Plasma eller LED (LCD)?

Discussion in 'Off Topic' started by leolulz, Feb 17, 2013.

?

Plasma eller LED

1. Plasma

9 vote(s)
    45,0%
  2. LED (LCD)

11 vote(s)
    55,0%
  1. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo jag har själv ingen större tilltro till den här "yrkeskåren" som befolkar de stora köptemplen....:money:

Men letar man lite så hittar man de som kan lite mer och visar lite stolhet över sitt yrke.

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Jag har kört Panasonic Plasma i snart 5 år, nu i somras tänkte jag flytta in den i ett annat rum och bereda plats för en större tv i tv rummet.

Pratade med en säljare på Elgiganten om Plasma kontra Led då jag har en insignal som är lite sisodär. Han rekomenderade då en Led då Led enligt honom var den mest förlåtande om man har en insignal av sämre kvalitè.

Detta är totalt tvärtom mot alla andra jag pratat med, Plasma är enl dom flesta mest förlåtande och mest lik en gammal "tjocktv". Jag valde trots allt att testa en Led eftersom säljaren garanterade att jag kunde lämna tillbaka den om jag inte var nöjd.

Väl hemma insåg jag ganska snart att en Led tv inte var för mig, alldeles för skarp och för mycket tryck i färgerna för min smak. Dessutom var bilden katastrof med min insignal så jag lämnade tillbaka den och köpte ytterligare en Plasma fast denna gång på Siba.

Detta hjälper ju inte dig som står i valet mellan olika tv apparater och jag tror inte någon annan än du själv kan leda dig till rätt tv. Alla är vi olika och uppskattar olika typer av bild.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Varför skulle jag pusha?

Vi hade ingen provision och marginalen var sekundär till fördel för kunden och dess behov.

Om tant Agda skulle ha en TV att spela bingolotto på sålde jag gärna en billig fet-LCD ifrån Samsung för 2995:-. Om det är en ung kille som skall lira spel sålde jag helst inte samma TV utan en 100hz-TV eller bättre. Om en annan sitter på 3 meters avstånd och vill se på 3D-film sålde jag inga 55" men istället en mer passande storlek.

Jag tjände på att göra kunden nöjd. Inte på att sälja den "bästa" apparaten till alla.

Kan visserligen inte tala för NoN eller MM men att säga som du gör är att generalisera vilket i de allra flesta fall, om inte alla, mindre bra.

På detta sätt sålde alla där jag arbetade. Kunden > marginalen. Och behandlar man kunder som idioter får man inga återvändande eller nöjda kunder. Det tjänar ingen på.

Sen får man självklart forska så mycket man vill, det säger jag inget om och har rått oräkneliga kunder att så göra (och gör gärna så själv innan köp), men många säljare kan råda dig till köp som du aldrig skulle hittat i reklamblad eller på prisjakt. Det är nämligen där de absolut flesta "forskar".

En stor del i dramat är att många uppfattar säljare som en som lurar en. Det kommer oftast in kunder runt annonstider och vill ha den billigaste TV:n oberoende av vad användningsområdet är. Många förstår inte att den billigaste TV:n oftast är kass. En LED för 3333:- är billigt. Billigt är däremot inte synonymt med bra vilket många inte förstår.

Frågan "Men varför säljer ni dåliga TV-apparater" har man fått många gånger. Ja, kära kund, gissa det du... :)

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

En nöjd kund berättar för 2 personer. En missnöjd berättar för 12. Hellre 2 nöjda än 12 missnöjda, just därför tycker jag det är så förbannat bra om man hellre skaffar nöjda kunder än att sälja det absolut största, fetaste och bästa.

En nöjd kund handlar oftare och mer.

5. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Å andra sidan representerar ju inte du hela säljarkåren på samma sätt som att jag inte representerar alla kunder. På samma sätt som det finns jobbiga kunder så finns det värdelösa säljare.
    Du kan ju som säljare inte på allvar påstå att det inte finns de som pushar produkter? Hade detta inte skett hade Samsung inte sålt en enda LED under de första två åren.
    EG i Borås hade f.ö två likvärdiga 55or ute innan jul bredvid varann. Den som fanns med i annonsen gick på blu-ray och den som inte var med i annonsen men stod bredvid matades med dvd. Mycke möjligt att det va ett fel under stress. Också möjligt att så inte var fallet.

Frågan "Varför ställer du motfrågor och ifrågasätter mina svar? Jag är ju utbildad och kunnig säljare? Ja du kära säljare, gissa de du.

