Varför skulle jag pusha?
Vi hade ingen provision och marginalen var sekundär till fördel för kunden och dess behov.
Om tant Agda skulle ha en TV att spela bingolotto på sålde jag gärna en billig fet-LCD ifrån Samsung för 2995:-. Om det är en ung kille som skall lira spel sålde jag helst inte samma TV utan en 100hz-TV eller bättre. Om en annan sitter på 3 meters avstånd och vill se på 3D-film sålde jag inga 55" men istället en mer passande storlek.
Jag tjände på att göra kunden nöjd. Inte på att sälja den "bästa" apparaten till alla.
Kan visserligen inte tala för NoN eller MM men att säga som du gör är att generalisera vilket i de allra flesta fall, om inte alla, mindre bra.
På detta sätt sålde alla där jag arbetade. Kunden > marginalen. Och behandlar man kunder som idioter får man inga återvändande eller nöjda kunder. Det tjänar ingen på.
Sen får man självklart forska så mycket man vill, det säger jag inget om och har rått oräkneliga kunder att så göra (och gör gärna så själv innan köp), men många säljare kan råda dig till köp som du aldrig skulle hittat i reklamblad eller på prisjakt. Det är nämligen där de absolut flesta "forskar".
En stor del i dramat är att många uppfattar säljare som en som lurar en. Det kommer oftast in kunder runt annonstider och vill ha den billigaste TV:n oberoende av vad användningsområdet är. Många förstår inte att den billigaste TV:n oftast är kass. En LED för 3333:- är billigt. Billigt är däremot inte synonymt med bra vilket många inte förstår.
Frågan "Men varför säljer ni dåliga TV-apparater" har man fått många gånger. Ja, kära kund, gissa det du...
Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
Click to expand...