Piratkopierade saker?

Diskussion i 'Allmänt' startad av daspunner, 7 sept 2009.

1. liden

liden Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Några alternativ som du vill dela med dig av?

2. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Raderat

Last edited: 8 okt 2009
  3. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Fast du borde ju kunna länka till startsidan, där finns det väl inget piratkopierat material? :cool:

4. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Borde inte "beslutet" ligga snarare med det att de måste se till så de följer reglerna i respektive land som har möjligheten?
    Som konsument i Sverige har du ganska stora skydd och rättigheter m.m. och sedan tvärtom för att sälja apps måste ju folk som lägger ut dem oxå följa de landets lagar som de kommer ifrån?

Tror tanken är att alla ska ha möjligheten men vissa saker måste de ju kolla att de är ok innan osv?

5. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Nja, om sitemod säger att det är ok....

6. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Hur tänkte du nu?!? Jag som utvecklare tycker inte om att läsa i denna tråd.
    Visst, det går inte att köpa program i Sverige just nu och det suger men det känns inte som det är där skon klämmer för de flesta. Jag skulle vilja göra program och börja sälja nu när hela market snart öppnas i Sverige men jag känner mig osäker efter trådar som denna.

7. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Utvecklar oxå, kommer ta ett år eller två och troligen kommer det bli en free version med donation eller en free en betal med någon liten skillnad, mängden personer som piratkopierar är relativt liten och många laddar ner sedan om de gillar betalar det faktiskt och donationssystem/paywhatyouwant system genererar från och till mer pengar än rent "ge mig pengar!" just för att det är kundens val.
    Jag har inget emot att betala för en app om jag anser att den är värd det, lite som filmer, spel m.m. jag har en heldel och fixar nytt ofta, slänger 99% av allt, sparar en del men de saker jag verkligen gillar köper jag sedan, sedan har jag sådant som jag "bara har" men inte direkt använder, mycket för det att jag vill testa sedan skiter i det, skulle aldrig köpa det iaf så tekniskt sett ingen förlust för den som säljer det.

Jag tjänade nästan 1500kr på donationer för en wow mod jag gjorde för länge sedan utan att kräva ett öre för mitt arbete.

Problematiken ligger lite i att det finns så mycket och man vill inte direkt slänga ut pengar även om det är små-slantar, vissa saker lockar lite men du skulle aldrig betala för dem egentligen, andra vill man se om det är värt att betala för osv förlusterna till piratkopiering är överdrivna i de flesta fall så tycker inte du ska ta det negativt att geeks inte vill betala för apps i första hand, lovar att många här inne sitter på stulna eller felaktiga licenser på sina datorer med, i vissa fall kanske utan att egentligen veta om det men Microsoft är fortfarande störst på marknaden, men trots att Windows är så lätt att få tag i "gratis" så går fler och fler över till Linux och företagen tjänar på det med för folk e villiga att betala för support m.m. om de får en produkt de gillar, jag har t.ex. köpt Ubuntu varor för att jag gillar det och vill stödja dem.

Utveckla som du vill och ta betalt för det om du vill, är det bra kommer du tjäna pengar iaf men är det skit kommer ingen betala, bra ex. är Metallicas "St. Anger" som de sa att deras försäljning och tour påverkades negativt av att albumet läckte ut, det är inte sant, det påverkades negativt för att folk hörde det och tyckte det var skit och ingen ville gå och se dem spela skit, frågan e ju då vilka som egentligen är giriga, de som laddade ner och lyssnade och sedan beslöt sig för att de var skit utan att betala för det och inte ville gå och se deras tour eller Metallica som ville hålla det "hemligt" att det var skit tills de sålt massa skivor första dagen, kanske hinna sälja tour biljetter innan ryktet gått runt helt och folk sedan upptäcker efter att betalat att det var skit?

Det är klart alla har kanske lite olika syn men som sagt hetsa inte upp dig över piratkopiering, kör ditt race bara och gör som du vill.

Last edited: 8 okt 2009
  8. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Det är lite skillnad på en Windows licens och en application till min Android, det är inte alls samma sak. Visst det finns de program som kostar ganska mycket till Android också men ofta så kostar de mellan 1-5 USD.

Att sprida information om hur man kan slippa betala gör att fler kommer göra det. Om jag som i ditt exempel skulle göra gratis program och bara be om donationer och få 1500:- för varje program så skulle det inte vara värt det. Eller ja om jag skapar ett program på 3 timmar och sedan slipper ge support på det så visst då är det en ok deal. Det är inte så att man säljer support på Android application likt jag säljer support på Linux till mina kunder.

Jag tror heller inte piratkopiering påverkar så mycket som de stora bolagen säger, det köper jag inte men att sitta och informera allmänheten om hur man kan kopiera och slippa betala tycker jag ändå är fel. Jag tror helt klart att om folk märker att de kan slippa betala 10:- för programmet så kommer de göra det. Piratkopiering kommer aldrig att stoppas men man behöver kanske inte göra reklam för den right?

9. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Gör du det för att tjäna pengar enbart så då kanske det inte är värt det om du inte gör något riktigt bra men då spelar inte piratkopieringen någon roll heller där, suger det så suger det.
    Med tanke på marknaden och mängden apps som finns m.m. så kvarstår ju det att gör du något bra kommer du få ut pengar men vet inte hur mycket du tror / tycker du ska tjäna för att göra det värt din tid? Problematiken du sitter emot där är nog mer det att det är relativt lätt att utveckla för android och att stå ut i mängden och verkligen tjäna pengar på det är nog svårt.

