Jag håller med dig fullständigt när det kommer till de kunder som inte tänker ytterligare ett steg till för att inse hur saker och ting fungerar. Jag har tidigare jobbat heltid i tre år hos
Tele2 (fast inom fast bredband, ej mobiltelefoni) och fick då dagligen stå ut med sådana kunder.
Bästa exemplet är väl de fiberuppkopplingar som går via ett stadsnät, där det i nästan alla fall är stadsnätet som orsakar problem för kunden, samtidigt som en annan får ta all skit. Att själv ha jobbat inom serviceyrket har gjort mig betydligt mer förstående för hur saker och ting fungerar och vilka som är ansvariga för det, till skillnad från en vanlig person som tar ut all ilska på exempelvis en telefonoperatör som i vanliga fall gör så mycket de kan.
När det gäller The Phone House handlar det främst om företagets policies, vilket i sin tur såklart påverkar det en butiksanställd säger till en. För det mesta har butiksanställda skött sig bra, men det är på grund av deras policies som man kan känna irritation väl i butik, men det vet jag ju inte har något med de anställda att göra, då de förmodligen inte får en
komplett utbildning om relevanta konsumentlagar och enbart följer företagets policies.
Utöver det är det ju främst deras kundservice via e-post man har varit besviken över. Då deras öppettider på telefon endast sträcker sig mellan 9-13, då man själv jobbar har det blivit en del mailkonversationer trots att jag föredrar telefonkontakt. Visst, de är säkert underbemannade under sommaren när många har semester och liknande, men för mig som konsument känns det inte okej att behöva vänta 7-8 dagar i normala fall för att få ett svar som antingen är felaktigt, tvivelaktigt eller helt enkelt irrelevant för frågan.
Nu vet jag inte själv hur dessa sales kit ser ut eller fungerar, men enligt The Phone House själva är dessa helt nya i förpackning vilket innebär att de kan sälja det vidare. Nu har jag som sagt ingen aning om hur det egentligen ligger till, men har svårt att tro att de skulle ljuga om en sådan sak?
Förstår självklart att en verkstadsanställd kan göra enkla misstag, eller förbise ett problem för att det i 99 av 100 fall handlar om något helt annat. I mitt fall var det dock annorlunda, för där hade jag ju verkligen gjort allt jag kunde för att slippa en onödig väntetid, vilket tyvärr ändå skedde. Jag tycker att jag som kund har rätt att bli upprörd över att en verkstad, som får in en rapport om ett fel där telefonen blivit återställd i butik utan resultat, ändå gör en återställning och anser sig ha löst det. Det är inte ett enkelt misstag, utan då är man bara nonchalant.
Som sagt, jag jobbar själv inom serviceyrket och tycker själv att jag har ett bra tålamod när det gäller sådana här grejer. Självklart har man blivit upprörd någon gång under detta, men då har det berott på rent slarv från deras sida och att jag trots allt behövt engagera mig mer än nödvändigt. Detta har dock aldrig riktats mot någon person i fråga, vilket jag vet många konsumenter gör.
Nu så här i efterhand kanske du inte syftade på just min historia med några utav dina punkter du tog med. Hur som helst håller jag med dig om det du skriver, men vill poängtera att jag inte anser mig trångsynt inom det som har varit.
Slutligen, var i kontakt med The Phone House via mail gällande återbetalningen av telefonen, och fick helt plötsligt ett alternativ att stryka bindningstiden hos
Tele2 så att jag kunde återgå till min tidigare abonnemang och få allt återställt som det var tidigare, utan att jag efterfrågat det. Det var väldigt skönt att höra, så nu väntar jag bara på att det ska gå igenom så jag kan ringa in och byta abonnemanget.
De tröttnade väl på mig till slut antar jag, men slutet gott allting gott!

Click to expand...