Utvecklar oxå, kommer ta ett år eller två och troligen kommer det bli en free version med donation eller en free en betal med någon liten skillnad, mängden personer som piratkopierar är relativt liten och många laddar ner sedan om de gillar betalar det faktiskt och donationssystem/paywhatyouwant system genererar från och till mer pengar än rent "ge mig pengar!" just för att det är kundens val.
Jag har inget emot att betala för en app om jag anser att den är värd det, lite som filmer, spel m.m. jag har en heldel och fixar nytt ofta, slänger 99% av allt, sparar en del men de saker jag verkligen gillar köper jag sedan, sedan har jag sådant som jag "bara har" men inte direkt använder, mycket för det att jag vill testa sedan skiter i det, skulle aldrig köpa det iaf så tekniskt sett ingen förlust för den som säljer det.
Jag tjänade nästan 1500kr på donationer för en wow mod jag gjorde för länge sedan utan att kräva ett öre för mitt arbete.
Problematiken ligger lite i att det finns så mycket och man vill inte direkt slänga ut pengar även om det är små-slantar, vissa saker lockar lite men du skulle aldrig betala för dem egentligen, andra vill man se om det är värt att betala för osv förlusterna till piratkopiering är överdrivna i de flesta fall så tycker inte du ska ta det negativt att geeks inte vill betala för apps i första hand, lovar att många här inne sitter på stulna eller felaktiga licenser på sina datorer med, i vissa fall kanske utan att egentligen veta om det men Microsoft är fortfarande störst på marknaden, men trots att Windows är så lätt att få tag i "gratis" så går fler och fler över till Linux och företagen tjänar på det med för folk e villiga att betala för support m.m. om de får en produkt de gillar, jag har t.ex. köpt Ubuntu varor för att jag gillar det och vill stödja dem.
Utveckla som du vill och ta betalt för det om du vill, är det bra kommer du tjäna pengar iaf men är det skit kommer ingen betala, bra ex. är Metallicas "St. Anger" som de sa att deras försäljning och tour påverkades negativt av att albumet läckte ut, det är inte sant, det påverkades negativt för att folk hörde det och tyckte det var skit och ingen ville gå och se dem spela skit, frågan e ju då vilka som egentligen är giriga, de som laddade ner och lyssnade och sedan beslöt sig för att de var skit utan att betala för det och inte ville gå och se deras tour eller Metallica som ville hålla det "hemligt" att det var skit tills de sålt massa skivor första dagen, kanske hinna sälja tour biljetter innan ryktet gått runt helt och folk sedan upptäcker efter att betalat att det var skit?
Det är klart alla har kanske lite olika syn men som sagt hetsa inte upp dig över piratkopiering, kör ditt race bara och gör som du vill.
Last edited: 8 oktober 2009