Diskussion: Pixel Buds A-series

Diskussion i 'Hörlurar' startad av niiloa, 12 sept 2021.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Jag började använda mina Pixel Buds A-series under dagen som var. Än så länge väldigt nöjd. Jag sprang en timmes motionsrunda med konstant musik, batteriet gick då ner från 89 % till 59 %, dvs 30 procentenheter ner på en timme vid konstant lyssning. Stämmer det med eran uppfattning, att en av öronsnäckorna räcker ungefär tre timmar totalt (eller lite mer) innan den är nere på noll? Om jag lyssnar och tar många pauser, dvs ej konstant lyssning, vill nån uppskatta batteritiden då? T.ex. när jag jobbar lyssnar jag länge men gör många uppehåll i lyssningen.
    Hur många laddningar klarar skalet på ett ungefär, om vi tänker oss att jag laddar en öronsnäcka 0-100 % ett antal gånger på raken?

Instruktionerna för hur budsen fungerar får man främst i appen efter parning med telefonen, kan nämnas, för nya användare. När jag kollade på medföljande instruktionsblad så gav det inte särskilt många instruktioner. Hade underlättat ifall det i bladet faktiskt stod att appen kommer förklara allt.

Jag förstår att om man stoppar öronsnäckorna i fodralet och stänger detta, då har man stängt av allting, så att det inte drar batteri. Men hur funkar det egentligen, om jag har en öronsnäcka i örat, inte vill plocka ut den men vill stänga av den en stund, går det på något sätt att göra manuellt? Det finns ju ingen fysisk knapp. Eller är enda sättet att stänga av den, att stoppa den i skalet? Blir ju jobbigt ifall man inte har skalet med sig, hur gör man då? Stänger de av sig automatiskt efter en viss tids inaktivitet? Kanske går att frånkoppla i telefonens bluetooth-inställningar, stänger den av sig då?
    Detta var nog det enda jag inte riktigt blev klok på. Gillar annars enkelheten. Bara att plocka ut dem ur skalet, så är de påslagna. Alla andra bluetooth-enheter jag haft har krävt en jobbig process där man måste hålla in en knapp, sen är man osäker på om man hållit in tillräckligt länge, sen är man osäker på om telefonen kopplat upp sig eller inte, och kollar i telefonens inställningar typ. Pixel Buds löser allt detta strålande. Tycker bara att appen kunde ha innehållit några enkla instruktioner om när budsen är på respektive av, tror inte det nämndes alls. Istället fick jag experimentera en lång stund.

Enda nackdelen jag stött på är att Google Assistant i budsen inte verkar ha alla funktioner som telefonens assistent erbjuder. Kändes ganska begränsat. Budsen borde väl kunna läsa upp svar på vilken assistent-förfrågan som helst, kan tyckas, men tydligen inte.

2. niiloa

niiloa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Jag har använt mina 'A-buds' ungefär ett halvår nu men kan egentligen inte säga så mycket om batteritiden - helt enkelt för att jag har knappt någon gång fått soppatorsk helt och hållet. Jag har också alltid den där skal-laddar-mojängen i fickan; just med tanke på att kunna ge lurarna lite mer kräm vid behov. Sedan skulle jag också garanterat tappa lurarna om jag skulle trycka in dom någon annanstans är just i skalet. Det har också hänt någon (enstaka) gång att jag inte har lyckats ansluta mina buds utan att trycka in dom i skalet först (det har inte varit slut på lurarnas batteri då).

Jag skrev i mars en ganska omfattande text om mina intryck och på det stora hela har inte mycket ändrats sedan dess (om något alls). Du hittar mina skriverier här.

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dessa går att köpa för ca 640:- hos Google Store, så tänkte höra vad ni som har ett par tycker. Värt 640:-?

4. niiloa

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
  5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Använder du dina fortfarande? Visst är det inga begränsningar med att använda dessa med icke Pixel telefon? Tänker på ev uppdateringar och liknande.

6. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Skulle personligen inte köpa då det saknas ANC på hörlurarna.

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    ANC är inte viktigt för mig i vanliga vardagen. Mina nuvarande har inte ANC. Har ett par Bose hörlurar för de fall när jag behöver ANC

8. niiloa

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Använder den ena(!) fortfarande - lyckades tappa bort den vänstra förra veckan och det var såklart riktigt trist. Har visserligen redan haft tur tidigare men tydligen fortfarande inte lärt mig att tar man ut en 'bud' ur ladd-etuiet så ska den aldrig någon annanstans än tillbaka i samma ställe. Användningen med diverse Android-mobiler borde rimligen vara ok men är inte hundra på det.

Visst är det något extra erbjudande på prylar i Google store nu, apropå priset du nämnde? Funderar på att köpa ytterligare ett par - dessa är så extremt bekväma för mig och allt annat (som jag skriver om min recension) är minst på ok-nivån med tanke på priset.

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, se fyndtipstråden, men du kan köpa ett par för ca 640:- just nu. Man får 20% rabatt på det mesta i Google Store.

hehe
    Ja, det kommer vara Android telefon. Just nu har jag vanilla Android (Nokia) telefon så är nästan en Pixel :P (Budget Pixel ;))

10. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Blev det ett köp?
    Tror allt ska funka med en icke-pixel-telefon, möjligen med undantag för vissa Assistent-funktioner.

