Piratkopierade saker?

Diskussion i 'Allmänt' startad av daspunner, 7 september 2009.

1. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du menar förutom det faktum att Steam sakerna knäcks då? :)

Kul att du jobbar med kryptering, hoppas du trivs, jag jobbar med telekom.

2. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Allvarligt talat - vem, med någon som helst inkomst och vett, skulle komma på idén att lägga ner timmar och dagar på att knäcka en krypteringsalgoritm för ett program som kostar mindre än en toarulle? Jovisst, man älskar ju utmaningen, men ändå! Steam är ju en lite annan division vad gäller insats kontra avkastning...

/Mats

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Håller med vad Zilversurfarn säger. Jag är dock av den uppfattningen att jag vill kunna testa programmet först innan jag köper oavsett summan. refund funkar ju lite sisådär på market. Om jag gillar programmet så köper jag det för jag vill ha framtida uppdateringar.
    Enda undantaget från det är väl mitt operativsystem som jag inte betalat för :))

4. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Nej, utvecklare med självbevarelsedrift bör nog ha testversioner (helst full-funktionalitets, med tidsbombning) av det de vill sälja. Å andra sidan - Vi snackar om peanuts. Jag tänker inte gråta många minuter över 2 förlorade $ om det visar sig att den app jag köpt inte lever upp till mina förväntningar. Bara ge den en låg rating och gå vidare.

/Mats

5. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Hm, vad är det som inte funkar med refund? Jag har inte haft några problem med de apps jag köpt och avinstallerat inom ett dygn efteråt, har fått tillbaka pengarna utan problem.

6. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Håller delvis med ZilverZurfarn men ta CoPilot tex... den kostar mer än de toarullar jag har betalat för :)
    Flesta paid apps finns som trial eller ad vers men inte alla tyvärr.

7. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Google har en på tok för generös köpavtal. Alltså du har 24h att testa en köpt applikation och om du avinstallerar den inom 24h så får du pengarna tillbaka.

8. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    beror på vad du menar med knäckt. Visst det går att göra så att man kan spela spel utan att behöva ha steam. Men du kan t ex inte spela online via steam, detta är inte knäckt och det var det jag syftade på

9. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Låter rimligt precis som allt annat man köper.. tänk o ha provat 40betal apps som man inte vill ha pga att de är usla så är man uppe i 400kr.. det är 4 månaders datatrafik.

10. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men man kan ändå spela online, så kallade private servers.

Men visst, ett av de bättre sätten är att kräva "CD-nyckel" för att spela online på "lagliga" servrar.

Detta hindrar ju dock inte att någon knäcker sakerna så de ändå går att spela eller går att spela online, bara just det att man inte kan köra på officiella servrar.

Och man kan till och med lira på officiella servrar om man har lite tur med att generera/gissa/sno en fungerande nyckel, även om chansen är liten.

Nu är jag ingen stor piratkopierare ändå. Detta trots att jag tycker många spel och program är på tok för dyra och att de flesta kopieringsskydd snarare drabbar de som är lagliga än de som bara plockar bort skiten. Detta gäller ju även DRM- eller format-skadad musik o.s.v.

Nu gäller ju inte detta direkt Android med att sakerna är för dyra eller dåliga kopieringsskydd, eller ja, vad vet jag egentligen efterssom betalapps inte släppts i Sverige än ;)

11. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Intressanta blir i Sverige, köp har 14dagar ångerrätt enligt svensk konsument lag och skulle det t.ex. visa sig att appen inte fungerar ska säljaren betala frakten (dvs kostnaden av din datatrafik)

Last edited: 11 oktober 2009
  12. tommyhome

tommyhome Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    Distansköpslagen gäller produkter i förpackning, här köper du en tjänst / funktion som du aktivt väljer att installera, vilket i sin tur gör att de kan kringå/göra undantag från den lagstiftningen, I annat fall hade ingen elektronisk distribution fungerat i sverige, tänk tex pay per view tv, köpa mp3 låtar osv.

13. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Tjänster innefattas av konsumentlagen och ångerrätten, annars skulle ju alla tjänster vara helt oskyddade?
    "Även vid köp av tjänster är ångerfristen 14 dagar, utom för livförsäkringar och privat individuellt pensionssparande." - Konsumentverket
    Iof kan det kanske räknas som hemköp under 300kr och därmed vara ett undantag, vet dock inte om onlineförsäljning kan räknas som hemförsäljning.

Dock efter lite diskussion igår med någon mer kunnig inom ämnet än mig så troligen faller market under köp mellan privatpersoner (om det inte är ett företag som lagt ut det så klart) det intressanta är ju då de olika taxeringarna, tull och skatte regler m.m. som existerar då, försäljning av saker mellan privatpersoner kan taxeras.
    Säljer du en soffa som du köpt, troligen utan vinst och bara en gång är det ingen fara men om du säljer en produkt eller tjänst i högre volym skall det anmälas som hobbyverksamhet och överstiger vinsten 10000 tror jag det är så måste det då börja taxeras.

Dvs Google i sig är inte skyldiga att göra något utan det är du som säljare som måste hålla koll på reglerna, om det inte är så att Google tar en % eller så men som jag förstått det tar det bara $25 nyttja deras plattform för distribution?

Även om troligen ingen kommer bry sig om att skatta, tullar m.m. men intressant är det :)