till 12GB EU-surf. Datapaketen är billiga; 29 kr för 1GB upp till 99kr för 10GB.
     
    kajsthlm18 och night77 gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 670
    Mottagna gillanden:
    8 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror att man får hålla isär två saker här. Det ena är själva mobilnätet och det andra är stödsystemen (system för att hantera kunder, beställningar, betalningar och tjänster).

    All information från Penny som jag sett hittills verkar bara handla om stödssystem sidan. Där tyder mycket på att Penny använder tjänster från CSG Systems International som nämns nederst på Pennys hemsida. CSG Systems International är en mycket stor internationell spelare vad gäller stödsystem till telekom. Att det nämns att tjänsten är "molnbaserad" kan vara att stödsystemen är molnbaserade. Det behöver inte betyda att själva nätet är molnbaserat som hos Vimla. Det är fullt möjligt att Penny använder traditionella telekom-noder med ett molnbaserat stödsystem.

    Det som verkar vara "grejen" för Penny är att automatisera så mycket som möjligt för att minimera behovet av personal. Där kommer stödsystemen in i bilden. Kan man få kunden att själv hantera sitt abonnemang via app och webinterface t.ex. göra upp/ned graderingar, aktivera tjänster, viss felsökning själv så minskar behovet av personal. Penny verkar helt inriktat på att kunden ska göra så mycket som möjligt själv via app och webinterface. Support ska i första hand sökas i FAQ och ev. forum. Att kontakta supporten ska nog helst bara ske i undantagsfall och får då ske genom att skicka en fråga i appen. Inga andra kontaktvägar verkar de planera för. Enkelheten syns också i att endast ett betalsätt (kreditkort) kommer att erbjudas.

    Kort sagt, Penny verkar gå ut på att sälja standardförpackad bastelefoni i enkelt format med ett mininum av personal. Vi ska nog inte förvänta oss så mycket features och finesser. Vill kunden ha mer så tänker nog Tele2 hänvisa till sina övriga varumärken Comviq och Tele2.
     
    lexlexlex och bernard gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 693
    Mottagna gillanden:
    4 347

    MINA ENHETER

    Saknas rätt mycket info vad gäller bredband vad jag kan se, hur gör man med kabelmodem som behövs.
     
    bernard gillar detta.
  6. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 708
    Mottagna gillanden:
    3 155
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
    Det får du köpa för 249 kr, testa att lägg en beställning så dyker det upp.
     
    bernard och katho gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 693
    Mottagna gillanden:
    4 347

    MINA ENHETER

    Aha, tack, misstänkte nåt sånt, gick inte hela vägen.
    Blir byte från Comhem i september om dom inte vill ha mig kvar då. Betydligt billigare hos Penny.
     
    Marmbrandt och bernard gillar detta.
  8. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    638
    Varför just två veckor innan man kan börja flytta sitt nummer?
    Det innebär i princip minst tre veckor som kund innan man kan ringa med sitt gamla nummer, som för min del innebär tre veckor som jag betalar för ett abonnemang jag inte använder.
     
    bernard gillar detta.
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 569
    Mottagna gillanden:
    8 440
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Antagligen så att ångerrätten hinner gå ut, så de slipper lösa något. Tele2 kör ju ett liknande upplägg, dock går det ju att kontakta dem och få det tidigarelagt.
     
    katho och bernard gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 320
    Mottagna gillanden:
    20 552
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är det inte så hos alla operatörer? Det trodde jag
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 569
    Mottagna gillanden:
    8 440
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, bara Tele2 som verkar hålla på med detta under sina olika varumärken. Hos de andra sker det så snabbt som möjligt.
     
    Fiddez och bernard gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 320
    Mottagna gillanden:
    20 552
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jasså, hur löser de om kund ångrar sig tänker jag? Blir det inte väldigt bökigt då? Eller kör de med temporärt nummer i 2 veckor?
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 569
    Mottagna gillanden:
    8 440
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Finns lite olika lösningar, kund väljer:
    • Stänga abonnemang på dagen. Numret försvinner.
    • Stänga abonnemang på dagen. Nummer i karantän i väntan på att annan operatör tar över. Nummer ej användbart under tiden.
    • Låta kund flytta numret till annan operatör så att abonnemanget avslutas dagen det sker. Sedan stryks fakturan som skapas.

    Det är nästan krångligare för kund så som Tele2 håller på eftersom kund måste ha två abonnemang samtidigt och ofta testar man inte den nya operatören ordentligt förrän numret flyttats över. Men det är ju ett smart sätt för Tele2 att få betalt för en månad om den nya kunden är missnöjd, istället för att i bästa fall få för några dagar som kunden testat abonnemanget.
     
  14. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 708
    Mottagna gillanden:
    3 155
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 569
    Mottagna gillanden:
    8 440
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fått hem mitt SIM från Penny idag och satte precis in det.

    Första intrycket är att detta inte verkar vara en bra lösning för mig. När jag ringer ett samtal hoppar telefonen över till 2G-nätet = ingen surf. Detta trots att 3G finns här. VoWiFi och VoLTE går att aktivera i inställningarna. Det fungerar dock inte.

    I appen står det fortsatt att det väntar på aktivering. Det har inte kommit upp något nytt gällande kundtjänst än.

    [​IMG][​IMG]

    Här är även ett hastighetstest. Överbelastat nu med verkar det som..
    [​IMG]
     
    6150, Das Erdbeerkuchen, bernard och 1 annan gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 415
    Mottagna gillanden:
    47 574
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur ser APN-inställningarna ut?
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 569
    Mottagna gillanden:
    8 440
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är Tele2s som används (4g.tele2.se)
     
    bernard och svenix gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 670
    Mottagna gillanden:
    8 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det stöder min teori om att Penny använder ett riktigt nät (Tele2:s nät) och att det bara är stödsystemen som är "molnbaserade".
     
    bernard gillar detta.
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 569
    Mottagna gillanden:
    8 440
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Precis åkt ut till Arlanda med Penny. Det går inte att hålla ett samtal på Arlanda Express mer än en liten stund innan det bryts. Med Telia och 3 fungerar det mycket bättre, dock inte perfekt. Här på Arlanda fungerar det bristfälligt med surfen. Att det inte heller fungerar att surfa samtidigt som samtalet pågår är ju en klar brist.

    Penny har idag ingen USP mot någon av de andra lågprisalternativen. Hallon är väl det lågprisalternativ (förutom Halebop) med flest funktioner - VoLTE och VoWiFi tänker jag på.

    Jag tänkte försöka pausa mitt abonnemang för att kunna öppna det senare, men det gick inte för att ”tjänsten inte är aktiv”, trots att jag fått ett Mail om att den är aktiv. Det finns fortsatt inget sätt att kontakta kundtjänst.
     
    night77, svenix, bernard och 1 annan gillar detta.
  20. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 708
    Mottagna gillanden:
    3 155
    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor, Tre/3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Info:
    Telia & Telia
    Snacka om att "man får vad man betalar för" & att Penny verkligen är ett rejält bottennapp.

    Vad händer om du tvingar mobilen till endast 3G ?