Jag har haft mina i cirka två års tid och har varit supernöjd hela tiden.
    Har dock fått ett problem under senaste veckan. Mitt under lyssning så blir det helt tyst i öronsnäckan. Om jag kollar telefonen så ser jag att innehållet fortfarande spelas upp, fast inget hörs. Om jag pausar med öronsnäckan så hör jag direkt ett ljud som alltid hörs när man trycker på öronsnäckan, så den är tydligen kapabel att spela upp ljud men inte det streamade innehållet av nån anledning. Detta pågår kanske 5-7 sekunder, sen kommer det tillbaka. Händer nån gång ibland bara. Oklart om det är hårdvaran eller mjukvaran som spökar.

Någon som fått samma problem, eller som vet varför det sker?
    Jag fick dessa Pixel Buds (a-series) från franska butiken Fnac, när jag köpte Pixel 6a. Vet inte om det går att åberopa garanti, eller ifall det vore möjligt att vända sig direkt till Google istället för till en fransk butik. Hmm.

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, får se om mina öron gillar den utstickande saken. Detta blir mina första icke kina TWS hörlurar om jag behåller dom

12. niiloa

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Otroligt men sant: frun min såg något konstigt ligga på marken vid vår stuga och mycket riktigt - där låg den vänstra 'snäckan' som jag hade tappat flera dagar sedan! Det har varit extremt busväder i kubik vid kusten i Norrbotten så jag var aningen spänd efter att ha haft luren i stugvärmen under natten. Resultat: fungerar precis lika bra som tidigare :)

Du @N6290@N6290 - har du haft möjlighet att prova dina Series A men en annan telefon? Garantirep efter två år kanske är kört.

fryguy gillar detta.
  13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag beställde ett par och idag är första dagen jag använder. De var på 100% vid 09:33 och 45 minuter senare så låg de på 65%
    Screenshot_20241001-101417.png
    Jag tycker att detta känns väldigt dåligt. Vad säger ni andra

14. niiloa

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Jag visste redan från början att dessa inte var något att ha om man typ regelbundet pendlar över Atlanten eller liknande :) Lyssningstiden har inte varit precis lysande men om du endast får typ dryga två timmar, ja då tror jag att dina 'buds' inte är riktigt hundra. Närmare dubbelt så mycket (vilket i sig absolut är klent!) borde det vara.

Nu, efter några år, har batterirna i mina Series A tappat rejält med kräm men ett par, tre timmar får jag nog fortfarande. Lyssnar nästan endast på tal på ganska låg volym, och har då alltid bara ena snäckan i örat. Den andra har jag fulladdad i beredskap i laddningsfodralet. Apropå siffrorna på batterikapaciteten så tror jag inte de nödvändigtvis säger så mycket - visserligen verkar det heltokigt, det du visar - men vore intressant att höra vilken verklig batteritid du får.

15. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Måste varit något märkligt första gången. För lite senare på dagen så körde jag 45 minuter igen och då hade de dragit 11-13%
    upload_2024-10-1_20-7-56.png

Också nu på kvällen så var de på i 1 timme 45 min och då var de nere på ca 69% eller däromkring, mycket mer rimligt när Google säger 4-5 timmars batteritid.

16. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Precis som du själv konstaterar i ditt sista inlägg, så verkar det ha varit något konstigt första gången du använde dem. Jag har absolut inget att klaga på vad gäller batteritid, inte ens efter att ha haft produkten i två år. Märker inte ens någon försämrad batteritid. Nu blir det svårt att höfta fram någon siffra här, men jag kan lyssna i flera timmar utan problem innan laddning behövs.
    Jag gör mest som niiloa beskrev, använder en i ena öret och har den andra i beredskap, och byter när det känns dags. Också mycket ljudbok, och tar då en del pauser emellan. Men säg att siffran 4-5 timmar nog kan stämma, vid konstant lyssning, enligt min faktiska erfarenhet. När jag tar pauser så har jag dem i örat fler timmar än så.

De känns även väldigt batterisnåla om man har dem i örat utan aktiv lyssning - trots att de är uppkopplade är min bild att de drar väldigt lite, vilket är smidigt.

Tur att du fick tillbaka den!
    Angående ditt sista stycke, du tänkte att testa i en annan telefon för att felsöka? Inte gjort ännu, ska kanske göra ett försök om problemet skulle fortsätta.

17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag är inte helt nöjd med hur de sitter i örat. Bytte nu till L storlek på kuddar, får vi se hur det känns imorgon

18. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Har ett svagt minne av att jag också bytte storlek på "kuddarna" precis när jag hade köpt produkten. Minns dock inte vilken storlek, men antagligen kan jag ha bytt upp från M till L också (ifall M var vad de levereras med).

Återkom med vad du tycker. Jag tycker mina sitter jättebekvämt faktiskt, bättre än några jag ägt innan ;-) Men smaken är ju olika.

19. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, M är de som de levereras med. O ja, det är olika hur de sitter :)

20. niiloa

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Det borde vara (nästan?) omöjligt att ta fram 'proppar' - vilket knäppt ord! - som passar alla. Jag är, som sagt, otroligt nöjd med hur bekväma dessa Series A är i mina öron. Sedan känns det som en stor fördel att dom knappt sticker ut något alls; dels av praktiska skäl (typ av med tröjan), dels för att jag föredrar att det inte syns så värst att jag har 'luren' i örat.