Det jag menar med de olika är just det att gör då något bra går det alltid att få betalt för det men tror inte du förlorar mer kunder på en 1-2 € app än på något annat som piratkopieras, folks lathet och det faktum att de flesta föredrar att betala om de anser det värt det än att stjäla talar ju för att det snarare är att folk tycker det är värt att betala 1-2€ än att sitta med gamla versioner som bråkar och inte ha senaste m.m.

10. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Vi må tycka vad vi vill i denna fråga - Det är i slutändan upp till de som äger/driver Swedroid om de vill ha ett seriöst forum eller ett tillhåll för Android-pirater.

/Mats

11. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Marknaden för apps på Android är som det ju rapporterats ännu på tok för liten för att man ska kunna tjäna några verkliga pengar på den. Piratkopiering hjälper knappast utvecklarna dock. Tycker nog också det skulle se lite illa ut om Sveriges största Androidsite hjälpte till att sprida piratkopierade apps, finns ju en del utvecklare här också och de blir väl knappast uppmuntrade att fortsätta utveckla när de ser sånt.

Visst, att betalapps inte är släppt i Sverige än kan vara ett problem, men det är ju på väg att lösas inom kort och när man väl har tillgång till betalapps är det bara dumsnålt att inte göra rätt för sig imho med tanke på de relativt små kostnaderna för androidapps. Att man vill prova först är inget argument heller då Android Market ju tillåter att man provar i 24h och får pengarna tillbaka om man avinstallerar appen.

Vissa kommer förstås alltid att piratkopiera oavsett hur lätt eller billigt det är att köpa apps och det kan man förstås inte hindra men jag tycker inte Swedroid ska riskera att locka andra att göra samma sak.

12. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Får hoppas att betalapps kommer till sverige snart.

Det som har fått mig att ladda ner betalapps är när man först köper den med marketenabler, sen krånglar market och den vill ej starta nerladdningen. Den börjar aldrig ladda ner så man kör en refund när nästan dom där 24 timmarna har gått.(vissa startar, vissa inte).

Har dock för närvarande inga "piratade" apps installerade, dom få betalapps som jag har köpt fungerar för mig nu.

13. aramix

aramix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Väntar fortfarande på betalapps vill ju testa riktiga och fullständiga apps.

14. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Var det inte snack om att vi skulle få betalapps i mitten av oktober? Kanske händer snart då

15. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Själv utvecklar jag och tycker att det är ok att använda piratkopierade apps. Gör det för att det är kul och inte för att tjäna pengar. Vill man tjäna pengar på det så får man utveckla ett program med skydd.

Om mina program hade spridits runt så hade jag blivit glad att de används, sen är det upp till end-user att donera.

som sagt vill man leva på sitt app så får man koda så att man kan.

16. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Hur tänker du där? Om det är något vi lärt oss så är det att ALLA kopieringsskydd blir knäckta inom några timmar efter att ett program släppts. Varför ska utvecklare behöva lägga ner tid och energi för att försöka skydda sitt progra för att inte tala om skapa strul för hederliga användare bara för några inte vill betala för sig?

Ingen tvingar någon att ta betalt för sina apps så det är helt ok att som du göra något "för kul". Men på samma sätt tycker jag att folk måste respektera utvecklarnas jobb och betala ifall de vill använda appen och annars helt enkelt välja ett gratis alternativ. Och inte ska utvecklarna behöva lägga ner massor tid att försöka skapa skydd som ändå kommer knäckas.

Jag förstår däremot helt att folk är irriterade över att Marketplace fortfarande inte tillåter betalapps och jag förstår även pratet om att först testa. Utvecklarna behöver se till att det finns nerbantade demos så att det inte finns någon anledning för någon att leta upp "läckta" program. Det bästa vore ju att de kunde erbjuda två filer , ett demo och en fullversion - lite som Xbox Live - så att du som köpare inte behöver leta efter först ett demo och sen efter fullversionen.

/B

17. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om ett program blir väldigt populärt så kommer det antagligen göras försök på att knäcka kopieringsskydd osv. Men lär ofta räcka att göra enklare kopieringsskydd för att förhindra att vem som helst kan kopiera.

Annars så fungerar ju oftast skydd där man måste koppla upp sig mot internet väldigt bra, se bara på Steam.

18. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Som J0cke skrev. Det finns lösningar som är väldigt svåra att komma runt, det räcker att skaffa en online handskakning för programmet så är problemet löst. Som Steam är ett bra exempel.

jobbar/pluggar med kryptering så är ganska säker på min sak

19. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Många vill tex. testa appen innan dem köper den. Vilket jag tycker är förståeligt, sen att man inte ens kan köpa apps i Sverige ger det en helt anna vinkel. Du kommer ju inte få några uteblivna köpare då dem ändå inte hade kunnat använda appen.

20. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag tycker man ska köpa det man gillar och försöker föregå med gott exempel MEN jag köper inget jag inte kunnat prova och därför tycker jag att utvecklare borde göra testversioner av alla sina applikationer. Dessa kan dessutom ge mycket bra feedback som man kan implementera i en fullversion.

De mest populära programmen man läser om är ofta gratis, kanske med donationsmöjlighet eller liknande. Det är ett ännu bättre sätt om man vill ha stor spridning/många användare.

Det är väldigt lätt att köpa mha Market Enabler och det har inte krånglat nämnvärt för mig.