Piratkopierade saker?

Diskussion i 'Allmänt' startad av daspunner, 7 sept 2009.

1. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Vad är det för fel på program som inte kostar något?

2. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

ställer mig på samma plats som zilverzurfarn, men det är faktiskt på tiden att google snabbar på och får igång market till sverige.

3. norrgrd

norrgrd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kan ärligt och öppet säga att jag testar alltid en piratkopia först (vare sig det gäller musik, program, film etc.) och om jag gillar vad jag ser/hör så köper jag det. Tycker jag inte om det slänger jag det och använder således inte piratkopior (ur min synvinkel).

Det känns ju lite ruttet att t.ex köpa ett spel eller program som andra tycker är bra men som man själv tycker är ren dynga.

4. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Kan nog känna igen mig i det där lite, men just när det gäller Android (och jag antar att Apples appstore funkar på samma sätt) så behöver man väl inte riktigt en piratkopia för att testa tycker jag. Man kan ju köpa en app, testa den i upp till 24h och avinstallera och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd.

Sen kan jag förstå de som kanske använder piratkopior för att de inte vill/kan roota då det inte är möjligt att köpa apps i Sverige än. Google borde verkligen ordna detta snarast, borde varit fixat för flera månader sedan kan man tycka (i samband med första androidtelefonens lansering här).

Men för de som har möjlighet att köpa apps och vill att android ska växa och utvecklas tycker jag inte det finns något försvar för om man använder piratkopior. Med tanke på att androidmarknaden är relativt liten än så länge så får det nog knappast utvecklarna att vilja lägga mer krut på android om deras alster bara piratkopieras. Sen är ju många apps dessutom så billiga att det inte är mycket att diskutera imho.

iPhone har väl inga större problem med piratkopiering och har skapat en gigantisk marknad för apputvecklare. Det har väl visserligen kanske mycket att göra med att man inte kan installera saker som inte kommer från appstore om man inte jailbreakat (vilket nog inte den stora massan har direkt), på android är det ju dock fullt möjligt att installera apps från vilka källor som helst. Tror visserligen också att iPhone-användarna som regel inte har så mycket emot att betala kanske 10 kr för en app och jag hoppas verkligen att inte androidanvändarna är sämre i det avseendet.

Sen finns det förstås mycket skräpapps som kostar pengar och som inte är värda ett öre, men det är ju en annan sak. :) Tycker dock att det är kul att Android har såpass mycket bra gratisprogram, de allra flesta apps jag använder är trots allt sådana och det beror då inte på att de är just gratis utan för att de helt enkelt är bra!

5. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Håller med ZilverZurfarn! Dock är det ju inte möjligt att testa någon betalapp när man inte har rootat. Jag köper gärna ett bra kartprogram när det blir tillgängligt. Väntar med spänning på TomTom tex.

6. raph

raph Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Är inget fel i program som inte kostar något (skrev lite otydligt, ber om ursäkt). Utan jag menar att när det finns en version av samma program med funktionerna jag saknar i versionen som inte kostar något. Även fast jag är villig att betala för detta så kan jag inte utan onödigt mycket krångel och risker. Då är det betydligt mycket enklare att ladda ner en kopia från nätet.

7. ebbot

ebbot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan tänka mig att köpa program om jag måste men då SKA uppgraderingar ingå. Annars tycker jag inte det är värt något. Men helst håller jag mig till öppen källkod och gratis.

8. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ge mig möjligheten att betala för mina android apps och jag gör det gladeligen. Jag vill dock inte roota min telefon för att köpa program. Jag kan inte förstå att inte Google har mer bråttom än de verkar ha. De måste ju riskera att tappa utvecklare till Iphone när de inte kan ta betalt för programmen i alla länder som tillhör Android-marknaden.

9. plumse

plumse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

För de billiga programmen kommer det sannolikt aldrig vara några större problem med piratkopieringen. Jag betala gärna några tior för att testa ett program som verkar ok efter lite googling. De dyra programmen är lite klurigare.
    1 - Folk som gladeligen betalar, för behovet finns av en viss app (typiskt medelålders gubbe)
    2 - Folk som aldrig skulle betala (typisk ungdom, gymnasiet till högskola)
    Dessa två kategorier kommer aldrig vara ett problem för mjukvarutillverkaren eftersom de alltid får pengar av #1 och aldrig av #2.
    Det tredje är lite klurigare
    3 - Folk som kör piratversion som "trial", har ett litet behov, men tycker det kan vara bra att ha ibland.
    Hur får man kategori 3 att göra rätt för sig? Det är skitsvårt och förmodligen kan extra-tjänster vara en lösning, som t.ex fri uppdatering.

10. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Förstår inte riktigt varför google inte kan lansera marknaden i alla länder, eller i alla fall alla länder där det säljs någon Android-telefon. Allt bakomliggande med betalning etc. fungerar ju precis likadant överallt så länge man har ett Visa eller MasterCard (minns inte om det fanns några fler betalmedel). Utom att krångla till det för användarna utanför betal-länderna så förstör de ju även regionsuppdelningen då flertalet power users kör MarketEnabler vilket då tvingar utvecklarna att lägga upp programmet i alla regioner.

11. vaensterhaent

vaensterhaent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En fråga, vad har hänt med Android-läckan? är den nere?

12. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

13. vaensterhaent

vaensterhaent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför då? :(

14. kukki

kukki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För att dom laddade upp piratkopierat material?
    Förövrigt så finns det alternativ

15. EEKEN

EEKEN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Oneplus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 5
    Synd. Hade gärna provat betalapps som jag inte kommer åt nu. Har inget emot att betala för apps när den möjligheten kommer, men för tillfället börjar jag bli *** trött på apps jag vill ha men ej kommer åt.

16. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

kontakta utvecklaren och förklara att du vill köpa appen men att du inte har tillgång till market och att du heller inte vill roota. man behöver inte vara speciellt kreativ för att få tillgång till de appar som finns om man verkligen vill betala.

17. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  18. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

19. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Beslutet i sig ligger förstås hos Google, men hävdar HTC i media att så skall ske under oktober månad får vi väl ta dem på orden.

Google kan man nog inte vänta sig information ifrån, deras roadmap för Android är inte uppdaterad sedan Q4 2008 och sträcker sig ända till Q1 2009. http://source.android.com/roadmap

20. EEKEN

EEKEN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Oneplus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 5
    Men då får man inte 24h på sig ett avinstallera det om man inte är nöjd? Sedan ska det inte vara så krångligt att få tag på det man vill ha. Visst det är på gång, men det skulle de ha fixat för längesedan.

Det är inte någon specifik app jag är ute efter, jag är bara lite trött på "se men inte röra" :).