Last edited: Feb 19, 2013
  6. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Nej det gör jag inte. Men generalisera inte. Du har fel i otroliga många enskilda fall av säljare som faktiskt gör sitt jobb som det är tänkt. Att sprida osanningar, hur banala de än är för dig, är korkat i mina ögon. Är "alla grisar svin" eftersom 240-raggarn vid mojjen säger det när han åker på olagliga däck och bööörnar? Det är ungefär lika intelligent sagt som att alla säljare i en kår pushar med eget vinstintresse / aldrig går att lita på. Speciellt då det mig veterligen inte finns något sådant. Vilket varuhus har provision? Du som känner många vet väl det?

Angående Borås låter det ju fördelaktigt för annons-TV:n. De som står bredvid brukar som oftast vara en dyrare modell eftersom annons-TV inte alltid är så heta.

Din "Frågan "Varför ställer du motfrågor och ifrågasätter mina svar? Jag är ju utbildad och kunnig säljare? Ja du kära säljare, gissa de du." förstår jag inte. Menar du att man inte skall ställa motfrågor som säljare? Det låter inte som en särskilt bra sådan i så fall. Det sista i det du skrev är inte ens en fråga.

När påstår jag att det inte finns säljare som pushar förresten? Letade vansinnigt länge i mina inlägg men kan inte hitta det någonstans. Jag måste ha missat det...

Last edited: Feb 19, 2013
  7. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Vi skall köpa en LED. Då det inte finns "tjock-tv" på 42". Men väntar till all clouding och liknande är åtgärdat. Man får tydligen inte lämna tillbaka tvn om den har "rimlig mängd" clouding. Till dess att tekniken är fullt färdig avvaktar vi.

8. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Köp på elgiganten så är det lugnt. Bara att lämna tillbaka och säga att du inte är nöjd, bytte själv min sista tv två ggr. Sista gången gjorde ja tabben att nämna bleedingen och servicekillen testade tvn i ett ljust rum utan någon källa inkopplad och envisades med att det inte va något fel på den..... Då sa ja bara att ja va missnöjd med den och ville ha en annan likadan. Då sa han att han inte kan hålla på o byta tv med mig när ja förmodligen får samma problem med nästa. Förklarade att oavsett orsak e ja inte nöjd med köpet så för o jävlas lite tillbaka gjorde ja ett återköp och gick in i butiken och köpte en precis likadan tv som samma servicekille fick leverera till mig fem minuter senare. Den sista fungerar f.ö snudd på perfekt.
    Elgiganten har ju alltid varit oslagbara när det kommer till returer och öppet köp men nu har mediamarkt börjat köra med samma inställning och även netonnet som förr va så svåra att ha o göra med så nu behöver man inte bara leta på elgiganten längre. Finns iförsig tillfällen då det blir diskussioner på alla ställen men sålänge man inte börjar diskutera problem i detalj utan kör stenhårt med att man helt enkelt inte är nöjd så brukar det gå smärtfritt. Sen kan man ju ha åsikter om utnyttjandet av öppet köp men det är ju inte jag som kund som satt de villkoren.

Diggler: nej, menade att säljare i vissa fall har problem med folk som ställer motfrågor eller ifrågasätter varför säljaren givit en rekommendation och framförallt vad den baserats på. Jag är helt med på att en säljare lämnar rekommendationer men vill gärna veta om det är personliga preferenser eller om det är testad och bevisad fakta.

Last edited: Feb 21, 2013
  9. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Ja är säljare ute på hal is skall hen tillrättavisas. Säljare som ljuger för att sälja bra borde fundera på karriärsbyte!

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

10. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV

Tack för långt och utförligt svar. Ja, det är viktigt att butiken inte krånglar när det kommer till utbytesärenden, men det är det jag vill slippa helt. Att kanske vara tvungen att packa ihop aset och dra iväg 2 mil till närmaste elgigantenbutik eller liknande. Det är ganska många returer av LED-tv om man jämför med de gamla tjocktvapparaterna.
    Så vi avvaktar till tekniken är felfri så vi ev och förhoppningsvis slipper åka och byta.
    Ett år, två år? So be it.

11. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

I mitt fall så överväger fördelarna nackdelarna. Jag kan inte ens föreställa mig att gå tillbaka till min förra LCD, det händer för mycke med bildkvaliten helt enkelt att man blir för kräsen. Många märker ju inte av clouding och bleeding ens men alla är rädda eftersom cloudingbilderna från Samsungs tidigare ledmodeller fortfarande ligger fastetsade i minnet. Den clouding jag sett på dagens apparater kräver nästintill obefintliga förutsättningar för att ens visa sig. Däremot kan bleeding vara mer irriterande, speciellt under filmer med letterbox och med hög bakbelysning.
    Leta efter en nyare modell med local dimming så är du rätt trygg. Eller köp en oled :)

12. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Plasma är så mycket skönare att titta på. LED har alldeles för klatshiga färger, och för skarp kontrast. Inte bekvämt!

13. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjock-TV är det bästa.